Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Viestiketju on lukittu

Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

2.11.2011 23:40

EVP kirjoitti:Jatketaan. Lisäsin nyt otsikkoon tuon tarkennuksen siitä että topic koskee vain uusenduroiden pyttyjä. Vanhempien mopojen sylkistä lienee järkevämpi keskustella mallikohtaisissa, kuten tähänkin asti on tehty.


Jaan sylinterit tehojen mukaan kolmeen eri luokkaan; Low-End, Mid-Race ja High-End, joista High-End on tehokkain. Hevosvoimalukemat ovat viitteellisiä, perustuen valmistajien ja myyjäliikkeiden tuoteselosteisiin. Virheitä tekstissä luultavasti on, ja jotkut tiedot eivät välttämättä pidä paikkaansa. Jos löytyy korjattavaa, niin laitappa YV:tä.

Airsal (Rabasa & AM6)
- Airsalin sylintereitä löytyy kolmea erikokoista; 50cc, 70cc ja 80cc. Airsalin sylinterit kuuluvat Low-Endin ja Mid-Racen välimaastoon, mistä johtuen ne ovat myös suhteellisen halpoja. Airsalit ovat alumiinisia sylintereitä, jotka on pinnoitettu Nicasil-pinnoitteella (eli porautusmahdollisuutta ei ole). Myöskään konetta ei tarvitse vahvistella viilaamattomalle Airsalille (teho n. 12-13hp).
Mikäli viila pysyy hanskassa, on Airsal loistava aihio kunnon virityssylinterille. Airsalin 70cc-sylinteristä on revitty jopa enemmän tehoa kuin Metrakitin SP 70cc-sylinteristä, joka maksaa siis huomattavasti enemmän.

Athena (Rabasa & AM6)
- Athena tarjoaa molempiin moottoreihin alumiinisia 50cc sekä 70cc sylintereitä. Sylinterit ovat varsin kesyjä, ja ne voidaankin luokitella Low-Endiksi.

Barikit (Rabasa & AM6)
- Barikitin alumiinisylinterit (50cc, 70cc ja 80cc) ovat hyvin vastaavia kuin Airsalin vastaavat; taitavat olla jopa täysin samanlaisia, lukuunottamatta hieman parempaa viimeistelyä (joka näkyy hieman kalliimmassa hinnassa). Perus Low-End/Mid-Race-sylinterien lisäksi Barikit valmistaa 70cc sylinteriä Usine-tuotenimellä, joka on rinnastettavissa samanhintaisiin High-End-sylintereihin (Metrakit Pro Race, Hebo Manston Revolution), sekä 80-kuutioista Racing-sylinteriä, joka sijoittuu Mid-Racen ja High-Endin rajamaille. Racingille ja Usinelle on suositeltavaa vahvistaa alakertaa.

Bidalot (Rabasa & AM6)
- Bidalotin sylinterit (ainoastaan 70cc) ovat hyvin tehokkaita. Bidalot valmistaa kahta eritasoista alumiini-70cc sylinteriä (Racing ja Replica), joista Replica on hyvää Mid-Race-tasoa, mutta Racing kipuaa aina yhdeksi tehokkaimmista moposylintereistä (jopa 24-28hp), joten kummallekin sylinterille on suositeltavaa/pakollista vaihtaa alakerran osat kestävempiin. Myös lohkot kaipaavat avarrusta.

Conti (Rabasa)
- Conti on varsin tuntematon tekijä sylinteripuolella. Conti on tunnettu lähinnä ulkoisista tuning-osistaan mutta myy myös viritysosia (CHR ja CRX-sarjaa, mutta en ole varma että tehdäänkö CHR-sylintereitä enää). CHR-sylinterit sijoittuvat Low-Endin ja Mid-Racen välille, kun taas CRX-sarjan (vain 70cc?) osat yleensäkin ovat kirkasta High-Endiä.

Hebo (Rabasa & AM6)
- Hebo valmistaa hyvin montaa erikokoista ja -tehoista sylinterisarjaa, joista kaikki kulkevat Manston-nimellä. (ja ovat kaikki alumiinisia) "Heikoin" näistä on Manston Replica, jota valmistetaan sekä 50cc:nä, että 70cc:nä. Teholtaan Replica sijoittuu Mid-Racen kieppeille. Seuraavana Manston-sarjassa tulee Manston Racing, jota valmistetaan vain 70-kuutioisena. Racing onkin jo suhteellisen tehokas, ja se sijoittuu tehojensa puolesta Mid-Racen ja High-Endin välimaastoon (kierroksia n. 13500).
Racingista tehokkaampi versio on punakantinen Manston Revolution, jota valmistetaan vain 70cc:nä. Se on myös selkeästi High-End-tasoinen sylinteri (jopa 23-26hp, 14500rpm). Tehokkain Hebon sylintereistä kantaa nimeä Manston Pata-Negra, joka on helposti tunnistettavissa mustasta kannestaan. Tämä on Bidalot Racingin ohella yksi tehokkaimmista moposylintereistä, jonka todistavat hurjat hevosvoimalukemat (24-28hp) sekä suuret kierrokset (14000rpm).
Replicalle on suositeltavaa vahvistaa alakertaa, muille se on taas lähes pakollista. Myös lohkoja suositellaan avartamaan.

Malossi (Rabasa & AM6)
- Malossi tekee Metrakitin tapaan kolmea eri tehoista sylinterisarjaa (MHR Replica 80cc, MHR 80ccsekä MHR Team 80cc), joista Replicaa ja Teamia myydään myös 50cc-versiona. Malossin sylinterit ovat todella hyvin viimeisteltyjä, jonka myös huomaa hinnassa (kaikki alumiinisia). MHR Replica-sarjan sylinterit kuuluvat Low-Endin ja Mid-Racen välimaastoon, MHR Mid-Raceen ja MHR Team High-End-sarjaan. Malossi lupaa MHR Teamista n. 22hp optimaalisilla osilla (n. 13500rpm).
MHR:lle ja MHR Teamille on suositeltavaa/pakollista vaihtaa alakertaan vahvempaa osaa, MUTTA lohkoja ei Malossin sylintereille tarvitse avartaa.

Metrakit (Rabasa & AM6)
- Espanjalainen Metrakit on ehkä kaikkein tunnetuin mopojen viriosavalmistaja. Metrakitin viritysosat on jaettu selkeästi kolmeen osaan, joista Handmade-sarja edustaa Low-Endiä (valurauta), Sport Production-sarja (SP, alumiini) Mid-Racea sekä Pro Race-sarja (PR, alumiini) High-Endiä. Handmadea sekä Pro Racea valmistetaan sekä 50cc että 70cc (PR:ää myös 80cc:nä) versiona.
Handmade 50cc/70cc-sylinterille alakerta ei tarvitse vahvistusta, korkeintaan jäykemmät kytkinjouset (70cc-versiosta n. 10-12hp). SP:hen siirryttäessä (n. 15-18hp, n. 13000rpm) alakerralle suositellaan vahvistusta sekä lohkojen avarrusta, kun taas PR:lle (70cc:stä 20-25hp, jopa 15000rpm) alakerran vahvistus sekä lohkojen avarrus on lähes pakollista.

Polini (Rabasa & AM6)
- Polini on hyvin tunnettu viritysosavalmistaja, joka tekee AM6:seen ja Rabasaan sekä valurautaisia että alumiinisia 50cc/70cc/80cc-sylinterisarjoja (nykyisin tuotanto siirtynyt 80cc). Polinin halvin sylinteri, valurautainen Polini 80cc on saavuttanut suuren suosion halvan hintansa ja suhteellisen korkean tehonsa (Mid-Race, n. 15hp & 12500rpm) ansiosta. Polinin tehokkaampi 80cc-sarja kantaa nimeä Evolution (alumiini, valmistetaan myös 50cc:nä), ja sen voisi luokitella jo High-Endiksi (n. 19hp & 12500rpm). Kaikille Polinin sylintereille suositellaan vaihtamaan alakertaan jytympää kalikkaa, ja lohkot suositellaan avarrettavan.

Simonini (AM6)
- Simonini on hollantilainen viritysosavalmistaja. Simonini myy sylintereitään alumiinisina, 70cc- ja 90cc-kuutioisina. Simoninin sylinterit voidaan luokitella Mid-Racen (70cc) ja High-Endin (90cc) tietämille. 90cc-sarjan (+20hp) mukana tulee Simoninin oma kampiakseli (46mm isku, 14mm männäntappi), jolla saadaan nostettua kuutioit tarpeeksi ylös (sylinterin halkaisija 50mm, kuten normaaleissa 80cc-sylintereissä).

Top Performances (AM6)
- Top Performances on Suomessa suhteellisen tuntematon viritysosavalmistaja. TP:n sylintereita on suhteellisen monta, jotka on lueteltuna tehojärjestyksessä: TP Due Plus Rose 80cc (valurauta, Mid-Race), TP Due Plus 80cc (alumiini, Mid-Race), TP "TPR" 80cc (alumiini, High-End), TP 85cc (valurauta ja sisältää 44mm iskuisen kampiakselin, High-End), TP "TPR" 86cc (alumiini ja sisältää 44mm iskuisen kampiakselin, High-End, +20hp)
Top Performancesin sylintereistä riittää vääntöä ja tehoa (varsiinkin kalliimmat TP:t ovat melko tehokkaita). Alakerran suosittelen vahvistamaan.

Kopiraits pet[e_e]


Vanhat viestit täällä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

2.11.2011 23:47

Mutta minkäs takia sitten vaikka airsalista on yks ja kaksrenkaista versiota, ja yksrenkaiseen joutuu yleensä vaihtaa aikasemmin männän. Ja miten näissäkin siten kumminkin joutuu vaihtaa männän niin lyhyellä välillä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2011 11:34

Koska yksirenkaisen kanssa otetaan yleensä tehoja enemmän ulos.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2011 21:02

jos tilaisin ton http://www.gearparts24.de/zylinderkit-m ... a6023.html mäntää ei ainakaa gearpartsin sivuilta löytyny nii mistäköhä männän sais tohon?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2011 21:27

Tossa kuvassa kyllä mäntä näkyy, elikkä eiköhän se tuu tossa paketissa mukana

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

3.11.2011 21:39

Mutta jos yli 5 tonnia haluaa noiki kalliilla vehkeellä ajaa ni ois iha jees ettei tarttis pistää verkonpainoks tota ja ostaa uutta.

Ite ostasin s6 80cc:n siihe ainaki saa osaa ja on laatutuote, athena mukan duunissa ;)

http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/p-Me ... -4837.aspx 70cc malliin löyty kyllä mut ei 80cc, eikä löydy ton tuotekoodiakaa ni vois kattoa onko virhe et toi ois 80cc, eikä 70cc.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

4.11.2011 19:23

jukke96 kirjoitti:Tossa kuvassa kyllä mäntä näkyy, elikkä eiköhän se tuu tossa paketissa mukana

oho, ei tosta mun äskösestä viestistä selvinnykkää notta meinasin varalle mäntää , kun kumminki 2-3 tonnin kohalla pitäs mäntä vaihtaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

5.11.2011 16:13

Mites tuota saakos suomesta metran sp 70 sylkkyy tiiviste satsia mistää??

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

5.11.2011 16:14

Mites tuota saakos suomesta metran sp 70 sylkkyy tiiviste satsia mistää?? hä? tietääkö kukkaa??

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

5.11.2011 19:03

Ilezmoto kirjoitti:Mites tuota saakos suomesta metran sp 70 sylkkyy tiiviste satsia mistää?? hä? tietääkö kukkaa??

http://www.motorshop.fi/search.php?q=metrakit+sp+70cc
jotaki tos mainitaan metrakitin 70cc:stä, voi olla notta sopii, voi olla nottei sovi

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

5.11.2011 21:47

Onko muuten noissa Airsal 70cc:n Sportissa ja Racingissa paljonkin eroa? Onko Racingissa lyhyempi männänvaihtoväli ja luultavasti tehoa enemmän?

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

6.11.2011 14:07

Onkos tässä barikitin valurauta 50cc enemmän tehoa kuin vakio rabaasan. Ja voittaskohan viivoissa nelari kevarit airsalin 80cc.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

6.11.2011 15:47

nuo kävis mutta tuotanto on lopetettu ku kysyin. Ei taijja saaha mistää ;(. Mut jos joku tietää mistä saa ni rukoilen sen puolesta iltarukouksessa ;) jos kertoo sen mulle.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

6.11.2011 16:56

Suomesta en löytänyt mutta:
http://www.ldaparts.nl/pakking-topset-minarelli-am6-70cc-metrakit-sp-940r0321.html
http://www.erison.nl/pakking-topset-minarelli-am6-70cc-metrakit-sp-940r0321-p-7863.html
http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&products_id=24

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

6.11.2011 20:36

http://www.emc24.fi/product_info.php?cP ... ts_id=3332

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... e=940R0333
Viestiketju on lukittu