Keskustelu nelitahtisten tekniikasta yleisesti tai mallikohtaisesti
Alueen säännöt
Vain nelitahtiset ja vain tekniikkaan liittyvä keskustelu!
20.6.2019 9:30
Moi. Ostin viikko sitten pyörän nimeltä Honda Shadow (vm 2000), joka ei käynnistynyt ja myyjä ilmoitti syyksi että kaasarit ovat tukossa. Starttaa hyvin ja saa vahvan kipinän. Historiasta sen verran että hän kertoi ajaneensa sillä ojaan 10v sitten, eikä alkanut korjaamaan koska sai juuri autokortin. Sen jälkeen pyörä on ollut tallissa seisomassa, paitsi joka kesä on käynnistetty ja kaasuteltu kone lämpimäksi. Etulokasuoja, takalokasuoja sekä etu-js takavalo ovat aika mäsänä, muu toimii. Eilen illalla putsasin molemmat kaasuttimet ja kokeilin lähteekö käyntiin. Startti vain pyörii ilman ihanaa hurahdus ääntä. Jos laitan bensaa suoraan sylinteriin ja yritän startata, se alkaa käydä vähäksi aikaa, mutta sammuu aika nopeasti. Kysymys kuuluu, että mikähän siinä voisi olla vielä vikana, kun ei käynnisty?
8.7.2019 20:33
Kannattaa mitata puristukset, niin ainakin tietää, että ei huono puristus vaikeata starttaamista. Itse herätin henkiin 6 vuotta tallissa maanneen Sachsin Virago piikin. Ihme mönjää oli kaasarissa ja tankissa melkein10 litraa huonoa bensaa. Sain käyntiin, kun putsasin kaasarin. Tässä on vain yksi sellainen. Olen omistanut VT125sen reilu 10 vuotta sitten, että sekin pyörä on tuttu.
Hivenen hankalampi tuo tuplakaasarijärjestelmä, mutta kyllä se pelittää, kun saa röörit auki. Varmaankin jo hävitit vanhat bensat, ettei se vaikeuta starttaamista. Se on hankalaa tuo vanha bensa, se on siinä ja siinä uskaltaako sitä edes autoon kaataa, ettei tuki suodatinta.
Hivenen tehokkaampi Honda VT on kuin Sachs Roadster virago. Sain kuitenkin aika helposti 100 km/t mittariin, kunnes latauksen puute sammutti moottorin. Akku hiipui, muutaman satasen kesämopoon sisältyy aina jotain ekstraruuvausta. Sachsissa etupytyssä oli 11kg, takapytyssä melkein 14 kg puristusta. Varmaankin karstaa takasylinterin palotilassa. Hanaa pitää antaa ja kunnolla, niin karstat saa kyytiä. Joko VT pelaa hyvin?
8.7.2019 21:08
Huononi sen verran että ei enää 'bensaa tulpasta-menetelmällä' käynnistynyt, vaikka kipinä olikin erinomainen. Hommasin moponetistä uudet tulpat ja sitten alkoi siltä osin toimia. Vieläkään ei kuitenkaan starttaa käyntiin. Kaasarit menee kyllä bensaa täyteen, mutta ilmeisesti ei mene sylinteriin asti. Mietin että imukaulat saattaisi olla löysiä, joten tänään ostin uudet kiristimet, jotka lyön huomenna kiinni. Voisiko myös säätämättömät venttiilien välykset vaikuttaa asiaan?
10.7.2019 11:24
Jos venttiilit kantaa, niin puristus on huono. Tästä viragosta katsoin kyllä heti venttiilivälykset, imut olivat tiukat 0.05 eli just ja just menivät venttiilit kylmänä kiinni. Säätämällä laitoin kohdalleen.
Tämä sun tapaus kuulostaa kaasarivialta, Jos kerran lähtee helposti käyntiin ryypyttämällä suoraan kaasarin kurkuista sisään. Ne pikkusuuttimet on vaijerin säikeellä rassattava auki. En nyt muista enää tarkasti montako suutinta siellä on. NSR 125:ssä oli peräti kolme. VT125 varmaankin kaksi suutinta per kaasari. Sitten on se seos/ilmaruuvi. Viragossani ilmaruuvi oli juuttunut kiinni, ettei saa kuin poraamalla pois. Hommasinkin Kiinasta uuden korvauskaasarin. Alkuperäinen kaasari kuitenkin toimii hyvin, vaikka seosruuvia ei pääse säätämään, on ilmeisesti säätö oikeassa asennossa ja kanavat auki.
Imukaulan vaihdoin suosista uuteen. Voi olla, että Kiinasta saa myös VT125 imukauloja ja ehkä kaasareitakin. Uudet alkuperäiset kaasuttimet maksavat enemmän kuin koko moottoripyörä, että niitä ei kannata ostaa. Puhdistitko varmasti uimurin neulasuuttimen pesän ja neulan? Voi olla jumissa ja siksi ei saa bensaa. Myös bensahana kannattaa tarkistaa. Omasta otin irti ja puhdistin hanan verkkosuodattimen ja jopa sen hanan purkasin ja rassasin kanavat.
Hana oli tosi raskas vääntää, putsauksen jälkeen toimii kevyesti.
Ota ne imukaulat irti ja tarkista onko tiivisteet välissä. Edellinen seppä oli jättänyt viragostani o-renkaat pois ja sössännyt tiivisteliimaa tilalle.
Valoa vasten kannatta tutkia imukaulat ettei näy halkeamista läpi.
Sikafleksillä voi tehdä pikakorjauksen.
11.7.2019 18:40
Suuttimissa oli likaa, joka ei ollut lähtenyt paineilmalla. Rautalangan kanssa putsasin ja nyt käynnistyy ja hyrrää kuten pitää. Kiitos vinkeistä.
11.7.2019 20:41
Hyvä juttu, taas on pari hyljättyä kevaria kokenut ylösnousemuksen.
11.7.2019 20:51
Testiajossa ilmeni vielä yksi ongelma
kiihtyy todella hitaasti. Vakio Kiinan skootterikin kiihtyi nopeampaa...tuntui siltä että koneesta puuttui muutama hevonen, mikähän sen aiheuttaa? Venttiilejä ei ole vielä säädetty että vaikuttaisiko se niin rajusti?
13.7.2019 19:47
Rengaspaineet reilusti yli suosituksen, niin voi auttaa. Tyyppivika vanhoissa moottoripyörissä on myöskin päällä makaavat jarrut. Ajat ensin lenkin pelkkää takajarrua käyttäen ja sitten kokeilet etujarrulevyä. Jos on kylmä levy, niin sitten ajat taas vähän matkaa pelkkää etujarrua käyttäen ja kokeilet rumpua. Sitten on vielä ilmanputsarin kunto, voit kokeilla ajaa ilman ilmanputsaria, jos kulkisi. paremmin. Jos ketjut ja rattaat on lopussa, nekin voi hidastaa menoa. Valitettavasti nämä V-moottoriset satapiikit on oikein suunniteltu heikkotehoisiksi, että varmin keino lisätä kiihtyvyyttä on ostaa isompi pyörä.