Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Aprilia RS 257

8.11.2016 23:41

No niin nyt lyödään vähän erikoisempi projekti tulille tänne massa hussejen ja kotarien sekaan. Eli tarkoituksena on tehdä -97 vuoden räsästä täysin ratakelpoinen pyörä 250cc rotaxin moottorilla. Tästä tulee myös samalla täysin katulaillinen A2 kortilla ajettava.

Eli tähän -97 räsään olis tarkoitus
Kuva

tunkea tämmönen 257 rotax
Kuva

Kuva

Suurinosa osista projektia varten on jo ostettu, mutta paljon on tekemistä vielä jäljellä. Räsäkin on purettu atomeiksi jo aikoja sitten ja osien kunnostaminen on aloitettu. Projektihan ei tosiaan ole ainoa laatuaan, mutta on tietääkseni suomen ensimmäinen 257 konversio.

Vanteet ja keulakin on ostettu jo valmiiksi, keulaksi valikoitui RS250 marzocchi edullisen hinnan ja loistavan säädettävyyden vuoksi. Vanteet ovat taas laverdan 668 mallista revityt aidot marchesinit tuplalevyillä.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut MX_125 päivämäärä 14.5.2017 23:13, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Aprilia RS 257

8.11.2016 23:53

Kerranki jotain uutta, tätä on odotettu! ;)

Re: Aprilia RS 257

9.11.2016 0:06

Hyvältä vaikuttaa, ehdottomasti seurantaan!

Re: Aprilia RS 257

9.11.2016 17:29

Lisempää 8)
Ja voisit vähän valottaa miten tän valkokilpiseksi saanti onnistuu laillisesti 8o vaikka kys. Tieto saattaakin olla jo tiedossa niin sitten muille edes :D :roll:

Re: Aprilia RS 257

9.11.2016 17:59

Tieto löytyy kyllä googlesta hyvin nopealla googletuksella :)
Tosiaan mitä projekti olisi ilman koneremppaa. Samalla tilasin rotaxin alkuperäisen kytkimenpitotyökalun sekä tiivisteet ja muuta hilpettä moottoria varten. Vielä pitäisi muutama wisecon mäntä sekä laakerit tilailla myös.

Kuva
Feat tyylikkään värinen vesipumpun ropelli

Kuva

Kuva

Re: Aprilia RS 257

11.11.2016 11:29

Vanhoissa koneissa osattiin kyllä käyttää hauskan värisiä osia :lol:

Re: Aprilia RS 257

13.11.2016 14:44

Vaikuttaa vallan mielenkiintoiselta prokkikselta. Torissahan on kaupattu ihan oikeaa RGV/RS 250 twini konetta ties kuinka kauan mutta tuollanen taitaa mennä liki bolt on paikalleen piikin runkoon?

Vissiin jonkinlaisesta endurosta kotoisin tuo mylly, mitä yhtäkkiä asiaa googlailin.

Re: Aprilia RS 257

13.11.2016 15:45

Onhan tuo rotaxin 257 nyt paljon parempi tällaiseen tarkotukseen + luotettavampi kuin se suzukin valmistama rgv 250 motti joka istutettiin lopulta 250 räsään. Tuo 257 oli alunperin EHKÄ siihen tarkoituksenakin tulla.

Esim tällasissa ollut ainakin :)
Kuva

Mitenkäs osie saanti? Ei taida tulla ongelmaksi?
SXV swingin tahtoisin kyllä nähdä tässä vielä ;) 8)

Re: Aprilia RS 257

13.11.2016 17:41

SXV swingi taitaa olla aika vittumainen modaa kun ketjut menee ns. väärältä puolelta :roll:

Re: Aprilia RS 257

13.11.2016 21:28

Mäkistation kirjoitti:Vaikuttaa vallan mielenkiintoiselta prokkikselta. Torissahan on kaupattu ihan oikeaa RGV/RS 250 twini konetta ties kuinka kauan mutta tuollanen taitaa mennä liki bolt on paikalleen piikin runkoon?

Vissiin jonkinlaisesta endurosta kotoisin tuo mylly, mitä yhtäkkiä asiaa googlailin.

Joo rotax 257 oli alunperin todennäkösesti tarkoitus tulla 250cc räsään mutta jostain syystä ei lopulta tullutkaan. Muutenkin RGV motti on aika monilta osilta huonompi vaihtoehto vrt tähän 257. Tätä mottia on tosissaan käytettiin enimmäkseen enduroissa ja trialpyörissä. Esim. ATK 250/260LQ, scorpa easy 250-280 ja Alfer VR250 mistä tuo omakin motti on peräisin. Myös superkarttien puolella todella suosittu ja paljon käytetty moottori, helpon virityksen ja laajan tehoalueen vuoksi. Tosiaan on myös aikalailla bolt on moottori ei tarvitse kun etukiinnikkeet tehdä uusiksi ja saa motin jo tukevasti kiinni.

Re: Aprilia RS 257

13.11.2016 22:20

ma$$i kirjoitti:Onhan tuo rotaxin 257 nyt paljon parempi tällaiseen tarkotukseen + luotettavampi kuin se suzukin valmistama rgv 250 motti joka istutettiin lopulta 250 räsään. Tuo 257 oli alunperin EHKÄ siihen tarkoituksenakin tulla.

Esim tällasissa ollut ainakin :)
Kuva

Mitenkäs osie saanti? Ei taida tulla ongelmaksi?
SXV swingin tahtoisin kyllä nähdä tässä vielä ;) 8)


Osiensaanti on aina ongelma vähän erikoisemmissa moteissa, kuten myös tässä. Wisecolta saa mäntiä ja OEM kamaa on välillä myös tarjolla. Tiivisteitä ei juuri enää saa ja kiertokangetkin on aika mahdottomia löytää. SXV swingiä nyt ei ainakaan alkuun tule koska prioriteetit on vähän muissa asioissa kuten öhlinssin iskarissa ;)

Re: Aprilia RS 257

14.12.2016 4:17

No niin pitkästä aikaa hiukan päivitystä projektiin
Kuva
Kuva

Kuva

Nyt on saatu hankittua hiukan puuttuvia osia. RS250 jarrusatulat ja VHSB 39 kaasari ja loput remppaosat 257 mottia varten. (ylimääräiset männät ja kietari on vaan varalle :))

Kuva

Kuva

Tosiaan suurinosa ostettavista osista on nyt hankittu. Jäljellä on enää radiaalinen jarrukahva, jäähdytin, jalkatappisarja ja ehkä öhlinssin iskari. (ps löytyisi hyväkuntoinen bitubo 200e ;))

Re: Aprilia RS 257

14.12.2016 10:26

8)
Löytyikö yllätyksiä? Laitahan sitten lisää kuvia koneen sisältä kun avaat ;)

Re: Aprilia RS 257

8.1.2017 7:03

No niin taas pitkästä aikaa pientä päivitystä projuun:
Kuva
Tuli hommattua Sport pro iskari joka saattaa vaatia pienen huollon mutta muuten hyvin toimiva.
Kuva
Kuva

Pientä kuivakasailua saatu aikaseks ja myös etujarrulevyt viimeinkin irroteltu vanteesta. Vanhat uudet levyt myös ruosteen ja maalinpoistossa.
Kuva
Kuva

Suurimpia hommia jäljellä olevia hommia on enää moottorin ja etu+taka-akselin holkitus. Samalla tietty ketjulinjan saaminen kohdilleen. Sähköt ovat melkein valmiit kuten myös jarrujen kunnostus. Keulakin on täysin purettu ja odottaa mahdollisesti uudelleen anodisointia, samalla vaihdetaan stefat ja öljyt kuten normaalisti.

Re: Aprilia RS 257

8.1.2017 19:19

Mites koneremontti? Tehty ja samalla porttailtu?
Hyvää tekemistä!