Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

19.1.2017 22:19

Huomenna perjantaina olis tarkoitus penkittää, sitten nähdään. :nörtti:

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

20.1.2017 22:23

Eip tullut sitten penkitettyä koska lämmittelyssä meni männänrenkaat poikki. :D
Joo, ei mennyt niinkuin Trömsöössä. Sunnuntaina koitetaan keretä irroittaa sylkkä ja katsotaan tilanne.

Tai tulla liian pienet päittäsvälykset mämmänrenkaille? Olivat meinaan n. 0.12mm vanhasta tottumuksesta ja nyt kun lueskelin aihetta, niin taitaa suositusminimi olla 0.2 ja mieluummin siitäkin vähän yli. Hups.

Noh, kahtellaan.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

22.1.2017 19:59

No niin. Kyllä siinä mitä ilmeisemmin niin oli käynyt että renkaat nmeni paikalleen liian pienellä välyksellä. Ei muuta kuin ettepäin sano mummo lumessa. :D
Parin päivän viivästys ei tunnu missään.
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

24.1.2017 11:46

Projekti valmistautuu uuteen penkitysyritykseen. :eek:
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

15.5.2017 8:42

Mitä tälle nyt sitten kävi? Päivittely loppui kuin seinään... :roll:

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

15.5.2017 9:26

Joo, kyllä pyörä on toiminnassa ja ollut radallakin mukana. Männän renkaiden kanssa oli alkuvaikeuksia, mutta porauksen jalkeen on tuntunut toimivan. Kaikenlaista pikku säätöä ja modausta pyörään tehty ja koitettu parannella sitä sieltä sun täältä. Sitten on mopopuoli vaatinut aikaa ja muutakin kiirettä mukamas ollut ja jäänyt sitten päivitykset vaiheeseen. Seuraava projektipyöräkin on työnalla ja näkyyhän se Sachikin siellä takana ;-)

Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

16.5.2017 9:57

Kännykällä otetusta videosta kuvakaappaus ja todiste että on
se pyörä radallakin ollut ;)

Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

16.5.2017 11:11

Saitko lopuksi ajettua penkissä? Kiinnostaisi nähdä sitä mitattua dataa.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

16.5.2017 12:18

Se on vielä vaiheessa. Aikaisempi tarina loppui kesken sikäli, että ekalla penkityksellä katkesi männänrenkaat kun kierrokset ylitti 12000r/min. Vaihdettiin mäntä + renkaat + hoonattiin sylinteri. Tällä kertaa laitettiin isommat päittäisvälykset renkaisiin ja penkitettiin uudestaan ja sama juttu, taas renkaat poikki. Sitten lähti sylinteri poraukseen, taas uusi mäntä jne. Ajateltiin sitten, että sisäänajetaan jonkun aikaa ennen uutta penkitystä, mutta nyt kun sen varmaan voisi taas tehdä, penkki on tuolla tallin perällä niin kauheen tavaramäärän takana ettei ole napannut sen esiin kaivaminen. Mutta no hätä, kyllä se jossain vaiheessa penkitetään ja laitan sitten käppyrät näkyviin... ;)

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

16.5.2017 20:49

Minkä valmistajan mäntä?

Itellä kesti hienosti DT125:ssa KHC mäntäsarja... m-renkaiden katkosvälykset oli 0.30mm asennettaessa (joutui viilaamaan m-renkaita reilusti..toinen ei tainnu edes mennä sylinteriputkeen kun oli liian iso).
E85 + Maxima 927, niin kesti tosi hyvässä kunnossa sylinteriputki, mäntä ja m-renkaat.

Max. kierrokset oli muistaakseni n. 12,600 +/-200rpm.
Renkaiden kanssa ei ongelmia. Paksuutta niillä taisi olla 1,20mm.

Männän nopeuskaan ei päätä huimaa noilla kierroksilla ja iskunpituudella (50,6 vai 50,7mm)

Pakoaukon yläreunassa saa olla reilu pyöristys.. alareunaan voi myös tehdä kevyen pyöristyksen.

Varmista myös, ettei YPVS akseli ole turhan lähellä mäntää.
Yleensä yli 57mm (vai 57,50mm) porauksella tullut ongelmaksi.

---

Ns. parempaa mäntää jos aikoo, niin '90-luvun YZ125:n mäntä taitaa sopia.
Niissä 56mm poraus alunperin, saa ylikoon mäntiäkin.

Tämä yhdellä m-renkaalla.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

17.5.2017 7:28

Kaksi ensimmäistä mäntää oli jotain edukkaita, merkkiä en muista ja sylinteri vietiin poraukseen koska toiseen renkaiden rikkoutumisen jälkeen ei muuta syytä keksitty. Epäiltiin että sylinteri olisi hieman tiimalasi jne. Aukkojen pyöristykset, symmetriat ja pakoaukon säätimen välykset tutkittiin. Porauksen jälkeen tuli muistaakseni joku DT:n mäntä, merkistä ei muistikuvaa mutta maksoi himpun vajaan satasen. Sen jälkeen tehtiin muutama huolellinen lämmitys / jäähdytys koneelle ja ei rääkätty radalla ekalla kerralla "kauheesti". Nyt "sisäänajon" jälkeen vaikuttaa männänrenkaiden suhteen hyvältä koska ovat edelleen ehjät. Eihän se mikään tehopommi ole, mutta se oli alumperinkin tiedossa. Sillä ajellaan karting radalla ja tehopuoli vaikuttaa aika kivalta niihin syheröihin.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

19.5.2017 17:27

Mulla oli kans alkuun RD:ssä jotain Moposportin taiwan-mäntiä, kolmesta hajosi alempi rengas (yksi näistä oli kokonaan eri koneessakin vakioaukkoisella sylinterillä) ja yksi pudotti imuhelman dynotusten jälkeen tallissa seisoessaan. :lol: Siirryin sitten Wössnereihin niinkuin muissakin rakennelmissani.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

20.5.2017 19:43

Pari uutta kuvaa Hyvinkään radalta 20.5.2017
Kuva
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

23.5.2017 23:43

Sacmahalla oli säätöpäivä tässä taannoin.
Radalla havaittuja ongelmia oli etujarrujen häviämisen kanssa , etupään jousituksessa, välityksessä sekä mittariston tärinästä sekoilevat viisarit. :roll:
Etujarru sai 1000:sen Yammun pääsylinterin ja aikaisempi mikälie kiinanihme meni roskiin.
Keulaan sekoitettiin uudet jäykemmät oljyt ja jos tarvetta ilmenee, 10mm kiristysholkin jousipakan päälle.
Takaratasta ei löytynyt 55 hampaista isompaa mistään, joten ostin vastaavaa materiaalia olevan 61 hampaisen väärällä keskiöllä. Vanhasta rattaasta sorvattiin hammaskehä pois ja uudesta rattaasta vastaava hitsattiin tilalle.
Kiinteä mittariasennus korvattiin mittarikotelolla jonka sisään kiekka- ja lämpömittari istutettiin pehmusteen sisään joka saatiin jonkun vanhan ajotakin vuoren sisältä kaivetusta solumuovi selkäsuojasta ;)
Kuva