Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

6.6.2015 22:57

Iltoja

Polkastaas tästä nyt sitten kotariprojekti käyntiin detsiprojektin rinnalle, joka tosin on ollu vähän jäissä pienten sattumusten vuoksi, mutta siitä lisää mopopuolella.

Eli siis ostin vuos sitten keväällä tämmösen vanhakunnonkunnonvanhan vanhanliiton kotarin, kun piikkikortin sain. Vaikka pyörällä olikin ikää jo 12v ostaessa, ostopäätös syntyi sillä perusteella että pyörä oli ainakin kuvien perusteella pirun hyvässä kunnossa ja hinta sovittiin myyjän kanssa kohdilleen. No, niin sitä sitten lähettiin Seinäjoelta hakemaan, ja heti kun perille päästiin niin olihan sitä pakko päästä heti kokeilemaan :D Ja vetoja oli niin perkeleesti mopon jälkeen, kun mopolla oli viimeinen vuosi tullut ajeltua. No ei muuuta kun pyörä kyytiin ja kotia kohti.

Kuva Pyörä näytti siis tältä ostettaessa, omasta mielestä erittäin siistikuntoinen, mutta olihan sitä laitettukin tietysti.

Noh, pärrä seisoi tallissa pari viikkoa ennen kun kortin sain, ja tuon kuntoisena sillä ajettiin ensimmäinen kuukausi, ainoa mikä vaihdettiin oli kilpi kun vanha oli sen verran mutkalla.

Kuva No siinä sitten aloin kaipaamaan vähän nykyaikaisempaa näköä, ja keitaalta tilasinkin uudenmallin maskin ja lokarin, ja kisakoneelta sx shortymallin änkän, jonka kiillottelin.

Kuva No loppukesästä kohdalle osui tilaisuus uudistaa ulkonäköä urakalla ja vieläpä kohtuullisen halvalla, niin ei muutakun hakemaan kamppeet kyytiin ja iskin kiinni. Eli -05 vuosimallin palikat tuli ostettua: Penkki, tankki, katteet ja häkki. Tällä setillä ja perushuolloilla ajettiin loppukesä, enskojen ostoa lukuunottamatta.

Kuva Syksyllä heitin enskat kiinni pienillä muokkauksilla, kun olivat uudemmasta kotarista ja etupyörä ei ihan sopinut suoraan. Talven tultua laitettiin mukana tulleet nastat kiinni ja niillä ajelin maaliskuun lopulle asti.

Keväämmällä meinasin tehdä koneremotin aloitusmiitin jälkeen, ja miittiinhän pyörä pitää tietysti puunata viimesenpäälle:
Kuva Ja kyllä, kuvasta näkee mitä maantiesuola tekee putkelle muutamassa kuukaudessa.

Miitissä ei päästy edes puoleenväliin asti, kun pyörä otti ja kilkkas. No, autokyydillä kotiin ja parin päivän päästä kun ehti niin kone pois rungosta ja vaurioita tutkailemaan:'

- Kiertokangessa 0.5cm väljää
- Sylinterissä ikävät naarmut
- Kansi täynnä hakkaumia

Eli hyvin meni siis aloitusmiitti.

Kuva Tässä kunnossa se on maannut siis kuukauden koskemattomana, lukuunottamatta sitä että vaihdoin fatbarin vanhan tangon tilalle.

Mutta sitten tällä viikolla alkoi tapahtumaan, kun posti kantoi ovelle tällaisen:

Kuva Eli 150sx pytty 8) paketissa oli mukana myös 150sx kampura, kansi ja pakoaukonsäätimen hilppeet, + muuta roinaa. Setillä ajettu 10h, ja hoonijäljet näkyy erittäin hyvin vielä.

Tänään kävin keitaalta tilaamassa mäntäsarjan ja yläpään tiivisteet, ja samalla mukaan nappasin tupit ja 3m oranssia letkuaKuva

Kisakoneen paketissa tuli myös uudenmallin kytkinkoppa, jonka piti olla ehjä mutta kiksi oli ilmeisesti tehnyt kolon, ja oli siinä pieni reikäkin että olis öljyt tullut kuitenkin ulos kun olis laittanu ekaa kertaa käymään. Reissu motonettiin ja kemiallista metallia mukaan.
Kuva Omasta mielestä tuli kohtuullisen hyvä, kun dremelillä tasoitteli kun tavara oli kuivunut. Maalaan kopan vielä mustaksi ulkoreunalta kun vain ehtii.

Kuva Kopan keskiön kiillottelin, ei paras mutta riittävän hyvä itselle.

Siinäpä tarinaa aloitusviestiin luultavasti ihan tarpeeksi :lol: Kommenttia kehiin ja ehdotuksia otetaan myös vastaan.
Viimeksi muokannut Mulikka1 päivämäärä 7.6.2015 22:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

6.6.2015 23:24

Taas yks hyvä esimerkki siitä et ne huollot kannattaa tehä nyt eikä sitten huomenna :D Mut ei siinä hyvältä kuulostaa ja varmasti mielenkiinnol odotan lopputulosta.

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

6.6.2015 23:24

tämmösen pikkuvinkin omasta kokemuksesta sanon: älä kiillota kytkinkoppaa, jos et laita päälle esim lakkaa :D se on magnesiumia ja hapettuu heti, itekki viimesenpäälle kiiltäväks hinkkasin ja parin ajokerran jälkeen oli jo iha hirveän näköinen :s metal polish korjaa tilanteen, eli jos vaan jaksat aina parin ajokerran päätteeks sen uuestaan hinkata nii sitte ei ongelmaa :lol:

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

6.6.2015 23:29

juihiii kirjoitti:Taas yks hyvä esimerkki siitä et ne huollot kannattaa tehä nyt eikä sitten huomenna :D Mut ei siinä hyvältä kuulostaa ja varmasti mielenkiinnol odotan lopputulosta.
Nojoo, virheistä oppii ja tämän ansioista oli nyt sitten mahollista hommata tuo setti ja päivittää nykyaikaan 8)

masuuuu kirjoitti:tämmösen pikkuvinkin omasta kokemuksesta sanon: älä kiillota kytkinkoppaa, jos et laita päälle esim lakkaa :D se on magnesiumia ja hapettuu heti, itekki viimesenpäälle kiiltäväks hinkkasin ja parin ajokerran jälkeen oli jo iha hirveän näköinen :s metal polish korjaa tilanteen, eli jos vaan jaksat aina parin ajokerran päätteeks sen uuestaan hinkata nii sitte ei ongelmaa :lol:
Nojoo, ei siinä mitään kyllä sen jaksaa hinkata sitten kun alkaa näyttään huonolta, on tuo silti parempi kuin lähtökohta omasta mielestä :lol:

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

7.6.2015 22:14

Noniin

Tänään sitten ihan ensimmäisenä otin teippirullan käteen ja suojasin kytkinkopan kiillotetun osan ja vetäsin kopan läpi 600 paperilla ennen maalia

Kuva

Siinä sen sitten maalailin, kolme kerrosta kiiltävän mustaa ja kirjainten välitkin vedin mustaksi, siihen erittäin kätevä apuväline on mastonin ns. korjauspullo joita myydään 25ml koossa.

Kuva Lopputulos on ihan kohtuullisen hyvä omaan mieleen.

Kuva Magneetonkoppaakin ehostin kuvassa näkyvällä aineella, suosittelen! Kopan tekstit korjaan jossain vaiheessa takaisin oransseiksi kun löydän oikeaa väriä samanlaisessa korjauspullossa mitä mustaa.

Kuva Tupit laitoin kiinni

Kuva Kannenpultitkin tuli suihkittua mustaksi, 3 kerrosta mustaa niissäkin. Muutkin sylinterin pultit/mutterit vetäsen varmaan mustaksi.

Änkänkin purin vielä, mutta siitä nyt ei sattunut kuvaa tulemaan.

Tänään siis kaikennäköstä pikkuräpellystä saatu aikaan, huomenna jossain kohtaa tilailen luultavasti loput tiivisteet ja kaikki vaihdon tarpeessa olevat laakerit, niin pääsee sitten jo ensviikolla kasailemaan 8) Joku vois sen verran valaista että mitä kaikkia tiivisteitä tohon 136e tiivistesatsiin kuuluu, kun en kuitenkaan tarvii kun lohkojen välisen tiivisteen näin äkkiseltään mietittynä, kun kytkinkopankin vedän liimalla, ja yläpään tiivisteet tulee männän mukana.

Laakereista vaihdan kampuranlaakerit, kytkinsylinterin takana olevan laakerin kun sinne pääsi hiekkaa, ja ehkä joitakin vaihteiston laakereita. Ja stefat tietysti tähän päälle.

Koneen yläkiinnikkeet saattaa joutua tekemään uusiksi, mutta sen näkee sitten kun kone on paikallaan, että meneekö vanhoilla.

Takajalkatappienkin väsäämistä oon miettinyt, mutta täytyy katella vähän ajan mukaan mitä ehtii, kun pyörä pitää olla 3vk kuluessa valmis kun saan silloin kortin takas :lol:

Sen verran joku vois vielä kertoa, että miten tämmösestä säädetään toi pakoaukonsäädin pytyn päästä, kun osat tuli erillisenä pussissa ja piikkisestä pytystä on myös säädin jo purettu.

Kommenttia kehiin!
Viimeksi muokannut Mulikka1 päivämäärä 7.6.2015 22:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

7.6.2015 22:37

Erittäin mukava topic. Aloitusviesti tosi selkeä ja osaat selittää asiat tarkkaan, mutta silti niin että jaksaa lukea ;). Pyörä ja suunnitelmat vaikuttaa myös hyviltä. Jatka samaan malliin 8)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

7.6.2015 23:02

Kiitoskiitos, mukava kuulla positiivista palautetta niin jaksaa sitten kirjotella lisääkin :)
Teikäläisen topiccejakin mukava lueskella kun on monenlaista kulkinetta :D

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

8.6.2015 13:25

Pitkästä aikaa tämmönen selkeä ja yksinkertainen topicci :) jatka samaan malliin! Hyvältä näyttää :)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

8.6.2015 20:29

Iltoja

Ensinnäkin onnipojalle kiitokset, näin olis ainakin tarkotus tehdä :)

Kuva

Eilen illalla vielä kävin näpertelemässä joitakin kaasarin ylivuotoletkuja mittoihin ja paikalleen. Vaikka näyttääkin kuvassa vähän keltasen väriseltä niin ihan oransseja ovat :D Taustalla kuvassa, tarkemmin ottaen lattialla näkyy vaimennin purettuna, kun uudet villat laitan sisään. Eli Sxs shorty vaimennin, joka tuli sekin Kisakoneen toimesta, tosin jo viime kesänä. Ajatuksena oli laittaa sinne motonetistä saatavaa Fmf- villaa, punaista versiota. En tiiä onko sillä nyt mitään merkitystä mitä sinne laittaa mutta ainakin pitäs olla kunnollista.

Tänään päivällä en oikein mitään jaksanut tehdä, mutta iltapäivällä sitten hilasin itseni ulos ja huuhtasin pyörän painepesurilla.

Kuva

Pesun jälkeen aloin purkaa pyörää että saa sitten koneen heitettyä nopeasti paikalleen kun on taas kasassa, ja pian tilanne näyttikin tältä:

Kuva

Eli tähän tilanteeseen jäätiin tänään. Mietinnässä oli että vetäisin syylärit mustaksi ja päät vois kiillotella, perussettiä siis.Siinä samalla huomasin että on jopa ihan mahdollista saada kone yläpäästä kiinni 150sx kiinnikkeillä jotka tuli pytyn kanssa tilattua, kun löytyi rungosta paikka mihin sopii suoraan. Katsoa sekin sitten kun kone on kiinni että ylettääkö kanteen asti.

Kuva

Tohon iskarin kaasusäiliöön mietin että laittaisko hiilariteippiä vai jonkun siistin tölkin, vai jotain muuta? Mielipiteitä kuunnellaan.

Aamupäivällä kävin keitaalla ja tilasin loput osat eli laakerit, stefat ja tiivisteet. Pääsin niissä halvemmalla mitä luulin, josko sitten jotain muuta hilpettä ostais niillä rahoilla.

Semmosta tänään, huomenna sitten jotain muuta :lol:

UUDENMALLIN SWINGIÄ SAA KAUPITELLA TOSIHALVALLA (Lue: alle 100e)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

8.6.2015 21:21

Hyvät suunnitelmat ja selkeä topic 8)
Älä tölkkiä laita, niitä rockstar tölkkejä jne näkee liikaa jo :roll: . Sellai siisti hiilari sopis hyvin ainaki omasta mielestä

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

10.6.2015 23:14

Noniin

Vastauksena yllä olevaan, taidan tosiaan kokeilla sitä hiilaria kun sattuu juuri rulla löytymään, saa sen poiskin jos ei oo hyvä.

Eilen en katsonut tarpeelliseksi kirjotella mitään kun en oikein tehnytkään mitään, ainoastaan karstat polttelin vaimentimesta ja paisarista. Jonkin aikaa siinä menikin, oli kuitenkin sen verran kauan ollut hoitamatta.

Maalithan niistä paloi tietysti siinä toimenpiteen yhteydessä, ja paisaria oli ottanut vähän ruostetta pintaan talven teiden suolaamisen takia, niin tänään hain motonetistä tarvikkeita:

Kuva

Eli Fmf- performance villat änkkään ja Motipin 800 astetta kestävää maalia.

Osat vedin ensin läpi vingulla ja teräsharjalaikalla ja paisarin hinkkasin vielä 180 hiomapaperilla. Vaimentimeen 3 kerrosta ja paisariin 4, annoin tunnin kuivua ja lämmitin osia ohjeen mukaan n. 30min 160 asteeseen että maalissa oleva lakka kovettuu, erittäin hyvät tuli omaan mieleen.

Kuva

Huono kuva, mutta eiköhän siitä selvän justiin saa.

Keitaalta tuli viesti että osat on saapuneet, mutta palkka on vielä saamatta. Haen siis ne heti kun vain se tulee. Muistin myös että jäi yksi osa tilaamatta, joka kuuluu rummun ja siirtohaarukan väliin. Eli semmoinen pieni lieriönmuotoinen palikka, joka maksaa 2 euroa ja kestää tietysti tulla vaikka kuinka ja kauan, eli ennen sitä ei lohkoja saa kasaan. No tilattava sekin on, eipähän lopu tekeminen kesken kun reilut 2vko on vielä aikaa väsätäkin.

Ensikertaan.

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

17.6.2015 22:47

Iltaa

Kuva

Tänään siis koitti vihdoinkin palkkapäivä :seko: Paketissa oli mäntä, koko koneen tiivisteet ja stefat, runkolaakerit ja laatikon kuulalaakerit. Tulee sitten oikein viimesenpäälle laitettua.

Mitään muuta tässä viikon aikana ei oo oikein tapahtunu, kun ei oo ollu mitään hommaa ennen kun sai osat käteen.

Laakerit laitoin jo pakkaseen huomista varten, ja silloin olis tarkotus ainakin saada alakerta pakettiin. Onneks satuin löytämään sen osan mikä oli muka hukassa, oli joutunut vähän sivuun purkaessa. Eipähän tarvi ootella sitäkään sitten.

Rataspakat puran myös ja putsailen, kun on saattanut säilytyksessä päästä jotain ylimäärästä sinne väleihin.

Kytkinkorillekin joutuu vähän näyttämään viilaa kun on päässyt urille, mutta kyllä siitä vielä hyvä tulee.

Huomiseen :)

E: Kommetoikaa jos näätte aiheelliseks ;)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

18.6.2015 2:57

Mielenkiintonen projekti :) aattelikko penkittää noilla seteillä mitä on? olis nimittäin kiva tietää mitä tuolta irtoaa :P vähintään ajovideo ois kiva saana, jatka samaan malliin :)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

18.6.2015 12:32

Penkittäminen on toki mahdollista, kun paikkakin löytyy samasta rakennuksesta Motokeitaan kanssa (Bikedoctor). Ainoa kysymysmerkki on se, että mitä tuommoinen kustantaa. Jos hinta on kohdallaan niin miksei :)

Ajovideotakin saattaa tulla jos joku lainaa GoPro:a tai jotain muuta vastaavaa ;)

Re: Ktm Exc 125 -02 --> Exc 150 Upgrade

19.6.2015 0:20

Iltaa

Juu eli tänään alottelin päivää naputtelemalla vanhat laakerit pois lohkoista, lähti suht helposti hylsyllä ja vasaralla. Yhden uuden laakerinkin laitoin paikalleen, ja toisenkin olisin laittanut, mutta asennus vähän meni miten meni niin piti sitten lähteä hakemaan uutta :lol: No laakerin sain ja aattelin samalla ottaa mukaan kytkimeen nesteet ja semmoset löysinkin, Motorexin tuote. Hintaa suolaiset 13.90 100ml pullo :s

Kuva Keskimmäinen lohko putsattuna.

Samaan lohkoon en sitten enää laakeria ruvennut laittamaan kun ei ehtinyt pakkasessa olemaan vielä tarpeeksi, joten vaihdoin magneetonpuolen lohkoon

Kuva Vanhasta kampurasta jääneitä muistoja :D

Siitäkin lohkosta naputin vanhat laakerit pois, lukuunottamatta runkolaakeria jonka ulkokehälle en keksinyt irrotustapaa, dremelillä koitin mutta ei oikein kunnolla mahdu mihinkään väliin ja ulkopuolelta ei pysty naputtelemaan pois. Tähän saa kertoa oman näkemyksensä miten sais pois, hitsausta kokeilen huomenna.

En viittinyt siihenkään lohkoon muita laakereita laittaa vielä, laitan sitten kaikki samalla kertaa.

Kuva Tähän jäätiin tänään.

Pakoaukonsäädintäkin pitäis ruveta kasaileen pytyn päähän, mutta varmuutta ei ole miten tarkalleen kuuluis kasata, ohjeita siihen kaipailisin.