Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

// MYYNISSÄ // Yamaha DT 125 R Röjekti l 80% VALMIS

28.4.2015 1:19

Tosiaan tuossa viimesunnuntaina tuli haettua turun lähistöltä vanhemman mallin piikkinen detsi.

Pyörällähän on ikää jo sen 20 vuotta ja ei parhaimmissa käsissä näemmä ole ollut.
Matkaa tuli rapiat 500km lahdesta ja oli kyllä helvetin hyvä reissu mutta vähän pilaa fiilistä tämä pyörä. Huoltohistoriaa ei tositteilla ole, mutta suullisesti kerrottiin että mäntä juuri vaihdettu 0km sitten ja muutenkin huollettu kun kilometrit ovat näyttäneet niin/pyörä tuntunut olevan huollon tarpeessa.

Noh, tosiaan en tiedä, ihan ku mopoa polkis että ei siellä hirviästi sitä puristusta tunnu olevan, putkenhan sitten päätin ottaa irti ja tsekata että mitä se mäntä meille kertoopi, niin ei siellä näyttänä oleva mitään skraiduja tai muuta mikä pistäisi silmään ilkeesti.
Noin kolme kilometriä oon pyörällä ajanut ja aika nuhaselta tuntuu, kyllä se piikkiä ottaa mutta kauhiasti en viittiny revitellä männän vaihdon takia ja myös sen että pyörä on seissyt _Pitkään_.

Pyörässähän on siis kiinni vakioputki ( tyhjennetty ) piikkisen kotkan vakio äänenvaimentimella.

Tänään kun tuolta koulun penkiltä päästiin niin ampaisin suoraan talliin purkamaan pyörää ja putsailemaan suurimpia likoja. Putsaamista tuossa nyt oli ja käsin on kaikki tehty kun ei mitään mahdollisuutta ole pestä letkulla tms.
Katteet, tankin, muovit, penkin, putken ja ilmanputsarin kotelon irroitin ja ihmettelen kyllä suuresti miten ilmanputsariin on mennyt havunneulasia, hiekkaa tikkuja, oksia niin perkeleesti.
Sittenhän se ilmanputsarinkotelo pestiin ja ilmansuodattimesta nyppäiltiin tikkuja poijes, huomenna pitäis se pestä ja öljytä.

Takahaarukka oli aika ruosterikas, onneksein löysin hiomapaperia ja siitä se hinkkaus alko veen kera. Oikea puolisko on nyt kiilotettu suurimmilta osin, tosin satunnaisia pieniä ruostepilkkuja näkyy joissain kohti. Tarkoituksena olisi koko haarukka hioa ja tehdä peilikuvan kiiltäväksi. Tähän lisäisin vielä että etupumpun stefat vuotaa, jotenka uudet stefat ja nesteet. Tiedä sitten mitä vielä sinne haluaa tunkea. Kyllähä niissä on joustoa ja tuntuu toimivilta, mutta tässä ny tarkotuksena tehdä kesäksi soiva peli niin kaikki pienetkin viat korjataan 8)

Jarrulevyjä/paloja tarkistaessa päätin että voisiha sitä lisätä jarrunestettä kun on varmaan lopussa :roll: noh, säiliö irti, auki ja kas kumma, säiliössä ei ole _mitään_ :lol: noh, siinä sitte ruiskulla lisättii nesteet ja todettiin jarrut toimiviksi, eivät vaadi ilmausta siis. Jarrupalat ja levyt ovat hyvässä kunnossa, jotenka ei niihin kajota.

Uudet rattaat/ketjut on pakko hankkia, aivan ruosteessa, oikein huutaa uusia tilalle :seko:

Lupailtiin tosiaan ehjää pyörää, lukuunottamatta virtalukkoa, johonka ei ole avainta. Pyörähän siis poletaan vaan käyntiin kisapiikin tapaan mukinoimatta.
Kiillottaessani kytkinpuolen koppaa huomasin että kiksi oli kiinni vain kuparilangalla :P , noh löysin siihen mutterin jolla sitten lukitsin kiksin ettei vaan hävijä.
Pyörähän on täynnä erikokoisia ruuveja, kuusiokolomuttereita yms. Niitä sitten heivaillu helevettiin ja vaihtanut uudet ja tehny silmään mieluisammaksi.

Talissa näperellessä aattelin että kerran pyörä on seissyt loppujenlopuksi ties kuinka pitkään nii olisi enemmän ku kannattavaa vaihtaa lootaöljyt.
Ei sieltä paljoa tippunna ja ei se kyllä öljyltä enään näyttäny :| , kaajoin sitte uuet öljyt sisään ja kessulla päätin käyä nii sitte tallii palatessa katon että mitä helvettiä tuossa maassa on :eek: hetken tutkiskelun jälkeen tuorevoitelukopan takaa ( vaikia selittää ) niin vuotaa tivarin välistä perkule miu uusii öljyi poijes.
Rahaahan tässä on tällä hetkellä 0€, mutta kyllä sitä sitte saa tuossa viikonloppuna kun kuskailee. Alkuun siis siistimistä ja tarkempaan suunittelemista.

Suunitelmat tähän alkuun ovat :

- Hioa koko pyörä koska on ruosteen ympäröimä :itku:
- Kitata muovit
- Maalata muovit , väriehdotukset ovat enemmän kun tervetulleita!
- Vaihtaa stefat
- Hommata tiiviste kytkinlohkolle
- Selvitellä sähköjä ( tarkoituksena yksinkertaistaa )
- Availla moottoria ja katsoa mitä tuhmaa sieltä löytyy :nolo:


Itse tiedän jonkin verran kakspyöräsistä on ollut mopoa, kevytmoottoripyörää eli apu on tervetullutta!


>> OSTOKUNTO<<
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


>> Taukopaikka <<
Kuva


>> Matka kohti lahtea/lahdessa<<

Kuva


>> Purku, putsaaminen , hionta <<

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


>>Illan lopputulos<<

Kuva



28.4 Laitettu projekti käyntiin, 2.5 pitäisi lahden miitissä käydä tällä rojulla, katsoo sitten uskaltaako kunnon takia :s
Viimeksi muokannut allu9610 päivämäärä 8.2.2016 16:20, muokattu yhteensä 7 kertaa

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 0:26

Tänään koulusta päästyä taas mentiin pyörän kimppuun.

Kävin kaverilla pesemässä pyörän ja huolttiksella lisäämässä renkaisiin painetta, kaikkiaan reissua tuli 13 kilometriä.

Aloitettiin sitten pyörän purku ja valutin sitten moottoriöljyn loput mitä oli jäljellä niin pois. Syylärin poistin ja letkut, magneeton kopan joka ei meinannu lähteä millään :paha: yksi ruuvi oli katkennu myös sinne :--).
Magneeton kopan pois oton jälkeen ei ollut kuin surullinen katse..kuravettä, jossa ei todellakaan sitä kuuluisi olla, myös tutkiessa huomasin että ketjut mahd. ovat joskus lyöneet lohkoon ja sen seuraksena lähtenyt pieni pala lohkosta irti. Sieltä se kuravesiki sitten on sinne päässyt.

Samalla avasin yvps:n ja likainen oli ja kun katsoin miten se on lukittu niin omasta mielestä päin vi***a. Saa kertoa olenko väärässä.

Kaiken purun jälkeen lahden miitti joka on 2.5 jää sivuun, odottelen sitten tiivisteitä kytkinkopan puolelle niin mahdollisesti vuoto loppuisi? :s sitä ei vielä ole päässyt tutkimaan enempää. Putkeakin jaksoi vähän kiilotella.

>> Pesu <<


Kuva

Kuva




>>Purku<<
Kuva

Kuva

Kuva


Kuva








>>YVPS<<
Kuva
Viimeksi muokannut allu9610 päivämäärä 30.4.2015 0:36, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 0:41

>>>> Melkeimpä kokonainen vm detsi myynnissä osina<<<<
rohkeesti vaan kyseleen nii rojektiin sais jatkumoa!

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 7:44

Mukavasti tekstiä ja vieläpä mielenkiintosta nähdä mitä saat detsistä tehtyä ku o näemmä pahemmassa ku huonossa kunnossa :D
Mutta laitappa kuvat näkyy suoraa topiccii. Ois paljon hienomman näköne ja ei tarvis pomppii linkkien välillä koko aja :roll:

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 14:18

ma$$i kirjoitti:Mukavasti tekstiä ja vieläpä mielenkiintosta nähdä mitä saat detsistä tehtyä ku o näemmä pahemmassa ku huonossa kunnossa :D
Mutta laitappa kuvat näkyy suoraa topiccii. Ois paljon hienomman näköne ja ei tarvis pomppii linkkien välillä koko aja :roll:



Mielellään pistäisin, mutta ei vaan luonnistu, opastaa saisit :D

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 17:23

mene esim photobucket, sinne lataat kuvat ja kopioit tän linkin ja laitat vaan tähän tekstiin perus crl+v :) Kuva

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

29.4.2015 23:51

Tänään taas tallilla toistamiseen.

Kiilotin sitten nyt toisen puolen takahaarukasta.

Tosiaan aikaan ei saanut paljoa kun oli muuta hommaa päivän aikana, mutta kiilotuksen lisäksi sain järjesteltyä tallia vähän parempaan malliin että kaikki työkalut jne. ovat fiksusti samassa paikassa, eikä pyörän ympärillä kauheassa sotkussa ja hukassa niin että missä räikkä menee tai muu olennainen :D

Tankonahan on fatbar Psychic kultaisen värinen, sävyero on kyllä suuri kun pehmusteen otti pois :D ohessa kuva ->
Kuva

YVPS:n kannen sain putsattua sisältä ja myöhemmin sitten pähkäillään itse yvps:ää, aiemmissa postauksissa kuva yvps:stä joku voisi kertoa onko päin mettiä, omasta mielestä näin on?

Ainiin sain viimeinkin toisen puolen matkustajantapit pois, kauhia vääntäminen oli ja suihkuttelu että lähtis irti , mutta sekin nyt alta pois 8)

>> matkustajantapit <<

Kuva

>> Takahaarukan vasen puoli <<

Kuva

>> YPVS <<

Kuva

Kuva

>> " Tallin siivous" <<

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

>> Pyörä illan jäljiltä <<

Kuva
Viimeksi muokannut allu9610 päivämäärä 6.5.2015 19:26, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

30.4.2015 7:48

Kyllä yks pyörä saatu paskaan kuntoon :roll: Mutta seuraillaan, mitä tulee! ;)

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

30.4.2015 17:59

minusta tuo ypvs on ihan ylä asennossa. onko servo paskana vai miks lukittu?? :/ jos ei oo johto kikkaa tehty nii siitä löytyy 125cc dt viestiketjusta :) ja paljon mielekkäämpi lukea ku kuvat suoraan tässä ;) seuraillaan!!!

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

30.4.2015 22:45

YPVS periaatteessa liikaa auki, jolloin se alkaa kuristamaan syvemmällä pakokanavassa. Hahlon (tai mitä siitä on jäljellä) pitäisi olla tuon reiän kohdassa.
VM DT:ssä ei ole mitään johtokikkaa.

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

1.5.2015 12:07

sanotaan suoraan että osta siihen tarvittavat osat ja virrat päällä säädin ylä asennossa laita se täysin auki taikka sit voit ajossa pikkuhiljaa ruuvata että se lähtee halutusti (nykäsevämmin korkealta tai sit alempaa väännöillä :)

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

1.5.2015 14:28

Mäkistation kirjoitti:YPVS periaatteessa liikaa auki, jolloin se alkaa kuristamaan syvemmällä pakokanavassa. Hahlon (tai mitä siitä on jäljellä) pitäisi olla tuon reiän kohdassa.
VM DT:ssä ei ole mitään johtokikkaa.



Kun tosiaan ajoin pyörällä sen 13km niin piikin kun otti niin se ei enään 7.5-8.5rpm kohdalla antanut nostaa kierroksia enään, voiko se tarkoittaa että yvps kuristaisi ;o?

TAUKOA : ensiviikkoon, Turussa viettää vappua.

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

6.5.2015 2:52

Tänään tuli taas oltua tallilla "pitkästä" aikaa.

Todella paljon sai aikaan tänään, takaswingin hionta+putsaus, iskunvaimentajan putsaus, moottorin irrotus+putsaus, rungon putsaus ja putken pieni hionta.


Moottori tosiaan lähti rungosta irti ja oli kyllä irrottaminen haasteellista/hauskaa kun ei aiempaa tarvetta ole ollut irroitella moottoria :D Hetkihän siinä meni pähkäillessä että mitä irti ja miten, mutta moottorin poisto onnistui lopulta ilman suurempia onkkelmia.
Ainoaksi ongelmaksi voisin sanoa ruosteisia kiinnikkeitä (ylä) ja sitten kaikkein edempänä olevinta... ei meinannu sitte irrota millään, suihkeet pelastaa 8) :lol: .

Siitä kun moottorin oli saanut paperin päälle niin alko rungon putsaaminen ja tovihan siinäkin vierähti kun oli niin takkusta mönjää ettei tahtonu sitte millään lähteä pois, mutta siitä selvittiin :P .

Moottorinki sitten putsailin vähän siistimpään kuntoon niin on mukavempi sitten remppailla sitä kun sen aika on, tällä hetkellä odottelee täydellistä alakerran tiivistesatsia, kuin myös yläkerran + alakerran laakereita+stefoja.
YVPS:n irroitin ja putsasin, kiinnitin takaisin ja se ei ole lopullinen asento mihinkä jää vaan _VÄLIAIKAINEN_.

Takaswingi koki suurimman muutoksen, hiottiin sitten ihan kiiltäväksi kumpikin puoli ja on noin 75% valmis 8)
Samassa iskunvaimentajan putsasin suurimmista lioista , mutta on siinä vielä vähän putsailemista.

Sähköt ovat pyörässä kyllä niin sekasen näkösiä että ne lähtee seuraavalla kerralla sitten uusintaan ja siinä samalla yksinkertaistetaan.

Paisaria jaksoin hetken hinkata mutta jäi vähäiselle, kääreenkö sitten laittaiski siihen? :roll:

>>> TAKASWINGI <<<



Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva



>>> ISKUNVAIMENNIN <<<






Kuva





>>> RUNKO <<<




Kuva


Kuva


Kuva


Kuva



>>> MOOTTORI <<<


Kuva



>>> YPVS <<<


Kuva



Kuva


Kuva
Viimeksi muokannut allu9610 päivämäärä 6.5.2015 19:26, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

6.5.2015 17:06

Hyvännäköistä rojektointia. Olihan tuo aika paskaseksi päästetty.

Re: Yamaha DT 125 R Röjekti

6.5.2015 17:14

EepiM kirjoitti:Hyvännäköistä rojektointia. Olihan tuo aika paskaseksi päästetty.




Kiitän :) ja näinpä...