Tosiaan tuossa viimesunnuntaina tuli haettua turun lähistöltä vanhemman mallin piikkinen detsi.
Pyörällähän on ikää jo sen 20 vuotta ja ei parhaimmissa käsissä näemmä ole ollut.
Matkaa tuli rapiat 500km lahdesta ja oli kyllä helvetin hyvä reissu mutta vähän pilaa fiilistä tämä pyörä. Huoltohistoriaa ei tositteilla ole, mutta suullisesti kerrottiin että mäntä juuri vaihdettu 0km sitten ja muutenkin huollettu kun kilometrit ovat näyttäneet niin/pyörä tuntunut olevan huollon tarpeessa.
Noh, tosiaan en tiedä, ihan ku mopoa polkis että ei siellä hirviästi sitä puristusta tunnu olevan, putkenhan sitten päätin ottaa irti ja tsekata että mitä se mäntä meille kertoopi, niin ei siellä näyttänä oleva mitään skraiduja tai muuta mikä pistäisi silmään ilkeesti.
Noin kolme kilometriä oon pyörällä ajanut ja aika nuhaselta tuntuu, kyllä se piikkiä ottaa mutta kauhiasti en viittiny revitellä männän vaihdon takia ja myös sen että pyörä on seissyt _Pitkään_.
Pyörässähän on siis kiinni vakioputki ( tyhjennetty ) piikkisen kotkan vakio äänenvaimentimella.
Tänään kun tuolta koulun penkiltä päästiin niin ampaisin suoraan talliin purkamaan pyörää ja putsailemaan suurimpia likoja. Putsaamista tuossa nyt oli ja käsin on kaikki tehty kun ei mitään mahdollisuutta ole pestä letkulla tms.
Katteet, tankin, muovit, penkin, putken ja ilmanputsarin kotelon irroitin ja ihmettelen kyllä suuresti miten ilmanputsariin on mennyt havunneulasia, hiekkaa tikkuja, oksia niin perkeleesti.
Sittenhän se ilmanputsarinkotelo pestiin ja ilmansuodattimesta nyppäiltiin tikkuja poijes, huomenna pitäis se pestä ja öljytä.
Takahaarukka oli aika ruosterikas, onneksein löysin hiomapaperia ja siitä se hinkkaus alko veen kera. Oikea puolisko on nyt kiilotettu suurimmilta osin, tosin satunnaisia pieniä ruostepilkkuja näkyy joissain kohti. Tarkoituksena olisi koko haarukka hioa ja tehdä peilikuvan kiiltäväksi. Tähän lisäisin vielä että etupumpun stefat vuotaa, jotenka uudet stefat ja nesteet. Tiedä sitten mitä vielä sinne haluaa tunkea. Kyllähä niissä on joustoa ja tuntuu toimivilta, mutta tässä ny tarkotuksena tehdä kesäksi soiva peli niin kaikki pienetkin viat korjataan
Jarrulevyjä/paloja tarkistaessa päätin että voisiha sitä lisätä jarrunestettä kun on varmaan lopussa
noh, säiliö irti, auki ja kas kumma, säiliössä ei ole _mitään_
noh, siinä sitte ruiskulla lisättii nesteet ja todettiin jarrut toimiviksi, eivät vaadi ilmausta siis. Jarrupalat ja levyt ovat hyvässä kunnossa, jotenka ei niihin kajota.
Uudet rattaat/ketjut on pakko hankkia, aivan ruosteessa, oikein huutaa uusia tilalle
Lupailtiin tosiaan ehjää pyörää, lukuunottamatta virtalukkoa, johonka ei ole avainta. Pyörähän siis poletaan vaan käyntiin kisapiikin tapaan mukinoimatta.
Kiillottaessani kytkinpuolen koppaa huomasin että kiksi oli kiinni vain kuparilangalla
, noh löysin siihen mutterin jolla sitten lukitsin kiksin ettei vaan hävijä.
Pyörähän on täynnä erikokoisia ruuveja, kuusiokolomuttereita yms. Niitä sitten heivaillu helevettiin ja vaihtanut uudet ja tehny silmään mieluisammaksi.
Talissa näperellessä aattelin että kerran pyörä on seissyt loppujenlopuksi ties kuinka pitkään nii olisi enemmän ku kannattavaa vaihtaa lootaöljyt.
Ei sieltä paljoa tippunna ja ei se kyllä öljyltä enään näyttäny
, kaajoin sitte uuet öljyt sisään ja kessulla päätin käyä nii sitte tallii palatessa katon että mitä helvettiä tuossa maassa on
hetken tutkiskelun jälkeen tuorevoitelukopan takaa ( vaikia selittää ) niin vuotaa tivarin välistä perkule miu uusii öljyi poijes.
Rahaahan tässä on tällä hetkellä 0€, mutta kyllä sitä sitte saa tuossa viikonloppuna kun kuskailee. Alkuun siis siistimistä ja tarkempaan suunittelemista.
Suunitelmat tähän alkuun ovat :
- Hioa koko pyörä koska on ruosteen ympäröimä
- Kitata muovit
- Maalata muovit , väriehdotukset ovat enemmän kun tervetulleita!
- Vaihtaa stefat
- Hommata tiiviste kytkinlohkolle
- Selvitellä sähköjä ( tarkoituksena yksinkertaistaa )
- Availla moottoria ja katsoa mitä tuhmaa sieltä löytyy
Itse tiedän jonkin verran kakspyöräsistä on ollut mopoa, kevytmoottoripyörää eli apu on tervetullutta!
>> OSTOKUNTO<<
>> Taukopaikka <<
>> Matka kohti lahtea/lahdessa<<
>> Purku, putsaaminen , hionta <<
>>Illan lopputulos<<
28.4 Laitettu projekti käyntiin, 2.5 pitäisi lahden miitissä käydä tällä rojulla, katsoo sitten uskaltaako kunnon takia
Viimeksi muokannut allu9610 päivämäärä 8.2.2016 16:20, muokattu yhteensä 7 kertaa