Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Aprilia RS - Project Blue Smoke

16.4.2015 22:37

Kuva

Valtavirrasta poikkeava projekti, eli kevytmoottoripyörän sähköistäminen. Vuosimallin 2001 Aprilia vaihtoi omistajaa ilman moottoria ja muuta tekniikkaa. Ne on tarkoitus korvata sähkömoottorilla ja litium-akustolla. Tehoa tulee olemaan suurin piirtein saman verran, kuin alkuperäisessä kaksitahtimoottorissakin.

Projektin päätavoite on nauttia rakentamisesta, eikä vain luoda ympäristöä säästävää ekoskootteria. Tarkoitus on kuitenkin lopulta rekisteröidä pyörä uudelle tekniikalle liikennekäyttöön. Aloitin projektin tiimoilta englannin kielisen youtube-kanavan ja DriveTribe-blogin, joita voi myös halutessaan seurata.

Projektivideot:
Introduction
Android dash
LED Indicators
PWM lights
Signal over operating voltage
The Frame
First ride
Track test
Battery Management System
Viimeksi muokannut pertt-UP- päivämäärä 19.3.2017 12:38, muokattu yhteensä 10 kertaa

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

16.4.2015 23:03

Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta! Seurantaan ehdottomasti :)

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

17.4.2015 0:18

Luokkakaveri tehnyt noita konversioita useammankin. Kilvellisen sähkömopon ja on noita muitakin
https://www.youtube.com/user/paloperse/videos
Ehkä löytyy jotain mikä on hyödyksi...

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

17.4.2015 7:32

Päivitteletkö kaikki videot myös tänne vai onko yt ja tumblur ainoot tavat seurata?

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

17.4.2015 8:48

Päivittelen kyllä kaikki videot tännekki. Niitä tulee sitte ku tulee, ei kannata liian innokkaasti oottaa. Kaikkia tumblr-päivityksiä en varmaan tänne poistaa, mutta tänne tulee vastaavaa mietintää muutenki.

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

17.4.2015 9:17

Aasia selvä :)

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

6.5.2015 22:12



Vilkuista vähän asiaa ja testissä kolme halpaa kiinalaista mallia. Alkuperäinen jarruvalo on pyörässä kiinni (ja pyörä kaukana), joten sitä ei vertailussa mukana. Ledimallin tehonkulutus silti huomattavasti pienempi, mitä 21W/5W polttimon. Suurin 12V virrankuluttaja, eli ajovalo tulee käsiteltyä myöhemmin, jos saan yhden visioni toimimaan.

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

10.5.2015 16:29

Kuva

Niinkuin edellisessä videossa viittasin, ois tarkotus minimoida 12V järjetelmän kuorma, jotta vois käyttää pienempiä, halvempia ja kevyempiä komponentteja. Suurin kuorma 12V puolella lienee ajovalot. Sain nyt rakennettua toimivan kytkennän, jolla saan ajovalot siirrettyä ajoakun puolelle.

Polttimoiksi vaihdan 24V versiot, jotta jännitteen korotus ei olis niin raju. Sekä H1, että H3 löytyy 24V versioina. H3:sta löytyy myös 48V versioita, jota pitää kans harkita. Jännitteen kominkertaistuessa (24V->72V) myös virta kolminkertaistuu, eli teho 9-kertaistuu. Tämän vuoksi PWM ohjauksessa käytän 11% pulssisuhdetta. Yllä kytkentä, jolla sain valon onnistuneesti palamaan.
Viimeksi muokannut pertt-UP- päivämäärä 12.5.2015 23:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

12.5.2015 16:22

Kiintoisa proju, seuraillaan. Mitä veikkaat valmiin laitoksen painoksi? Nesteineen (bensa, öljyt, vesi) nämä 'Riliat painavat yli 140kg vakiotekniikalla. ;)

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

12.5.2015 22:13

Todennäköisesti tulee lisää painoa alkuperäiseen verrattuna, kun jo pelkkä akkupaketti kiinnikkeineen varmaan tulee painamaan 40kg. Hieman huolettaa myös, että tuleeko tuo kaikki paino liian eteen.

Mulla on edellisestä polkupyöräprojektista pienempi akkupaketti, jolla varmaan aloittelen testaamiset ja lopuksi vasta hankin tuon ison akun.

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

15.5.2015 10:05

Ajovalon PWM ohjaus selitettynä videolla:

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

22.5.2015 12:54

Nyt ois kiikarissa kaks eri lähestymistapaa moottorivalintaan.

LEM-200 DC-moottori, tai kaksi kappaletta RV-120 BLDC-moottoreita. Revolt pystyisi toimittamaan moottorit kytkettynä kiinteästi samaan akseliin, jolloin tehonkestoa olisi tarpeeksi.

Pitää vielä kysellä molemmista lisää ja tutkia kumpi olisi parempi ratkaisu.

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

25.5.2015 17:33

Hetken suunnitelmat päätyi takaisin alkuperäiseen Motenergy ME0913 -moottoriin, mutta sitten tuli vastaan tämän hetken voittaja. Revolt:n kanssa käydyissä keskusteluissa tuli puheeksi heidän tuleva moottorimallinsa, joka täyttää speksit. Lisäksi voivat koneistaa akselin siten, että siihen menee heittämällä Cagiva Miton rattaat. Helpottaa sopivan välityksen löytämistä.

Viimeisen viikon aikana moottorinhakupuolella tapahtuneen kehityksen perusteella vois parhaimmassa tapauksessa saada pyörän pyörimään jo loppukesästä. Rekisteriin sitä ei ole tänä vuonna vielä tarkoitus yrittää. Lopullisen akun hankintakin menee aikaisintaan ensi vuoden puolelle.

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

27.5.2015 15:17

https://www.huuto.net/kohteet/agm-akkuja-8kpl/363409271
Frendin ylimääsiä agm-kiinanakkuja ;-)

Re: Aprilia RS - Project Blue Smoke

27.5.2015 21:43

Liikaa painoa ja kokoa tehoon nähden. Eikä toimi muutenkaan tällaisessa syklikäytössä yhtä hyvin.