Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

pikku tuutti

7.5.2014 20:37

tuli hommattua tuollanen honda cb 125 twini. ja tietysti vuosmallia 1982.



käytiin hakemassa pyörä torstaina pihaan kun oli sopivan halpa ja vieläpä lähellä. saaatiin myös viilattua halpaa hintaa alas entisestään kun mopo ei lähtenyt osto hetkellä käyntiin. :D

kun pyörä saatiin kärrättyä pihaan niin sitten vaan kattelemaan että mikä on kun ei hörähdä. tulin siihen tulokseen jo paikanpäällä että bensa on vanhentunutta. eli alotettiin hommat tyhjentämällä tankki ja putsaamalla kaasuttimet vanhoista paska bensoista. sitten vaan uuta bensaa tankkiin ja polkemaan käyntiin. muutama polkasu ja honda kehräs kuin kissa.. tai no.. oli tietysti tulpan kierrettä korjailtu helicoililla ja se oli lähtenyt kuoriutumaan pois sieltä reiästä ja päästi paineita tulpan välistä.
ajeltiin muutama testi lenkki ja ihan hyvin tuntu vetoja olevan. sitten laitettiin pyörää vähän osiksi ja aloitettiin pikamuokkaus.

muuta ajatusta ei ollut kuin, että pitäs saada jonkinlainen flat tracket tai cafe tyylinen pärrä täksi kesää ja nopesti.

päädyin ennemmin tuohon flat tracker tyyliin kun oli sopivan helppo tehdä ja mutenkin oli kauhea himo saada pyörä ajuun nopesti.


siinon sitä vintagepornooo
Kuva
ihan kauhean näköinen kapistus vakiona..

noin kolmepäivää muokkausta takana ja tältä näyttää.

Kuva

Kuva

hiottiin tankkia tehtiin penkkiä ja sorvattiin äänenvaimenninta... tai jotakin sinne päin.

talven tullen polkastaan projekti käyntiin ihan toden teolla. päivittelen tänne sitä mukaa kun mopoa muokataan. eipä tähän juuri nyt tehdä kuin pieniä muokkauksia, että pystyy välillä sentään ajamaankin.

nyt työn alle otetaan uudet jalkatapit.


ainii muuten miks melkein missäöän ei myydä 10x1.0mm helicoileja.. ois tarviinu tuohon tulpankierteen korjaukseen. ostin sitte 10x1.5mm ja tein uudet kierteet tulppaan. :D

ja sunnuntaina käytiinkin pikku ajelut heittämässä.

Kuva

Kuva

Kuva

tulihan niitä mutkiakin sitten matkaan...

vasemmanpuoleisesta sylinteristä hävis paineet. saa bensaa ja antaa hyvän kipinän, niin vika ei ainakaan ole siinä.

käyntiin kun laittaa niin työntää vaan kylmää pakokaasua olemattomilla paineilla kun vertaa oikeanpuoleiseen sylinteriin ja jaksaa kulkea peräti neljääkymppiä..

äkkiseltään en keksiny että mikä vois olla vikana niin purin koneen rungosta pois ja aloin tutkimaan moottoria.

nyt moottori purettu ja kaikkki näyttäs olevan päällisin puolin kunnossa. että mikähän siihen tuli? siinä sylinterissä mistä paineet hävis niin näytti olevan aika kosteaa se karsta palotilassa. toisessa taas ihan kuivaa.
onkohan männänrenkaat jo niin kuluneet että päästää paineet pois.

niin ja onko se ihan normaaalia että työntää huohotin letkusta savua, vai liekkö ollut pakokaasua. no jokatapauksessa sitä tuli sieltä ihan helvetisti kun löi mopon tulille.

en tiedä missä vika on, mutta tilasin uudet männät ja ne saaapui tänään. näyttävät kyllä vääränlaisilta. sen näkee sitten viiknloppuna että käykö kun pääsee taas mopoa rassaamaan. nuo uudet männät on vähän pyöreähköt päästä..

maanantaina oli taas tekemisen puutetta töissä niin pyöräytin joutessani jalkatapit :D

Kuva

Kuva

tuli taas työvaiheet suunniteltua niinkin hyvin että pyällys piti tehdä kahden keskiökärjen välissä. pinta nyt on vähän niin ja näin mutta saa kelvata. tai pinta on sinällään hyvä mutta ei kovin syvä kuviointi.

Re: pikku tuutti

7.5.2014 20:43

Nyt vaikuttaa asialliselta projektilta. :D

Paineiden häviämiseen en yhtäkkiä muuta keksi kuin juurikin kulunut mäntä taikka venttiileissä jotain häikkää, karstaa lautasen välissä taikka muuta vastaavaa.

Re: pikku tuutti

8.5.2014 6:04

muista läpätä venttiilit sitte niin on varmasti kaikki mahdolliset puristukset.

Re: pikku tuutti

8.5.2014 12:01

Hieno on! Pinnavanteet kyllä sopis tähän. ;)

Re: pikku tuutti

11.5.2014 1:52

Komee on ;)

Re: pikku tuutti

13.5.2014 15:18

moottorin osalta projekti vähän seisoo. kantta en saanut perjantaina koneistuksesta niin kuin lupailivat, ja kertoivat vielä että venttiilitkin menee samalla vaihtoon. eli siellä se vika taisi olla, miksi ei enää pyörinyt kunnolla.

nooh eilen laitoin venttiilit tilaukseen ja äsken soittivat liikkeestä että ei löydy hyllystä.. menee kuulema ainakin kuukausi ennen kun uusia saavat. :x joku jos viitsisi linkata vaikka jotakin suomalaista sivua mistä voisi mahdolllisesti venttiilejä saada tuohon vehkeeseen.

viimeviikolla tuli myös ne männät ja nekin oli väärät. halkaisijaltaan liian pienet ja korkeutta oli 4mm liikaa.

ei mene taaskaan nämä hommat niin kuin elokuvissa.


viikonloppuna saatiin kuitenkin jotakin aikaan.
pätkäsin vanhan takahäkin pois ja tein uuden ja siromman tilalle. tietysti uusi takahäkki on pystymmässä asennossa niin vakio iskarit olisivat näyttäneet kyllin tyhmiltä jos olisin niitä vielä käyttänyt. ne heivattiin mäkeen ja laitettiin monojousi tilalle.

myös jotakin kahvila raaseri katetta värkkäilin taakse. on muuten harvinaisen vittumaista koittaa muovata 0.7mm sinkittyä peltiä, vai kuvittelenko vain? liekkö ollut jotakin sitkeämpää laatua tuo. :eek:

tankkia laskettiin edestä pari senttiä ja nostettiin perästä joku 5cm?


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

onhan tuo pyörän ilme muuttunut aika roimasti parinviikon aikana.

etujarru ainakin menee vaihtoon kun ei tuolla vaijeritoimisella paskalla mitään tee. pitäs vaan jostakin pyörästä joku järkevän näköinen satula repäistä. myös jarrulevy saattaa vaihtua tyylikkäämpään.

suunnitteilla olisi hankkia jotkin cliparit tähän. tai paskat minä mitään hanki kun teen itse. :D

JA KEULA! USD ois ihan näpsäkän näkönen vissiinkin. ;) vai oisko sittenkään.

Re: pikku tuutti

13.5.2014 16:23

Iteltä löytys edullisesti USD keula piikkisestä räsästä t-paloineen jos tarvetta tulee :D Seuraillaas. Tyylikäs pyörä tulossa ! ;)

Re: pikku tuutti

13.5.2014 21:13

DOGI kirjoitti:Iteltä löytys edullisesti USD keula piikkisestä räsästä t-paloineen jos tarvetta tulee :D Seuraillaas. Tyylikäs pyörä tulossa ! ;)


laitappa YV:lä tietoja keulasta. pituutta lähinnä kaipailisin. ja jotakin suuntaa antavaa hintaa niin lähdetään siitä sitten tinkaamaan. ;)

Re: pikku tuutti

13.5.2014 21:53

Huonosti on enää Suomessa osaa, ulkomailta löytyy paremmin, esim. David Silveriltä:
http://www.davidsilverspares.co.uk/

Re: pikku tuutti

14.5.2014 20:34

Olisko typerää, jos takahaarukkaa tekis paksumman näköseks hitsaamalla putkesta ylä- tai alapuolelle valeeksi lisää tavaraa...

Re: pikku tuutti

14.5.2014 23:02

kersti91 kirjoitti:Olisko typerää, jos takahaarukkaa tekis paksumman näköseks hitsaamalla putkesta ylä- tai alapuolelle valeeksi lisää tavaraa...


itse asiassa ajattelin tehdä kokonaan uuden haarukan. vähän "muodokkaamman" kuin vanha. :)

Re: pikku tuutti

8.6.2014 11:49

jottaen pientä näprätty.


osat maaleissa ja sitä rataaa.


mutta nyt joutaa kaikki projektit paussille "hetkeksi" koska talli menee remonttiin.

koitetaan nyt saada vähän käytännöllisemmät rakentelu tilat aikaan. kun ei oikeen nuissa nykyisissä tiloissa mikään onnistu. kaikki on vähän miten sattuuu.

mitä nyt sen 70 neliötä? tuossa navetassa on niin eiköhän siihen jotakin järkevää aikaan saa. :D


tuli sitte kesäks ostettua tuollanen jammu. (kaikki muut mopot paskaks ajettu) :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

tuon jammun mukana tuli toinenkin moottori niin siitä varmaan joskus tulevaisuudessa jotakin jännää keksitään. ;)

ei kait siinä. rumahan tuo on ku mikä, mutta jollain sitä on päästävä ajamaan. muuta en o vielä jaksanu tehä, kun katkasta putket ja heivata matkustajan satulan helevettiin.

Re: pikku tuutti

14.6.2014 17:01

missä mennään? Äkkiä lisää kuvia kahvista :|

Re: pikku tuutti

28.6.2014 21:20

kasaillaan nyt nämä mopot remontin tieltä pois.

honda tällä mallilla. keula vaihtui aprilllia rs:än usdiin.

Kuva
Kuva

sitten vähän enempi kasassa.
Kuva
Kuva

sitten iskettiin moottori kasaan ja runkoon kiinni ja kattelemaan että mille se alkaa näyttämään.
Kuva
Kuva

kasauksen kanssa kaikki sujui liiankin hyvin.. mutta sitten kun iskin sytytysboksit paikalleen niin tankki ei enää mahtunut paikoilleen.
boksien paikkaa ei ole vara muutella kun ei ole tilaa. ainut vaihtoehto taitaa olla tankin muokkaus. eli pitäisi vissiin jonkinlainen upotus tehdä tankin etuosaan.

mopo muuten jo melkein kasassa ja ajokunnossa. kuvia lähipäivinä. tai no, ohan tuossa vielä hommaa :)