Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

28.10.2014 4:52

Kuva

Kuva

Rupiaa olemaan ahtoputket kohta täysin valmihit 8) Tuli loppuunsa vaihettua tuo päätymalli ku tuntu ettei se ollu riittävän tukeva ohuesta alumiinista tehtynä ja paksua ei saa millään siihen muotoon mitä ois pitäny ku se ohuenki taivuttelu meni aika työstä :eek: :lol:

Tosiaan hukkaportille paine otettu vasta painekotelosta mikä Parantaa turbon heräävyyttä, sekä rajapaineventtiili myös parantaa (ei päästä hukkaportille ilmaa yhtään ennenku haluttu ahtopaine saavutettu = ei porti ei hiljalleen hiivi auki), sekä ylimitotettu putki myös parantaa, pakosiiven halkasija on 31mm ja putken sisähalkasina ~37mm :)

Tsekkasin Ebaysta sylinteriputkia tohon Dt200wr koneeseen niin 68€ 200cc wiseco sylinteriputki ja 82€ wiseco mäntä :eek: nuihin postit ~16€ ja tullit 24% päälle, jotenki muistelin että ois ollu kalliimpi rempata :s :lol:

240cc 72mm big bore takomäntä maksaa 131,88 EUR
240cc 72mm big bore sylinteriputki maksaa 107,14 EUR
toimituskulut on samaa luokkaa eli 40cc lisäkuutiota maksaa ~89€
siihen päälle 57mm +4mm stroukattu kampura niin saadaan 248.36cc ja hyvin alavääntöjä. kärsis jo alavääntösen putken laittaa ja sitte turbolla huipputeho nii vois olla jo hauska ajettava :D tuo turbo riittää ~120hp

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

26.11.2014 19:53

Kuvitettaa nyt jotai vaikkei hirveitä oo tapahtunukkaan koska tallissa ollu KYLMÄ, ensviikolla saadaan ehkä lämpöä jonkamyötä sitte viittii jatkaa rakentelemista :) tosiaan senverta saanu tehtyä että öljykierrossa nyt rajapaineventtiili mikä pitäs aueta 4 barissa. Lämpökääreet ja klemmarit saapuvat ja toimivan näkösiä, ei pitäs liitokset vuotaa 8) (vanha kuva sikäli että ahtoputkissa ei vielä klemmareita eikä putkessa lämpökäärettä)

Nii, ja sainhan mää sähköt tiivisteltyä vesitiiviiksi että ei niitten puoleenkaan pitäs tulla ongelmaa kuhan valmis.

öljypumpun akseliki piti käyttää vielä irti ja muokkauksessa.

Kuva

Kuva

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

19.12.2014 5:26

kokeilin miten tuo kaasarin neulaventtiili kestää paineistetua bensaa. Yli 0,3 bar ku meni niin rupes tulvimaan, purin sitte sen ja kokeilin kädellä pitää neulaventtiilin runkoa paikollaan ja painoin ite neulaventtiiliä kiinni (kumikärkinen niinku pitää) niin sain 2 bar pitämään 100%, vaan yhtään ku hölläs neulaventtiilin rungosta niin posautti o renkaan pois urastaan ja rupes vuotamaan sieltä (neulaventtiilin rungon ja kaasarin alumiinirungon välistä), piti sitte värikkäillä tuollanen alumiinin palanen tuonne neulaventtiilin rungon alle tueksi ettei vahingossakaan pääse alaspäin liukumaan, pitää huomenna testailla minkänäköstä painetta kestää taas ihan bensan kans. pitääköhän tuo hitsata tuo alumiinin pala kii ku en tiiä oikee kestääkö oikeen mikään liima tai lukite uittaa bensassa jatkuvasti.

periaatteessa tuo 0,3 riittää just että vois toimia muokkaamattakin kun ahtopaine tulee sitte kohokammioon kaveriksi että paine ero bensaputkessa ja kohokammiossa ei pitäs olla tuota 0,3 suurempi missäänvaiheessa.

Kuva

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

19.12.2014 23:47

Jumaleisson että on erikoinen projekti :eek: nyt vasta osu silmiini ja luin täält. Kyllä saat multa täydet propsit siitä kuinka kauan oot tätä värkänny ja jaksanu :D myös tietämyksesi o aikas ihailtavaa.
Mutta väännähä näin rautalangasta miulle et miten tää ahtaminen/turbon asennus käytännössä auttaa ja miten se toimii.. Tyhmänä kysyn :roll:

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

20.12.2014 8:59

Koska en jaksa kirjoittaa uudestaan jo kirjoitettua tekstiä niin pistän pari linkkiä :lol:
Tän nyt sitte vois selittää monellatapaa ja itelläki vielä opittavaa ja ja mutta periaate käy selväksi :roll: :)

Kuva

http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?page=2

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turboahdin

eli turboahdin on ilmapumppu joka saa käytövoimansa pakokaasusta.

remmiahdin on ilmapumppu joka saa käyttövoimansa kampiakselilta.

tuo mahdollisesti 100.000rpm pyörivä turbon akseli pitää voidella jottei se hirttäis kiinni ja näin kakstahtisessa kun öljypumppua ei moottorissa vakiona ole, turbon voitelu tuottaa vähän päänvaivaa, tässä se menee jotakuinki näin: vaihteiston pohjasta imetään öljy pumpulle joka pyörii tuoreöljyvoitelupumpun akselilla siitä öljy siirtyy suodattimelle jossa öljynpainemittari, siitä turbolle ja rajapaineventtiilile mikä aukeaa 4 baarissa ja päästää ylimääräsen öljyn virtaamaan ohi jottei paine nousisi liiaksi. öljynpaluu sitten turbolta takaisin koneeseen pitää olla riittävän suuri jotta se virtaa varmasti vapaasti eikä yhtään kurista jottei öljy pyrkisi turbon akselia pitkin kompressori ja pakopuolelle.

Tapoja on monia turboahtaa (kaasari ennen turboa, yms) mutta kerrompa tästä omasta projektista, kerron tässä nyt sitä mitä nuissa ylemmissä linkeisä ei kerrottu eli mm tuosta kaasarista.

Otan esimerkiksi helppouden takia että moottoriin ahdetaa 1bar ilmaa, Tuon tulpamäärän ilmaa kaveriksi tarvitaan tietty bensaa tuplamäärä ja se paineistetaan ahtopainetta korkeammaksi paineeksi jotta se ylipäätänsä menis sinne moottoriin päin bensapumpulla joka pumppaa 12voltilla jatkuvasti täysillä, tätä siis joudutaan kierrättämään takasin tankkiin jotta paine ei nousis hetkessä täyteen pumpun pumppaamaan ~5bar, tätä säädetään bensanpaineensäätimellä paluupuolta kuristamalla ja avaamalla. kuristetaan enemmän = paine nousee. Paineen kuulus olla tyhjäkäynnillä ilman ahtopainetta kaasarivehkeissä ~0,3bar ja nousta ahtopaineen noustessa suhteessa 1:1 eli 1bar ahtopainetta 1,3bar bensan paine. Yksinkertaisesti säätimessä ilmanpaine painaa bensanpaineensäätimen sisällä kalvoa jonka toisessa päässä "neulaventtiili" sulkee paluupuolta. perussäätö tehdään päältä jousta kiristämällä.

Kuva

kaasari toimii normaalisti kuten vaparissakin mutta kovemman paineen alla. sen bensapaineen nyt tulee olla vaan ahtopainetta sen hiukka ~0,3 bar suurempi että se juoksee mukavasti ahtoilman sekaan.
Turbokoneen kaasarin vaatimuksia: (kopioitu fiat forumilta)
- Kohokammion ilmareikä pitää olla yhteydessä painekoteloon (pitot putkella tässä)
- Läppäakselit riittävän tiiviit/ kaasuvaijerin läpivienti luistikaasuttimessa
- kumipäinen neulaventtiili kohokammiossa
- kohokammion tiiviste kumia
- ryyppypiiri joskus aiheuttaa ongelmia (itselläkin tulee todnäk minimaalisesti vuotamaan
- vakiokaasarissa voi olla jotain alipainehärpättimiä tai ryyppysysteemejä joista tulee reikiä tai putkia ulkoilmaan. Nämä pitää johtaa painekoteloon.
- lisäksi tietysti säädöt - usein erilaiset seosputket tarvitaan ja suuttimet koot muutenkin uusiksi

säätämistä helpottamaan tähän sitte asensin tuon portaatomasti säädettävän powerjet suuttimen. kohokammiosta oli reikiä ulkoilmaan alumperin 3 mutta tulppasin niistä 2 ja nyt yhdestä menee vain letku tuohon painekoteloon, eipä tuo nyt muuta haittaa että ei jos vaan -kun- pölistään niin kaasari tulvii koneeseen bensat :lol:

Kuva

"painekotelo" tuossa kaasarin takana näin yksisylinterisessä toimii eräälaisena säiliönä ja tasaa painevaihteluita ettei puolivälissä imutahtia ilma yllättäen lopu "kesken" ja paine tipu.

Turbokoneissa jos käytetään korkeita ahtopaineita, ja korkeaa puristussuhdetta niin voi tapahtua itsesyttymistä, nakutusta kun ilma lämpenee puristettaessa syttymispisteeseen asti. tällöin puristussuhdetta pitää laskea esim palotilaa suurentamalla, sylinteriä korottamalla tai välijäähdytin jäähdyttämään ahtoilmaa jottei itsesyttymistä tapahtuisi näillä matalaoktaanisilla bensaoilla esm 95, 98. E85 oktaaniluku on 106 ja puristuksenkestävyys täten huomattavasti parempi.

bensa ilmaseos palaa huomavasti nopeampaa kun se on korkeammin puristettuna kasaan, tämän takia ahdonalaisena sytytysennakkoa tulisi myöhästää ~10astetta/bar jotta paine painaisi mäntää juuri yläkuolokohdan jälkeen eikä ennen sitä, mutta kakstahtisessa kun on muutenkin "kireät" ennakot kierroksilla että mennään vakioennakolla kunnes toisin määrätään :D , eipä tuosta huippukierrosten 4-2 astetta enää kovin voi myöhästääkkään. kaksitahtinenhan ahdetaan pakoputkella vastapaineella ihan vaparinakin jostasyystä siinä on kireämmät ennakot kierroksilla.

Kuva

Kuva

Tulikohan nyt varmasti riittävän sekavasti :eek:

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

1.1.2015 20:04

https://www.youtube.com/watch?v=3DNVIoG5CEY

Sain kaasarin säädettyä käymään tyhjäkäyntiä tulvimatta paineen alla.

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

1.1.2015 20:24

Tuota videota oon oottanut jo pitkään.. 8)

Ootko edes harkinnut E85:sen tai metanolin käyttämistä polttoaineena?
Nykyään on paljon 2-T öljyjä, jotka sekoittuvat alkoholin (tai alkoholipohjaisten polttoaineiden) kanssa.

Mikä / minkä polttoainepumppu siulla on? Ja vaihdoitko isompaa polttoainenippaa kaasuttimeen?

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

1.1.2015 20:27

Ihan huippua! Nyt ollaan jo pitkällä. Edelleenkin kyllä mielenkiintoisin projekti mennen tullen.

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

1.1.2015 22:52

J11 kirjoitti:Tuota videota oon oottanut jo pitkään.. 8)

Ootko edes harkinnut E85:sen tai metanolin käyttämistä polttoaineena?
Nykyään on paljon 2-T öljyjä, jotka sekoittuvat alkoholin (tai alkoholipohjaisten polttoaineiden) kanssa.

Mikä / minkä polttoainepumppu siulla on? Ja vaihdoitko isompaa polttoainenippaa kaasuttimeen?


Jos täältä kotipaikkakunnalta oulaisista sai E85 niin miksei mutta lähin piste taitaa olla alavieskassa 20km päässä niin ei oikee kannattavaa lähtä sieltä aina hakemaan.

Bensapumppu on biltemasta tuollanen yleismallinen mistä myydään hirviästi samannäkösiä kopioita. Poistin takaiskuventtiilin tuosta pumpusta niin ei oo virtausvastuksena ja menee ampeerin pienemmällä virralla 6-> 5A (akkulaturin amppeerimittarista mitattu) kaasarin nippa on vakiona nuin hirviän kokonen ja tuollalailla porrastettu ettei kyllä vuoda tai irtoa, sekä myös neulaventtiili on hyvin virtaavan näkönen että ei jää kuristamaan :roll: :)

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

2.1.2015 0:04

Juu. Ite käyn hakemassa Biltemasta sellasen yleismallisen polttoainepumpun (max. paine 10 bar / teho 120 l/h) omaa projektia varten.. metanoli + Derbi
Sen vuoksi mietin noita asioita. ;)

R/C liikkeistä saanee metanolia, jos siellä päin sellaisia on.
Metanoli sitten teettää lisätyötä ja ongelmia.. että järkevintä lienee ensin käyttää E98:a. Ite tilasin Hobbypeoplelta metanolia (10L) ja Klotz Super Techniplatea (1L).. kallista oli (25e metanoli ja 13,71e öljy).. mut teoriassa pitäisi tulla jopa 25% lisätehoa muiden muutoksien avulla.

22,50e oli halvimmillaan metanoli 10L säiliössä.. 200L tynnyri sitten maksais 240e (1,20e per litra).


Tai sitten käyt hakemassa vaikka autolla pari isoa kanisteria täyteen E85:sta, niin ajelee sillä vähän aikaa? :)

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

2.1.2015 4:52

Jaahas, täällähän ollaan ihan peräti jännän äärellä.

Tässä nopealla selailulla en saanut vastausta pariin kysymykseen jotka on voinut ohikin mennä mutta:
Mikä turbo?
Onko mitenkään tutkittu turbon kompressorikarttoja?(ei niitäkään tosin aina löydy)
Onko edes mitään referenssiä moottoreista joissa kyseinen turbo on käytössä?
Onko siis mitään käryä sopiiko turbo tämän kokoselle vehkeelle ja paljonko siitä pitää/pystyy ahtoja ottaa?
Oletko mahdollisesti miettinyt mitä ahtaminen tarkoittaa pakoputken toiminnalle
edes noin niinkun yksinkertaisella tasolla, eli korkeamman tehon kautta?

Eikä siinä edes mitään vaikkei noihin osaisikaan vastata, ei sen aina tarvi olla niin vakavaa :)

Mä törmäsin tässä jokunen aika sitten pikkuseen mitsubishi turboon
joka oli peräisin 33kw diisselistä. Kiinteällä bleedillä se antoi 0.6bar.
Ajattelin että semmoinen saattaisi jopa piikkisen kanssa mennäkkin :)

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #interco

2.1.2015 21:47

Löytyy vastauksia aiemmista viesteistä
-videossa tuoreet ajamattomat kylmät öljyt turbossa (siirappimaista) josta johtuen jarruttaa todella voimakkaasti pyörimistä + timmi 30tkm ajettu turbo.
-1.2tsi 86hp turbo. karttaa en useammasta yrityksestä huolimatta löytäny (tällanen oli)
Kuva
-maksimiväännöillä (ahdoilla) tehoa 47hp tuossa 1.2tsissä painemäärästä yrittäny kand googlettaa ilman tuloksia .
-pakosiiven halkasija 31mm, kompressori 29mm.

Alotusviestissä video missä yamaha tzr "sama moottori" ahdettu 1bar tuplatehot. Putkesta en tiiä onko tehdastehari vai mikä.

tässä koneessa on:
-DT200WR staattori, cdi-boksi ja sen ~500g kevennetty vauhtipyörä.
-mikuni TMX 38 kaasari
-malossi 0,5mm hiilikuituläpät (ite leikatut)
-wiseco 57mm takomäntä, helma viilattu portaattomaksi, voitelureikiä lisätty pakoaukon molemmin puolin 2kpl
-Sylinteriä korotettu 2mm, viilattu todella rankalla kädellä (vesitilaan asti meni huuhtelu vahingossa, tecnhoweldillä korjattu~2vuotta sitten)
-kantta laskettu ~3mm yhteensä, tosin palotilaakin nyt muotoiltu uusiksi että puristussuhde alhasempi mitä ennen laskua.
-pakoaukonsäädin "jäykkä akselinen" ilman vaijereita, tallin sisällä 10metriä ajaneena huomattava vaikutus alavääntöön (sulkeutuu enemmän)
-KTM EXC 125cc täystehoputki joka kiertää vähä korkeammalta kun kotarissa johtuen dt:n lyhyemmästä sylinterin pakoaukon pituudesta, karstat poltettuna ja nyt lämpökääreellä eristetty (hiljeni todella paljon, kilise enää ollenkaan, jos se vihellys kuulus nyt läpi :D )

-arviolta 30hp ? vois olla enempiki ku kattoo speksejä mutta ei oo perstuntumalla enempää, tosin ei oo ollu optimaalisissa säädöissään :S :D sytytys ollu ainaki tarkotettua pari astetta liian myöhäsellä, ja seos liian rikkaalla täyskaasulla säätösuuttimien hukuttua, joka syönyt tehoa. pitänee ajotuslampulla kattoa minkälaista ennakkoa antaa tuo cdi kierroksilla kun juuri tuon boksin ennakkokäyrää en mistään oo löytäny.

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #interco

3.1.2015 12:22

EIhän tässä sitten ihan täysin ilman pohjaa yritetä mennä :)

Pahahan se on toisaalta näistä lähtökohdista arvioida, mutta jos hyrrä nyt tosiaan löytyi halvalla niin ei satu niin paljoa kokeilla.

Ahtopaineet mutuilisin kuitenkin TSI:stä melko alhaisiksi.
En ole kyseiseen myllyyn perehtynyt, mutta nämä alhaalta ahtavat taitavat olla usein
matalapaineturboja. Oma kulkineeni antaa huippuvääntönsä 1800 rpm ja ahtoja on siinä muikeat 0,4 bar.

Kuitenkin siitäkin ilmeisesti ottavat baarinkin verran ulos, niin mistäs sitä tietää mihin tuo sinun hyrräsi venyy :)

Niin ja sitten se pakoputki, baarin paineilla pulssin nopeus kasvaa jotakuinki 1,3 kertaiseksi ja näinollen putki pyrkii sillon kiertämään korkeammalta. Enempää en itse osaa enkä uskalla sanoa

Ei siinä, lykkyä tykö!

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #interco

3.1.2015 16:35

https://www.youtube.com/watch?v=HvUZjvRBVus tällasen löysin tuostakaan ei tiiä onko 86hp vai 105hp versio, lastutettu vaiko vakio mutta ahtaapa 0,9bar kuitenki.

Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #interco

18.1.2015 2:54

Ollut paussia kun kaikki työkalut rälläkkä, porakone, sirkkeli viety tallista työmaalle niin toistaiseksi ei oo pääsy tekemään..

pari kertaa mitä käyny polkee käyntiin niin ihmetyttäny miten käynnistyvyys parantunu valtavasti muutosten myötä kun: palotila muotoiltu, sähköt siistitty, imukaula lyhempi, kaasari kallellaan ja bensa paineistettua. Poikkeuksetta ilman ryyppyä ekalla aina käyntiin kylmiltään eikä tarvi kovasti potkasta :eek:

ennen muutoksia ryyppy piti olla päällä aina ja toisella tai kolmannella lähti eikä puoleen minuuttiin saanu koskia kaasuun 8o

Toivottavasti saa työvälineet pian tuotua takas nii pääsee jatkamaan, ollaan jo kuitenki niin pitkällä 8)