Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Yamaha Aerox 124cc // MYYDÄÄN //

29.4.2014 21:38

Aina näitä kasatessa kiroilee miksei kerralla osta kunnon kasassa olevaa ja toimivaa vekotinta.. En ymmärrä mikä näissä läjissä kiehtoo, mutta jälleen kerran menin ja sellaisen ostin. Tämä on kolmas samaa mallia oleva vekotin jossa suurimpana erona edellisiin on takana oleva rumpujarru. kyseessä siis Yamaha Aerox 100c kevytmoottoripyöräksi rekisteröity skootteri.. Aivan.. Luitte oikein.. :lol: Enitenhän tässä kiehtoi se että vuonna 2008 jolloin tämä yksilö tuotiin Saksasta Suomeen ja rekisteröitiin oli rekisteröinti hetkellä Suomen ainut laatuaan, lieko vielläkin?

Aivan tyhjästä tätä ei onneksi tarvitse taikoa ja kokonaisuus on aika hyvin jo mielessä. Katteet olivat maalia vailla ja tekniikka vaatii läpikäynnin ja mahdollisesti jotain uusia osia. Tässä suurimaksi kompastuskiveksi luultavasti tulee jarrujen kuntoon ja toimintaan saaminen. Tähtäimessä on erittäin ripeästi katsastuskuntoon saaminen, koska suomen poliisi vaatii kevytmoottoripyörän katsastuksen opetuskäyttöön. Tätä suuresti helpottaa kunnossa oleva sähköpakka joten mittarien, valojen ja vilkkuje kanssa tuskin tulee ongelmia.. :s

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvat ovat todella huonolaatuisia.. Jatkossa tullaan kuvaamaan ihan oikella kameralla :D
Viimeksi muokannut vainohovi päivämäärä 7.4.2015 20:45, muokattu yhteensä 4 kertaa

Re: Yamaha Aerox 110cc

29.4.2014 22:24

Kappas, oonki odotellu millonka joku uskaltaa ton ostaa ja alkaa projektoimaa. Onnee projektii ja toivotaa et tulee käypä vehje, ainaki härski on ! :D

Re: Yamaha Aerox 110cc

29.4.2014 23:16

Tämä on ehkä toinen 100cc 2t skopo jonka Mototissa näen, ensimmäisen ollessa 100cc Runneri, joka oli jossain vaiheessa myynnissä projektina (voin myös muistaa väärin, saattoi olla myös tämä kyseinen pärrä).

Jännä ratkaisu Yamahalta käyttää ilmajäähykonetta näissä isommissa.

Onko kuinka paljon samaa mopoversion kanssa, katteet ja keula ainakin näyttävät melko samoilta?

Re: Yamaha Aerox 110cc

30.4.2014 7:15

Mopoversion kanssa samaa on käytänössä kaikki. Runko on täysin sama kuin myös katemuovit. Mopon tavoin runkoon saisi nestejäähdytysjärjestelmän kiinni ilman suurempaa muokkausta.. Lohkothan tässä on hitusen avarammat kun vertaa mopo mallin lohkoihin. Tämä mahdollistaisi noiden big bore sylinterisarjojen käytön ilman lohkojen avartamista. Tällä hetkellä kiinni tuo malossin 110cc, koso 28mm kaasutin ja malossin läppärunko hiilikuitu läpillä. Putkena toimii LeoVince ZX joka tarkoitettu tälle 100cc koneelle. Variaattorin puolella kaikki luulatavasti vakiota, mukaan tuli jotain malossin rullia, jousia sekä uusi hihna. Malossin multivariaattori ei ollut ylivoimeisen hintainen.. Saa nähdä :D

Re: Yamaha Aerox 110cc

30.4.2014 9:24

itekki tätä katellu ja ihmetellyt ! :lol: :lol: voi olla ihan kiva vehje ! onks mitään tietoa millasia tehoja tästä saa? :o

Re: Yamaha Aerox 110cc

4.5.2014 18:16

Mutkia matkassa.. Pidennyspala poistuu käytöstä ja tämä johtaa siihen että taaksepäin suunnattu imukaula ei enää sovi paikoilleen. Tämän takia hakusessa vakio kokoinen kaasutin luultavasti kokoa 21mm :roll: Toinen vaihtoehto olisi tehdä itse subframe joka mahdollistaisi taaksepäin suunnatun kaasuttimen käytön. Stage6 valmistaa näitä jokseekin suolaiseen hintaan, malli ja toteutus siis suurinpiirtein tiedossa ja mietitty.. :D Katsotaan mitä tulee. En tiedä mitä tuolla pidentämisellä ollaan haettu.. Voiko tosiaan olla että parantaa ajo-ominaisuuksia vai onko kyse vain ulkonäöstä? Tuskin menee katsastuksestakaan läpi vaikka on jykevästi tehty ja asiasta tietämätön voisi luulla alkuperäiseksi..

Jos jollain myynnissä kuvan mukainen subframe niin olisin kiinnostunut siitä kauppoja hieromaan..


Kuva

Kuva

Re: Yamaha Aerox 110cc

4.5.2014 22:48

Laitoin yv

Re: Yamaha Aerox 110cc

5.5.2014 17:01

Otin selvää tosta tekniiksta paremmin.. Kävi ilmi että koneessa tällähetkellä kirein virisetti jota tähän valmistettu. Malossin 124cc sylinterisarja, multivariaattori, ja malossin kytkin ja perävälit.. Tähän päälle pitäis iskeä tuo 28mm kaasutin :eek: Osat on uudenkarheita ja kuuleman mukaan käymiskuntoon saattamiseksi ei pitäisi kauheasti painia.. Saa nähdä :D

Re: Yamaha Aerox 110cc

5.5.2014 20:04

Eikös tuo 28mm kaasari ole lähinnä kuristus tuon kokoselle pytylle? :D Mielenkiintone proju seurantaan menee!

Re: Yamaha Aerox 110cc

5.5.2014 20:07

Ihmeitäkin on. Nimim. 2x 22mm Keihin CV.... 62,5cc á pytty. :D

Re: Yamaha Aerox 110cc

6.5.2014 23:56

Tälläkään tekniikalla tästä pelistä oman käsityksen mukaan ei kisakireetä saa.. :lol: Kaasuttimen koosta en osaa sanoa yhtään mitään, sen näkee kun tämä läjä käyntiin hyrähtää.. Jos jollain sattuisi olemaan stafe6 taaksepäin suunnattu imukaula niin saa ehdottaa kauppoja.. Edelleen uusina nuo osat maksavat kunajaa.. :D

Kuva

Sitten konkareilta ehdotuksia, pitäis tähtiprikka kiinnittää kruuniprikkaan konstilla millä hyvänsä kampiakselin mutterin puristusvoiman lisäksi.. kampiakselin spoorit on kulahtanu variaattorin etulautasen kohdalta ja etulautanen pyötii valtoimenaan mutterin ollessa auki.. Mahdollisesti jonkin sortin liimaa sinne voisi tunkea :D Hitsaamaan en toistaiseksi viellä lähde.. Mietitään nyt ensin ne liimat sun muut lukitteet!

Re: Yamaha Aerox 110cc

7.5.2014 2:05

Jos pakko on patentoija niin Ite vetäisin vaan kempillä siihe pisteet niin saa vielä hiomalla auki joskus, jos tarvii. Paras ois tietty suoraan vaihtaa uus kampura

Re: Yamaha Aerox 110cc

12.5.2014 20:43

Puidaan viellä samaa ongelmaa.. Subframe on tulossa, mutta imukaula aiheuttaa mielentuskaa.. Stage6 spacer meininki maksaa törkeesti.. Vastaava löytyy motorforceta joka puolestaa hellisi kukkaroa stage6 rinnalla. Mietityttää vaan tuo kaasuttimen kulma.. Mikä olisi ns. maksimi mihin uskaltaa asentaa että koho viellä toimii ja kone saa bensaa. Motorforcen imukaula näyttää olevan aika jyrkkä ja kaasutin jää miltein vaaka-asentoon. Kenelläkään kokemuksia tästä kyseisestä tuotteesta...?

Kuva

Ja kyllä.. Älkää hermostuko. Polkaistaa projekti oikeasti tulille kun ollaan päästy tämän pinteen yli. Katsastuksen voi unohtaa joten tällä setupilla mennään. Nyt apuja että saadaan tällä viikolla imukaula hommattua! :D

Re: Yamaha Aerox 110cc

13.5.2014 13:37

En osaa tarkemmin sanoa miten bensanpinta tuola asettuu sunmuuta mutta noita melkein vaakatasossa olevia kaasareita näkyy usein juurikin noissa High-end skoottereissa. Että kai se sitten toimii, en vanno mitään :nörtti:

Re: Yamaha Aerox 110cc

15.5.2014 23:24

Pitkän pohdinnan jälkeen päätin käyttää ostohetkelle koneessa kiinni ollutta imukaulaa jonka luultavasti edellinen omistaja oli tehnyt :lol: En tiedä mitä oltiin haettu mutta imukaula osoitti noin 30 astetta vinoon joten suodattimen kiinni ollessa olisi näyttänyt vähintäänkin typerältä.. Lisäksi putken sisähalkaisija ja pohjalevyssä oleva reikä eivät menneet 1:1 ja siten muodosti n. 5mm kynnyksen ennen läppiä.. Putken sisäpinnassa myös reilusti kipinöitä :roll: Saattoi olla vähän silmät kiinni ja sinnepäin suhastu, anteeksi tekijälle jos hän tätä nyt lukee :D

Jokatapauksessa.. Imukaulaa lyhenettiin ja kaasuttimen kulmaa pienennettiin edellisestä jolloin kulma lohkoon nähden lähes 90 astetta. Putki suoristettiin ja saumojen siistiminen aloitettiin. Myös kipinät poistin ja tarkoitus olisi kiillottaa viellä putken sisäpinta. Lopuksi olisi tarkoitus viedä tiivistepinta suoristettavaksi koneistamolle jonka jälkeen maalaus. Subframe tulee huomenna ja alustavasti olisi tarkoitus kasata tekniikka ja sytytys ensikäynnistystä varten.. Konehan ei ole minulla veillä käynnissä ollut :D Ohessa muutama kuva imukaulasta ja kaasuttimen asennosta!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva