Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Honda MTX 125 leppostelua

25.1.2014 1:49

Eikö se sanontakin kuulu että vanhassa vara parempi. :D

Hyvältä näyttää. :)

Re: Honda MTX 125 leppostelua

27.1.2014 0:02

Hienot värit kertakaikkiaan! Kadehdin vähän tota vapaampaa rakentelua, Täytyisi saada myöhemmin itsellekkin sellainen projekti. Vauhti sulla kanssa vähän parempi, mun runko vieläkin maalauksessa niin on tässä taukoa pidellyt....

Re: Honda MTX 125 leppostelua

16.3.2014 22:44

Viimeisen kuukauden ajan on Hondan kanssa ollut vähän hiljaisempaa. Työpaikan vaihdos aiheutti palkanmaksun lievän viivästymisen ja tärkeämmät projektit ovat ajaneet edelle. Nyt alkaisi kuitenkin olemaan taas hyvä aika rakennella Hondaakin muiden kiireiden salliessa.

Tapahtunutta lyhyessä muodossa:

-osia puunattu ja metsästetty
-vanhat sähköt vedetty osittain paikoilleen
-uuden uusi virtalukko paikoillaan
-takahaarukan puslan sain vihoviimein teetätettyä
-koneen laakerit yhtä vaille hommattuna
-etujarrupuristin tilattuna.

Etujarrupuristimen metsästys osoittautui meinasi osoittautua pulmalliseksi kunnes viimein keksin etsiä Hondan alkuperäisellä varaosanumerolla tietoa missä kaikissa muissa pyörissä sitä on käytetty. Selvisikin, että MTX:n etujarrupuristin on ollut melkein kaikissa 250cc+ -80 luvun XR:ssä ja XL:ssä. Niitähän onkin sitten huomattavasti runsaammin ollut saatavilla, joten etujarrupuristimiakin löytyy aivan eri malliin.

Puslan teetätys oli suht.edullinen homma. Paikallinen koneistaja tekaisi sen ja sinnehän se haarukkaan mahtuu justiinsa.

Kuva

Eräs projekti on ollut kunnostaa perhetutun ilmajäähytessun moottori. En viitsinyt koko pyörää raahata Ouluun joten otin mukaan vain tärkeimmät. Aluksi meinasin koekäyttää moottoria ruuvipenkissä, mutta nyt kun Hondankin sai seisomaan omilla pyörillään niin whynot.jpg:

http://i.imgur.com/kWsgdpM.jpg

Eipä ole ennen tullut nippusiteillä konetta kiinnitettyä, mutta toimii.

Re: Honda MTX 125 leppostelua

17.3.2014 20:54

Näin ne edistyy, kun kevätkin lähenee. hyvä hyvä...
Itsellä puuttuu vielä vanteiden lopullinen ehostus, renkaat, tarrojen teettäminen katteisiin, peilit ja pari pienempää investointia.

https://plus.google.com/u/0/photos/1097 ... 5086950963

Pahoittelut muuten kun omaani tässä sinun ketjussasi mainostelen! :nolo:

Re: Honda MTX 125 leppostelua

17.3.2014 21:15

Molemmilla MTX-miehillä hyvännäköistä touhua! :)

Re: Honda MTX 125 leppostelua

18.3.2014 17:37

harkonmtx kirjoitti:Pahoittelut muuten kun omaani tässä sinun ketjussasi mainostelen! :nolo:


Jo toki vain! Eipä tuo minua haittaa mutta näkyvyys mahtaa olla vähän kehnompi kuin jos tekisit oman topicin. Mutta ellei se sinua haittaa niin eikai siinä sitten mitään, itse toivotan kyllä vaikka kaikki motot.netin MTX:t tähän topikiin juttuja jakamaan.

Tällä hetkellä kenties vakavimpana puutelistalla on vesipumpun ratas. Joku noheva ja fiksu kaveri on jyrsinyt alkuperäiseen M8 kierteet (oikean käden) kun taas akselissa on M6 vasemman kätiset kierteet. Ei riitä oma logiikka ymmärtämään mitä sillä on oikein haettu mutta no, sitä sattuu Ellei ratasta löydy mistään niin sitten täytyy hätäkeinona upottaa orkkisrattaaseen sopivahko pusla johon jyrsitään oikean kokoiset kierteet. Ei huvittaisi lähteä siihenkään kun vaihtoehto on kuitenkin bolt-on ratas...

Re: Honda MTX 125 leppostelua

19.3.2014 14:43

Varaosanumeroa partzilla.com hakuun ja katsomaan, josko jossain muussa Hondassa olis sama ratas.

Re: Honda MTX 125 leppostelua

22.3.2014 18:56

Mäkistation kirjoitti:Varaosanumeroa partzilla.com hakuun ja katsomaan, josko jossain muussa Hondassa olis sama ratas.


Niinpä niin. En kyllä tiedä yhtään miksen itse tätä keksinyt kun samalla metodilla löysin sen jarrupuristimenkin. Viikolla tartuinkin aiheessa tuumasta toimeen ja kas vain, google paljasti motokeitaalla olevan juurikin kyseistä impelleriä sopivaan hintaankin. Nopeasti ratkesi sekin ongelma.

Kuva

Siinä se on kaikessa komeudessaan. Muiden Honda-miesten harmiksi täytyy vain todeta notta kyseessä oli viimeinen varastossa ollut impelleri :/.

Perjantai-ilta meni lähinnä laakereita ja lohkoja ihmetellessä ja tutkiessa miten ihmeessä minä tuon koneen saan vielä joskus kasaan... Laskujeni mukaan moottorissa on pelkkiä laakereita sellaiset 18-19 kappaletta joten oma aikansa meni siihenkin kun etsin jokaiselle oman paikkansa.

Aiemmin väitin kaikkien paitsi yhden uusittavan laakerin löytyneen ihan suorilta. No, valehtelin myös itselleni sillä lohkoja tutkiskellessa lähemmin huomasin vielä yhden lisämurheenkryynin:

Kuva

Ensiövedon magneetonpuoleinen laakerinperkelehän se siinä, kappaleina. Mitatkin ovat hienosti totuttuun tyyliin epästandardit, joten laakeria ei sitten varmasti saa mistään ainakaan halvalla. Hollannista kyseinen laakeri irtoaisi hivenen suolaiseen 34,50e hintaan joten vähän tässä lompakkoa jo kuumottaa... Laakerispesialistin kanssa pähkäilimme perjantaina hyvän tovin tilannetta emmekä enää keksineet muuta ratkaisua kuin metsästää uusi vastaava, tai korvata laakeri liukulaakerilla jolloin tämäkin menee sorvaushommiksi. Asia jääköön hautumaan.

Tämä päivä oli tarkoitus pyhittää Hondan laakerien asennukselle, mutta motivaatio tuntui olevan jostain syystä poikkeuksellisen alhaalla niin käytinkin aikani lähinnä hallin siistimiseen ja erääseen ikuisuusprojektiin josta sain viimein kuvankin napattua. Eihän se tähän topiciin kuulu mutta menkööt, on siinä sentään MTX:ssä paikalla ollut kaasukahva ja vasen kahvakumi!

Kuva

Saas nähdä kummastako saa savut ensimmäisenä ulos: Hondasta vai Tunturista.

Seuraavaksi pienoinen pyyntö muille MTX/MBX harrastajille: Viitsisittekö katsoa ja mahdollisesti kuvatakin missä asennossa tasapainoakselin hammasratas on muuhun akseliin nähden? Rattaassahan on se pieni merkki jonka avulla kone ajoitetaan oikein ja enhän minä hätäpäissäni pari kuukautta takaperin pannut rattaan asentoa merkille kun irroitin sen laakerinvaihtoa varten.

Sitten lopuksi voisin vielä heittää epätoivoisen avunpyyntöni muillekin lukijoille: jos joku törmää kys.laakereihin niin olisin oikein kiitollinen ja valmis ostoksille.

-Kuulalaakeri NTN TM SC0345, mitat standardimuodossa 17x42x12.
-Neulalaakeri mallia mikälie, mitat em.muodossa 16x26x13.


Kiitän. Jatkoa sitten kunhan päivittämisen aihetta ilmenee.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

22.3.2014 21:24

Ei noille laakereille olisi heittää Hondan varaosanumeroita? En jostain syystä meinaa löytää tuota vaihteiston laakeria CMSNL:n räjäytyskuvista, tiedä sitten oonko sokeaksi tulossa kun ei mistään kuvasta silmään osu.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

22.3.2014 22:08

En ole mtx/mbx miehiä ,mutta crm löytyy ja tota SCO345 laakeria itekkin metsästelin vaihteistoon , laakeriliikkeestä ei löytynyt ja netistäkin yhen paikan löysin jostai olisi lähipäivinä tarkoitus tilata:
http://geiwiz.fr/fi/used-parts-2/honda- ... 44463.html

http://www.cmsnl.com/products/brg-ndl-1 ... y3df_nV9cQ
^tuo nähtävästi neulalaakeri jota kaipaat`ainakin samoilla mitoilla löyty :)

Tuolta CMSNL varmaan saa myös tuon SCO345 laakerin jos samasta mestasta haluut tilata ,mutta tolla koodilla ei löytynyt? Räjäytyskuvissa kyllä näkyi laakereita mutta ei ollut mittoja/merkintöjä..

Hieno pyörä tulossa!

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

22.3.2014 22:09

Tuota neulalaakeria ei siellä olekaan, en minä ainakaan löytänyt sitä mistään. Mahtaa tarkoittaa sitä notta ei sitä ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi... Tai sitten olemme molemmat vain varustettu huonolla näöllä.

Kuulalaakerille löytyy vähän kaikennäköisiä varaosakoodeja joten en ala tänne niitä pasteamaan. Koon perusteella kun etsii niin löytyy vähän vaikka ja mistä Hondan pyörästä. Hinnat vain tahtovat olla enemmän tai vähemmän suolaiset kun sisällyttää hintaan toimituskustannukset.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

26.3.2014 21:33

Seuraavaan vaiheeseen pitäisi oikeasti tietää jo sen tasapainoakselin hammasrattaan asento. Onko kellään ylimääräistä jotta voisi napata sitä kuvan?

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

26.3.2014 22:11

Eikö niistä rattaista löydy mitään pisteitä taikka viivoja, joiden mukaan ne kohdistetaan?

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

26.3.2014 22:32

Mäkistation kirjoitti:Eikö niistä rattaista löydy mitään pisteitä taikka viivoja, joiden mukaan ne kohdistetaan?


Rattaasta nimenomaan löytyy piste jonka mukaan se kohdistetaan. Ongelma on vain se, että ratas on tällä hetkellä irti tasapainoakselista ja se pitäisi asentaa siihen takaisin ja mielellään oikeaan asentoon jotta sen osaa sitten ajoittaakin oikein.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

28.3.2014 20:32

Murheenkryyni #1 selätetty. Sorvari sorvasi laakeripronssista sopivan liukulaakerin yltiökalliin neulalaakerin paikalle:

Kuva

Akselilla lepää. Ehkä aivan aavistuksen liian tiukka, mutta toisaalta taas en tiedä... No, saapa nähdä.

Kuva

Lohkoihin meni just eikä melkein. Lohko vain lämpimäksi ja solahti laakeri oikein nätisti paikalleen.

Kuva

Nyt enää murheenkryyniä #2 ratkomaan. Ja toki tasapainoakselin ongelmaa myös. Eikö kukaan osaa vieläkään auttaa?