Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

24.10.2013 16:04

Nonni! Nyt tuli sitten AVK:sta haettua itselleni tuommoinen -10 vuosimallin Suzuki DR projekti. Tai onko tämä nyt sitten -09,mutta rekisteröity tuollon -10. Varsinaisesti itellä ei ollut mitään erikoista kriteeriä,minkä merkkistä ja minkä mallista muuta kuin,että supermoto tai enduro pitää olla. Ei täällä kovin paljoa tuota valikoimaa sitten ollut. Liikkeissä tarjosivat uutta ja käytettynä kaupitellaan tuommoisia mitkä on tappiinsa viritettyjä mökki mopoja. Tällä on rullailtu ilmeisesti jotaki reilu 18000 ja näyttäs huoltokirjan mukaan olevan huoltoja joka vuodelle. Tuosa purkaillessani huomasin,että ainakin valomaski ja takavalo menee vaihtoon. Takavalo oli halki ja mennyt vettä/lunta sisään ja ajovalo oli saanut diy patenttia :D Teipillä tiivistetty ja foliolla korjailtu sieltä sisältä. Ilmeisesti tällä on kaaduttu ja joku sähkövikakin olisi. Tänä aamuna sain virrat tulemaan akulta mittaristolle yms.mutta alkaa varoittamaan "vakavasta virheestä ruiskutus järjestelmässä". Pitää varmaan ruveta purkaan tankki pois,että näkee sen alla olevien johtojen kunnon. Onko mitään muuta mikä voisi johtojen lisäksi hajota tuolta ruiskutus sydeemistä,että pukkais tuommosta varotusta?

Sitten tietty vähä mitä olisi tarkoitus duunailla.
-Käynti kuntoon
-Purku
-Rungon maalaus (Musta)
-Katteiden maalaus
-Vaihdepoljin,kytkinkoppa,t-palat,jarrusatulat yms. hiekkapuhallus + maalaus
-Motin maalaus (Musta)
-Teräspuno letkut jarruille
-Koso tai Trailtechi mittaristoksi
-Vanteiden hiekkapuhallus+maalaus
-Uudet tupet
-Uusi kytkin ja jarrukahva
-Penkin uudelleen verhoilu (revennyt yhestä kohtaa + reikä)
-Underin vääntö,jos saisi samalla tuon kilven telineen kohilleen ja kunnolla paikoilleen. (entinen yhellä ruuvilla ja halki poikki)

Väreihin sais ehdotella jotakin piristettä meinaan lainailen varmaan enska Derbistä smoto loksun (oranssi/musta) tähän,mutta jos johonkin väliin saisi vaikka valkoistakin usutettua. Oisko vaikka musta runko,oranssit etu-ja takakatteet,musta maski,musta lippa,valkoiset etupumput ja swingi? Pitää vähän kuva manipulaatiota harrastella jos saisi jotakin luonnosta näytille :D

Vielä vähän epävarmaa näiden nyky katteiden kunto,mutta lippa vaihtuu ainakin.Mun mielestä aika ruma tuo vakio.

Mutta niitä kuvia! Pahoitteluni :( huonoja sellaisia...
Suzuki DR 125

Laitan heti seuraavassa päivityksessä parempia kuvia,kunhan hommat edistyy.

Meneeköhän tähän muuten jonku muun pyörän osat? Jostakin ulkomaan foorumilta olin lukevinani,että weeran osat menis,mutta mitenköhän tuo on? Kotimaasta ei oikein tähän nuita osia tunnu kauheasti saavan,mutta Englannissa ois yks paikka tiedossa,mistä pitäs aika kattavasti saada osaa. Mietin vaan,kun tuo änkkä on vähä heikossa hapessa (kolhuilla+liekkö tuon suojan alla vielä kunnon peite ruostetta ja likaa. Mitenköhän lie menee nuo lakipykälät,että saisko tähän jonkin muun merkin tarvike putkea yrittää värkätä. Mopoihin taisi olla yhteen aikaan semmoinen sääntö,että jos alkuperäistä ei ole saatavilla,niin saisi laittaa,mutta sekin muuttunut varmaan.
Sattuisko joku muuten Oulun seudulta tietämään jotaki paikkaa missä mittaavat nuita runkoja? Paikalliselta kysyin niin meinasi,että vähintään 500-600e ja oon kuitenki lukenu paljo juttua,että halvemmallakin ois saatu mittauksia.
No ei mut ehotukset ja neuvot tervetulleita. Palaan kohta asiaan ;)

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

26.10.2013 14:17

Päivitelläämpä tähän väliin eli yritin nyt vähän parempia kuvia otella projektoinneista.

Maanantaina lähtee pyörä mitattavaksi Holapalle Kempeleeseen ja sen jälkeen alkaisi motin yms.purkaminen rungosta. Eilen purettu tankki,ilmansuodatin kotelo ja osa sähköistä. Tänään lähtee loput sähköistä,että pääsee niitä selvittelemään.

Saa nähä jos tänään saisi aikaiseksi laittaa stefat ja öljyt keulalle tilaukseen. Ei muuten joku sattus tietään paljoko menee per/pumppu öljyä. Ohjekirja ei sano muutakuin,että vie ajoneuvosi lähimmälle Suzuki jälleenmyyjälle. Ei mitään keulan öljyjen vaihdosta tms. Enkä kyllä spotannu Googlellakaan mitään tietoa,että paljonko menee.

No,tämä oli tilanne joka tapauksessa katteiden purun jälkeen. Akut ja muut sähköt siirtyy muualle tuosta kylestä. Mahdollisesti ilmansuodatin kotelon tilalle jos saisi värkättyä Pipercrossin,koska joka tapauksessa joutuu varmaan viemään säädettäväksi tuon ruiskun. Sitten mahtuisi akut sun muut siihen tilalle.
Kuva

Tämmöinen patentti oli haitarikumien takana :lol:
Kuva

Ja nyt ollaan suurin piirtein tässä tilanteessa.
Kuva

Se,että minkälaiset värit ja katteet tähän tulee on vielä epäselvää,mutta suunnitelussa ollut Yamaha WR:n etu-ja takakatteet,Polisportin LMX maski. Lippaa saa ehdottaa mistä pelistä laitetaan. Tarrat ois tarkotus teettää jos niitä laittelen.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

28.10.2013 0:39

Kannattaa noita wr katteita miettiä vielä, onko järkee vai ei ovat meinaan aika helvetin kalliita.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

29.10.2013 21:20

Joo,pitää tosiaan fundeerata,että mitkä katteet tuohon sais sovitettua. Niihän nuo tuntuu aika tyyriitä olevan :)

Mut ei,oon mää jotaki saanu aikaseksikin :lol:

Viime sunnuntaina pyöräytettiin penkkiin uusi verhoilu ja eilen sormet verillä väänsin paikolleen about 2tuntia.

Rungon mittauksesta tuli suorat paperit ja nyt saa tosissaan ruveta laittaan kuntoon.

Eilen keula purettu pois ja tänään kävin hakemassa öljyt ja stefat,mutta homma kaatui toistaiseksi siihen,että stefat väärän kokoset. Oikea koko ainakin noille mun pumpuille on 35x48x10,5mm. Nämä stefat jotka tuli oli 41x53x8/10,5mm. Parillakin sivulla ainakin mainostetaan tuota edeltävää,mutta tiedä sitten.

Entinen penkki oli tämän näköinen. Yö meni tuon mikä lie vaahtomuovin kuivattelussa. Oli meinaan ihan kiitettävän märkä :) Reikiä penkissä oli siellä täällä ja revennyt ala laidasta.
Kuva
Ja uusi:
Kuva

Sopivan kokoisia stefoja odotellessa on hyvin aikaa hioa ja maalailla nuo pumput kuntoon. Valkoisella olisi tarkoitus kokeilla,miltä näyttää.
Kuva

Tämmöisestä matskusta ois tarkoitus taitella muutamia osia. Ehkä nyt tuo ketjunsuoja ja pohjapanssari ainakin.
Kuva

Lopullisia värejä oon tässä jo jonkin aikaa fundeerannut ja varmaan tuolla musta oranssi linjalla tulee tämäkin,kun ennestään jo löytyy sen sortin osia. Ja melko uuden karheita semmoisia.

Vaihtoehto 1.
- Runko (musta)
- Pumput (valkoinen)
- Swingi (valkoinen)
- Moottori (musta)
- Moottorista yksityiskohtia oranssilla (bensan linjan letkuja,logo yms.)
- Jalkatapin "kiinnitysrauta" (oranssi)
- Vanteet (oranssi/musta)
- T-palat (oranssi)
- Maski (musta)
- Lokari (oranssi/musta)
- Lippa (musta)
- Tanko (valkoinen)
- Tupet (musta)
- Jarrusatula (valkoinen)
- Keskiöt (musta)
- Etu- ja takakatteet (valkoinen + oranssit teetetyt tarrat)

Vaihtoehto 2.
- Runko (musta)
- Pumput (musta)
- Swingi (musta)
- Moottori (musta) + yksityiskohtia oranssilla
- Jarrusatulat (oranssi)
- Keskiö (musta)
- Vanteet (valkoinen)
- Katteet (valkoinen)
- Teetetyt oranssit tai mustat tarrat
- T-palat (oranssi)
- Lippa (oranssi)
- Maski (oranssi/musta)
- Lokari (oranssi/musta)

Tai ainahan voi tehdä noista kompromissin ja yhistellä vähän :D Varmaan tulee tehtyä tuon 1. mukaan,mutta tuleepa nyt esille jos jollakin tulee muutos ideoita.

Jätin nuo virtuaali tuninki kötöstykset laittamatta ku alko tulemaan niin kauhian näköstä :) Mutta katellaan...

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

29.10.2013 22:25

Kuinka jos hankkisiti vaikka RM/RMZ katteet ja tankin tähän? Katesarjoja saa ainakin järkihintaan ja tankinkin luulisi jostain löytävän esim. purkuosana.

E: MP-Pitstopilla (http://www.purkuosat.net/) löytyisi tankki ja penkki vajaalla satasella. Kannattaa tsekata.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

30.10.2013 22:59

Unohtaisin ainakin valkoiset pumput ja swingin, muuten molemmat suunnitelmat kuulostta hyvältä.

Muissa pyörissä ainakin näyttää yleensä hirveältä valkoset pumput.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

31.10.2013 21:33

Niin oon mää tosiaan miettinyt tuotakin,että jos tankin vaihtaisi. Tosin nyt jää varmaan semmoinen satsaus väliin. Jos ois innostusta niin tekisin oman tankin,mutta ei oo just nyt sillä päällä,että jaksaa ruveta värkkään. En niin tarkemmin alkanut asiaa tutkimaan,mutta RMZ taitaa tuo runko olla niin erilainen,että ei sitä järkevästi saa tankkia kiinni. RM:n tankki saattaisi mennä rungon puolesta.

Eiköhän tuohon jotku katteet saa modaamalla. Vakiokatteistakin sais pienellä modifikaatiolla varmaan ihan soppelit.

Yhdessä pyörässä oon nähnyt valkoisen swingi ja pumput,ja omaan silmään näytti ihan soppelilta,mutta menee varmaan ihan mielipiteisiin :D Joo pitää kattoa sitä.

Ehkä voisi saada paremmin vastauksen jossaki toisessa topicissa,mutta mitäpä ne katsastuksessa sanoo omasta änkästä? Tämä kun tosiaan pitäisi saada vielä katastuksesta läpi. Alkuperäistä tähän tuskin saa ja tarvikkeenakaan en ole pahemmin löytänyt.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

31.10.2013 21:58

Uskoisin et katastuksee riittää vaimennin mis on E merkinnät + on myöskin hiljane :)

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

3.11.2013 23:52

Omistan samanlaisen pyörän, vuosimallia 2009. On luottopeli!
Multa löytyy myös briteistä tilattu service manual eli voit kysellä jos tarviit jotain tietoa, kun netistä niitä ei löydy mistään.
Ruiskua ei ainakaan omien kyselyiden perusteilla pysty säätämään, korkeintaan tietoja pystyy katsomaan kun tilaa osanumeroilla 99565-01010-016 ja 09904-41010 SDS-työkalun ja ohjelmiston.
Ebaystä löytyy paljon osia, mm. e-hyväksyttyjä GPR:n änkkiä yms.. kokoputkistoja tähän en oo löytäny mistään.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

8.11.2013 14:00

Aina sitä ruiskua pystyy säätämään. Jos ei tietokoneella niin sitten ilman ;) Itteänikin vähän kiinnostanut tuo DR ja ihan hienokin on. Sitä vaan en tiedä, että miten helposti löytyy osia ja miten tuommonen kulkee.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

8.11.2013 17:45

Kiitos viltielle vinkeistä! Pitää kysellä sulta osanumeroita jos on tarves.

Ite en kyllä toista kertaa välttämättä tätä ostas. En ole ite tällä ajanut,mutta laiskempi tämä taitaa olla ku moni muu kilpailijansa. Meinasivat tuolla,että 90km/h hikiseen saattaa alamäkeen. Suoralla hyvissä olosuhteissa n.80km/h. Sitten tullaankin siihen piristämiseen,mutta hankala on piristää. Kureja ei ole eikä näiden lamdatkaan kauheasti seosta säädä. Jos säätäisi,niin olisi helppo vain heittää vapaammin virtaavaa suodatinta ja änkkää tilalle. Tosin tuo änkkä tuskin kauheasti kuristaa. Suodatin pömpeli taitaa tässä pelissä kuristaa aikas paljon. Tietty kantta voi aina vähän laskea,se on yks vaihtoehto.

No mun osalta kulut on aika mutua,mutta kyllä ne melko realistiset taitaa olla.Onhan tälläkin rullailtu semmonen 18500,että kai se ihan tarpeeksi on kulkenut.

Osia saa tämän hetkisten kokemuksien perusteella liikkeistä tilaamalla. Stefat kannattanee melkein tilata vain koon perusteella. Nimimerkillä kokemusta on :D
Sieltä sun täältä saattaa joistakin pyöristä mennä osia tähän.

Ite oon nyt vähän kahden vaiheilla,että joko laitan tän vkl myyntikuntoon (+katsastus) ja myyntiin/vaihtoon. Jos tulee myytyä tai vaihdettua niin tod.näk. joku kaasari nelari peli tulee tilalle ja samat tuuninkit jatkuis sitten sillä. Tätä ei oikeen innosta laittaan kun pitäs vähän kovempaa päästä :lol:

Yks päivä tuossa laskin,että tästä lähtis näillä mun tuuningeilla semmonen ehkä reilu 10kg pois painoa. Monen näköstä häkkyrää.

Jos joku innostuu tämmöistä kovasti vielä laitteleen niin eturattaalle kannattaa ehkä tehdä vähän "vapaampi" suoja. Vakio on niin umpinainen,että sinne mennyt kura ei pääse pois. Tai ainakin oli kunnon sora peite siellä alla.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

8.11.2013 22:52

Jaahas. No en minä tuota DR:ää sitten enään harkitsekkaan jos Derbi menee yhtä hammasta pienemmällä eturattaalla 100-105 suoralla tuulisella kelillä ja tuo menee 80. Tosin siinä Derbissä on Remuksen tehari, Uni filtteri ja joku 28 tai 29mm Mikuni.. Ei se siltikään mikään tykki ole, koska imajäähy nelari, mutta kyllä se sentään mopot jättää 8) Kaipa toi DR olisi ihan hyvä ensipyöräksi, tai vaikka kaupunkirälläilyyn, mutta mutkasilla teillä ja motarilla sillä ei välttämättä olisi niin mukava ajaa :)

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

20.11.2013 0:05

Pyhpah, itse oon tolla ajanut GPS:ään muna-asennossa vakioväleillä 107, jollon rajotin hakkaa vastaan :) Enkä todellakaan oo mikään pienin kuski :lol:

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

28.11.2013 18:11

Ookkei,jeps :)
Vaihteeksi olen kasannut ja yrittänyt saada käyntiin.Akku vaihdettu,sähköt käyty lapi,starttirele vaihdettu yms.yms. Oisko kellaan ideoita mistä kannattaisi seraavaksi lähtä vikaa hakemaan. Akun jännite laskeen hitusen,kun starttia painaa,mutta mitään muuta ei juurikaan tapahdu. Kai startesessa startille kuuluisi tulla virtaa? Yleismitarilla eikä virtakynällä löydy virtaa startilta päin eikä tulppakaan ala hehkumaan kun starttaa.

Onko jotakin jäänyt huomaamatta. Sulakkeet kunnossa eikä johtoja näytä olevan oikosessa. CRC:lla liitokset käyty läpi.

Re: Suzuki DR125 SM - kilpiin projekti -

28.11.2013 21:11

Kai painat kytkintä samalla kun painat starttinappia? :)
Himmentää kyllä etuvalon jne vaikka painais pelkästään starttia mutta ei vedä kytkintä sisään.. ja startti ei käynnisty ennenkun kytkin on vedetty sisään.
Ja kun laitat pyörään virrat niin pyörästä pitäis muutaman sekunnin ajan kuulua semmonen kuuluva surina kun ruisku käynnistyy ja punasen FI valon pitäs palaa. Kaasua ei saa/tarvitse startatessa antaa yhtään. Ruisku hoitaa kaiken automaattisesti. Oma ei ainakaan lähde käymään jos kaasua antaa vähänkään startatessa.