Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Honda cbr "sepontappaja" rojekti

12.10.2013 19:20

Eli aloittelin tuossa sepon 12 tonnin huoltoja, ja sen takia otin koneen irti ja ajattelin alkaa talven aikana säätämään tästä vähän katu-uskottavamman näköistä samalla, kun piti sen verta purkaa tuota laitosta, että sen koneen sai huitsin helevettiin. Tarkoituksena olis laittaa peräkatteet ja valot kokonaan uusiks (joku enskan takalippa jarruvalolla taakse ja muutaman sentin koropala perään) ja teen itse putken josta tulisi muuten samanlainen kuin vakioputkesta, mutta ei tietenkään katalysaattoria ja alkukäyrästä tulloo selvästi avarampi, että ei ala kuristeleen :) . Lisäksi putki olisi tarkoitus vetää suoraan perästä pihalle isompien seppojen tapaan (tavaratilaa pienennetään) ja lokari tulee matalammalle jotta saan putkelle tilaa. Änkkä laitetaan 20 senttiä ennen putken loppua, jotta se jää katteiden sisään (teen vapaastihengittävän änkän itse ja tungen sinne vähän villaa, ettei äänet tuu ihan liian koviks :roll: ) ja putken pään pitäisi tulla pihalle kilven yläpuolelta. Eteen väännän alumiinipellistä katteet silleen, että syyläri jää kokonaan näkyviin katteiden ulkopuolelle ja konetta ei ole mahdollista nähdä ollenkaan irrottamatta katteita (katteet vedetään edestä yhteen silleen, että kaikki paska ei lennä koneeseen niinkuin vakiokatteiden kanssa ja konetta ei näy sieltäkään päin).

Eteen tulee samaten polisportin mmx maski, h4 polttimo ja koson mittari sekä fatbar tanko kunhan saan ensin vähän säästeltyä rahoja siihen. Johdotukset menee samaten peräpäässä todennäköisesti vähäsen uusiks, kun ne tulee vähäsen tielle aina joka käänteessä.

Mutta tosiaan peräpään ratkaisuja katteiden suhteen voi antaa mulle tähän, kun itsellä ei ole vielä tarkkaa visiota tuon perän suhteen (muuten kuin tuon putken kanssa). 8)

Purkukuvia löytyy

Kuva

Irrotettu takalippa

Kuva

Muutama lisäkuva löytyy mun galleriasta jos kiinnostaa kattoo ;) .

Tavaroitten hommauslista:

Alumiinilevyä katteisiin: EI OLE
Pakoputken tekotarpeet: EI OLE
Polisportin maski: ON
Joku fatbar tanko ja kiinnikkeet: EI OLE
Koson mittari: EI OLE
Uusi isompi kone (näillä näkymin KTM lc nelosesta) EI OLE
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 16.10.2013 21:27, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

12.10.2013 20:15

Tarkoituksena olis myös saaha isompi kone kiinni tuohon, mutta ainankaan toistaiseksi ei ole löytynyt sopivaa, tarpeeksi halpaa laitosta. :(
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 17.10.2013 18:14, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

12.10.2013 20:32

Seurantaan koska volkkarin pytty herätti mielenkiinnon! :eek:

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

12.10.2013 22:44

...
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 17.10.2013 18:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

13.10.2013 0:17

Seuraillaan, jos oikeesti saat porausta liki yheksän senttii niin kahvit tarjoon! Meinasitko ottaa vaan ison laikan ja sahata volsun lohkosta yhen sylinterin itelles? Ja mistä volkkarista se ois tulossa? Toivottavasti et lannistu vastoinkäymisistä :D

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

13.10.2013 0:34

tästä tullee kyllä jotakin hienoo jos oikeesti saapi jonkun volkkarin pytyn :D

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

13.10.2013 10:16

Koneeksi oli suunnitteilla joku yksisylinterinen, että ketjulinja pysyy suht hyvänä.
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 17.10.2013 18:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

13.10.2013 10:25

PS rahatilanne on itellä tällähetkellä aika kehno, et pitää kattella että koska mulla ois varaa toteuttaa noita kaikennäköisiä juttuja.
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 16.10.2013 21:01, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

13.10.2013 19:08

Tänään avattiin kytkinkoppa ja tutkittiin oljyn verkkosuodatinta ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä pitää putsata, kun paskaa oli jonkinverran kertynyt tuohon ;) . Huomenna ajattelin aukoo yläkertaa, mut uusia tiivisteitä pitää kattella jos löytyis halval jostain :s
PS kampiakselin laakerit oli ihan kuin uudet :)
Viimeksi muokannut Hondabroz päivämäärä 17.10.2013 18:18, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 9:23

En nyt tiiä, haluaisinko pilata iloa, mutta...

Kuplassa nokka-akseli on lohkossa. Hondassa se on kannessa. Eli pytyissä ei paikkaa nokkaketjulle eikä nokkaketjun kiristimelle. Toiseksi, pinnapulttien jako ei ole sama, eikä sitä millään siirtopaloilla voi muuttaa vaan pinnapulttien täytyy lähteä suoraan lohkosta. Voi meinaan losahtaa pytty pois kun antaa kierroksia. Mitä kiertokankea olet laittamassa tähän? Mikä iskunpituus? Ei hirveästi ole lohkoissa tilaa. 58.0 x 47.2 mm on hieman eri asia kuin 83.0 x 69.0 mm. Kampiakselin saattaa joutua holkittamaan. Mistä kansi? Paljonko tosiaan meinasit käyttää rahaa tähän projektiin? Löytyykö työstövehkeet kotoa vai pitääkö viedä koneistamolle?

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 12:24

Okei, jos palaan auttavalle asialinjalle, niin seuraavassa onkin mietittävää.

Hondabroz kirjoitti:PS en usko että lohkoihin tarvitsee pahemmin koskea, koska hondan mäntä ei liu'u ollenkaan lohkojen sisään, vaan liike tapahtuu kokonaan yläpuolella koska vakioisku on vaan noin 4,7 cm. :)

Erään kuplan männän tiedoista, vastaava kuin Wiseco. Aircooled.fi
*Männän kokonaiskorkeus n. 60,5mm
* Lakikorkeus n. 35mm

Iskunpituus 69mm. Lakikorkeus on männäntapin keskilinjasta männän päälle? Mitenköhän pitkä tuo sylinteri on?

KuvaKuva
Kyllähän nuo männän helmat vaan menevät lohkon sisäpuolelle, katso männäntapin paikka.

Toinen juttu, nokkaketjulinja:
Kuva
Ei mahdu tekemälläkään. Pitää siirtää magneeton päähän. Uudet rattaat nokkaketjulle, kotelo jne.

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 12:38

http://www.aircooled.fi/tuote/191/sylin ... 05mm-mahle

* Lohkon vastinpinnasta kannen vastinpintaan n. 112,5mm.
Voi olla, että tuota alapintaa joutuu koneistamaan. No, sanotaan, että mäntä ei saa laskeutua lohkopinnan alle. Sylinterin pituus voisi olla 100mm. Mäntä on noin 60mm korkea. Sille jää siis enää 40mm tilaa, mutta millä puristussuhteella halutaan? Mistä kansi? Paljonko pitää jättää sylinteriin tilaa. Iskuntilavuus alle 40mm. Joudutaan koneistamaan kiertokanki. Nyt on iskuntilavuusmitat 83,0 x 40 mm. Aika mielenkiintonen, aika mielenkiintonen.

Koneistaminen ei ole halpaa, kuplan kiertokanki ei varmasti mahdu lohkoihin.
Kuva
Kuva

Alkuun pääset varmasti 500 €, mutta eiköhän budjetti paisu lähemmäs tonnia? Käsityönä menee ainakin:
-Nokkaketjun rattaat ja koppa
-Magneeton koppa
-Kiertokanki (täytyy kokonaan tehdä uusi itse, mikään valmis ei käy)
-Kampiakseli
-Pinnapulttien siirto (Riittääkö lohkoissa leveys? Pitää hitsata levyä lohkon päälle?)
-Öljylinjat kannelle
-Vesipumpun poisto käytöstä tai uuteen kanteen vesikierron järjestäminen (normaalisti menee kannen pintaa pitkin sylinteriin)
-Kytkin ei riitä enää tehoille, mistä uusi
-Kytkinkopan modaus

Sitten laskentaa:
-Tuleva puristustilavuus (helppoa, jos tietää kannen tilavuuden)
-Kiertokangen pituus
-Iskunpituus

Miten pytty kiinnittyy kanteen? Miten muuttunut nokkaketjulinja saadaan sovitettua kannen kanssa, kun se määräytyy lohkon nokkarattaan mukaan?

Haasteita, haasteita!

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 12:46

Kuva Kaikki menee hyvin niin pitkään, kunhan pytty ei ota lohkon päällä olevaan kannakkeeseen kiinni. Vakio ketjunkiristin varmasti kelpaa uuteen ketjukoppaan.
Kuva
Tästä kuvasta taas näkyy, että pinnapultit ovat ihan lohkojen reunassa, tulevan männän alla. Tuohon pitäisi saada hitsattua sylinterin alle joku levy, joka vaikuttaa sylinterin pituuteen positiivisesti. Männän halkaisija kasvaa ainakin 30mm, joten menee pytyn reunat kyllä auttamatta lohkojen ulkopuolelle.

Kuinka paljon uusi sylinteri+kansi-paketti kasvattaa moottorin korkeutta? Onko rungossa tilaa tankin alla? Mahtuuko kasvanut leveys rungon väliin? Pitääkö runkoa levittää? Mahtuuko kaasari + putsari tankin alle?

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 17:09

Kersti: toi sun kattoma sylinteri on isompi, kun mitä tarkotin...
Joo, nokkaketju siirtyy sivummalle (ostelen varmaan toisen magneetonkopan, ettei vanhaa viitti tuhota tossa) mittailin tuossa, että pitäisi olla kyllä tarpeeksi tilaa tuolla moottorin paikoilla, varsinkin jos laittaa moottoria hieman matalammalle modaamalla välipalikat tuohon moottorin kiinnikkeissin. Kaasari kyllä mahtuu kiinni aikas hyvin.

Kattelin tossa yhtä 99mm porauksen ilmajäähyisen pytyn kantta pitstopista. Samaten neliskanttinen kotelo on ollut suunnitteilla, mihin se pytty menis kiinni sekä vesi kiertäisi sitten siinä suljetussa laatikossa pytyn ympärillä ja samaan koteloon tulis kotelo nokkaketjulle. Suunnitelmana olis myös sorvilla sorvata nuo ilmajäähdytys rivat ainankin lähes kokonaan pois, ettei käy liian kylmänä, kun aika tehokkaasti päästäis noilla laipoilla lämmöt siihen nesteeseen vai? :roll:

Ps ovatko nuo hondan pinnapultit kierteillä kiinni lohkoissa vai miten ne siihen on inssattu?

Re: Honda cbr "sepontappaja" rojekti

14.10.2013 20:17

ihan näin mielenkiinnosta kyselen, että onko joku muu tehnyt vastaavaa "modausta" vai onko tämä suunnitelma ihan oman pään tuotoksia? :D