Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Cagiva planet 125 projekti

25.10.2011 23:16

Projektipäiväkirja: tässä syksyn/talven aikana ois tavotteena
-maalata vanteet
-uusia moottorin tiivisteitä

-laittaa uus maski (ehkä numerokilpi)
-maalata koko pyörä & kiillottaa runko
-ostaa & asentaa vilkut
-putsata & säätää kaasutin
-käydä johtosarja läpi ja vetää eri kautta tarvittaessa

-korjata sähköt, selvittää missä oikosulku
-sylinterin hoonautus


Kuvia & tietoja lisäilen aina välillä projektin edetessä omaan kuvagalleriaan.
vihreä=tehty


27.08.2011
Nonni tänää ostin ittelleni Cagiva planetin, jossa derbi gpr perä. Ostin pyörän projektiksi,
maksoi 900€.
Sähköt ei toimi, polttaa sulakkeen heti eli oikosulku jossain. Tämän takia pakoaukon säädin ei toimi, ja kulkee vaan n. 80km/h ja pätkii.
Kuva


27.08.2011 lisäys
Oikosulun syy löydetty: johtosarja oli laitettu kulkemaan ihan päin h*lvettiä. johdot oli osunut alkukäyrään, jonka takia kumisuojus oli sulanut ja vähän vahingoittanut johtoja.
Korjaus: laitoin sähköteippiä sulaneen kohdan päälle reilusti ja vedin johdon uudestaan parempaa kautta.
Nyt toimii sähköt muuten paitsi töötti ei toimi ja vaan vasen takavilkku toimii. Ja etuvalon ajopolttimo palanut.
Parkkivalo toimii. Illalla testailin vähän että miten kulkee nyt, pääsin kiihdyttelemään 125km/h asti kun piti ruveta jarruttamaan, vaihde oli vasta vitosella.

29.08.2011
Vilkut korjattu: kosketushäiriötä vilkkujen liittimissä, liittimet uusittu. Vasen etuvilkku ei tosin toimi vieläkään,
johtoihin tulee virtaa ja vilkku ei näyttänyt olevan palanut, pitää vielä kattella tarkemmin.
Ja sellanen vika tuli että ei sitte lähe millään käyntiin. Lähti aamulla n 30 sekunniks ja sen jälkeen kasteli tulpan heti ku yritti käynnistää.
Ostan uuden tulpan ja jos ei auta niin säädän kaasarin uudestaan ja putsaan sen.

29.08.2011 lisäys
Tulpan vaihto ei auttanut: ei lähtenyt uudellakaan tulpalla käyntiin ja pamahti niin perkeleesti kun vähän aikaa sähköstarttia painoi.
Kaasuttimen otin nyt irti, ja putsaan sen huomenna. Muualla ei näy kummosta likaa paitsi bensasuodattimessa (siinä missä bensaletku tulee kiinni kaasariin).

23.09.2011
Oon vähä pidelly taukoa tässä kirjottelemisessa. Tässä muutaman viikon aikana oon ottanut koneen, kaasarin ja muut hilppeet pois pyörästä,
ja menossa on tankin & perän hiominen ja ens viikolla maalaus. Kaasarinki oon putsannu pari kertaa jo. Ja muita moottorin osia.
Mäntähän menee uusiksi ku oli sen verran naarmuilla pakoaukon puolelta, ja pyttykin hoonautettavaksi mopo-sporttiin.

Profiilissani näkyy kuvia projektin etenemisestä.

28.09.2011
Tänää sain vietyä sylinterin hoonautettavaksi mopo-sporttiin, huomenna haen sen sieltä takasin kun on valmis.
Nyt on tankista hiottu n. puolet, tarkotuksena ois viikonloppuna hioa tankki ja perä loppuun asti kun on aikaa, ja sitte ens viikolla maalautettavaksi.

25.10.2011

Joo o täällä taas oon unohtanu kirjotella tänne projektin etenemisestä..
Tosiaan sen verran tuli muutosta suunnitelmiin että maalasinki bensatankin, perän ja pikkuosat itse mustaksi ja tänään sain vietyä vanteet hiekkapuhallutettavaksi & maalattavaksi Tattarisuolle, hintaa puhallukselle ja maalaukselle tuli 70€. (40€ hiekkapuhallus ja 30€ maalaus mustaksi)
Männän ja renkaiden laakeritkin tänään laitoin tilaukseen NPM:stä (Nakkilan Pyörä ja Mopo), moottorin kasaan luuultavasti ens viikonloppuna.
Profiiliini lisäsin taas 12 uutta kuvaa projektin etenemisestä.
Tankin vien vielä johonkin maalaamoon että ne siellä kynäruiskulla kirjottais cagiva tankin kylkiin jollain hienolla fontilla, eihän se paljoa voi maksaa :)

Rahaa tähän mennessä projektiin mennyt kutakuinkin:
-maalit, lakat, hiomapaperit, asetonit ym. maalaustarvikkeet n. 150€
-vanteiden käsittely 80€
-mäntä 120€ (proX)
-renkaiden laakerit 50€
-Moottorin tiivistesarja 40€
-Numerokilpi & lisävalo 40€
-Pikkusälät esim. tulppa ym. 20€
= noin 500€
Ja tulossa vielä ainakin uudet peilit ja tankkiin se Cagiva teksti.

Kuva

Kuva
Siinä kuva projektin tämänhetkisestä tilasta ja maalatusta tankista.
Viimeksi muokannut jenääss päivämäärä 12.5.2012 16:17, muokattu yhteensä 7 kertaa

Re: Cagiva planet 125 projekti

25.10.2011 23:25

Kuulostaa hyvältä, Cagiva rojekteja ei koskaan ole liikaa! Harmi vaan että tämä näyttää olevan jo valmis lähestulkoon :roll: Oletko jo saanut koneen starttamaan kunnolla, missä oli vika?

Re: Cagiva planet 125 projekti

25.10.2011 23:30

juu siirsin tän kirjotuksen toiselta osastolta tänne, mutta luultavasti tulee vielä mutkia matkaan kun rupee kasaamaan, helppoahan se purkaminen on :D kasaaminen onkin sitte jo ihan eri juttu että kyllä tässä saattaa vielä muutama viikko mennä.
Ja kysyin käynnistys ongelmasta paremmin asiasta tietävältä tutulta, joka sano että ihan selvästi vaan väärät seokset kaasuttimessa, kun oli kuitenkin ihan OK puristukset ja OK kipinä, kunnes liian rikas seos kasteli tulpan kun sai käyntiin. Kyllä se niilläkin seoksilla olis toiminu mutta sytytystulpan vaihtoväli olis ollu se pari kolme päivää :D

Re: Cagiva planet 125 projekti

25.10.2011 23:36

Niin siis kun saat käyntiin niin käy ja tehot löytyy?

Re: Cagiva planet 125 projekti

25.10.2011 23:39

Ei se sillon lähteny siis kun aloin purkamaan, mutta tiiän kuitenki että se vika on vaan kaasarin seosruuvin asento :D Pitää toivoa että lähtee ihan kiltisti käyntiin projektin valmistuessa.
Tuorevoitelun otan kuitenki varmuuden vuoks pois käytöstä.

Re: Cagiva planet 125 projekti

26.10.2011 11:06

Jos ei lähe kunnol käyntiin eikä löydy tehoja niin kannattaa tsekata ettei ole päässyt magneetto pyörähtämään. Mulla pyörähti ja meni ihan sekasin koko pyörä, sai hetkeks aina käyntiin ja paukutti pirusti eikä kiertänyt yhtään ja ainoastaan ryypyllä.

Halpa huolto oli mutta kovasti ihmetytti.

Re: Cagiva planet 125 projekti

26.10.2011 21:19

Joo kiitos tiedosta, pitääpä kattoa se sitte jos on vielä ongelmia rempan jälkeen.

Re: Cagiva planet 125 projekti

26.10.2011 21:21

Osaako kukaan muuten sanoa että miten ton cagivan vakioänkän saa avattua niin että saa villat pois ja uudet sinne ? Nimittäin pitäs karstat polttaa.

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 14:15

Mielenkiintoinen projekti, seuraillaan :)

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 17:12

Äsken poltin karstat putkesta @tattarisuon moottorihalli. Koitin kuumailmapuhaltimella polttaa ensin, mutta siitä ei tullu yhtään mitään vaikka pidin sitä päällä 40min. Sitten moottorihallin ohjaaja sai idean että asetyleenillä polttais ne karstat sieltä, ja siinähän ei mennyt enää kun se n. 5min. Joten jos haluat polttaa karstat putkesta nopeasti niin ei mitään turhia kuumailmapuhaltimia vaan asetyleenilla ja hapella sen poltat. Ainakin jos asut PK-seudulla niin täällä tattarisuon moottorihallilla (karting-radan vieressä, tattarisuontie 30-32) saat käyttää sitä ilmaiseksi. Kuvia ja videopätkän laitan heti kun pääsen kotiin täältä eli jossain vaiheessa iltaa.

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 17:21

Ite lykin perkeleesti viemärinpuhdistusainetta putkeen ja vettä perään, kyllä porisi :D

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 20:46

joo oon kuullukki tosta tavasta mut kuulemma se ei oo yhtä tehokas poistamaan karstoja, mutta voi olla että sekin on ihan hyvä tapa :D

Tässä vielä kuva ja alempana linkki videoon karstojen poltosta.

Sain myös maalatttua putken tänään karstojen polton jälkeen.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jenääss päivämäärä 27.10.2011 22:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 20:59

Kyllä mulla ainakin lähti aika nätisti karstaa pois, en kylläkään sano että kaikki lähti mutta aika paljon sitä mulla sieltä tuli. En viittinyt ite poltella kun ei tosiaan oo kuin kuumailmapuhallin eikä maaliakaan oo sellasta millä viittis ton putken sit uudestaan ruiskia.

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 21:05

Pasikiainen kirjoitti:Kyllä mulla ainakin lähti aika nätisti karstaa pois, en kylläkään sano että kaikki lähti mutta aika paljon sitä mulla sieltä tuli. En viittinyt ite poltella kun ei tosiaan oo kuin kuumailmapuhallin eikä maaliakaan oo sellasta millä viittis ton putken sit uudestaan ruiskia.

Maalin ainaki saa jollain 7€ tarjoustalosta, kestää 600C.

Re: Cagiva planet 125 projekti

27.10.2011 22:20

VIDEO KARSTOJEN POLTOSTA : http://www.youtube.com/watch?v=uJ5pcuj76Cw