Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Tetsarin fiksailuu

13.12.2011 16:45

Varmaan kaikki unohtanut tän pelin jo, mutta taas se on otettava työn alle, kun illat pimenee. Viime kesä meni täysin ohi, mutta nyt on taas kaik hyvin, eli aikaa rojekteille
Tänä talvena tetsaria olis tarkoitus vähäsen virittää! Tzr lohkoihin siis pitäis istuttaa 125 yz pytty ja rakentaa sen ympärille jonkinmoinen setti. Jos sitä ens kesänä olis mahollisuudet kiesii tällä.

Tollasessa vanhassa yz:ssa on ilmoitettu takapyörätehoiksi aika laimeat 27hp. Kun ottaa huomioon, että tämän mukaan vakiokamoillakin tzr potkisi 24,5hp verran (ja 170cc:llä 29hp), mutta tiedä häntä. Kyllähän tuo yz pytty näin mutulla vaikuttaa huomattavasti paremmin virtaavalta, kuin tzr ja dt:n. Pitäis oikeastaan koittaa laskea aika-aloja, jos siinä olis vaikka potentiaalia ottaa vähän enemmänkin voimaa ulos, mutta tuskimpa mitään ihmeitä saa aikaan, kun tuppaa noi 125cc krossit olemaan aikas kireitä jo valmiiksi.

-35mm mikuni mulla jo on. Se on samaa kokoa, kuin yz:ssa - Isommastakaan ei olis haittaa, mutta kelvannee.
-Läppärunko on vielä kysymysmerkki - Virtaako se varmasti tarpeeksi.. Epäilyksiä aiheuttaa se, että kyseisen yz:n läppärunko(joka mulla kans on) on huomattavasti isompi. Eikai ne turhaan siitä niin isoa tekis? Lohkoissa ei riitä materiaali työstää, että sen sais sopimaan.
-Putki onkin sitten kunnon mysteeri. Itehän se pitäs melkeen tehä, jos tosta jotain voimaa pitäis saada ulos. Ei muuta ole ku puikkohisti. Kyllähä silläkin väkisin sais tehtyä, mutta ei siitä hyvä tule. Pitää selvitellä mahollisuuksia. Kokeilla voi tietty ensin tzr vakioputkella, saa samalla jotain vertailupohjaa.
-Pakoaukonsäädin on yz:ssa mekaaninen, mutta olisi tarkoitus viritellä tähän tzr:n sähkönen servo.

Nyy ootellaan muutamaa osaa saapuvaksi ja suunnitellaan. Kuvapäivityksiäkin luvassa jos tää nyt lähtee rullaamaan ja saan hyväkuntosta palikkaa.

Re: Tetsarin fiksailuu

15.12.2011 19:59

Kyllä siitä vielä tulee hyvä ja hieno. Kunhan ei vaan kiinostus lopahda. :D

Re: Tetsarin fiksailuu

16.12.2011 12:54

Tulis vielä tehokaskin!

Mietin tota läppäkanavaa, että millai pystyy mittaamaan, virtaako se riittävästi? Joskus muistelisin lukeneeni, että olis niinkin yksinkertasta, että vaan mittaa pinta-alan siitä läppien aukeamasta. Tässä se on aika tarkkaan sama, kuin kaasarin. Koitin kotaritopicista kysellä, minkä kokoinen läppärunko niissä on (jos se passais pikku modailulla yamahaan), mutta eivät kertoneet. Ehkä toi vakiokin just menettelee pikku modailuilla.

Huuhteluille mä en voi paljon mitään tehä, mutta noita lisäpakoaukkoja voi tietty vähän kasvattaa, jos näkee tarpeelliseksi. Aukkojen ajoitukset samalla ilmeisesti hieman kasvaa, koska tzr:ssa on 0.6mm lyhyempi isku. Ainoo toivo et tost vois saada modernin kisaenskan luokkaa voimaa on hyvä tuuri ja hyvä putki. (ja se, että ton vakioputki olis täys susi)

Lohkoihin ei muutes jää vissiin montaa milliä tiivistepintaa avarruksen jälkeen..

Re: Tetsarin fiksailuu

22.12.2011 15:32

Aivan varma en ole, mutta kaverilla oli muistaakseni 125 yzin lohkot varmaan jostain 80-90 luvulta, ja mitä vertailin tetsarin pyttyä siihen niin ei mun mielestä kokonsa puolesta ois ollu ongelma laittaa siihen. Mutta sitten kiinnitykset, jäähdytyssysteemit ja muut onkin sitten aivan oma lukunsa. Ei muuta kuin tsemppiä, ja muistahan laittaa paljon kuvia!

Re: Tetsarin fiksailuu

23.12.2011 3:18

Jep, siis oon kyllä mittaillut, että kyllä sen siihen saa istumaan. Oon nyt vaan suunnitellut ja säätänyt noilla aika-ala exceleillä ja koittanut tajuta niitten päälle jne. Paremmin hommat selvinnee, kunhan saa lisää tarvittavia osia haalittua kasaan ja pääsee vielä tarkastelemaan asioita käytännössä. Oon tullu siihen tulokseen, että luultavasti sylinteriä pitää pikkasen korottaa. Osittain lyhyemmän iskun takia ja muutenkin ilmeisesti ei ihan mahottomat ajotukset aukoilla vakionakaan. Mutta tätä pitää katella sitten vielä astelevyllä kun siihen vaiheeseen päästään.

En päässyt perille, mitä ajat takaa kiinnityksillä, mutta perus sylinterin kiinnitykset pitäisi olla melko helppo homma. Jäähdytyspuolen saa hoitaa edelleen toi tetsun vakio jäähdytin, eli ei siinä sen ihmeempää. Pakoaukonsäädin nyt on sellanen vähän rankempaa patentointia vaativa kohta tässä.. Pyrin laitaa aika paljon kuvia, mutta niitä tulee sitten paremmin, kun hommat varsinaisesti lähtee käyntiin.

Tässä kuitenkin jo jotain:
Kuva
Siinä siis yz ja dt/tzr läppärungot. Kuvassa ero näyttää jopa pienemmältä kuin onkaan, mutta tuo tetsarin on tarkalleen 2/3 kokonen tohon yz verrattuna.. Kotarin läppärungon kokoa taas kyselty : D Jos jollain tätä lukevalla mahollisuus hankkia se tietoonsa, nii jelppikääs mua.

Re: Tetsarin fiksailuu

30.12.2011 19:45

Nyt saapui Usasta palikkaa eli pytty 57mm koossa valurautaputkella sisältäen pakoaukonsäätimen akselin. Hintaa kotiin kuljetettuna yhteensä 100e, eli ihan hyvät kaupat. Pakoaukonsäätimen laakerointiin liittyviä hiluja ei ole, eli pientä säätöä luvassa, mutta suurinpiirtein keksin jo kuinka sen teen. Pytty on naarmuton, mutta siinä on hieman ruostetta, menee kai hoonauksella. Yks kannenpultti katkennut sisään. En ole vielä yrittänytkään ulos, mutta toivottavasti lähtee suht helpolla.

Suunnitelmat meni sylkän korotuksen ja aukotuksen osalta uusiksi, koska tässä on hieman erilaiset aukot, kuin vähän uudemmanmallisessa, minkä pohjalta asiaa tutkisin. Tässä on vakiona hieman kapeammat, mutta korkeammat aukot. Aiheuttaa sen, ettei sylkkää ole tarvetta korottaa.

Kuvia:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Yz läppäkanavan mallailua tzr lohkoon. Isolta näyttää.. Tekisi mieli kuitenkin laittaa se siihen, mutta se on kyllä karua touhua jos siihhen ryhtyy. Materiaali ei riitä alkuunkaan, eli joutuis puhkasemaan lohkon ainakin magneeton puolelta. Se saattais heikentää lohkon rakennettakin turhan paljon.
Kuva

Re: Tetsarin fiksailuu

30.12.2011 20:46

Melkoseen leikkiin on kaveri lähteny 8)

Re: Tetsarin fiksailuu

2.1.2012 23:57

Ohan tossa tekemistä, mutta on kyllä mielenkiintoistakin : )

Kannen katkennut pinnapultti oli tosi tiukassa. Jouduin lopulta poraamaan 6,5mm reiän pulttiin ja tekemään uudet 8mm kierteet. Kaikki on siis kunnossa siltä osin, kun tuo 8mm on vakiokoko.

Viilailin pytystä vähän pakoboosteja, koska ne oli mun mielestä tarpeettoman pienet ja typerästi muotoillut, ettei niistä varmaan juuri mitään ollut virrannut.

ennen:
Kuva
jälkeen:
Kuva

Huuhtelujenlähtöjä pytystä myös tuli vähän muokattua. Nyt sylinteri pitäis viiä koneistamoon seuraavaksi.

Ainiin, tässä vielä kuva kun mittailin ajoituksia: (kuvassa näkyvä mäntä on vanha dt:n mäntä, mutta pitäisi olla sama puristuskorkeus, kun jostain netin taulukosta katsoin)
Kuva
Ajoituksiksi pitäis nyt tulla jotakuinkin huuhtelut 135 ja pako 197, lisäpakoaukoilla vähän vähemmän. En uskaltanut korottaa niitä, koska en tiedä toimiiko pakoaukonsäädin niin hyvin niitten suhteen, koska laippa on kauempana sylinterin aukosta, kuin varsinaisessa pakoaukossa.

Re: Tetsarin fiksailuu

3.1.2012 16:53

Ootko laskenu paon blowdown alaa? Kulmavingullako noita lisäröörejä pääs kairaamaan? Pitikö pakoaukon säädintä muokata siltä osin? Olisko niistä kuvaa pakokanavasta päin? Ootko ajatellu mitä niitten muoksiminen saa aikaan huuhtelutapahtumalle?

Re: Tetsarin fiksailuu

3.1.2012 20:57

En ole laskenut ja tuo on mulle muutenkin hieman vieräs käsite. Blowdown ilmeisesti meinaa astelukua paon ja huuhtelujen aukeamisen välillä, mutta blowdown-ala?
En omista minkäänlaista kulmavaihdetta vinkuun, mutta noihin pääsi käsiksi riittävästi pienellä vingulla, jossa 3mm terät. Käytin pientä pyöreäpäistä kovametalliterää, eli pääsin sen avulla vähän "kulman taakse."

En muokannut kanavaa juurikaan tuosta aukosta eteenpäin, koska se oli mielestäni sieltä ihan ok, eikä sen puoleen sopivaa työkaluakaan olisi. Aukot oli vaan mielestäni jätetty turhan pieneksi ja huonosti muotoilluksi virtauksen kannalta kanavaan verrattuna. Vaikutus huuhteluun kävi myös mielessä, mutta eihän siitä mitään varmaa voi oikein sanoa. Uudemmassa pytyssä aukot on ainakin enemmän tän tyyliset ja huuhtelutkin hyvin lähelle samanlaiset, kuin tässä. Onhan siinä silti teoriassa mahdollisuus, että tuo muutos sotkee nyt huuhtelun. Noita kanavia ei näe kunnolla mistään suunnasta, eikä kuvaa pakoaukostakaan päin ole nyt saatavilla, mutta tästä pakoaukonsäätimen akselista:
Kuva
ja tuosta edellisen viestin kuvasta, missä pytty on lohkoissa kiinni (siinä näkyy pienet aukot pakoaukon vierellä) pystyy päättelemään aika paljon.

Jos olisi joku pieni kulmavinku, avartaisin myös lisäpakojen kanavaa hieman. Nyt ei siis ollut tarvetta koskea tuohon säätimen akseliin.

Re: Tetsarin fiksailuu

4.1.2012 4:01

osta multa varaosa kone :D saat 80€

Re: Tetsarin fiksailuu

4.1.2012 20:04

Luulempa, ettei ole tarvetta, mutta voit kyllä laittaa tietoa yv:llä siitä.

Pytty on nyt koneistajalla, mutta se oli kuulemma kovin kiireinen, eli tulee kestämään. Läppärunkoja taas tutkittu lisää. Vissiin Cr ja miton aika lähelle sopis, mutta ainakin jollain sivustolla noitten cr:ien virtaavuudesta oli valiteltu. Ajattelutapa vaan on sellainen, että pitäis olla aina vähän ylimäärästä tollasten osien koossa, ettei sitten ainakaan siitä pääse kuristamaan. Cr:än/miton v-forcet vois tietty laittaa, mutta ne maksaa liikaa. Tietty mulla on ne yz läpät ja 2 alakertaa (eli toisen vois uhrata kokeilulle sovittaa ne)

Re: Tetsarin fiksailuu

7.1.2012 2:01

Kuva

Tuli siis alotettua tällanen isommanpuoleinen operaatio. Joku 1,5cm joutu lisää tilaa tekemään. Muutama vähän ikävämpi paikka tossa, jotka vaatii pohtimista. Mm. tinaa aattelin käyttää tuon tiivistämisessä.

Re: Tetsarin fiksailuu

7.1.2012 15:58

Mites meinasit saada tinan tarttumaan alumiiniin tai teräkseen? Eikö kemiallinen metalli olis tiivistykseen paljon kätsympää?

Re: Tetsarin fiksailuu

7.1.2012 17:33

Tinahan ei varsinaisesti tartu alumiiniin tai teräkseen, mutta kun sen valaa sopivaan koloon, se myös pysyy siinä. Verrattuna kemialliseen metalliin, se on mielestäni tietyissä kohdissa laadukkaampi vaihtoehto. Sisältäpäin tiivistämiseen käytän lisäksi liimaa ja ulkoapäin saumat kannattaa käydä läpi tiivistemassalla. Tinat onkin jo valettu. Huomasin, että kytkimen vipu ei mahdu enää toimimaan, pitää kai kääntää se väärinpäin tai keksiä jotain muuta.