Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Tzr hienosäätöä, stroker & bigbore, 225cc

4.1.2011 22:47

Yamaha Tzr projektia..
..Siis tältäkin suunnalta. Alko harmittamaan, kun tzr oli ulkovarastossa osittain purettuna ja osat siellä sun täällä. Viimenen mahollisuus laittaa se kuntoon, kun osat ovat kumminkin tallessa yhä. Projekti on siis jo alkanut aika hyvinkin, eli topikki on nyt myöhässä, mutta parempi näin.
Pitäisi varmaan kertoa, mitä tässä ollaan tekemässä.. Laitan pyörän siis kasaan, mutta on tarkoitus tehdä siitä myös jonkun näkönen. Rahaa en tule käyttämään paljoa, vaan tarkoitus tehdä paljon itse. Projektin tavoite olisi saada pyörä kesään mennessä ajokuntoon ja siedättävän näköiseksi. Kilvissä tämä ei ole, mutta paperit löytyy. Mahdollisesti kilvetkin tulee joskus, joten sen koitan pitää mielessä rakennellessa. Runkoon joutuu väkisin tekemään muutoksia, mutta elän siinä toivossa, ettei inssi sitä äkkäisi.
Suunnitelmissa olisi pitää tankki+takapala tuon värisenä. Kuvissa se näyttää hyvältä mutta maalia paikoitellen irronnut ja pakkeli lähtenyt irtoamaan maalin alta. Rungon väristä en nyt osaa sanoa. Takarunko on ainakin pakko maalata uudelleen. Voi olla, että koko runko tulee mustaksi(vasaralakka).

Trz:ä tuli mulle tässä kunnossa joku 1,5vuotta sitten vaihdossa:
Kuva

Ruma kuin rullatuoli. Joku sankari on tehny tosta aikanaan faitteriprojun ilmeisesti mutta jääny melkeimpä katteiden irrotukseen. Ensmäisenä lähti noi teipit vanteista ja etuvalon runko pois ym. pikku siistintää. Rumahan se oli silti, mutta kyllä sillä muutaman kuukauden ajo. Ei se käynytkään ostettaessa, mutta en nyt jaksa kertoa sen aikasista tekniikkamurheista enempää. Kun sain sen käymään ja säätöihin, tehoa oli hyvin ja tekniikka pelasi.

Kamalan huono kuva, mutta tämän näkönen se oli, kun hain sen sisätiloihin joulukuun alussa. Kone on tossa laatikossa:

Kuva

Tekniikkaa
Tän pyörän sylinteri on tällä hetkellä kokeilumielessä Dt:ssä, mutta se pitäisi irroittaa siitä ja laittaa tähän takaisin. Detsiin sitten tietenkin oma pytty takas paikalle.
Alakerta on vähän väljä (yli 90tkm ajettukin), mutta katotaan kuin pitkälle sillä pärjää. Stefat korkeintaan vaihdan. Ihan hiljaisia kaikki laakerit ainakin on olleet, mutta reilu klappi tuntuu kampurassa. Joku mystinen öljyvuotokin siinä oli, se pitäisi tukkia. Vetarin stefa siinä mun mielestä vuosi, mutta ei tuntunut hellittävän vaikka laitoin uuden stefan..
Pakoputkeksi tulee hyväksihavaittu vakio. Siitä tosin puuttuu pala alkukäyrää, eli semmonen pitää tehä.
Kaasariksi tulee rompetorilöytö 10e maksanut Mikuni TM35 ja piperi perään. Itetehty imukaula tohon jo löytyykin.

E: Alotusviesti ei pidä enää lainkaan paikkaansa, vaan projekti on lähtenyt käsistä.

Projun etenemistä:

Talvi/kevät 2011: Tzr muokattiin ulkoisesti suurinpiirtein nykyiseen kuntoon, kaikki paikat käytiin läpi ja hommattiin kilvissä oleva varaosapyörä. Pyörä tehtiinkin tähän vanhempaan '88 runkoon. Tekniikkana ihan perus vähän piristetty tt.

2011 talvi - 2012 kevät: Tekniikan piristystä. Vakiolohkoihin sovitettiin 125yz '86 sylinteri. Lohkoja muokattiin runsaasti, jotta niihin sopi 1/3 vakiota isommat läpät. Mekaaninen pakoaukonsäädin muokattiin sähköisesti toimivaksi. Settiin tuli vielä blairexhaustilla mitoitettu putki.

2012 talvi - ?

Kuvat ei näy. Ne oli ennen upittuna palveluun, joka muuttui maksulliseksi. Kuvat on tallella kuitenkin. Upin ne jonnekin muualle ja korjaan linkit joskus jos ehdin.
Viimeksi muokannut kiroileva_fossiili päivämäärä 20.1.2013 3:13, muokattu yhteensä 4 kertaa

4.1.2011 22:50

Projekti alkaa

Eikun irrottamaan ylimääräsiä osia. 1-paikkanenhan tästä tulee..
Kuva
Heti paljon parempi mielestäni.

Ei muuta, kun perälle sitten vähän kulmaa. Tästä mitään faitteria o tulossa, mutta ompaha vähä ilmavamman näkönen.
Kuva
Taustalla näkyy hyvin palvellut hitsikone. Mikki olis nätti..

Kuva
Alkaa olla perä vähän sellasessa hahmossaan, mitä olin suunnitellutkin.
Penkki muuttuu tuosta vielä. Testailin ja tulin siihen tulokseen, että penkin täytyy olla tuosta tankin vierestä, missä istun, vaakatasossa. Ennen mua häiritsi tosa pyörässä ajoasento, niin täytyy koittaa sitäkin hiukan fiksailla.

5.1.2011 15:46

Hieno proju! Mitään erikoista suunnitteilla ulkonäköön tms? Seurataan seurataan ..

6.1.2011 2:14

Ei täsä mittään sillä tavalla erikoisempia ole suunnitelmissa. Eihän tosta toisaalta mikään ihan perinteisen näkönenkään ole tulossa, joku naku/ruoska ehkä luokituksena tai en minä tiiä : D. Tarkoitus vähän pitääkin ns.karuna, joka ei silti tarkoita sitä, ettei kaikkea tehtäis huolella ja jätettäisii paikat repsottamaan. Pidetään pyörä yksinkertaisena. Siinä on sekin hyvä puoli, ettei tetsarin ohkasuus vaikka keulassa, vanteissa ja tankissa pistä silmään, kuten yleensä laitetuissa tetsareissa. Niitä mä en nimittäin meinaa alkaa vaihtamaan, vaikka se yleensä tzr projuissa tuleekin eteen. Tämä tehään vähän eri tyylillä.

Tänään oli oikeen kunnon tallipäivä ja huomennakin aamulla jonkun tunnin kerkeää olla siellä. Otin härkää sarvista ja tein ton pytyn vaihdon. Paska homma, mutta tulipahan tehtyä! Nyt detsi pelittää tolla omalla korotettu/madallettu pytyllään ja tetsun pytty venailee asennuspäivää. Ei silläkään männällä montaa tonttua ole ajeltu, vaan mukavat ohipuhallukset jo löytyy : D No eipähän sitä oo säästeltykään, eikä se menoa haittaa.

Kävin tossa hakemassa b kaupasta osia. Pakko ne kumminkin oli joskus hankkia:
Kuva Kuva
Valokytkin on wandamotorilta. Ostin sen joskus ässää varten, mutta jäänyt vaille käyttöä. Nyt se tulee sen trz vakio oikeanpuoleisen katkasijan tilalle. Sekin on häirinnyt aina mua tosa pyörässä. Eteen siis bilteeman tuplavalot ja taakse leditakavalo. Etuvaloissa on e9 hyväksyntä ja h4-polttimot, mutta niitä saa käyttää vain kaukovalon asemasta. Täytyy siis laittaa katsastuksen ajaksi varmuuden vuoksi vakio paikalle. Tienpäällä ei luulisi tulevan ongelmia.

Mittarit olis kiva säilyttää pyörässä ja tetsussahan on oikein komeat mittarit. Ei sellasissa nykyaikasissa dikimittareissa ole samaa fiilistä. Vakiomitskut vie vaan keulalla liikaa tilaa ja näyttää helpolla möhköltä. Mittari siis palasiksi ja nopeus ja rinkimittari erikseen, josko niistä sais jotain aikaseksi.. ja sovittelua:
Kuva Kuva
Alemmassa kuvassa leikelty vakio mittarinkehikko. Nyt mittarit on niin lähellä pyörää, kun ne saa. En ole varma tyydyttääkö täkään ratkasu mua viel täysin, mutta olkoon toistaseksi noin. Luultavasti se on okei. Täytyy viellä kiinnikkeet rakennella jne.

Kokonaiskuvaa sivulta:
Kuva

Laitetaan nyt viel kaasarista kuva, kun tuli otettua. Tulee kyl liikaa kuvii nyt kerralla, koittakee kestää.
Kuva
TM35

6.1.2011 12:48

Hyvältä kuulostaa, seurantaan :)

6.1.2011 20:12

miten olis joku kate tuohon mittariston etee lamppujen yläpuolelle samaan tapaan kuin gpr nudessa?? Parempi kunnolla kuvia kuin ei ollenkaan ;)

7.1.2011 0:07

Tänään tein penkille etumaisen kiinnikkeen, joka samalla toimii tankin kiinnikkeenä. Alotin myös takimmaista, mutta se jäi vielä kesken.
Kyl noi mittarit kieltämättä tolleen näyttää huonoilta. Päätin luopua nopeusmittarista ja laittaa sen tilalle vaan sigman siististi tankoon jonkun pienen ledivalon kanssa. Kiekkamittarille aloin tekemään koteloa jostain tinneripurkista ja se tulee johonkin tangon lähettyville kiinni, mahdollisen ei häiritsevään paikkaan.

Loppuviikko meinaa olla pikkasen kiireistä. Sunnuntaina vois keretä talliin ainakin. Kiitoksia projektin seuraajille : )

7.1.2011 13:44

Kiinnostavalta projektilta näyttää, seurantaan meni. Aika hieno varmasti tulee, kun valmiiksi saat. Sullahan pyörähtää mittariki pian ympäri. Luulis, että koneremppa joskus tehty kun näin paljo ajettu?

7.1.2011 19:01

[O-P] kirjoitti:miten olis joku kate tuohon mittariston etee lamppujen yläpuolelle samaan tapaan kuin gpr nudessa?? Parempi kunnolla kuvia kuin ei ollenkaan ;)

GPR Nude etukatetta kannattaa kysyä käyttäjältä tanskude !

7.1.2011 19:28

Jep, täältä löytyis Nuden maski ilman umpioita, yv:tä jos kiinnostaa! Lisää ulkonäköä tuomaan ja samalla saisit mittarit piiloon ;)

7.1.2011 22:57

Joo kiitos tarjouksesta, mutta en ajatellu mitään ylimääräsiä muoveja laittaa. Mun silmään näyttää hyvältä just noilla pelkillä lampuilla suurinpiirtein. Tän hetkinen suunnitelma olis kiekkamittari ja sigma laittaa jotenkin suht. huomaamattomasti. Laitan sitten vaikka kuvia kun kerkeen vaihtoehdoista miten ne mittarit laitan.
Kuva

7.1.2011 23:11

Miten olis joku koso tai vastaava digitaalinen kiekkamittari ja sigma?

7.1.2011 23:41

Mun mielestä laitat vaan alkuperäset mittarit olis paras. Näkee sitte senki, kun mittari pyörähtää. :P

8.1.2011 0:19

Alkuperäiset mittarit, tulee tehdastekoisen näköinen. Vaikka ei kaikista siroin ratkaisu olekaan, niin mielestäni kuuluu asiaan.

8.1.2011 3:14

Ohan alkuperäsissä toki puolensa. Mutta eivät noi täysin alkuperäset enää olekaan, kun oon niistä leikellyt merkkivalot pois ja virtalukko on siinä lämpömittarin kohalla, jos ette huomanneet : D Mutta katellaan katellaan.. Parhaat päätökset syntyy tallin bensahuuruissa.