Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Tzr hienosäätöä

14.6.2012 0:15

En oo lyömässäkään, mutta tossa koeajon jälkee oli vähä semmone olo ja työnsin pyörän tallin perälle odottelemaan uutta motivaatiota. Pari tuntia autoo laiteltuani palasin tzr:än ääreen : D Ei siinä mitään muita vikoja ole, yllättävän hyvin toimii siis kaikkiin muutoksiin nähden. Ainiin, bilteman takavalo ei ole kovin huikea. Siellä on jo nyt ilmaantunut kosketushäiriö johonkin ja osa ledeistä ei välillä pala.

Re: Tzr hienosäätöä

14.6.2012 23:34

Jees nyt ei vuoda enää : )

Re: Tzr hienosäätöä

18.6.2012 0:50

Kuva
Tuli idea tehä bensamittari bensaletkusta haarottamalla.
Osina käytetty mm. volvosta purettuja lampunpesimien osia eli rahaa ei mennyt yhtään, mutta ajaahan tuo asiansa. Tohon voi vielä laittaa jotain merkintöjä kun kerkeää.

Re: Tzr hienosäätöä

18.6.2012 0:52

ei huono keksintö ;) mites tuollasen toteutus, mihinkätuon toisenpääntökkäsit ?

itelle ois aika nami kun tekin vaikka viimeisille parillelitralle tuollasen niin ei tarvii aina arpoo millon loppuu :lol:

Re: Tzr hienosäätöä

18.6.2012 1:48

k3mp0 kirjoitti:ei huono keksintö ;) mites tuollasen toteutus, mihinkätuon toisenpääntökkäsit ?

itelle ois aika nami kun tekin vaikka viimeisille parillelitralle tuollasen niin ei tarvii aina arpoo millon loppuu :lol:


... siinähän se onkin kun sitte tietää mihin se tulee loppumaan :lol: ... ei paha keksintö :D

Re: Tzr hienosäätöä

18.6.2012 17:31

Siis mikä jäi epäselväks k3mpol? Toinen pää on bensahanan jälkeen heti haarotettu ja toinen menee vaan tohon ylös. Oon tollasel mutkapalal kääntäny sen vaan alaspäin et ei sada vettä sinne.

Re: Tzr hienosäätöä

18.6.2012 18:47

juuri tuota meinasinä. Täytyy nimittäin itekkin viritellä vastaavanlainen!

Re: Tzr hienosäätöä

27.6.2012 18:42

koska saa tulla koeajol?

Re: Tzr hienosäätöä

28.10.2012 21:56

Tzr jäi kesäl sitten kuiteskin tallin perukoille, ei riittäny aika kun piti volvoo rakennella. Tulihan sillä ehkä jopa pari sataa km mittariin, aika vituikshan se siis meni.. Miten se tällain iltojen pimetessä aina alkaa kuitenkin tehä mieli rakennella lisää? Täsä muutama viikko sitten tein kuparista kunnon kannentiivisteen. Vetoja oli, mutta ei niin kauheen montaa vetoa kestäny kunnes yks tinakappale lähti läppäkanavasta liikkeelle. Ei sillä, se on niin pehmeää ainetta onneks, että suurempaa tuhoa ei tullut. Kuiteskin kone taas leviäks ja ens kaudeks vähän erilaista settiä tulossa näillä näkymin. Ainakin tuli tuo tinan käyttö havaittua huonoksi vaihtoehdoksi. Kuten myös tuo liima, joka oli varmistamassa kiinnityksiä..

Viel on vähän avoinna uus kokoonpano, mutta kuutioit olis tarkotus tulla sinne 200 kieppeille. 7mm stroukkaus ja tzr tai yz125 pytty putkitettuna rd350 männälle. Joko tähän samaan alakertaan ja tekis noi modaukset techno weldillä, tai sitten toiseen alakertaan, kun niitä kaks kerran on. Siinä tapauksessa löisin läppäkotelon suoraan sylkän kylkeen kiinni ja tukkisin läppien reiän lohkosta, kun siihen kerran ei kovin suosiolla isommat läpät mahdu.

Re: Tzr hienosäätöä

28.10.2012 22:32

¨Karkasko mopo käsistä?¨ ¨Ei se karannu se päästettiin karkaamaan¨

Mun päähän ei kohta enää mahdu mitä kaikkea tälle tezarille on tehty. Tee taas kunnolla loppuun nii voi ihailla lopputulosta!
HIenolta vaikuttaa, niinkuin aina! :seko:

Re: Tzr hienosäätöä

29.10.2012 0:55

Voihan tän sanoa lapasesta jo lähteneen melko kirjaimellisest :) Järkevint olis ostaa tehokkaampi pyörä tai lyyä tähän joku 250cc krossin kone, mutta ei siinä ole samaa henkeä, kun tällasessa (niillä valmiilla seteillä pääsee jopa ajamaan!)

Re: Tzr hienosäätöä

29.10.2012 1:57

Ei niissä valmiissa vehkeissä ole mitään niin "kivaa" kun itse rakennetuissa, varsinkin sitetnkun saa sen toimimaan vielä! :)

Re: Tzr hienosäätöä

29.10.2012 23:48

Piti hiukan demonstroida, kun on sen verran monta muuttujaa tässä.
Kuva

Pitäis alkaa kairaamaan jompaan kumpaa lohkoon tilaa tolle stroker veiville. Tossa sylkän putkituksessa noin isoks tulee kyllä vaikka mitä ongelmia. Toivottavast ei kuitenkaan ylitsepääsemättömiä. Osassa sylintereistä vesitila puhkeaa paon alapuolella, mutta ei kaikissa, onneks on valinnanvaraa jo aihioista kertynyt nurkkiin :)

Re: Tzr hienosäätöä

30.10.2012 17:55

Miksihän olen itse huomannut saman homman, tzr pyttyjä kertyy aivan helkkaristi ihan ilman että edes yrittää :lol:

Re: Tzr hienosäätöä

5.11.2012 1:29

En tiiä, mutta mulla on molempien tzr:ien mukana tullu viimesessä ylikoossa olevat pytyt. Noh onhan niiden mittareissakin yhteensä jotain 180 000km, että on siinä kerenny sattuakin jos jonkunlaista.

Oon pohtinut tota putkitusta lisää ja pelkään, että noista yamahan pytyistä ei välttämättä tule mitään kovin hyvää setuppia lähinnä tuon ypvs:n tähden. Sylkkäputken paksuudeksi tulis vaan 2mm, joka sinäänsä on ok, mutta pakoaukon ympärillä ei olis materiaalia putken tukena, koska pakoaukonsäädin tulee liian lähelle. Säätimen joutuis kans lukitsemaan ylös tai ainakin siitä pitäis hioda niin paljon materiaalia pois, että sen säde olis niin lyhyt, jotta ei alatehoja parantava vaikutus olis kovin merkittävä. Toisaalta onhan niistäkin bigboreja tehty, että on se sinäänsä mahdollista

Oon nyt katellu aihioks jotain 250 krossien pyttyjä. Ne ovat vaan perhana vieköön todella pitkäiskuisia koneita suhteessa näihin piikkisiin. Stroukkauksen jälkeenkin yli 10mm pidempi isku helpolla. Sylinterin paikkaa onneksi pystyy säätämään pystysuunnassa melko hyvin kietarin pituudella, männän pusristuskorkeudella ja lohkoa / sylinteriä koneistamalla sekä tietysti korotuspaloilla.

Pidemmällä iskulla vaan samankorkuinen aukko on kampiakselinasteina lyhyemmän ajan auki ja tämä aiheuttaa ainakin jonkinverran ongelmia, koska ajoitukset meinaavat karata liian suuriksi. Pyttyhän olis täysläppis jokatapauksessa, mutta huuhtisten ja paon ajoituksia pitää sitten säätää pyttyä madaltamalla ja toki lopuksi pitää sitte ottaa riittävän verran tavaraa pytyn päältä pois. Varmaan jotain 5-10mm väliltä, että sopiva aihio pitää aika tarkasti koittaa valita, jotta tällanen on ees mahollista. Siltikin ainakin sen verran kompromissiin on tyydyttävä, että mäntä ei tule olemaan akk:ssa aukkojen alareunan tasalla, mutta sen nyt ei pitäis kuitenkaan maailmaa kaataa, jos muuten homma olis toimiva. Sylkkä olis hyvä saada tavallaan "korkealle", jotta sylkän alle sais tehtyä kohtalaisen paksusta raudasta koropalan, jolla sylinterin kiinnitys pinnapultit saadaan siirrettyä sopivaan kohtaan. Pakoaukonsäätimestä luovun todennäköisesti kokonaan. Saisihan senkin viriteltyä toimimaan oikeanlaisessa aihiossa, mutta helpolla kustannukset nousee sen myötä. Ja lukeehan papereissakin, että pakoaukonsäätimen vaijerit poistettu. Pitäähän pyörän olla papereiden mukainen, olen kuullut, että virittäminen on laitonta! Tämä pohdinta siis ihan yleisellä tasolla noista pytyistä, mitään mittoja tietämäti silleen kun itse homman ajattelen. Jos suurempia ajatusvirheitä tullu, niin parempi oikasta nyt :s
Kaikkein optimaalisin aihiohan olisi Dt200wr pytty, mutta niissä on tarjonta sen verran heikkoa, että pitää tyytyä johonkin muuhun.

Huuhtistenlähötkin on näissä sitten jo reilusti yli sen mihin tzr:ssä on jo tiivistepinta loppunut, eli tiivistepintaa on levitettävä runsaasti. Sehän ei oo mikään kummempi temppu sinäänsä, että onhan mm. tuntsamiehet levitelleet tiivistepintoja jo ties kuinka kauan suurempien sylintereiden kanssa. Niin kauan on kuitenkin vielä hyvä, kun ei magneetto tai kytkinpuolen rattaat tule tielle :) Läpäthän on lähes poikkeuksetta pytyssä, joten tzr lohkosta läppäkanava tukkoon ja lohkosta "yli" tuleva osa kuuseen, jotta saa tarvittavan tilan sylkälle. Männistä sentää löytyy jonkinverran vaihtoehtoja tässäkin kokoluokassa kiitos yamaha rd 350 lc:n, saman koneen pohjalle tehdyn banshee mönkkärin ja sitten dt200 blaster -mökkärin. Ja amerikkalaisten, jotka on innostuneet kyhäilemään niihin bolttis bigbore kittejä. Näissä kaikissa on vielä 16mm m-tappi. Toki hokittamalla vois varmaan käyttää myös isommalla tapilla olevia, kun noiden 250cc crossien männät on näköjään kaikki 18 millin tapilla.

Kohtuullinen romaani tulikin ja vielä ilman kuvia, ihme jos joku jakso lukea.