Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja
29.6.2018 15:26
Seniorin syräntä lämmittää tälläset kakstahdit
Meinaatko ton "omavalmiste" rungon kilivttää joskus, vai näkeekö peli pelkästään ratapäiviä?
2.7.2018 2:53
Joo kyllä tämä tulee ihan katuajoon, ei tuossa muuten olis valollisia sähköjä ja perus katukatteita. Ratapäivät on vaan semmosta säätöö kun pitäis melkee vaunulla kuskata noita romuja sinne.
3.7.2018 13:55
On kyllä mielenkiintoinen projekti!
Seurantaan ja koputa äkkiä puuta, että saat tuon katulailliseksi. Nimimerkillä viranomaiset kiusaa aina.
3.7.2018 14:47
Luvat ja kaikki on haettu kyllä tuohon. Ensin vaan äänet kuriin, ketjulinja suoraan ja sitten katsastamaan.
21.3.2019 14:50
Mikäs tän tilanne nykyään on? Oli supermielenkiintonen proju, harmi, jos se tähän jäi...
21.3.2019 20:25
Ei tää proju mihinkään ole jäänyt, ehkä vähän tauolla väliaikaisesti kun tuota Cagivaa työstetään. Mutta tarkoituksena olisi tälle ajokaudelle saada kilpi perseeseen ja muutenkin viimeistellä jne. Onhan tämä nyt sentään saatettu jo ajokuntoiseksi mutta katteet jne ovat varsin keskeneräisiä vielä.
24.4.2019 15:12
Mitäs meinaat pyörällä tehdä? Meneekö myyntiin vai omaan ajoon?
24.4.2019 23:08
Periaatteessa tuo voisi myynnissäkin olla kyllä(varaosat+kaikki data mukaan). Mutta pääasiassa itselle sitä teen, vaikka ison A kortinkin saisi jo hankittua.
27.4.2019 12:08
Asia selvä, jos meinaat kuitenki myyntiin panna, niin kiinnostunut! Aika harvoin näkee täällä suomenmaalla tuommosia 250cc 2t kyykkyjä... Itsellä tuo samanmoinen 125 räsä ja vaikka täysitehoiseksi olen viritellyt, niin on ne kakspuokit kyllä ihan eri luokkaa
16.9.2019 12:38
Tämä saakin jäädä tän topicin viimeiseksi päivitykseksi. Pyörä on siis ulkonäköä lukuunottamatta täysin ajokuntoinen mutta. Ongelmaksi muodostuu omavalmisteen kilvityksen hinta. Tästä on niin huonosti missään infoa joten listaan tähän suoraan mitä omavalmisteen kilvitys maksaa:
Katsastus: n. 250€, pyörä punnitaan, tehdään päästötesti nelarille ja 2T pyörässä täytyy olla katalysaattori jossain kohtaa putkea. Myös konetta koekäytetään puolella maksimikierrosluvusta jolla mitataan käyntiääni.
Jarrujen sertifointi: Jotta katsuri voi varmistua pyörän turvallisuudesta täytyy jarrut sertifioida Trafin hyväksymällä asiantuntijalla, esim Testmill. Tämä maksaa n. 500€.
Ja tietty kallein ja arvaamattomin osuus, autovero. Kyllä vaikka rakentaisit täysin käytetyistä osista tehdyn pyörän valtio tulkitsee sen uudeksi pyöräksi ja siitä menee täysin uuden pyörän verot. Eli tämän RS:n tapauksessa puhutaan n. 1000-3000€ veroista, ihan järjetön summa sillähän saa jo puolikkaan RS250 saksasta.
Eli voidaan sanoa lopuksi että kyseinen pyörä jää kilvittämättä omavalmisteena, ei ole millään tasolla rahallisesti järkevää toimintaa. Vaikka tällä vehkeellä ajaisi A1 kilvillä niin saa menettää kilvet aika monta kertaa että se olisi kalliimpaa kun kilvittää se kerralla lailliseksi.
7.12.2019 0:07
Onko muutoskatsastuksella tehtävä muutos tutkittu jo loppuun? Eikös määräykset höllentynyt tehon ja kuutioiden osalta, tässä muutama vuosi sitten. Esim. Ural/Dnepr on katsastettu Kuplan 1600cc koneella ja onpa rakenteilla yksi t4 2000cc koneella.
7.12.2019 0:45
Muutoskatsastus ei toimisi mitenkään järkevästi kun hypätään ajoneuvoluokasta toiseen A1--->A2 ja tuplataan samalla kuutiomäärät. Ei tule onnistumaan mitenkään järkevästi. Otetaan huomioon vielä että jarrut on muutettu, rengaskoot on ihan eri mitä vakiosti, kaikki moottorin kiinnitykset on muutettu jne. Loppuhinta olis samaa luokkaa kun omavalmisteena voisin kuvitella. Toisekseen itsellä ei ole pienintäkään kiinnostusta alkaa säätämään konttorin ihmisten kanssa tästä kilvityksestä ja tuhlata aikaa ja rahaa siihen. Autoissa ja jossain isommissa pyörissä jossa ei mennä korttiluokkien yli saati sitten tuplata moottorikokoja tuo on ihan eri juttu.
Muutenkin kun puhutaan kumminkin pyörästä jossa on katteet päällä aina liikenteessä ajettaessa, moottori on edelleen 1-sylinterinen ja putki ei näy juurikaan katteiden alta niin kiinnijääminen on käytännössä mahdotonta. Joten tää on taas näitä juttuja joita valtio ei pysty oikeesti valvomaan eli rekisteröinti täysin laillisesti olisi vain puhtaasti rahan hukkaa.
13.12.2019 14:55
Tuolta kannattaa tutkia asiaa jos aihe vielä kiinnostaa->
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078Ajoneuvoluokan muutos L-sarjan sisällä ei ole mikään ongelma muutoskatsastuksessa. Useamman muutoksenhan voi tehdä samassa muutoskatsastuksessa.
13.12.2019 18:35
''a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin tai saman valmistajan valmistamaan, muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman moottorin tehoa enempää kuin 20 % taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän moottorin tehon ja omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi kuin 0,30 kW/1 kg;''
Täähän kaatuu jo tähän juttuun. Liian byrokraattista meininkiä suhteessa saavutettuun hyötyyn.