Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 19:51

Ehdottomasti vähän lyhennystä. Änkät myös tulevat omaan makuun liian pitkälle, välipilliä jos saat lyhyemmäksi niin olisi siistimpi.

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 20:57

Änkät tulee minunkin mielestä liian pitkälle. Jokusen sentin nappasee pois niin tulee hyvä 8) .

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 22:04

Törkeen hyvän näköinen!

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 22:25

jonicc kirjoitti:Ehdottomasti vähän lyhennystä. Änkät myös tulevat omaan makuun liian pitkälle, välipilliä jos saat lyhyemmäksi niin olisi siistimpi.


Lippaan testaan lyhennystä lähipäivinä, varsinaisesti lyhentämään en vaimentia lähde. Taakseppäin niitä olisi mahdollista vetää noin 5cm ihan vain lyhentämällä putkista ja siirtämällä kiinnikereikiä.

Pitää vielä katsella ja miettiä, omaan silmään näyttää kuitenkin aika hyvältä jo. Ihanteena tosiaan 660 kotkan factory malli...

Kuva

Jotenkin härskillä tavalla tyylikästä kun vaimentajat on perän kanssa tasalla :D

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 22:28

Mun mielestä taas nätti noin, sopivalla tavalla ronski! Ei kaiken aina tarvi olla pientä ja siistiä :D Pidä vaan kaikki perässä ennallaan!

Re: WRD Derbi 125 SM

30.11.2014 23:34

Samaa mieltä, nykyiselläänkin hyvä. En välttämättä edes lyhentäisi tuota lippaa.

Re: WRD Derbi 125 SM

1.12.2014 3:51

Kaunista! Niin kaunista! Onse nii hienoo kahtoo ku jollai on rahaa tehä rojektia ihan kunnolla. Änkkiä älä yhtään siirrä, eikä lippaakaan mielestäni tartte lyhentää, tollee just semmonsta kisasta supermoto tyyliä.

Itsellä näitä derbejä ollut kaksin kappalein joista toiselle ehti pientä laittoa tehdäkkin, mutta toinen jäi rahojen loppuessa ikävästi kesken ja sitten ikäkin alkoi jo painaa päälle. Tuossa rungossahan on se hyvä puoli, että saa suoraan istumaan vaikka 300cc kiinan mönkkärin koneen, jos on sitä cb-typeä. Ois nättiä nähä ku tähän tulis semmone 250cc loncinin nestejäähy motti ;)

Ja sitten vikojahan näissä on esim. tuppaa takapyörän laakerit pamahtamaan nopiasti, jos ei vaihdon yhteydessä käy holkittamassa. Jos minkäälaista mielenkiintoa löytyy nii kannattaa varautua siihenkin ongelmaan projektin yhteydessä... Sitten myös kannattaaa sähköjä vähän katsastaa ja paikkailla jos johtoja alkanut kuoriutumaan ku tahtoo herkästi syödä sulakkeitaki.

Mielenkiinnolla seurailen projektin etenemistä, päivitystä saa laittaa useamminkin :nörtti:

Re: WRD Derbi 125 SM

2.12.2014 22:45

Kiitos kaikille kommenteista!

'Miguel' kirjoitti:Ois nättiä nähä ku tähän tulis semmone 250cc loncinin nestejäähy motti ;)

Ja sitten vikojahan näissä on esim. tuppaa takapyörän laakerit pamahtamaan nopiasti, jos ei vaihdon yhteydessä käy holkittamassa. Jos minkäälaista mielenkiintoa löytyy nii kannattaa varautua siihenkin ongelmaan projektin yhteydessä... Sitten myös kannattaaa sähköjä vähän katsastaa ja paikkailla jos johtoja alkanut kuoriutumaan ku tahtoo herkästi syödä sulakkeitaki.

Taka-akselia ihmettelinkin jo, aika ohut, mopo kaliiberia samoin kuten laakeritkin ilmeisesti. Mitä tarkoitat holkittamisella? Laakereiden välissä olevaa putkea? Sähköt tullaan kyllä käymään läpi...

Eikai tuollaisia moottoreita saa niin vain vaihdella, siinähän muuttuu kuutiotkin :s.

Lipasta lähti tänään muutama sentti, ei valtavaa vaikutusta mihinkään... Penkin rungosta puolestaan lähti lähemmäs 10cm ja sen muokkaus jatkuu vielä kuumentamalla sekä muotoilulla. Siitä lisää kuvien kera kun istuu moitteetta.

Re: WRD Derbi 125 SM

3.12.2014 1:00

Täällä myös Kotarin takalipan laitto mopoderbiin menossa. Kuumailmapuhallin toimii penkin kanssa hyvin. ;)

Ja taisi tarkoittaa laakeripesien holkittamista tai sorvaamista isommiksi? En tiedä onko noissa varaa... :roll:

Re: WRD Derbi 125 SM

4.12.2014 1:31

Tarkoitin juurikin laakeripesän sorvaamista ja holkittamista estämään sen väljistymistä, ja varaa kyllä löytyy sen verran, että saa kestämään.

Joo ja kasvaahan siinä konetta vaihdellessa kuutiot aikalailla, ja pollet saattaa nousta yli sen viidentoista sallitun :s No mitä nyt vakio moottorille parannuksia tekisin niin ainakin maalaisin uudelleen, tuo huomattavasti uutta ilmettä. Ja sitten joku hiukan suurempi kaasari kiihdytyspumpulla tuo mukavasti jo pirteyden tuntua, vaikka vaikutus tehoihin on aika huomaamaton. Jyrkempi nokkakin tekee pieniä ihmeitä.Viritysosia tuohon pikkuhondan koneeeseenhan on pilvin pimein...

Ja kun halusit tähän jotain erikoista, nii hommaahan jonkun eksoottisemman smoto-/enduropyörän etukatteet, mitä ei välttämättä suomesta juuri saakkaan. Toisi ainakin uutta ilmettä katukuvaan, ja saisi jokainen arvuutella mielessään pyörän todellista merkkiä :lol:

Re: WRD Derbi 125 SM

4.12.2014 10:01

Honda crf:n katteet omasta mielestä näteimmät ;) eli -10 vuodesta eteenpäin.

Re: WRD Derbi 125 SM

7.12.2014 19:35

Aika hiljaista ollut tallilla tämän viikon, ensiviikolla parannetaan.

Pitää laittaa tuo laakeripesien sorvaus muistiin. Tulee varmasti tehtyä kun vanteet pitää muutenkin vielä purkaa maalauksen ajaksi...

Penkki on tosiaan hakenut uutta muotoa, kuumailmapuhallinta en omista, joten kosaani sopivan etäisyyden päästä sai kelvata. Tein myös pellistä taivuttelemalla katteet rungon ja perän väliin. Kuvat vähän peilailevat, mutta taittuvat katteen mukaisesti penkin alle kuten kotarissakin.

Kuva

Kuva

Etukatteita mietin myös pitkään, mutta vakioilla taidetaan mennä istuvuuden vuoksi. Uudesta CRF:stä pidän, siinä vain vähän isot muovit tähän runkoon... Penkinrungon pienen hifistelyn ja pehmusteen muotoilun jälkeen taitaa lähteä tämä laite purkuun sekä pintojen viimeistelyyn.

Re: WRD Derbi 125 SM

7.12.2014 19:48

Mites 625 tms. Kotarin etukatteet?

Kyllä se pikkuhiljaa alkaa hienolta näyttämään. 8)
250cc nestejäähy kone kruunais tuon.

Re: WRD Derbi 125 SM

7.12.2014 22:46

Hienosti näyttää penkki ja katteet istuvan. Tosiaan joku vähän tehokkaampi mylly kruunais tämän. 8)

Re: WRD Derbi 125 SM

10.12.2014 22:33

Tarkoitus tosiaan oli yllättää teidät arvoisat topiccin lukijat vaihtamalla tekniikka tästä derbiin. Kyseessä on joillekkin foorumilta aikaisemmin tuttu Tunturi. Mopedia rakentelin 2007-2009 kun budjetti ei taipunut isompaan pyörään, 2009 sain sitten R6 Yamahani kilpiin ja ajoon, jonka jälkeen Tunturi jäi tallinkulmalle, eikä siihen ennen eilistä ole edes koskettu... Tekniikkahan tuossa on Skyteam ST200 OFF mallista, ja sillä ei ole ajettu kuin juuri sisäänajo.

Kuva

Eilen irrotin moottorin tarkoituksena vaihtaa derbin koneesta valoilla varustetut sähköt tuohon ST200 moottoriin ja sovittaa se derbin runkoon. Purkaessa molempia moottoreita huomasin kuitenkin että derbin alumiiniosat ja mm. kampiakseli on vahvempia mitä tuossa ST200 moottorissa. Päädyin sitten siirtämään vain sylinterin ja kannen Derbiin.

Derbissä iskupituus on 12,5mm lyhyempi mitä tuossa Skyteamissä, joten sorvasin sylinterin 6,25mm lyhyemmäksi. Näin kuutiotilavuutta 63mm männällä ja 49,5mm iskulla kertyy 154,3cc. Kaasuttimen kokoluokaksi ajattelin jotain 28-30mm väliltä.

Lopullinen setti tekniikan osalta tulisi siis olemaan:
-154cc sylinteri
-2mm isommilla halkaisijoilla olevat venttiilit
-28 tai 30mm kaasutin (sopivaa saa tarjota!)
-vapaasti virtaava putki + parit vaimentimet