Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

29.3.2014 20:43

Eikös akselilla oo kiilaa ja hammaspyörässä kiilauraa vai täh?

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

29.3.2014 21:29

rainrain kirjoitti:Eikös akselilla oo kiilaa ja hammaspyörässä kiilauraa vai täh?


Ei tietenkään. Jos olisi niin ongelmaakaan ei varmaan olisi? :D

Hammaspyörä on pirun tiukalla lämpösovitteella kiinnitettynä akseliin. En osaa sanoa onko sitä tarkoitettu edes irroitettavaksi, koska aivan pirun tiukassa se oli kun lämmityksestä huolimatta jouduin uhraamaan yhden 2-jalkaisen ulosvetimen sen irroittamiseksi. Enkä hässäkässä tajunnut katsoa sitä ajoitusmerkkiä...

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

11.4.2014 20:29

Hondaa tuli taas pitkästä aikaa talosteltua. Tasapainotusrattaan sain kohdistettua akseliin melko varmasti ehkä oikein. Ainakin hienojen kuvien mukaan asiaa päättelin joten josko se toimisi...

Viimeinenkin murheenkryyni saapui tällä viikolla postista, joten nyt pääsikin kasaamaan moottoria aivan oikeasti. Ei ihan niin helppo homma kuin miltä vaikuttaa, Hondalla kun lienee suunnittelijat olleen sienipöllyissä kun tuota keksineet. Tiivistesarjankin olin hakenut Stormilta jo valmiiksi parisen kuukautta sitten.

Kuva

Mutta ainahan jonkun pitää mennä vituiksi, tällä kertaa syynä oli juuri kyseinen tiivistesarja. Rupesin nimittäin katsomaan ettei tuo kannentiiviste nyt ihan oikein taida tulla asettumaan...

Kuva
Malliksi lohkon päälle aseteltuna.

Ei se mitään, ei ole uutta mäntääkään mutta sitten heräsikin kauhea epäilys joka valitettavasti piti paikkansa. Lohkonkaan tiivisteet eivät sovi, tai jos tarkkoja ollaan niin mikään tiiviste ei mene mihinkään.

Kuva

Pitänee huomenna käydä Stormilta kyselemässä jotta mitäs nyt tehdään, ja alkaa metsästämään oikeaa tiivistesarjaa jostakin.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

11.4.2014 23:06

No jopas sulla tökkii, minäkin ostin stormilta koko tiivistesarjan talvella, olevinaan oli varastossa silloin viimeinen, numerokin löytyy, kun jaksaa verstaassa käydä katsomassa. oli ihan oikea käytin toistaiseksi vain yläpään tiivisteet, kun joskus aikanaan jo kuulin, että toi alapää on aika V-mäinen kasata ja sinun projekti on vahvistanut väitettä ;) joten puran vaan sitten kun on pakko!

Itsellä tilattu peilit ja katteen tarrat ja niiden jälkeen puuttuu enää renkaat kunhan ne saa tienattua vielä kevään aikana :D dunlopin k550 olisi kait virallisesti oikea malli.

EDIT: 666A129F On kun koodi tiivisteille, samannäköinen paketti kun sulla Honda mtx 125r full JAPAN! Tilaamalla sain tosiaan Lahden myymälään jostain pääkallo paikalta!

EDIT2: Se on stormin nettisivuilla se jossa on 17 osaa ja hinta 32 ekee Muistaakseni

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

12.4.2014 10:08

Ahaa, tämäpäs kummallista... Ei se mitään, kiitoksia tiedosta! Pitänee näillä avuin selvittää asiaa.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

12.4.2014 14:48

laita lohkojen väliin liima silikonia, itsellä ainakin toiminu paremmin ku hyvin ;)

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

12.4.2014 22:05

Aika jännä että siellä on tiiviste lohkojen välissä, Yammuissa kun on ollut liimalla iät ja ajat keskilohkot kasassa.

Re: Honda MTX 125 leppostelua (Laakereita mä metsästän s.2)

19.4.2014 18:16

apopse kirjoitti:laita lohkojen väliin liima silikonia, itsellä ainakin toiminu paremmin ku hyvin ;)


Lohkot olisi tarkoitus pitää siinä kunnossa että ne saa tulevaisuudessa vielä auki... Toisekseen, jos alkuperäisenä lohkojen välissä käytetään paperitiivistettä niin silikoniin siirryttäessä joutuisi hommaamaan paperitiivisteen paksuiset shimmilevyt akseleille ettei laakereiden välykset mene vituilleen. Eli helpompaa ostaa se uusi tiivistesarja.

12.4 kävin palauttamassa tiivistesarjan stormille jossa piti myös tilata oikea tiivistesarja väärän tilalle. Tilanne oli vain huono; tehdastilaukseksi menee, toimitusaika 3-6 viikkoa. Päätin ettei minulla nyt ole aikaa odotella niin kauaa joten jätin sarjan tilaamatta ja lähdin hallia kohti. Matkalla sattui kuitenkin mieleen idea käväistä EMC:llä varsin huvikseni kysäisemässä josko heillä sattuisi olemaan parempi tilanne. Kuulemma ei, tilanne erittäin heikko eivätkä edes luvanneet toimitusaikaa. Mutta sitten onneni vihoviimein kääntyi: eräs MBX:ään tiivistesarjan tilannut oli jättänyt lunastamatta paketin ja emc:llä oli sellainen omassa varastossaan ylimääräisenä! Tiivistesarja kainaloon ja kohti hallia.

Moottorin kasaus osoittautuikin varsin vittumaiseksi toimenpiteeksi. Muutaman kerran jouduin kuivaharjoittelemaan ilman lohkoja kunnes homma alkoi sujua. Kaverini sattui vielä keksimään käynnistyspolkimen oikean asennusmetodin joten kampuran lohkot olivat vihdoin yhdessä.

Seuraavat vaiheet sujuivat lähes ongelmitta, paitsi kytkin joka päätti ryhtyä vittuilemaan aivan tosissaan. Ensinnäkään kytkimen osat eivät sinänsä vastanneet osittain räjäytyskuvien osia, ja toisekseen jos kytkimen kasasi samalla tavalla kuin sen otin irtikin niin hommassa ei olisi ollut mitään järkeä ja ensiövedon laakeri olisi ahdistanut valtavasti.

Kytkinjumppaa jaksoin tällä viikolla harjoittaa sellaiset viisi-kuusi tuntia ennen kuin kyllästyin ja revin CB125 moottorista kytkimen auki ja kas, siellähän oli sopivan näköisiä palikoita. Sopivasti prikkoja jne.yhdistelemällä kytkimestä tuli kuin tulikin hyvä. Osa kytkimen asennukseen käytetystä ajasta meni kyllä myös "fabricated toolin" valmistamiseen, koska eihän nuo perkeleen mutterit muuten oikeaan momenttiin asetu... Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin.

Kuva

Homma alkoi olla siinä vaiheessa että seuraavaksi olisi luvassa kytkinkopan asennus. Paha vain että ohjeen mukaan ATACin akseli täytyisi olla irti asennusvaiheessa, ja kun akselin mutteri oli tämän näköinen niin eihän se mihinkään siitä lähtenyt. Sopivasti vekslaamalla koppa kuitenkin sujahti paikoilleen ja ATACin akselikin taitaa olla oikeassa kohdassaan.

Kuva

Nyt täytyisi enää hoonata ja asentaa sylinteri, kansi ja muut pikkuhärpäkkeet jonka jälkeen moottorin saisikin nostaa jo takaisin runkoon. Loppukoon postaus vielä kauniiseen kuvaan nykytilanteesta.

Kuva

Re: Honda MTX 125 leppostelua

19.4.2014 23:43

Lukemani perusteella taidan pysyä vain noissa tutuissa ja turvallisissa Yammun koneissa. Oli se toistavuotta sitten aukomani '86 CR250:n alakertakin sellainen miljoonan mutterin viritelmä että ei mitään tolkkua. :lol: Onneksi oli niin finaalissa ettei tarvinnut alkaa sitä kasaamaan.

Mutta jatka sinä vain taistelua, odotan innolla miltä lopputulos näyttää. :)

Re: Honda MTX 125 leppostelua

21.4.2014 18:22

Mielenkiintoista katteltavaa, kun pureudutaan tekniikkaan eikä niinkään aiheena uusi kate- ja tarrasarja.

NSR 125 kytkinasetelma näyttää hyvin samalta tuohon nähden, myös tuttuja nuo mutterit näsärin koneesta. :D

Re: Honda MTX 125 leppostelua

21.4.2014 20:52

L_rppa kirjoitti:NSR 125 kytkinasetelma näyttää hyvin samalta tuohon nähden, myös tuttuja nuo mutterit näsärin koneesta. :D


Jeps, nuo pultit ovat vain nekin kotoisin CB:n moottorista. Tässä kötöstyksessä, joka pikkuhiljaa alkaa jopa muistuttaa taas MTX:ää, oli korvattu pultit jollain normaaleilla paskeilla joita ei huvittanut laittaa enää takaisin.

Pääsiäinenkin oli ja meni. Muiden hommien ohella sain ahkeroitua jälleen MTX:ää eteenpäin. Sylinterin hoonauksen jälkeen yläkertakin asettui nätisti paikoilleen ja samalla huomasin termostaatin puuttuvan kannesta. Pitänee metsästää jostain uusi kunhan tästä nyt ensin vain savutkaan saisi ulos.

Hirveästi aikaa tuhlautunut hukkaan kaikenlaisessa pikkukötöstelyssä. Kun alkaa summailemaan kaikki pienet hommat joita on joutunut tekemään tulee niistä äkkiä melkoinen osa moottoriin käytetyistä työtunneista. Seuraavaksi voisi olla luvassa esimerkki jonka huomasin alkaessani asentamaan sähköjä. Kuvassa päällimmäinen kerros sähköteippiä on revitty jo pois mutta paskaa on vielä jäljellä. Eli vinkki: Älkää käyttäkö sähköteippiä mihinkään eristämiseen. Ei ole kiva parsia jälkiä kun pienellä vaivalla saa kerralla kunnollistakin jälkeä aikaan.

Sähköt asennusvaiheessa:
Kuva

Seurasi loppujenkin teippien purkaminen ja johtojen putsaus kaikesta paskasta minkä teippiliima on imenyt itseensä. Vasta sitten pystyi sähköjä korjaamaan asiallisesti eikä siihen todellakaan mennyt kauaa. Sähköt korjauksen ensimmäisen vaiheen jälkeen:
Kuva

Eli perinteistä kutistesukkaa vain juotosten päälle ja sitten lämpöä. Ei ole paha homma ja tulee siistimpi ja varmasti luotettavampi. Seuraavaksi toinen vaihe johon entisen virtalukon johdotus saikin luovuttaa kumiputken, kas kun alkuperäiset ovat halkeilleet ja kovettuneet niin pahasti etten aio niille näyttää enää roskista kummempaa paikkaa. Kumiputki päälle ja voilà:
Kuva

Nätti ja luotettava korjaus.

Vitutuksenaiheet eivät missään nimessä loppuneet sähköihin. Vesipumpun akselin kierteet olivat erittäin huonossa kunnossa (onneksi) akselin loppupäästä. Mutta impelleri asentui kuitenkin lopulta oikeille kierteilleen kunhan vain varovasti dremelillä poisti vioittuneen kierteen akselin päästä. Vesipumpun koppaa asentaessa totesin jonkun aiemman asentajan järsineen kierteet kappaleiksi vesipumpun rungosta. M7-kierteet kuuluu mielestäni jonnekin syvimpään helvettiin ja M8-kierteet eivät pumppuun olisi enää mahtuneet (eikä se olisi ollut nätti ratkaisu) niin päätin tehdä hätäkorjauksena holkin mutterin ja vesipumpun kopan väliin, kas kun mutteri ei suoraan vesipumpun alle mahdu. Kenties jo ensi viikolla nähdäänkin sitten pitääkö pumppuasetelma vai ei.

Kuva

Moottori on nyt siis eturissaa ja vaihdepoljinta (joka täytyy keksiä jostain) lukuunottamatta täysin valmis. Kuvaa ei tullut vielä napsaistua, mutta myöhemmin tällä viikolla pitänee ottaa kuvat ennen maalausta niin näkee parantaako maalaus moottorin ulkonäköä paljonkin.

Re: Honda MTX 125 leppostelua

21.4.2014 22:35

Ei näy "ranettajista" olleen pulaa sun mätäksin omistajissa, Onneksi sulla näyttää taidot ja hermot "pienen" paineen kestävän :lol: . Omassani näyttää onneksi olleen aikuiset omistajat sen jälkeen , kun itse sen myin pois vuonna -91 , pääsen ehkä nyt toisen omistuksen aikana vähän helpomalla kun sinä ;)

Omani sai "renkaat" alle, joten sain sen jopa aurinkoon ja pari vähän parempaa kuvaakin, Kännyllä tietenkin ettei nyt liian hyviä sentään!

https://lh3.googleusercontent.com/p8fVK ... 44-h558-no

https://lh6.googleusercontent.com/-Od8x ... 001085.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-gs-F ... 001086.jpg

Koneen sain käytettyä kuumaksi ja pieniä fiksauksia tuli eteen. Ennen purkua hyvin toiminut lämpömittari menee nyt hetkessä tappiin asti, liekkö ryssin jotain, kun mittarit avasin tripin vaatiman rempan takia, vai olisiko anturi / johto ongelma tiedä sitten, mutta saisi kernaasti toimia. Pientä öljyvuotoa ilmeni kanssa kytkin kopan pohjalta, toivottavasti oli öljyn tarkistus ruuvista, kun tiivisteenkin koppaan vaihdoin, varmaan on kyllä kiristämättömiä pulttejakin sinne tänne jäänyt.

Re: Honda MTX 125 leppostelua

23.4.2014 20:59

On kyllä pirun komea tuo sinun mtx, alkaa hieman hävettää tämä oma kötöstys mutta josko tästä lopputuloksena kuoriutuisi edes ruma ankanpoikanen kun ei joutsen kerran.

Mittariongelma haiskahtaisi vahvasti oikosululta. Muistaakseni yleisimmät anturit laskevat resistanssia lämmön noustessa ja vice versa, joten oikosulkuun mennyt anturi (tai hiertynyt johto tms.) voisi hyvinkin aiheuttaa tuollaisen käytöksen.

Posti sai vihoviimein kiikutettua minulle "lahjapaketin", jonka oli alunperin määrä tulla jo yli kuukausi sitten. Olivat vain sulloneet saapumisilmoituksen nätisti muiden lehtien ja saapuneen postin väliin joten enhän minä sitä sieltä löytänyt ennen kuin oli liian myöhäistä. Tekstiviestiäkään eivät viitsineet liiemmin laitella (ei ole muuten ensimmäinen kerta, mm.moposportin paketin kanssa tapahtui sama) joten paketti palasi takaisin Motomasterille. Onneksi ymmärsivät tilanteen ja lähettivät tavaran uudestaan joten nyt on (tällä haavaa) viimeinenkin puuttuva palanen hallussa.

Kuva

Tadaa, XL 600:sen satulahan se, kiinnikerautoineen kaikkineen. Täytynee varmuuden vuoksi purkaa ja huoltaa ennen kiinnitystä niin ei sitten myöhemmin tule yllätyksiä.

Jarru kyllä muuten sopii nätisti paikoilleen, mutta Hondamaiseen tyyliin se ei tietenkään mene aivan täysin kiinni. XL:n ja MTX:n kiinnikeraudan pulttien välissä näyttää olevan eroa n.2-3 milliä mtx:n (mtx:ssä pidempi) joten hieman täytyy viilaa näyttää haarukalle että satula sopii. Kuva satulasta paikallaan:

Kuva

Muutoin menikin tämä ilta lähinnä maalailuhommissa. Totesin moottorin olevan melkoisen ruma noin esteettisesti tarkasteltuna, joten tuttuun tyyliin vasaralakkapurkki auki ja pensseli heilumaan. Parin päivän päästä näkkee miten hyvä tai huono siitä sitten lopulta tuli, toivottavasti ei ainakaan lähtötilannetta huonompi.

Kuva

Re: Honda MTX 125 leppostelua

23.4.2014 22:29

Mielenkiintoista katseltavaa, ihme että joku näitä vielä jaksaa laittaa. :lol:

Re: Honda MTX 125 leppostelua

25.4.2014 22:25

Vaihdepoljin olisi ylimääräinen, kun väistyi alkuperäisen tieltä, Ei ole vaan "joustavaa" kärkeä kuten orkkiksessa! Saat postimaksun hinnalla, jos pistät osoitteen vaikka privana.