Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

20.12.2016 22:26

Olisko heittää tehokäppyröitä näytille, olis kiva verrata hieman käyrää oman RD125:n käyriin mitä otettiin penkissä pihalle joskus 3v. takaperin.

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

21.12.2016 0:03

Laitan käppyrät näkyville kunhan saadaan kone laitettua, nuo aikaisemmat "testi" vedot oli nyt mitä oli. Kaivettiin nääs mikälie suutin laatikosta ja joku kaasari joka vain sattui sopimaan imukaulaan, Siitä käppyrästä ei kannata verrokkia ottaa. Sen "penkityksen" tarkoitus oli kertoa esimerkiksi toimiiko YPVS-järjestelmä ja mikä siellä koneessa pitää ylimääräistä kilinää kierrosten laskiessa jne.
Kone irroitetaan nyt seuraavaksi rungosta ja laitetaan palasiksi, katsotaan mitä se on syönyt ja mitä osia siihen uusitaan.
Olikos tuossa Yamahan TZR:n sylinterissä jotain totutusta poikkeavaa? Porttaukseen liittyvää siis tarkoitan?

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

21.12.2016 21:23

Alustava tutkimus.
Sylinterihalkaisija (suurin / pienin ) 56,71 / 56,69 ja mäntä 56,42, välystä siis riittää, männän alkuperäiskoko 56,50
Kiertokangen laakerit vielä "ehjät" mutta välystä niissäkin, vaihtoon menee... :nörtti:
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

23.12.2016 13:30

Pyörän mallin ja joulun kunniaksi runko sai värikseen Ducati Rosso :D

Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

27.12.2016 16:56

Kone meni säpäleiksi :roll:
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

28.12.2016 20:19

Tänään oli sorvailua vuorossa. Vauhtipyörästä lähti 200g, enempi en uskaltanut ohentaa. Sitten oli vuorossa väliholkin teko. Aikaisemmin olin sorvannut sellaisen "ohjuri sylinterin" jolla Rotaxin kampura oli helppo kasata ja nyt Yamahan koneessa kun oli ohuempi akseli, piti sen ohjurin akselinreikään tehdä supistusholkki, jolloin se keskitti myös Yamahan kampuran. Lopuksi kellotus, pari moskan iskua ja heitoksi jäi 0,02mm joka kelpaa minulle. :roll: Tämmöstä tällä kertaa.
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

29.12.2016 15:47

Koneen laittoa. Ensin tehtiin pesu ja purku, vanhat stefat vielä jätin jotta reikien peittäminen oli helponpaa. Lohkojen kasaus, reikkien peitto ja hiekkapuhallus. Purku ja uudelleen pesu. Sylinterin kanavien istutus lohkoihin jne ja lopuksi hoonaus, pesu. Kasaus, reikien peitto, hapotus ( primer ) ja lopuksi pintaväri. Jotakuinkin noin se taisi mennä :) Nyt saapi ainakin vuorokauden kuivailla ennenkuin poistetaan vanhat stefat ja aletaan kasaamaan...
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

29.12.2016 19:39

Kampuran kasaus kotosalla 8) , siitä todellakin lähtee propsit sinne suuntaan! 8o

Oliko vaadittava laitteisto minkä hintainen sijoitus?

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

29.12.2016 21:30

Kampuran kasaukseen ei kummoista laitteistoa tarvitse. Laitan tähän kuvat minun "viritelmästä" joka on toiminut hyvin. Kuvista puuttuu yksi prässin alunen jota käytän kampuran purkauksessa, se on vain rautalevy jossa on kiertokangen alapäähän sovitettu "kolo" ja levyn paksuus sellainen että mahtuu kampuran puoliskojen väliin.

Kasauksessa alku alkaa pohjalevyllä jossa akselille sopiva reikä, näin kampura keskittyy pohjalyn keskelle.
Kuva

Tapin voikin prässätä alapuoliseen kampuran puolikkaaseen tässä vaiheessa. Jossain tapauksissa pitää tapin alle aluslevyä vasten laittaa sopivan kokoinen prikka jos kampuran mitoitus on sellainen ettei tappia saa painaa kampiakselin ulkoreunojen kanssa samalle tasolle? Tässä itseasiassa näkyykin tuo aiemmin mainitsemani purkuun tarvittava rautalevy koloineen joka on kuvassa aluslevyn alla...
Kuva

Kun tappi on alapuoliskossa paikallaan, öljyrenkaat ja kiertokanki vain tappiin.
Kuva

Seuraavaksi kampuran "päälle" tulee sovitesylinteri joka keskittyy aluslevyssä olevaan sille tehtyyn uraan. Sylinterin alaosa on sisähalkaisijaltaan isompi ja yläosastaan tarkka kampuran kanssa jolloin kampuran yläosa keskittyy suhteessa alaosan kanssa. Luonnollisesti ja kuten kuvasta näkyy, on sovitesylinterissä ura mistä kiertokanki mahtuu ulos.
Kuva

Nyt kampuran yläosan päälle vielä yksi holkki jonka avulla on helponpi prässätä yläosa tappiin suorassa linjassa.
Kuva

Tällä virityksellä on kampurat saatu kasattua niin, että heittoa on prässin jäljiltä max 0,2mm akselin päissä, yleensä vähemmän jos akselit itsessään vain ovat suorat. Ne on sitten hienosäädetty kellotuspöydän ja moskan avulla lopulliseen suoruuteen ( hommasin aikoinaan oikein lyijyvasaran, mutta on niin pehmeä ettei ole ensimmäisen käyttökerran jälkeen enää käytetty, pitäisi hommata kuparivasara ).

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

30.12.2016 20:14

Palataanpa projektipyörän pariin, saatiin vihdoin tankki ja satula maalauskuntoon, olivatkin jo pyörineet tiellä tarpeeksi kauan... :D
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

1.1.2017 14:53

Uuden vuoden päivä on mitä parhain pyörän kasauspäivä 8)
Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

1.1.2017 22:35

Komiaa, etenkin tuo kampuran kasaus! 8) Selkeästi kirjoitettu ja hyvät kuvat kertoivat vielä lisää :)

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

3.1.2017 21:33

Kasaus pikkuhiljaa etenee. Pyörän vanteet mahdollisesti maalataan, mutta on nyt tuo mikä on, kun emme ole päättäneet tiettyjä ulkonäkö asioita jotka vaikuttavat osaltaan vanteiden lopulliseen väriin... Todettiin, että kun renkaat menee joka tapauksessa vaihtoon, niin siinä yhteydessä on hyvä hoitaa vanteiden värin vaihto, viimeistään. 8)

Kuva

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

3.1.2017 22:06

Huutaa järeämpää keulaa sekä tekniikan osalta Athenan 170cc kittiä ;)

Re: Sacmaha XZR 125 Projekti talvelle 2016-17

8.1.2017 18:35

Olipas kovat pakkaset ulkona, tuli pidettyä muutama välipäivä pyörähommista kun ei tarkentunut kävellä tallille, tosta tulee kuitenkin kävelymatkaa toistakymmentä metriä. :lol:
Nyt kun pakkanen hellitti, aloitin koneen kasaamisen.
Eteen tulikin mielenkiintoinen "ongelma" joka ei loppujen lopuksi edes selvinnyt, johtuen osittain siitä etten jaksanut enempää asiaa miettiä, mutta eli: Koneen laakerit uusittiin sekä kiertokanki. Kasauksen yhteydessä havaitsin että kampura tahmeutuu lohkojen loppukiristyksessä, ensin oletin sen olevan asennusjännityksen, mutta sitä ei saanut poistettua ja kampura monen kasaussession jälkeen aina vaan jäi tahmeaksi? Kiertokanki / kampiakseli oli oikeissa mitoissa, laakerit samoin eli outo mysteeri ostoslistassa...Pari päivää sitä konetta siinä käänneltiin ja ihmeteltiin kunnes tein ratkaisuksi lohkojen väliin tiivisteen. Alunperinhän siinä ei tiivistettä ole eikä esim. tiivistesarja sitä sisällä. No, ongelma poistui vaikka sen aiheuttaja ei selvinnytkään :roll:

Seuraava "oho eiku" sattui männän kanssa kun asentelin renkaita paikalleen. Olin varmistanut että kympin välys jää renkaiden päihin mutta enpä saanutkaan rengasta istumaan mäntään. Tutkimuksen jälkeen ( lue: hain lukulasit ) totesin että renkaat ovat keskenään erilaiset ja alemman uran rengas ei sovi männän ylempään uraan, Sen verran oli renkaan poikkileikkausprofiilissa eroa. :roll:

Kaiken kukkuraksi kiertokangen mukana tullut yläpään neulalaakeri ei mahtunutkaan hankkimani männän sisään. :D Siinä piti näyttää hieman vinkua ja avartaa mäntää sisäpuolelta jotta sain osat mahtumaan paikalleen.

P.S. Tiivistesarjassa olleet läppäventtiilin molemminpuolin tulevat tiivisteet oli liian pieniä, mistä lie sekin voi johtua. No, sitä nyt ei voi edes ongelmaksi kutsua.

Nyt kuitenkin ollaan tässä vaiheessa menossa.
Kuva