Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. 28mm imukaula -> 30mm

15.2.2012 20:24

Itte ajattelinki eilen ja tänään etä taas miks se ois suunniteltu ja käytetty siihen materiaalia jos se olis ihan turha. Annan sen olla siinä sitten kerta siitä on hyötyä.

Kytkimen osat hommattu, kiitos fossiilin! ;)

Tänään hiekkapuhallettu käynnistys ja jarrupoljin. Puhalsin myös vaihdepolk. mutta päädyin siihen et ostan uuden koska on nii paljo väljää nivelissä että käsin irtoaa ja puol senttiä nousee ennenku ottaa kiinni mihinkään... Soitin eräälle yamaha miehelle ja halvalla sain koko paketin senkus pulttaa kiinni! 10€ sisältyy myös postit, asiallinen kaveri.
Myös pientä kiillotusta sen minkä jaksoi tehdä. Joku lakka? päälle et ei himmene, tai muuta pahaa.
Kuva
Kuva

On ne kyllä hienompia noin kun vaalean punasina! ;)

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. 28mm imukaula -> 30mm

15.2.2012 23:04

Imukaula suurennettu bb:n liittimen sisältä 14mm -> 16-17mm, seinän paksuudeksi jäi +|-2mm saas nähä kestääkö, ja ***** jos ei kestä! vois vahvistaa jollakin tiiviste liimalla ulkoapäin mutta katsoo nytten.
Dremelillä meni yli tunti tuota reikää suurentaessa. Yks laikka kirjaimellisesti räjähti kuumuudesta, kun otin ulos sieltä kaulasta sen. Kyllä vähän säikähin kun kaamee poksaus ja palasia lentää :D
Kuitenkin, letku on siis sisältä 19mm ja imukaulan liittimen sisähalk. 16-17mm, bb liittimen halkasija 17,5mm... Ihmettelen miten hyvä tuuri tuon letkun kanssa kävi, oli kiinni tezarin rikkinäisessä jäähärissä. Just suunnitellun kokonen, ja bb:n liitinkin istu ku nenä päähän! Sitten toi kaulaki taittu tuohon 19mm letkuun ihan liiankin hyvin. Ihme tuuri käyny tänään. Kävin mys säätämässä hallissa, kytkimen ja jarrkahvan päät kävin katkomassa ku niissä oli ne ihmeen pallot päissä, helvetin rumat on vakiot.

Suunnitteilla myös magneeton kevennys. iski viritys vimma nii tehdään nyt sitten kaikki, kaikki paitsi bigbore, se on mun mielestä huijausta noita 125cc crossseja vastaan ;)

KuvaKuvaKuvaKuva
Kuva
Oon aika tyytyväinen! tohon ei tarvitse muuta kuin pidennys ja levennys kaasaria varten :seko:

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 1:58

Joo noi polkuset kannattaa lakata, ruostuvat muuten. Vaihepolkimena ei muuten tartte käyttää sitä nivelistöä ollenkaan, vaan mullakin on käytössä ihan vaan suoraan vaiheakselista "väärään" suuntaa törröttävä vaihekeppi, eipähän oo klappia missään.

Poliisien mielestä ne pallot kuuluis olla kahvojen päässä, kaikesta ne valittavatkin..

Toi on muuten detsin imukaula, miks sulla se on käytössä? Mahtuuks kassu kunnolla, kun se kääntyy tonne sivul?

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 7:18

Mä luulin et noissa on samat imukaulat ja luulin et toi on tezarin imukaula kun oli sen varaosa laatikossa, en oo itseasiassa ikinä nähny tzr vakioimukaulaa nyt kun alkaa miettiä :D en tiiä yhtään mahtuuko....
En ymmärrä tollasta jos poliisien pitää tollasestakin valittaa.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 10:42

Jep, tzr imukaula on suora, toi detsin oma on kaasarin kiinnityskohasta vinossa linjaan nähden... Aattelin et jos sen sais jollakin liitoskumilla korjattua, tietenki vaikuttaa virtauksiin ja kaikkeen mut kokeilee....... Ideoita?

Magneeton keventämisestä: ajattelin keventää magneettoa 40 asteen välein 15mm porauksella. Eli 360/40=9 ja paljokohan tollanen 15mm*5mm*9 kokoinen pala painaa (675mm toiseen?) Varmaan aika kivasti, ja seku lähtee ulkokehältä niin... Mutta eipä sitä eroa välttämättä edes huomaa kunnolla...
Saas nähä paljo yks tollanen poraus keventää.
Viimeksi muokannut kymefighter päivämäärä 16.2.2012 11:43, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 11:40

Kyllähän ton imukaulan varmaan vois saada pelaamaan. Ite laittasin ehkä vinoksi leikatun paksun muovin tms. imukaulan ja läppärungon väliin.

Laitan tässä joku päivä kuvaa mun vauhtipyörästä, oon vissiin poistanut sen, kun ennen se oli galleriassa. Sitä on suht ronskisti kevennetty :) Kyllä se kierrosherkkyyteen vaikuttaa. Ei oikeen mitään haittaakaan ole, mitä nyt liikkeelähdössä pitää käyttää vähän enemmän kierroksia. Veikkaan, että kannattais koittaa saada se jollekin sorvattavaks, tossa porailussa ei kuitenkaan taida lähteä niin kauheesti painoa.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 11:48

Jep! jos noit reikii olis 50 nii sitten se alkais näkyä :D Mietin just et sorvissa ottais tota vaikka 2-3mm ohkasemmaks nii johan olis kevyempi. Kun koko alueelta lähtis, mut se taas maksaa.... ja kiinnitykset ja kaikki... Olis kyllä sorvi kaverilla, mutta pitää katsoa! Jos vauhtipyörä on paksu esim 5mm, ja siitä ottaa pois 2,5mm niin silloinhan vauhtipyörä on 2,5mm paksu. Jolloin se myös on ULKOKEHÄLTÄ 50% kevyempi kuin ennen. Tietysti tasapainotukselle on jätettävä varaa ja silleen. Mut ainaki olis parempi!

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

16.2.2012 22:15

Mittoja magneetosta:
Halkaisija: 120mm (ulko)
Ympärysmitta: 376,8mm

Esimerkki: 15mm terällä 40 asteen välein = 9 reikää. (41,8mm välein)
Ja koska litra rautaa painaa 8kg, silloin yksi poraus keventää 7.06g.(3.14*(0,075dm toiseen potenssiin)
* 0,05dm = 0,0008831 l.
Eli jos reikiä on tuplasti ( kaksi vierekkäin samalla kohtaa 40 asteen välein) niin painoa lähtee 14,12g per 40 astetta. Joten 9 reikää tarkottaa 127,08grammaa. ja tuo magneetto painaa magneettien kanssa n 1.3kg... Kyllä enemmän pitäis saada, mutta en haluais heikentää tota rakennetta paljoa. kyllähän 100grammaakin näkyy mutta enemmän piätisi saada.

Tänään tehtyä: rekisterikilven telinettä aloitettu, ei olekkaan niin helppo ku mitä luulin. Tarvitsee takahaarukan kiinni ja keulankin ehkä ennenkuin saan suunnattua oikeelle kohdalle. ei ole mukava jälkikäteen alkaa pilkkomaan mitään osiin.
Sähköjä myös selvitelty, maalauksen aaksi laitoin tiukkaan nippuun. Lysin yhen rispaantuneen UUDEN johdon, oikosulku johtui todennäköisesti siitä. Tai niin ainakin toivon. 5 jännitteen säädin toden sanoo!
Myös ybärin servomoottorille laitettu kiinnikkeet oenkin alle, sauma aika kehuttavaa DDDDD
Nooh, pikkuhiljaa hyvä tulee... Tai ainakin sanotaa.

Kuva
Oon tyytyväinen saumaan! tolla koneella en oo ikinä saanu noin hyvää :D
Kuva Tässä esimerkki huonosta maadotuksesta ja keskellä kaasupullon liian suuresta - merkkisestä lämpötilan aiheuttamasta toiminta häiriöstä. Muutaman minuutin toi pullo kestää avattuna,

sitten täytyy sulkea kun kaasua ei enää tule. Pakkanenko?
Kuva
Itzarin sähköhelvetti, johtoja tosiaan laitettu nippuun aika urakalla. Toivottavasti toimii...

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

17.2.2012 10:46

Itse oisin kylläkin leikannut ihan pellistä ton kilvenpidikkeen tuon muotoisena, niin ei ois tarvinnu yrittää hitsata.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

17.2.2012 12:07

Jep, pelti loppu.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

17.2.2012 23:33

Päivä ollut oikeastaan tyhjäkäyntiä. Mangneettoa luonnosteltu ja takavalon kiinnikkeet tehty...
Vauhtiksen keventämisessä en oo päässy vielä ratkasuun, ajattelin tehdä neliön motoisia reikiä, joka maksaisi enemmän ja keventäisi kunnolla. TAI tehdä kokonaan itse pylväs porakoneessa isolla terällä ja keventää vähemmän. Kyllästyin napttelemiseen ja tein kaavan ja laskentataulukon keventämisetä nopeampi laskea ja saada selville keventämisen tulos.
Kuva
Ilmeisesti se tärkeämpi paketti tänään jäi postiin koska veljeni ei sitä jaksanut hakea. Alakerta olii ollu huomenna valmis kiinnitettäväksi joten olisin päässyt mös tekemään alakatetta. MUTTA koska en sitä pakettia saanut niin sitten odotamme tumput suorina maanantaihin.... jumankauta.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. imukaulan bbliittimen suurenta

18.2.2012 19:35

Että harmittaa tuo paketti... Oikeastaan mitään ei pysty tekemään, ja jos pystyy niin resursseja ei ole.
Tää käpykylän matkahuolto ollu aukikaan tänään, olis pelastanut paljon....

Laskeskelin tossa tylsyyteen vauhtipyörän kevennys juttuja. n. 300g sais pois, sen uskon kestävä vielä ajossa. Toivon vaan ettei se mee palasiks parin kuukauden päästä jossain rajussa kiihdytyksessä kun kierroksia on 12krpm....... tulee pahaa jälkeä. Laskin tuon reiäin koon 6mm varalla seinistä ja ruuveistä, luulis kestävän, onhan tuo sentään 5,5mm paksua tavaraa...
Kuva
Tuossa taas uusi kaavio... koneistus häviöllä tarkotan pyöreällä terällä tehtyä neliötä jossa kulmat ovat hieman pyöreitä riippuen tietenkin terästä. Aika paljon vaikuttaa tuo poranterillä tehty, neliö reiät tai jyrsimällä ohkasemmaks. 113g terällä, neliöllä n. 300g Vahvuus tietenkin huomattavasti huonompi.

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. Vauhtipyörän kevennys, osia od

18.2.2012 21:58

En sit kuitenkaan malttanu olla hallista poissa. Noita mittariston sähköjä suunnitelin kun nii kauan ollu toteuttamatta. Kiekka ja pakokaasu mittarien sähköt vielä pitää tehdä kun ne ei vielä oo kiinni missään nii johtojen pituuksia on vaikee määrittä. Hieno toi testaus menetelmä, eka ihmetteli miks ei worki niin oli vaan johot maalauksen ajaks solmittu kiinni, kytkin akkuun ja ihmettelin mitä kytkin väärin... ei varmaan toimi jos ei oo johot kiinni :D
Kuva
Kuva
Voi että, pääs tunnelmaan... ;)

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. Vauhtipyörän kevennys, osia od

19.2.2012 17:23

Hienon näköset, kuhan ei vaan törrötä noi mittarit sitten kovin korkialla (Ilmanvastus katos kasvaa :lol: )

Re: Tzr125 RebuildFighterpro. Vauhtipyörän kevennys, osia od

19.2.2012 19:21

:DDD ilman vastus on menetty jo sillon ku katteet revitään hittoon. yritän laskee ne alemmas ulkonäkösyistä ;)

Tänään ihmetelnty vauhtipyrä asiaa. Pylväsporakoneessa sen teen. kattoo mitä siitä tulee, n 200g olis hyvä saada.
Myös kehittelin parempaa äänen vaimenninta tuohon gianelliin kun on niin äänekäs.
Kuva
Tossa vähän esimakua, tuo kiiltävä tietenkin tulee alapuolelle, jos sen kiinni laitan.
Molemmat otin auki ja lisäsin gianelliin vähä villaa ku oli palanut aika hyvin.
En tiiä sitten toimiiko ja minkä näkönen tulee mut yritystä on.
KuvaKuva