Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja
29.11.2011 19:20
Lepposa remonttimies kenties?
Melkonen kyllä jos kiertari on vielä timmissä kunnossa 27tkm jälkeen? Tätä sun projua on kyl mahtava seurailla! Joka kerta ku tätä tskkailee, nii on tapahtunu ja paljon!
Samaan malliin jatkat projun loppuun asti, niin työn jälki on kyllä väittämättä priimaa!
29.11.2011 19:24
Joo, oli kyllä rento jannu ;D
Kiva että kiinnostaa lukea, kenties tästä voi olla jotain apua jollekkin joka meinaa tehä omaan Mitoonsa konerempan.
Itsekkin vähän ihmettelin kun tuntu timmiltä, mutta yleensähän noi myyjät kehuskelee että mitä remppaa tehty, en usko että kaveri jättänyt kertomatta et mitä kaikkea on tehty
29.11.2011 20:08
Kytkimen massalevyt voi laittaa yön yli öljyyn makoilemaan ennen asennusta, mielellään samaan öljyyn jota aiot koneeseenkin sitten laittaa.
29.11.2011 23:37
Juu, no mähän voin sit kaataa ihan sitä samaa öljyä johonkin pikkuastiaan missä niitä levyjä voi liottaa, ja siitä samasta astiasta laittaa sit vaikka koneeseen öljyt, eipä ne siitä kai mikskään mene. MP-Racingin huollon pojilt kyl kysyin niin ne sano et sinne vaan, niitä liotella tarvi. Makuasioita kaiketi.
Ja kun noista neulalaakereista oli kans puhetta, niin ne sano siellä et turha niitä neulalaakereita on alkaa vaihtaa, niillä ajaa vaikka maailman tappiin
30.11.2011 17:05
hei !
tämä on eka kerta kun huomasin ja luin tämän topicin..
Vaihteistoa, yhtään ainoata osaa siitä ei ole tarve purkaa jos on vaihtamassa petarit, eikä ole vaihtamassa mitään osaa vaihteistoon ja sen mekanismeihin.
moottori on rakennettu sellaiseksi että se on pikainen ja helppo perushuoltaa, eli niiden aiemmin kertomieni laakerin vaihdon tapauksessa (petarit, vetoakselin laakeri ja kytkimen painelaakeri)
mainittu vetoakselin 1-rivinen urakuulalaakeri on siinä vasemmassa petilohkossa. oikeassa petilohkossa on pomminkestävä neulalaakeri...jota ei siis ole mitään syytä vaihtaa (se kun ei pala vaikka olis vaihteistoöljyä vain 3dl tai jopa vähemmän)
jos sinulla ei ole mitään erikoista syytä purkaa vaihteistoa kaikkine osineen, niin ei kannata purkaakkaan.
Sinulle kävi näemmä se harvinainen yksilö, eli että kampura jäi vasempaan petilohkoon kiinni, tai sitten et lämmittänyt lohkoa tarpeeksi petarin ympäriltä..
Huomasitkin sen kampuran O-renkaan.. ole aikanaan tarkka sen paikoilleen asennuksessa, muuten lootaöljyt imeytyy kampikammioon ja vaiheisto öljy vähenee rajusti.....Vältä tekemästä mitään viiltoja teräviä painautumia siihen asennustavasta riippuen...
vaihdeanturin pientä jousta ei näkynyt kuvissa.. , varo hukkaamasta sitä, jos se on vieläkin vaihderummun sisällä...
Olethan jo huomioinut W.S.M virheet koskien 7 ja 8 hampaan ohjetta tp-ajoituksen suhteen (jos satut lukemaan viallista painosta. se 8-hamp on väärä tieto. Ja kuten joku jo jossain mainitsikin laskentatapojakin on useampi. "pisteiden A ja B välissä" on se kohta joka tuottaa yleensä lukemis tulkitsemis ongelmia.
Jos tarkkoja ollaan, niin oikeastaan w.s.m virhettä ei ole ajoituksen suhteen, vaan kyseessä on tiettyjen eri mallien ohje ,joissa eri ensiovälitys suhde..
T.m
30.11.2011 17:15
Voi jumalauta, MP-Racingillä sanoivat että tuohon kampuraan ei tule mitään o-rengasta! Onneksi ojatalo oli hereillä ja varmisti että kyllä se siellä pitää olla!
Missä sen o-renkaan siis pitää olla?
Ja sit vielä, sitä isoa laakeria, mihin tulee se kytkimen napa tms. sitäkö ei myöskään tartte vaihtaa? Koska jos tuota vaihteistoa ei tartte purkaa, en sitä myöskään pura.
Ja jos vapaan anturin jousta tarkoitat, niin se on tallessa kyllä, en tosiaan eka tajunnut et siellä on jousi mut sit huomasin onneksi.
Ja sit se vesipumpun akseli, se näkyy et siinä on pientä jälkeä, onkohan se syytä vaihtaa? Voin vaikka laittaa kuvan.
30.11.2011 19:14
Uutta osaa
30.11.2011 21:12
Joo, pistin noi vaihteensiirtäjäosat takaisin, en mä sitä pura jos ei kerran tartte.
Huomenna tarkotus mennä paikalliseen laakeriliikkeeseen ostamaan petarit, vaihdeakselinlaakeri ja kytkimenpainelaakerin.
Tuota samaa öljyä pistän vaihteistoon. Eikai se miksään tuossa mene...
Vanhat stefat ja tarvittavat laakerit sain irti tosta vasemmanpuolen lohkosta.
1.12.2011 14:28
hei !
img214.imageshack.us/img214/1372/mtioooooooa002.jpg
img52.imageshack.us/img52/4530/mitoooataatatatata011.jpg
se kampuran O-rengas on täysin symmetrinen kaikinpuolin, eli sama kumminpäin sen paikoilleen asentaa. paikoillaan ollessa se imee itseensä öljyä ja turpoaa, eli tiivistys sen kun paranee.
paikoillaan ollessa se muovautuu kiilamuotoon....
Yleistietona: evo2 ja planet n1/raptor malleissa on pieniä osa eroja kampuran oikeanpuolen akselissa olevissa osissa verrattuna vanhempiin malleihin, eli evo2 2T öljypumppu metalliratas on yksiosainen integroitu (vanhemmissa tämä on 2-osainen eli ratas + holkki)
noilla osilla ei ole toiminta eroa, mutta sekoittavat käsitystä jos katsoo vääriä räjäytyskuvia..Tällä taasen ei yhteistä tekemistä O-renkaan ja sen holkin kanssa.
Jotta ensiovetorattaan saa kampuran akselille paikoilleen helposti pudottamalla (KIILAN takia), tulee O-renkaan olla tarpeeksi syvällä holkin sisällä. muuten kiila kampeutuu irto ratasta paikoilleen työnnettäessä O-renkaan takia.
O-rengasta on siis pakko käytännössä painaa pakottaa holkin sisälle.
Tästä mainitusta syystä jotkut rikkoo sen O-renkaan ja "pilaa moottorin". samaisesta O-renkaan yllätyksestä sen olemassa olosta, liian moni on jättänyt sen kokonaan pois ja taasen "moottori on pilalla".
O-renkaan poisjättäminen näyttää siltä kuin olisi 3~4% seosbensat, ja kylmänä vielä härskimmät. Mitä tiheämpi-timmimpi sylinteri/mäntä, sitä nopeammin tyhjenee lootaöljy.
Tästä aiheesta olen tutkinut kestotestejä monta kertaa.
Kuviesi perusteella evo2 mallissa vm 2003 on onneksi edelleen Tn9 komposiitti tp-akselin laakerit ja kytkimen 1-rivinen Tn9. ovat niitä pommin varmoja, eli ei mitään syytä vaihtaa. Jos on kekemusta ja vertailupohjaa niin käsin tuntee missä kunnossa Tn9 klapit ovat. uskon vahvasti että ei ole mitään syytä vaihtaa sitä Tn9 kytkinakseli laakeriasi.
olen tutkinut monenlaista kytkimen Tn9 laakeria väliltä ajettu 10tkm~47tkm, eikä ole koskaan ollut syytä vaihtaa sitä. Poikkeuksen ehkä tekisi pilalle kuluneet pitkään ajetut kampuran petarit jotka työntäisivät kuormittaisivat kytkintä ja sen laakeristoa liiaksi. Se on ainoa syy jolla kytkimen Tn9 kuluu ennenaikojaan, koska niissä öljytesteissäkään ei ole tullut selviä kulumisia..
Vesipumpun akselin uran syvyys ratkaisee vaihtotarpeen. onko siinä myös värimuutoksia ? sinerrystä purppuraa tms mustaa ? jo pelkkä tiukka stefa vasten metallia saa aikaan paljon kitkaa, näitä olen cagivoista monesti löytänyt.
uuden stefan voi keskeltä täyttää jollain grafiitti vaseliinilla (näitä stefojen käytön perusjuttuja, eli ei ajeta kuivina)
Yleisesti tutkien moottorisi vaihteiston/kytkimen jne osien voitelua, kiinnitä huomiota korkeimmalla olevien pienten neulalaakerien neulojen ja akseleiden väreihin, jos niissä ei ole mitään tummentumia tms, on voitelu-roiskevoitelu täydellistä. Tämä vain todentaa sitä faktaa että tietyt laakerit ovat edelleen huippukunnossa ja niitä olisi ihan turha vaihtaa.
eli tapauksesta riippuen jos korvaa Tn9 laakerin Tn9 laakerilla, voi siitä koitua paljon harmia. aina niitä ei saa ja hinnat ovat todella korkeita suomessa. ja taasen ei ole yhtään mitään järkeä korvata huippukuntoista Tn9 laakeria täysteräs versiolla.
Tämä toteamus selitys siis siksi, että jos joku sanoo "kandee nyt vaihtaa samalla kumminkin kun helppoa on ja ompahan sitten huolettomia kilometrejä edessä"
Kytkinkruunun neulalaakerien häkkien väriä ja häkkien tummaa pinnoitusta voit myös tutkia. Joskus ne olivat tummennettuja, jolloin värimuutokset ja kulumiskohdat näki helposti. näiden neulalaakerien sisällä oleva likupinta kooli ("näyttää männäntapilta") kertoo myös siitä missä kunnossa on voitelu ollut ja missä kunnossa kytkinkruunun keskilaakerointi on.
img440.imageshack.us/img440/179/mitoooataatatatata002.jpg
ikipäivänä en ole vielä löytänyt noita yllä mainittuja osia kytkimestä kuluneena. en edes siitä moottorista jolla ajettiin 500km vain 3dl lootaöljymäärällä, sekin ajettiin yhtä kyytiä 250km osissa 100km vauhdilla lähes kokoajan. (tämän moottorin minä itse purin ja korjasin sen omistajalle)
Tässä yksilössä oli moottorihiomo laittanut tp-ajoituksen 3-hammasta väärin, uudet täysteräs petarit hajos 500km aikana, kampura klappas niin paljon että lootaöljyt ohivuosi imeytyi kampikammioon. Tästäkin huolimatta Kytkinkruunun Tn9 oli perfecto kunnossa, vaikka sitä oli työnnetty kangettu voimalla kiitos Kampiakselin ja sen petarien.
T.m
ps säilyykö nämä tähän topicciin linkitetyt kuvat täällä ? minulle tulee kiire tallentaa kaikki kun hyviä kuvia ovat.....Kiitos paljon niistä.
1.12.2011 15:42
Kiitos taas hyvästä informaatiosta!
Kyllä noitten kuvien pitäisi näkyä projun loputtuakin, ei pitäs olla mitään syytä miksei.
Kävin ostamassa uuden petarit, vetoakselinlaakerin, ja kytkimen painelaakerin. Maksoi 52e, tiedä sitten oliko tyyristä? Kyllä ne enemmän ainakin MP-Racingillä olisivat maksaneet.
Kuten huomaamme, tuossa on noi suojakumit/metallit. Ne on siis syytä ottaa pois, myyjä sanoi että ne saa ihan kivasti irti, ja siinä mietittiin, että jos jättäis toiselle puolelle, stefan puolelle sen suojan? Vai olisiko parempi ottaa molemmat irti? Koska eihän se öljyn kuitenkaan tarvi päästä siitä laakerista enää pidemmälle? Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa molemmat vai vaan toisen puolen? Vetoakselinlaakerin vois ainakin mun mielestä jättää ulkopuolelle sen suojan. Miten ite tekisitte?
E: Ja se vesipumpun akseli:
Jonkin verran tollasta väriä, mutta tommoset kulumaurat näkyy tuossa.
Ja onkohan tossa neulalaakerissa jotain vikaa, kun se ei tavallaan ole ihan keskellä:
Ja pitääkö öljypumppua ilmata millään tavalla?
5.12.2011 14:51
Tuttu sai laakerin laitettua kiinni. Sanoi vaan että pirun tiukka, kun ei ollut mitään coolspreitä millä sitä laakeria olis voinut jäähdyttää.
5.12.2011 17:50
Tänään olisi saanut hakea kampuran ja männän mp-racingiltä mutten ehtinyt. Hinta oli mallia tarpeeksi...
7.12.2011 18:32
Onko väliä miten nää rattaat laittaa päällekkäin:
Eli kun toi toinen menee ton toisen sisälle noitten jousirakennelman sisälle, niin onko väliä mihin sen laittaa, en tajunnut sitä sen kummemmin purkaessa katsoa.
Huomenna haen kampuran ja männän. Sanoivat mp-racingillä että männän ja sylinterin välys tuolla uudella karvan yli 0.05 eli juuri bueno, onko hyvä?
Ja, kuten ojatalo neuvoit kannattaa pakastaa se vesipumpun stefa. Kannattaako/saako muita stefoja pakastaa, helpottaako asennusta. Ja pitääkö se vetoakselin stefa jättää siihen lohkon tasalle vai pitääkö se lyödä niin pitkälle kuin menee? Sehän menee jonkin verran syvemmälle vielä! Ja lohkon sisältä katsottuna, eikö se vetoakselinlaakeri ole silloin pohjassa kun se on lohkon kanssa tasassa?
7.12.2011 20:03
Huomenna haen kampuran ja männän. Sanoivat mp-racingillä että männän ja sylinterin välys tuolla uudella karvan yli 0.05 eli juuri bueno, onko hyvä?
Juuri bueno