Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Re: 2-T pornoa: Mottori käyty postista -> lähtee takas myyjä

10.5.2013 18:43

Kiitoksia vielä Markukselle suora selkäisyydestä!
Asia on nyt sovittu puhelimitse ja vahingot korvattu. Erittäin suoraselkäistä toimintaa!
Kiitän kaupoista! Asia selvitetty.
Uusi kruunukin saattoi jo löytyä!!

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 1:08

Tuli osat moposportilta. KETTU, taas sitä mennnään. Tuli kaks laakeria 9 tilalta... Kaikki muut puuttuu paitsi runko laakerit. Nekin käskettiin painaa paikoilleen, mutta eivät olleet laittaneeet.
Mäntään oletettavasti olisi pitänyt laittaa uusi laakeri mukaan kun oli puhetta koko laakeri remontista. Noh sitä ei tullut.
Hintaa 183€ ja reilusti yli puolet laakereista puuttuu......
Ne haetaan sitten ensi viikolla, ketuttaa vaan niin prkl kun ei pääse millään kasaamaan konetta, joka nyt on ymmärrettävää kun laakerit puutttuu... Tiiviste sarjastakaan ei ole tietoakaan...

Kiitokset Porkola^^:lle, sain sentään kruunun.
Nyt jos millon tekis mieli laittaa paikkoja uusiksi...

Millainen on oikea oppinen laakerin asennus? Painaa ensin lohkoon vai kampuraan?? Koska jos ovat pakastimessa ja painaa lohkoon niin silloin ei mene kapuraan kun keskiekehä satkun pienempi?

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 1:26

Muistatkos miten ne laakerit ja kampiakseli jäi kun purkasit koneen? Eli siis jäikö kampura kumpaan lohkoon, jäikö molemmat runkolaakerit kampuraan jne.

Itse asensin ne samalla tavalla kun ne jäivätkin purettaessa. Näsärin koneen tapauksessa aloitin kampurasta, eli magneetonpuolen runkolaakeri kampuraan kiinni, eli kampura pakkaseen ja laakeri kuumaksi. Sitten kytkinlohko kuumaksi ja kytkimenpuoleinen runkolaakeri pakkaseen ja asennus. Sitten magneetonpuoleinen lohko kuumaksi ja kampura (jossa siis mag. puol. laakeri kiinni) pakkaseen ja asennus.

Nyt enää lohkot kiinni, niissä ei tarvinnut hyödyntää lämpöä ollenkaan. Idea itellä oli siis se että suurimman välyksen omaavat jutut jätetään vikaksi, asennus sujuu ikäänkuin luontevammin.

En oikein tiedä kysyitkö edes tuota, mutta tulipa selitettyä kumminkin... :D

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 1:32

täytyy katsoa kuvista ei nyt muista.
Toinen laakeri jäi kampuraan kiinni.

Kiitoksia ohjeesta, miten painoit laakerit kiinni kampuraan??

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 1:42

Kampura niin kylmäks kun sai eli pakastimeen ja laakeria niin kuumaks kun uskalsi (kuumailmapuhallin riittää ihan hyvin, ei mitään kosaania :lol: ) Kun oot saanut kuumennettua laakerin, haet kampuran pakkasesta ja koitat mahdollisimman nopeesti sujauttaa laakerin kampuraan, pitäis ihan pudota paikoilleen jos ja kun lämpöero on tarpeeksi suuri. Omalla kohdalla ei tarvinnut hakata ollenkaan ja siihen on ihan hyvä tähdätä, ei oo luonnollisesti oikein hyväksi sille laakerille.

Kampuran ois hyvä viettää useampi tunti pakkasessa, ite vedin varmanpäälle ja annoin olla yön yli.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 1:45

Joo pillillä aattelin lämmittää.
Ei sentään, hyvä et menee tolleen,jotenki varovainen ton voiman kanssa näissä moottori remonteissa.
Pitää vaan keksiä miten päin nuo kaikki erilaisetlaakerit tulee lohkoihin.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

11.5.2013 21:07

Kuva

Säihkädys + helpotus. iti oli unohtanu tuon pussin autoon ja unohti siitä minulle sanoa. Noiden laakereiden ja tiiviste satsin kassissa oli kuitit niistä niin en nähny työselosteessa koko laakereita. Onneks oli ostettu myös ne, meinasin saada kilarit kun olisis taas hommat siirtyneet eteenpäin.

Sovittiin kaverin iskän kanssa että menen viikolopuksi sinne kasaaaan moottorin. Kun sielä kaikki prässit pelit ja pensselit löytyy. Helppo tehä kun ei tarvitse kiirehtiä.

Pultit tein tänään tuohon lohkoihin kuusiokolo pultit. Kun eihän nuo ristipää kannalla olevat kestä. Nyt on sitten sekin tehty. :D

E: tuossa kuvassa on kaks paskaa mäntää, toinen kampura on TZR:n.
DT:n ja TZR:n kampuran painoero on n 200g!!!! Ihan jumalattomasti, kun kampuran iskunpituus ero on vain 0,6mm. Kierros herkkyyteen vaikuttaa ihan selvästi...
Vaihdettu kiertokanki löytyy myös.
Takana on koulusta ¨löydetty¨ mäntä, joka lojui turhan panttina lattialla. MITÄ KETTUA TOLLE ON KÄYNY :lol: :lol: :lol: Aika kovat voimat saa olla että kietari menee tuollaselle mutkalle ja tulee lohkosta ulos....

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

12.5.2013 0:23

Ootko huomioinu, että toi kevyempi kampura on "tyhjempi" sisältä. Sehän vaikuttaa kampikammion tilavuuteen ja sitä kautta tehoihin. Mitä pienempi tilavuus sitä suuremmalla voimalla seos purkautuu limppujen välistä huuhteluihin.

En tiedä sitten, että kummalla suurempi vaikutus. Kampuran painolla, vai kampikammion tilavuudella.

E: Mutta tottakai jos sylinterisi on suunniteltu tolle pitempi iskuselle ni se kiinni!

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

12.5.2013 11:37

Jännä näkökulma. En ole asiaa ajatellutnoin. Tuo portattu sylinteri on suunniteltu keveämmälle kampuralle. Mutta en usko sen paljon vaikuttavan.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

12.5.2013 15:30

Kuva

Tollasta ratkasua käytetään useimmiten ainakin mopopuolella. Kampura kevyt ja muovilla täytetty tuo ylimääräinen tila tuosta. Näin hyötysuhde on suurin.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

12.5.2013 16:12

Kiitokset tuosta! Tietää taas vähän enemmän.
Mietin tossa pienessä päässäni minki tuo kampura on niin painava.
Isäpuolen mielestä sen takia että koska enduro ja vedetään mettässä niin jaksaa paremmin mennä isommalla vaihteella kun on moottorissa massaa mikä liikkuu. Eli hidastuu kierrokset hitaammin kuin tuossa TZR:ssä jolla ajetaan hyvällä tiellä. ;)
Tästähän sitten kierrosherkkyys kärsii.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

13.5.2013 17:35

Se keveys ei kuitenkaan vaikuta huipputehoon, mutta kampikammion tilavuus saattaa jo vaikuttaa. :)

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

14.5.2013 14:59

On olluvähän hiljasta nyt pari päivää. Perjantaina vasta pääsee kunnolla tekemään hommia.

Tänään laskin kgf-newtoneihin kiristys tiukkuudet.
Kaks pultti/mutteri jäi vähä epäselväks että mitä ne on:
Primary drive nut:
Drive sprocket nut:
Mitkä nuo mutteri ovat?

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

14.5.2013 16:45

Hatusta heittäisin että primary drive on kampuran ensiöratas ja drive sprocket ketjujen eturatas.

Re: 2-T pornoa: Moottori asia selvitetty!

14.5.2013 22:37

Justiinsa näin.