Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Valkokilpi CR -90 projekti // Tarrasarjaa

17.8.2014 22:52

Pitkään olin haaveillut valkokilpisestä cr hondasta, mutta nyt se viimein toteutui. Elikkäs ostin tuossa heinäkuun alussa tälläsen hondan kohtuuhintaan.
Vuosimallia 1990 papereissa, mutta tehty rungonvaihto vm. -97 runkoon, johon on laitettu kaikki osat vm. 1997 pyörästä. Tämä on oikeastaan vain hyvä asia, sillä tankki ja muovit ovat paljon hienommat kuin mitä -90 ovat. :lol: Ja onhan toki tekniikkakin uudempi ja parempi.

Käynnistymisvikainen tämä oli, myyjä sanoi että läpät väljistyneet. Noh, kuulemma tämä kyseinen henkilö oli uudet tilannut, ja niiden olisi pitänyt minulle tulla. No kyselin myyjältä sekä liikkeeltä jonkin aikaa niitä läppiä mutta mitään ei kuulunut, joten päätin itse tilata ne.

No sittenhän honda pärähtikin käyntiin, se tunne oli aika mukava. 8) Toimii muuten kyllä todella hyvin. Ainut minkä huomasin niin korkeilla kierroksilla huudattaessa "pätkii", kuullostaa niin kuin kierrosten rajoittimelta. Mutta eihän näissä sellaisia pitäisi olla. :D Tulppakin oli aika musta, epäilin että kävisikö liian rikkaalla, ilmaruuvin säätö ei kyllä auttanut.
Ilmanputsarin voisin kyllä tutkia että onko tukossa ja vaikka putsata, jos se auttaisi. Mietin myös että pakoaukonsäädin ei aukeisi kokonaan, siitäkään ei tiedä. Uusi keskipakoiskytkin siihen säätimeen miulla on, vois sen joskus vaihtaa jos vaikka apua olis. :)


Tässä muutama kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Käytiin kaverin kanssa vähän rälläilemässä:

Kuva


Eli tästä olis tarkotus rakennella käyttöpeli kevariksi, harkkalupiin on vielä onneksi 2,5 kuukautta aikaa. :D Tämähän on siis 20kw papereissa, eli täytyy kuristaa alle 11kw, dynottaa ja muutoskatsastaa matalatehoisemmaksi. Myöskään mitään valoja ei ole, valopuolallista staattoriakaan ei ole. :lol: Onneksi on sentään hyvä mmx keulilla, toimii ainakin väliaikaisena valona.

To do-lista:
-Valopuola, valot, vilkut, töötti yms. kuntoon
-Kuristaminen ja muutoskatsastus alle 11kw
-Kulutusosien tarkistus/vaihto, mm. takajarrulevy
-Diesel-tarrat helvettiin :lol:
-Joku hiljaisempi änkkä, luultavasti exc kotarin vakio

Vielä ei pääse mitään aloittamaan ennenkuin saan pevetin kasaan ja siitä rahat myymällä. :) Koneellisesti tuon pitäisi olla hyvässä kunnossa, mäntäkin vaihdettu joku 30h sitten.

Mutta sitten kun on kunnolla rahaa ja aikaa, luultavasti kevättalvella, niin pistäis koko laitoksen osiin ja huoltaa/läpikäy kaikki paikat. Smotot kasaa/kasauttaa cr:n omille navoille, jotka ostaa erikseen, jotkut 2007-2008 cr/crf oikein hienot takakatteet sekä lippa. Etukatteisiin/tankkiin jotkut siistit tarrat. Trailtechin vapor mittari ois myös ostoslistalla, näin ensalkuun sigma saa kelvata. :)


Tässä kaikki tältä erää, päivittelen kun jotain tapahtuu tai on jotain kyseltävää. ;)
Viimeksi muokannut Nazgege päivämäärä 14.4.2015 16:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

18.8.2014 1:24

Seurantaan! Itsellä oli tarkotus myös tämä pyörä käydä hakemassa :D

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

18.8.2014 14:00

Monessa topicissa ollu puhetta tästä, että jos se kevari on sulla tyypitetty ja alunperin katsastettu 20kw papereihin, niin periaateessa sitä ei tarvis katsastaa 11kw. Kun sehän laki missä sanottiin, että kevarin tehot saa olla max. 11kw tuli vissiin vasta 1994 vuonna. Eli jos se on katsastettu vuonna 1990 20kw niin sen pitäisi silti olla kevari.

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

18.8.2014 14:23

Ja se on pelkkää paskapuhetta. Osittain oikea idea tosin. Eli kyllä, tuo on vielä kevytmoottoripyörä. Mutta sulla pitää olla ennen 1994 ajettu kevarikortti jotta sillä sais ajaa. Nykyiset kevarikortit on rajoitettu 11kw.

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

19.8.2014 0:58

Laitetaas tännekin, jos papereissa merkitty kevytmoottoripyöräksi niin silloin se on eikä pitäisi haittaa vaikka on yli 11kw. Kaverilla oli kilvellinen YZ jossa yli 11kw papereissa, poliisit jo viemässä korttia yms kun pysäyttivät. Lopulta sitte soittelivat jokapaikkaan ja ottivat asiaa selville niin laillisesti kaveri ajeli kevarikortilla sitä. Sai jonkinlaisen lappusenkin vielä mitä voi näyttää sitte jos tulisi tulevaisuudessa samantapasia tilanteita! :nörtti:

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

19.8.2014 10:00

Ei pitäisi olla mahdollista, sillä nykyään jos suoritat kevarikortin, niin saat ajaa max 125cc pyörää ja max 11kW pyörää... Jatketaampas kuitenkin A1-kortti topicissa.

Muuten proju vaikuttaa kyllä ihan hyvältä! Revi nuo diesel tarrat irti ja vähän äkkiä :lol:

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

24.9.2014 23:49

Kaverin vanhan pyörän oot käyny hakemassa, toivottavasti saat vehkeestä ilon irti ja teet nätiks! :lol:

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

28.10.2014 0:40

Kiitoksia kommentoinnista! :) Juu, tottakai mie tuon kuristan ja muutoskatastan. Maalaisjärki sen jo sanoo, että enintään 11kw pyörän ajamiseen oikeuttava kortti ei oikeuta ajamaan 20kw pyörää :D

Ja joo, tarkotus ois koittaa jotain siistiä rakennella, kaikki tarratkin on jo lähtenyt mäkeen.
Pitemmittä puheitta laitan pyörän nykykunnosta kuvaa:

Kuva

Joo, eipä tuolla vielä ajella liikenteessä, kuten varmaan näkee. Ja harjoitusluvat mahollisesti jo torstaina :roll: Siks ostinkin edullisesti honda cbr:n, jolla ajelen kortin, ja siihen asti kunnes cr radalla. :)

Tilasinhan mie tuohon valopuolallisen staattorin, jonka ois pitäny sopia, mutta eihän se tietenkään käynyt.. no sainpahan rahat takasin kun palautin.
Tuollanen se ois ollu:

Kuva

Noh, pitää ootella kunnes sitä ehkä sopivaa staattoria tulee valmistajalle, ja sit tilata se. Vilkutkin eistyin tähän hankkimaan, kaverilta dt:n vakiovilkut johon juotettiin velipojan kanssa johot kiinni, hyvin pelaa. Ostin myös jonkunlaisen valokatkasinrungon, ja jarruvalokatkasimet tuli kiinasta.

Kuva

Kuva

Tilasin myös tuollasia palikoita, kaasarin ja imukaulan välisen kumen ostin oikeanlaisen, hieman paremmin on kaasari nyt paikoillaan. 8)

Tosiaan, värkkäilin tähän kuristusta putkeen, ja vien luultavasti huomenna penkkiin. Jos vaikka jopa tällä viikolla joutais muutoskatastamaan tämän... ;)

Muutenhan oisin varmaan ajanut tällä, mutta huomasin että petarit väljänä, joten pitää kone pistää palasiks.. Aattelin jos sit muutoskatastuksen jälkeen remppaan. Mietiskelin että teenkö täyvellisen rempan koneesen, vai pitäsköhän vaan vaihtaa petarit ja mäntä+muita laakereita jos huonossa kunnossa. Selviäis ainakin halvemmalla.. :roll:

Pitäs 18" takavanne löytää tuon 19" tilalle, sillä ostin kaverilta talveks enskapiikit, jotka on 18" vanteelle. Ja sen kokoselle vanteelle on muutenkin paremmin renkaita.

Myöhemmin, luultavammin kevättalvesta, pistän sit koko pyörän siistiin kuntoon. Eli uutta muovia, kulutusosia, jotkut smotot, yms. Joku tarrasatsi ois myös jees, jotain tämmöstä aattelin jos tekis tuosta..? :|

Kuva

Tuo ois omaan silmään ihan hieno tarrasarja, tietysti jos tapesnakelta sais jotain vielä siistimpää.. ;)


Tässä kaikki tältä erää, palaillaan kun jotain taas tapahtuu. :)

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

29.10.2014 0:50

Ehdottomasti joku tarrasarja Honda logoilla ja jollain hienoilla kisanumeroilla takakatteissa 8) . Pitääkö muuten noin vanhassa pyörässä olla vilkut?

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

29.10.2014 2:52

Pitäähän moottoripyörässä vilkut olla :)

Omasta mielestä saattaisi jopa sopia, jos pitäisit enskana tämän. 8) Smotoissa vaan tuntuu (jostain ihmeen syystä) olevan korkeampi jälleenmyyntiarvo :D

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

29.10.2014 23:38

käsittääkseni noissa ei tartte olla vilkkuja kun ei ole alkuperäsenäkään ollut.. omassa temmissä joka oli 91 ni ei tarvinnut olla katsastuksessakaan..

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

30.10.2014 17:54

Tuossapa asiaa valoista ja vilkuista, kun herättävät niin paljon keskustelua :)

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... ayksia.pdf

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

5.11.2014 0:13

Joo, tosiaan takamuoveihin aattelin tuohon tarrasarjaan kuuluvia tarrapohjia kisanumeroilla, tai ilman. :) Tuolta blackbirdiltähän saa siis customoitua sellaset, myös etunumerokilpeen, mutta tähä tuskin sitä tulee: http://www.blackbirdracing.com/stickers ... 0tLQ%3D%3D
Pumpunsuojiinkin sais samaa sarjaa olevat tarrat: http://www.blackbirdracing.com/stickers ... 0tLQ%3D%3D

Ja tosiaan vilkut kuuluu olla moottoripyörissä vm -84 eteenpäin muistaakseni. Tähän laitan ne muutoskatastusta varten, ja onhan ne myös mukava olla muutenkin, niin ei tarvitse käsillä huitoa (jota tuskin tulis sitten tehtyä.. :roll: ) En sit tiiä miten nää on alunperin kilvitetty, että minkälaiset valot yms. ollu vai onko ollu ollenkaan..

Enskana luultavasti pidänkin ensi kesän, riippuen tietty rahatilanteesta. :D Tottakai laitan kaikinpuolin siistiin kuntoon, mutta smotoja ei välttämättä tule heti. Ja tottahan se on että smotoilla on enemmän myyntiarvoa. Vai onkohan se sitten vain smotovanteiden hinta lisänä, kun verrataan enskaan. ;)

Noh, käytinhän mie tän penkissä.

Kuva

Kuristettuna 7.5kw laskettu koneteho, eli just sopivasti. 8) Ei tuo penkkikään kovin tarkka varmaan ollu, autoihin tarkotettu enemmälti ja kaksrullainen. Nimittäin anto kuristamattomana 31.5hp takapyörältä. 8o Ei se ehkä kovinkaan kaukana todellisuudesta olisi, mutta kun koneessa on väljät petarit ja mäntäkin jo aika paljon ajettu, säädötkin miten sattuu.. :lol: Ja tuo kulunu enskarengas söis ehkä vähän tehoja, kun hyppyyttää hieman ja jurnuttaa aika paljon.

Valojen virittelyä:

Kuva

Takalipasta otin pois tavaraa, jotta nuo vilkut mahtu hyvin. Tuli vähä nopeesti hutastuu, joten meni ehkä vähän liikaa.. :D

Kuva

Nyt on kaikki valot, vilkut yms. toiminnassa:

Kuva

Eli aikalailla leimakunnossa, jarruvalonkin laitoin vielä toimimaan myös etujarrusta. Vielä kun sais sen valopuolallisen staattorin, niin palais valot sitten jatkuvasti. :lol: Pitää siitä pistää kyselyä.

Kuva

Kuva


Tuommonen se nyt on, jos vaikka huomenna jouttais käyttämään katastuksessa. Jos läpi menee, niin sitten kone osiksi ja uutta palikkaa, jotta pääsee vielä joskus kaduille. 8)

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

11.11.2014 0:30

Kuva


Kuva

Muutoskatsastuksesta meni läpi että heilahti. :D Sopivasti tehoakin papereissa, tuo 8kw. :P

Koneenkin otin eilen irti, ja putsailin sen että kehtaa purkaa. Oli nimittäin aika öljyssä kun puuttu pakoputken alusta tiivisteet.. :lol:

Kuva

Kuva


Tänään purin motin osiin:

Kuva

Tosiaan magneetonpuolen petilaakeri on väljä, oli hangannut jo pienet jäljet lohkoon. Vaihteiston laakerit muuten ookoo, mutta yksi rahihi epäilyttävästi. Mäntä oli jo hieman tummunut, joten sylinteri mittaukseen ja oikean kokoinen mäntä tilaukseen. Pytty oli muuten ihan kohtuullisessa kunnossa, joten eiköhän tuolla vielä ainakin yhden männän aja.

Kytkinlevyissä vielä pintaa, ja kytkin tuntuu toimivan muutenkin hyvin, joten siihen en tee mitään. Ja helppohan ne on myöhemmin vaihtaa kun ottaa sen pikkukopan irti, kuten yläkerran vaihto myös.

Ajattelin siis vaihtaa laakerit vaihteistoon ja kampiakseliin, sekä uuden männän (vertex kuullostas houkuttelevalta). Kiertokangessa ei tuntunut olevan välystä, mutta teen kerralla varman päälle ja uusin koko kampiakselin. Ei nimittäin ole pahan hintaisia, wiseco tai tämä alkuperäinenkään: http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Hon ... c7&vxp=mtr

Alakerta olis sit ainakin kunnossa, ei tarviis siitä pahemmin murehtia. Kytkin ja yläkerta on tosiaan helppo rempata sitten myöhemmin, kun ei tarvii ees konetta irrottaa. :)

Noh, katellaan mitä tän kanssa tekee, saa nähdä millon niitä valokäämi staattoreita valmistajalle tulee. Pitää tämä konekkin myös katella kuntoon. :D

Re: Valkokilpi CR -90 projekti

11.11.2014 15:49

Hyvältä näyttää!! Kaverilla oli tää pyörä joskus ja kyllä siinä oli vetoja siihen malliin että voi hyvinkin pitää paikkansa ja uskonkin. Onhan toi täys kisakone. Sylinteriinhän onheitetty portaajan nimikirjaimet. Onko kuinka paljon viilailtu?