Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 12:05

Tuli noin kuukausi sitten vaihdettua pyörää. Pyöräksi tuli otsikossakin jo mainittu Husqvarna WRE vm. 2007. Kokonaiskilometrit jotain 18000km luokkaa. Tekniikan puolesta vaikuttaa ihan kelpo peliltä hintaansa nähden, mutta kyllä paljon laitettavaa löytyy. Sähköongelmilta ei voida välttyä, se on tullut jo nyt selväksi.

Viikon verran kerkesin pyörällä ajamaan, kunnes lähdin 4 viikoksi töihin Helsinkiin. Oletin oston aikaan, että kyllä se viikon kestää ja sitten kun työt loppuu, niin pistää rahat palamaan. Todellisuus oli vähän toinen, tuskin mitään vakavampaa, mutta kuitenkin. Lähtöpäivänä kun lähdin ajamaan kauppaan, mittaristoon läsähti ECU 1 ja pyörä sammui siltä seisomalta. Virrat kiinni ja päälle, pyörä käyntiin, eikä ongelmia. Vähän matkaa ajettuani, vilkut eivät enää toimineet ja parin mutkan jälkeen pyörä sammui eikä käynnistynyt. Ajattelin vain, että sulake paloi ja pukkasin pyörän kotia. Nyt kaksi viikkoa myöhemmin tulin viikonlopuksi kotiin ja hyökkäsin heti Hussen kimppuun. Katsoin sulakkeet ja yksi sulakkeista tuli kahdessa osassa ulos pesästään. Vaihdoin sen, eikä käynnisty vieläkään. Ei edes yritä käyntiin ja vähän aikaa kun polkee, öljyvalo alkaa vilkkua tahtiin 3 pitkää ja 3 lyhyttä. Pakoaukonsäädin ei toimi, pitää kokeilla kalibrointia, kunhan saa tappokatkaisijan toimimaan. Myyjän mukaan pyörässä oli "TT-hilut" kaasarissa, mutta eipä ollut neulasuutinta vaihtanut. Nopeusmittarikaan ei toimi ja kilometrit pysähtynynt 16000km hujakoille. ECU:t jotka on ollut mittarissa: ECU6(koko ajan), ECU5, ECU1, ECU0. Tässä siis nykyhetki tekniikan osalta.

Pyörässä virityksiä on Rinon putki antamaan vähän löylyä.

Ulkonäöltään kaukaa katsottuna melko vakio peli. Lähemmäksi kun menee alkaa karu totuus tulla ilmi. Katteet on hirveässä kunnossa, eikä pyörä näytä muutenkaan houkuttelevalta. Tässä siis paha missä mainitaan

Kuva

Eri kuvakulmista:
http://aijaa.com/cguMPJ
http://aijaa.com/OSz2w9
http://aijaa.com/NTXSzk

Sitten oman ja muiden perässäpysymisen vuoksi tehdään lähes perinteinen motot:in lista hankittavista osista ja kosmeettisista värkkäyksistä. Teen listan ostohetken kunnosta, joitain osia olen jo hankkinut.

Tekniikka:

Jarrulevyt eteen ja taakse On
Jarrupalat eteen ja taakse On
Ketjut ja rattaat Ei ole
Pakoputken jouset On
Akku On
D50 Neula On
Oikean puolen peilinkiinnike On
Mittarin korjaus/uusi mittari On
Pakoaukonsäätimen korjaus Ei ole
Tappokatkaisijan korjaus On
Pyörä käyntiin On
ECU:t pois mittarista Ei ole
TPS:n ohitus On
Sähköjen kunnostus On

Kosmeettiset:

Uudet katteet On
Pakoputken kunnostus Ei ole
Uusi etulokasuoja On
EHKÄ joku tarrasatsi Ei ole
Vilkut ja yms. pikkuosia Ei ole


Lisään listaan myöhemmin lisää, varmaan unohtui jotain laittaa.

Kuten listasta huomaatte, ei mitään uniikkia taideteosta olla tekemässä. Kunhan kehtaa ajaa ja pyörä toimii niin riittää mulle. Toki jos jotain on teillä mielessä niin sanokaa, olen aika kädetön varsinkin tuon kosmetiikkapuolen kanssa.

Sitten ajattelin, kun ensimmäinen projekti menossa, että tarvitsen teiltä apua ja ehdotuksia. Tässä siis lista, missä tarvitsen ehdotuksia.

Ehdotukset:

Tuleeko tarrasatsia ja jos tulee, mikä?
Kiillotanko pakoputken vai maalaanko mustaksi?
Minkä värin katteet?
Vinkkejä ECU:jen poistoon
Mistä kannattaa etsiä nykyistä vikaa, ettei lähde käyntiin? Vikakoodi on ilmeisesti 33 (3 pitkää, 3 lyhyttä), en ole netistä löytänyt vastausta tuhon koodiin.
Kaikki muu, mitä tulee teille mieleen. Kysykää ja kommentoikaa ajatuksia.

Siinähän sitä alkaa jo asiaa olemaan, toivottavasti jaksoitte lukea :D. Itse tykkään lukea muiden projekteja, oli ne mistä pyörästä vaan, niin ajattelin, että ehkä joku tykkää tätä lukea. Pitää myös itse pysyä perässä noiden osien ja muiden kanssa.

Sitten vielä: Projekti alkaa varsinaisesti vasta 2 viikon kuluttua, jolloin työt loppuu. Nyt olen vain viikonlopun kotona ja ensi-viikolla takaisin töihin. Tämän 2 viikon aikana toivon teiltä noita ehdotuksia ja heittelen omia ideoita teille arvosteltavaksi. Kommentoikaa myös projektin ulkomuotoa, mitä liikaa, mitä liian vähän? Niin, ja "Seurantaan" -viestit on tervetulleita, jotta tietää puhunko yksin täällä.

Kiitos ja pahoittelut pitkästä aloituksesta.
Viimeksi muokannut Putte5000 päivämäärä 12.8.2013 18:18, muokattu yhteensä 10 kertaa

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 12:28

Kuvat saat isommaks ku painat siu linkeis olevista kuvistas viel "avaa uudessa välilehdessä" tai "kopioi kuvan URL-osoite" nii saat sen url osotteen. Sitte pistät img tageihi ja url osotteen välii näin [img].http://i9.aijaa.com/b/00934/12366865.jpg.[/img] ilman pisteitä tietenkin, tuo oli vaa esimerkki ;)

Sittenpähä se näkyykin näin

Kuva

Sentään meinaat korjata edellisen omistajan raiskaukset. Hussen tekniikasta en osaa kumminkaa mitää sanoo ku ei itsellä ole :D Mitään ideoita ei nyt tullu mieleen, mut onnea projektille kuitenkin !

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 12:32

Jes! Kiitti sulle, jätin noi loput linkkeinä ettei vie koko sivua :D

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 12:53

Hyvältä vaikuttaa ja erittäin mukava lukea kun selkeää kirjoitusta yms.! :)

Seuraillaan!

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 14:24

Kaikki kuvat vaan näkymään, itteäni ei kiinnosta linkkien taakse lähteä seikkailemaan :)

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 14:36

Katos että puuttuuko sulta kokonaan toi ilman lämpötila-anturi? Onko pakoaukonsäädin ja öljypumppu kytketty? Itellä oli joskus hussesta poistettu esim. öljypumpun liitin, edellisen omistajan ajatuksena ilmeisesti ohittaa näin. Jouduin ostamaan uuden johtosarjan jotta sain kaikki kytkettyä ja ecut hävis. Kannattaa ottaa koko johtosarja irti ja tarkistaa liittimet ja johtojen kunto, monesti näissä on johtosarjan kuori kulunut puhki ja johdot ottaa kiinni runkoon mistä seuraa sitten sulakkeiden palamista ja sammumista. Seuraillaan ja koitetaan auttaa, ite ostin aika vastaavassa kunnossa olevan pyörän aikanaan ja samat sähköviat tässäkin :D

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

22.6.2013 15:19

k3mp0 kirjoitti:Kaikki kuvat vaan näkymään, itteäni ei kiinnosta linkkien taakse lähteä seikkailemaan :)
Laitan tästä lähtien kaikki kuvat suoraan, jätän tuohon alkuviestiin silti noi loput linkkeinä.

Joo, hyvä että porukkaa kiinnostaa, apua tullaan varmasti tarvimaan. Mutta tulee tässä oikeeta asiaakin.

Oli polttava halu tehdä jotain, joten menin pihalle ja revin putken irti. Edellisen omistajan jäljiltä liian pitkät pakoputken jouset, aiheuttivat putken korvia raastavan helinän korkeilla kierroksilla. Tässä kuva jossa näkyy putken tärinän aiheuttamat jäljet koneen kylkeen:
Kuva

Noh, putken irroittamiseen oli toinenkin syy. Nimittäin päätin, että putki kiillotetaan. Löysin hiomapaperia ja pihalla satoi sopivasti vettä. Meidän pihallemme ei nimittäin tule vettä mistään, niin menin sitten kaatosateessa räystään alle kokeilemaan kuinka ruoste lähtee. Vetelin jonku puoli tuntia ja tulokset puhuvat puolestaan:
Kuva

Ja tällaisessa ruosteessa putki oli alunperin:
Kuva

En viitsinyt vielä hioa paljoa, mutta siistimmäksi se vähän muuttui. Paperi taisi olla 180 karkeutta. Ja sitten vielä näistä kuvista sen verran, että en kameraa omista, joten kaikki kuvat pitää ottaa puhelimella. Kuten kuvista huomaa, ei laatu ole kummoinen heti kun on vähänkään hämärämpää. Kyllä noista nyt pyörän puusta erottaa, niin eiköhän tuolla pärjää.

Juussoo kirjoitti:Katos että puuttuuko sulta kokonaan toi ilman lämpötila-anturi? Onko pakoaukonsäädin ja öljypumppu kytketty? Itellä oli joskus hussesta poistettu esim. öljypumpun liitin, edellisen omistajan ajatuksena ilmeisesti ohittaa näin. Jouduin ostamaan uuden johtosarjan jotta sain kaikki kytkettyä ja ecut hävis. Kannattaa ottaa koko johtosarja irti ja tarkistaa liittimet ja johtojen kunto, monesti näissä on johtosarjan kuori kulunut puhki ja johdot ottaa kiinni runkoon mistä seuraa sitten sulakkeiden palamista ja sammumista. Seuraillaan ja koitetaan auttaa, ite ostin aika vastaavassa kunnossa olevan pyörän aikanaan ja samat sähköviat tässäkin :D
Onko toi lämpötila-anturi siellä oikean takakatteen takana, semmonen punanen pieni mötikkä? Se ainakin oli kytketty. Mutta mitä kaikkia kytkentöjä noihin pakoaukonsäätimeen ja öljypumppuun menee? Pakoaukonsäätimeen menee vissiin vain ne kaks vaijeria?

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

23.6.2013 3:03

Joo siellä se on, varmaankin rikki jos se se sitä mittarissa vilkuttaa. Pakoaukonsäätäjästä en osaa sanoa kun ite vahdoin sähkösen tilalle mekaanisen säätäjän. Vanhassa 05 hussessa sinne säätäjän moottoriin meni muistaakseni ainakin yks iso liitin.

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

23.6.2013 11:53

2 liitintä pakoaukonsäätimelle ! Onko tuorevoitelu käytössä? Suosittelen laittamaan vastukset antureiden tilalle jos ei ole, saa pois kaikki turhat ecut. Ohjeita pitäis löytyä motot.netistä.

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

23.6.2013 12:15

Ei ole tuorevoitelu käytössä, ei edes kierrä öljy järjestelmässä. Se öljysäiliö on vain jätetty tyhjänä siihen ilmansuodattimen päälle ja kaikki liittimet revitty siitä irti. Pystyykö muuten öljypumppua ohittaa kokonaan vastuksilla tai jollain? Tarkoitan siis, että silloin öljypumpunkin saisi repiä irti, eikä mittariin tulisi ECU:ja.

Ei tuosta lämpötila-anturista niin haittaa ole koska ei pala kuin todella harvoin välähtää vähäksi aikaa mittarissa. ECU 6 palaa tosiaan koko ajan, eikä pysty vielä tuota pakoaukonsäädintäkään yrittää kalibroida, kun tappokatkaisija ei toimi.

Tappokatkaisijasta vielä tämän verran. Siitä lähtee ne kaksi johtoa, joiden pitäisi päätyä minne? Eihän siinä muuta vikaa voi olla, kuin vialliset/irralliset johdot, jos tuo katkaisija itsessään toimii, katkaisijakaan ei ole alkuperäinen.

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

27.6.2013 20:54

Seurataan! :)

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

6.7.2013 7:35

Työt tehty ja loma alkoi. Hussen kimppuun olisi tarkoitus hyökätä heti. Ensi viikolla pitää aloittaa osien tilaaminen ja heti kun saa tuon pakoputken valmiiksi, niin pitäis yrittää saada pyörä käyntiin.

Projekti on edistynyt sen verran, että poikkesin SMC:llä hakemassa uudet pakoputken jouset. Vertailukuva vanhojen ja uusien jousien välillä:Kuva

Olen myös miettinyt tuota mittariasiaa, jos tuo mittari ei nyt lähde toimimaan, täytyy varmaan KOSO:n mittari hommata tilalle. En kyllä tiedä, onko tuo ECU:jen näkymättömyys tuossa KOSO:ssa hyvä vai huono asia. Bilteman tuntimittari on myös vaihtoehto, ei ainakaan hinnalla pilattu.

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

6.7.2013 17:37

Toivottavasti teillä on ollut yhtä leppoisa lauantai kuin mulla. Kuva tiivistää kaiken:Kuva

Liikaa tekemistä noissa tälle päivälle, oli nimittäin aika karussa kunnossa. Ehkä nuo vielä pelastaa voi, vaikka pari johtoa poikki ja liittimet irti.

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

7.7.2013 0:45

seurantaan! ite omistan hussen kans :) ilman mitään sähkövikoja selvitty tähänpäivään asti :) laittele koropalaa tuoho :p ja joku valkone fättis :) ja ite ainaki karsein kaikki ylimääräset sähköt pois omasta pyörästä!

Re: Husqvarna WRE -07 Kunnostusta

7.7.2013 22:24

Hyvältähän tää vaikuttaa, Hyvä että joku jaksaa vielä kojailla näitä vekottimia mitä on käsitelty vähän huonommin. ;) Eli seurillaan.