Esittele projektisi etenemistä tai kommentoi muiden projekteja

2-T pornoa: Kipinä hukassa, IDEAA VAAN KEHIIN!!

8.1.2012 16:25

Kuva

Esittely video:


Kuva


X Putken kiinnityksiä, änärin asentoa muutetaan
X Kaasu vaijeri

X Katteita paikataan ja muutetaan vielä
X Uudet kumit
- Y.P.V.S vaijerit ja servo kiinni
- 14z eturatas
- Sigma kiinni
- Lämpömittari
- Maski
X Jotain maalausta ja lakkausta
- Jarrujen ilmaus
- Moottorin kiinnityksien tarkistusta
- Magneton kevennys
- Sähköjen tarkistus ja johtojen ja liittimien kiinnitys
- Kytkimen säätö ja toimivuus testaus
X Squishin säätöä (jos tarvitsee)
- y.p.v.s säätö

Kuva

    - Mick Abbeyn laajavetoinen sylinteri, joka on yli 136cc

    - Mick Abbeyn sorvaama virikansi, 1,0-1,1mm squish

    - Moposportin mäntä, hiottu ja viilattu reunat ¨pyöreiksi¨,
    parannettu huuhtelun virtauksia, porattu 5 voitelu reikää,
    kiillotettu männän ja kannen pinnat

    - Y.P.V.S (vielä yläasennossa, vaijereita ei ole/muokattu akseli

    - Gianellin täysputkisto, vanhanmallinen yläkireä

    - Y.E.I.S Boostbottle, toimii parhaiten 7800rpm

    - Chaoparts hiilikuituläpät, paremmaksi viilatussa läppäkotelossa

    - Imukaula 28mm->30mm kaasarille

    - 30mm Dellorto PHBE, säätötaulukolla 0->+30 asteeseen
    (PS,TK,seosputk,neulat)

    - Tulppa: BR9ES-> BR9EG tai BR10EG (matka/huudatus)

    - Kytkimessä hiotut välilevyt ja kitkalevyt, 15-25%jäykemmät jouset

    - Omavalmiste ketjunohjuri pelastamaan suuremmilta ongelmilta

    - Lämpömittari, mekaaninen, testattu kiehuvassa vedessä

    - Tarvittaessa säätöä varten pakokaasun lämpötilamittari,
    Japanista HKS, myös käytetty tulpan
    vaihtoa säätämistyökaluna, mahdollista myös Lambda anturin
    laittaminen tilapäisesti

    - Sigma

    Kuva

    - Kotarin takakatteet
    - Muokattu penkki, uudella nahoituksella (itse tehty molemmat)
    - Moottorin maalaus
    - Rungon maalaus
    - Sylinteri, kansi, jarrusatulat, iskari maalattu sinisellä
    - Takahaarukka maalattu
    - Tankki maalattu
    - Muokatut etukatteet, maalattavaksi, ei valmis
    - Uudet nappula renkaat alle, continental
    - Fatbar tanko
    - Kiillotetut vanteet
    - Kilventeline, minivilkut, pienempi & sirompi takavalo
    - Custom paisuntasäiliö, ei vielä valmis
    - Uusi maski
    - Änärin muokkausta kotarin katteisiin, tehty sirommaksi
    - Sinisiä letkuja mahdollisimman paljon
    - Joitakin yksityiskohtia kiillotettu tai hiottu metallin hohtoiseksi
    - Pienempiä yksittäisiä osia maalattu
    - Lopuksi yksinkertaisia mustavalko/musta sinisiä tarroja


Kuva

Kuva

¨Kaikkihan lähti TZR:stä, vuonna 2010, siitä asti tekniikkaa käyty läpi, jonka jälkeen mopo karkasi käsistä. Oli kaikennäköstä settiä kiinni, lopuksi jo Abbeyn road racing sylinterin porttaukset ja kannet. Sittemmin hiilikuitu läppiin, gianellin putkistoon. Lopulta sitten Sylinteri eräiden sattumien jälkeen lähti DT:seen, jolloin saatiin entistä enemmän kuutioita, parempi Gianellin putkisto, joka sopii sylinterille paremmin, hyötynä myös DT:n suurempi iskunpituus, jolloin kuutioita tuli hieman lisää. Lopputulos on aika sanoinkuvaamaton 22v vanha pyörä, josta ei vääntö ja teho tunnu loppuvan kesken.¨

Mulle penkitys paperit ei näytä muuta kuin tehojakauman eri kierros alueille ja parhaat säädöt. Numerot on numeroita, joka penkki näyttää erilaisia tuloksia, lopulliset tulokset katsotaan kesällä tien päällä :seko:
Viimeksi muokannut kymefighter päivämäärä 27.5.2013 20:21, muokattu yhteensä 202 kertaa

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:28

kesä alkoi iskeä päälle, moottori ei ollu kiinni, kaasarin säädöistä ei ollut hajuakaan... gianellin tehari eksyi matkaan käytetyiltä markkinoilta ja uudet suuttimet liikeestä, mäntä vaihtui uuteen...
Kuva
Kuva
Kuva
(kaverin tallissa takahäkin ja katesuunnittelun kimpussa)

projekti oli montaviikkoa tekemättä koulun ja töiden takia, rahat olivat lopussa ja kesätyöt alkaisivat toisella puolella suomea parin kuukauden sisällä... kun sitten ysiltä päästiin, moottori oli kiinni viikonlopun jälkeen, mutta ei lähtenyt käyntiin... säätöjen löytäminen toimivalle mottorille ja imukaulalle oli vaikeaa... lopulta pieni pealstus ja itsari käynnnistyi, seuraavat päivät olivat pyörän kasaamista kunnes imukaula halkesi... säätöjä jatkettiin ja ihmeteltiin miksi mikään ei vaikuta. Imuvuoto löydettiin uudessa painemittauksessa ja pyörän säätäminen aloitettiin uudestaan... lopulta saimme kaverin kanssa pyörän liikkeelle ja pääsimme säätämään ajamalla... muutama kokonainen päivä meni hakemalla tyhjäkäynti, pääsuutinta ja neulanasentoa... ongelmia oli vähän väliä, välityksiä tihennettiin säätämisen helpottamiseksi ja huippunopeus mitattiin sigman tarkalla ohjelmoinnilla kesähelteellä nakupyörän katteilla (joita ei ollut) 144.51km/h (14-46 välit) kaikki näytti toimivan... Y.P.V.S oli korjattu ja muutettu tehokkaammaksi ja säädetty moneen otteeseen... voimaa löytyi n. 11000 kierrokseen ja kiertoja oli 12krpm asti kunnes rajotin otti kiinni...
Kuva

pyörä siirrettiin pohjoiskarjalan alueelle ja huonoissa olosuhteissa kasattiin loput osat paikalleen ja yritettiin saaada harjoittelulupia kuntoon... työt alkoivat ja pyörässsä oli sähkö ongelmaa... jokin sekoitti y.p.v.s:n ohjausyksikköä oikosulun kautta... ypvs venttiili ei avautunut jotan pyörä oli kuristettu työjakson ajan... moneen otteeeseen otettiin sähköjä irti ja mittailtiin, korjauksessa ei löydetty ongelmia... lopulta kaikki sekosi ja valot eivät toimineet kun tyhjäkäynnillä... kyllästyttiin isäpuolen kanssa ja toimme pyörän kotia, irroitimme sähköt johto johdolta ja avasimme kaikki liittime/iitokset ja teimme ne uudestaan... löytyi huonoja paljon huonoja liitoksia ja huonokuntoisia johtoja joita uusittiin urakalla... sähköt takaisin kiinni, y.p.v.s liikkui ja tehot palasivat normaaliin, vilkut valot ja kaikki muu toimivat ny normaalisti.

Kun kaasari säädettiin keskikesän helteillä, tällä hetkellä ajaminen tuntuu hieman voimattomammalta, huippunopus on alhaisempi ja pyöränlämpötila ongelmien takia (käy liian viileänä) voimaa ja vetoja ei saa kaikkea irti... tämän viikon aikana pitäisi säätää kaasaria uudestaan ja korjata termostaatti ongelma (ilman tiheys vaihtelee lämpötilan mukaan joten suuttimien kokoja pitäisi muuttaa kesähelteestä-syksyn ja kevään ajojen ajaksi)
pyörä jaksaa imeä tankkia tyhjäksi kaasun ollessa täysin auki, parhaat lukemat kaupunki kruisailussa on ollut 5l/30km, mutta matka ajossa 14-46 välityksillä 5.5-7l/100km.

matkalla takaisin kotipuoleen pyörä kaatui kuljetuksessa, ja siitä seurasi juurimaalattujen (tankin ja takakatteen) vauriot, tankista lähti maaleja sekä kiinnikevaurioit, pilkälle itsetehty takakate halkesi keskeltä ja kiinnityspisteet irtosivat 100kg pyörän alla... siinä sitten nopeasti taiottiin kate kasaan ja jätettiin maalaamatta talven rakentuluaikaa odotellessa.

Kaikkea pientä on tullut väsättyä kiinni, esim: mittariston muutoksia (parempilämpömittari&volttimittari nopeusmittarin tilallem sigma ja vakio kiekkamittari)
parempi sylinterikansi on suunnitteilla, sylinterin kanavien suurentaminen ¨porttaaminen¨boostbottle antamaan kaasuunvastaavuutta, sekä magneeton kevennys ja tasapainotus olisivat seuraava rahanreikä... myös pc:llä ohjelmoitava sytytysjärjestelmä ja y.p.v.s ohjausyksikön uusiminen pc ohjelmoitavaan ja puristusten nosto... paljon olisi erialista hiomista, maalausta, kuiduttamista, maskimuutoksia, vannemuutokset, katemuutokset, putki/äänenvaimennin muutokset........ jne. kaikkea pientä modausta...

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:29

Kuva

Kuva

voi olla että joku kaunis päivä vielä saa sanoo hyvästit kortille....

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:31

http://www.youtube.com/watch?v=lCMwn4_Bah4

Pirellin polttovideo, 1-3 vaihde, kolmosella ei viittiny antaa hanaaa enää 7krpm... kallis rengas

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:32

jep! ens viikolla uus takarengas, vanne, ketjut ja rattaaaat + kytkin hajonneeen tilalle.... yks sakara katkes kytkinkruunusta sählätessä, omaa tyhmyyyttä huonooilla työkaluilla.

Löyty myös ¨pientä¨ kulumaa eikä levyt suostunu irtoamaan kruunusta ollenkaan, vilaa ja taas ajossa kunnes uusi tulee tilalle...

Kuva

ja tottakai rikoin vieläpä kytkinkäden nimettömän nivelen ja jänteen... varmaan enimmät syksyn ajot nytten ajettu kun ei kytkintä oikein pysty liikuttaa kahdellakaan sormella muita koskettamatta...

Kuva
Tuorevoitelun ratas halki ja sokat ja muut krääsät oli onneks pysyny laatikosta erossa...

Kuva
Kuva
(Puolivalmis look takakate,vanteet.....)

Käden parantumista jo odotellessa, välitykset on vaihettu 16-45 ja kaikkee pientä on tehty valmiiks... viimeisiä ajoja odotellessa!

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:36

Pyörä on ilmeisesti joskus 20vuotta sitten ollut tämän näköinen...

Kuva

Oon tässä jo vähän aikaa miettiny että onkos tezarista tehot hävinny... noooh koitin tossa huippuja (vaihdoin 16 piikkisen eturattaan ennen oli 14) ja sain edelleen nopeudeksi 130km/h joka on täysin sama lukema mitä sain 14-45 väleillä, päädyttiiin siihen tulokseen että kytkin luistaa, ja oikee kunnolla luistaakin koska eihän tuo ole muuten mahdollistakaan... tätä teoriaa puoltaa myös nopeuden samana pysyminen kun kierrokset kuitenkin nousevat.

Onneksi tänäään tuli NE pitkään odotetut polttokumi ja vanne+ketjutm takaratas + kytkin!

Onko kellään vinkkejä miten kytkimen saisi paremmin pitämään, kytkin levyt ovat kunnossa, vaijeri oikein säädetty... jäykemmät jouset??? Onnistuisko laittaa vaikka pari 250cc tzr kytkinjousta pakkaan 125cc. tarkoitettujen kanssa?

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:37

Nyt syksyn aikana tullut mietittyä tuota tehari asiaa, vaikuttaa siltä että tuo gianellin tehari on aika laajavetoalueinen eli vääntöö on mutta huipputehot ovat pienemmät kuin kapea-alueisessa jos ei sitä jo joku tiennyt. Muistaakseni Jollymototon putkella tuosta irtoaa mukavasti enemmän hepoja kuin gianellilla (+2-4hp?)
mutta vetoalue on huomattavasti kapeampi eli vaihteita joutuu leipomaan mutkaisella tiellä paljon useammin koska h.teho on jakautunut tietylle kapealle kierrosalueelle, suoralla ajettaessa hyvin kapea alueisella putkella varustettu pyörä vie voiton (jos on säädöt kohdillaan)
Jopa ulkomaan markkinoilla tuo jollymoton maksoi yli 300€ ei sitä tainnut edes suomesta saada?, joten päädyin ostamaan gianellin.

Kuva

Laskeskeltiin tuossa 2 stroke wizard pipe pro:lla http://www.buildandclick.com/ putken mitat ja kaikki tarpeellinen valmiiksi ja ajateltiin kaverin kanssa alkaa valmistaa putkea viikoloppuna->ensiviikolla, tarkoituksena olisi saada putki mikä antaa hyvät tehot mutta suoralla kiihdyttäessä ei tiputa kierroksia vetoalueen alapuolelle. Aluksi oli vaikeaa saada kaikki tiedot tuohon ohjelmaan: kaikki huuhtelu ja pako aukkojen aukiolot asteina, porauksen halkaisijaa, iskunpituutta, mille kierroksille putki tulee, laaja vai kapea alueinen vai siltä väliltä jne.

Kuva

Ohjelman käyttäminen vaatii pientä tekniikan sanastoa englanniksi, ei meinaa löydy ihan joka kääntäjästä :D

Toisella ohjelmaan kopioidaan putken mitat ja putken taivutus asteina ja blaa blaa. Ohjelma kertoo siis millaisia palasia pellistä leikataan.

Ongelma on myös se että en tiedä paljon tuo tezari oikeasti kiertää... ajatuksena on nyt oikeasti hommata sellainen tietokoneella ohjelmoitava sytkä, jolla sais sitten tehot irti tuostakin vehkeestä. Nyt ois penkitys käytettävissäkin talvella isäpuolen tutun dynopenkissä kuopiossa, saisi sitten myös luotettavaa hepo/vääntö tietoa ja saisi säädöt kohdalleen! (hevosvoimat voivat heittää suunnasta toiseen penkistä riippuen muutamalla/parilla hevosvoimalla joten dyno tuloksia ei periaatteessa voi suoraan verrata toisiinsä, paitsi samassa penkitettyjen kesk.) Onneksi netti on täynnä suunt. ant. sytytys karttoja joista on hyvä aloittaa, täytyy vaan varoa ettei aikaista liikaa ja moottori ei ala nakuttamaan.
Boostbottlen lasku ohjelmakin löytyy (oikein tehtynä boostbottle voi pienentää kulutusta 10-15% ja lisää kaasuun vastaavuutta, vaikka kaikki väittävätkin ettei siitä hyötyä ole, miksi yamaha sitten tämän on kehittänyt?) Ohjelma: http://www.bimotion.se/
Tuosta samaisesta sivusta löytyy myös se sylinterikannen ohjelma, sylinterin porttaus ja muuta tarvittavia sovelluksia!

Saas nähä riittääkö rahat noihin katteisiin tai maaleihin, taitaa nuo hevosvoimat viedä kuitenkin mukanaan...

Irtoais yli 33heppaa renkaalta niin olisin tyytyväinen!
(Ku ei tää mikään kotari ole!!!)

http://www.buildandclick.com/
http://www.bimotion.se/
http://www.pulserate.com/
http://www.jollymoto.it/jolly-moto-eng.php
http://www.giannelli.com/eng/home/
http://www.youtube.com/watch?v=lCMwn4_Bah4[/quote]

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:39

Suoraan bomberin sivulta: http://turbo.bomber.fi/modules.php?name ... c&start=30

paveheiskanen kirjoitti:
Komentaja kirjoitti:
Northern_lights kirjoitti:
Korva kirjoitti::nono:


Onhan se hienoa, että tahtoo mielipiteensä julki tuoda, mutta jos ei taito/äly tuon parempaan riitä, niin mitä jos pitäisi omana tietonaan..? Paskanjauhantaan voi kaiken teinityttömäisen kirjoitustaitonsa näpytellä muiden hämmästeltäväksi.

Pahoittelut ot:sta. Itse projekti, vaikkei nyt kevarit se suurin kiinnostuksen kohde olekaan, on suht. kiinnostavaa luettavaa, varsinkin tuon putken osalta.


Melkein jokainen meistä pärinäpaavaleista on aloittanu mopojen ja piikkisten kanssa harratuksen... En tiä kannattaako näitä junnuja lytätä heti lähtökuopissa ? Joillakin kumminkin järki mukana näissä hommissa ? :wavey:


Oon kyllä tällä sivustolla huomannu et nuoret saa aika paljo negatiivista palautetta näistä projekteista, itselle tämä on ensimmäinen joten en ihan mikään ammatimies ole :D
Olen itseoppinu tekemällä viimeisen vuodena aikan kaiken minkä nytten teidän noista moottoreista, lasikuidusta kiteistä jne.


Veikkaan että paveheiskanen ei ole edes saanut tuota prätkää alkuperäisen näköisenä itsellensä..


Pyörä ei tosiaan ollut alkuperäisen näköinen kun tuli minulle... se oli tälläinen....

Kuva
Kuva
Kuva

Ja nyt luetellaan niiitä syitä minkä takia noita katteita ja maaleja ei enää ole... kuitenki kysytään:
Vilkut eivät toimineet (peilivilkut, joista peileistä ei nähny edes puiden latvoja)
Valot, robinhoodin lisävalot joilla ei olisi nähnyt edes vastaan juoksevaa hirveä
Kalliit maalit, ei tee mieli kaatua noilla maaleilla
Kesän aikana pyörä purettiin osiin lähes joka toinen viikonloppu joten noita katteita oli ihan turha edes alkamaan laittaa kiinni
Siinä nyt aluksi muutama tarkennus; lisää toki saa kysymälllä!


LähetäLähetetty: Kes Lok 19, 2011 8:11 pm Viestin aihe:
Korva kirjoitti: :nono:


Onhan se hienoa, että tahtoo mielipiteensä julki tuoda, mutta jos ei taito/äly tuon parempaan riitä, niin mitä jos pitäisi omana tietonaan..? Paskanjauhantaan voi kaiken teinityttömäisen kirjoitustaitonsa näpytellä muiden hämmästeltäväksi.

Pahoittelut ot:sta. Itse projekti, vaikkei nyt kevarit se suurin kiinnostuksen kohde olekaan, on suht. kiinnostavaa luettavaa, varsinkin tuon putken osalta.


Putken osalta tullaan palaamaan vielä viikonloppuna ja ensiviikon aikana jos se saadaan työn alle, lähinnä on nyt kiinni niistä piirrustuksista mitkä nyt ovat isäpuolen koneella toisella puolella suomea, saan ne käsiini pe-la...

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:44

Perjantai illan viettoa:
:seko:
Kuva

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:46

Kuminpolttoa:
http://www.youtube.com/watch?v=U74UTMNQTFc

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:47

Nyt saatiin sitten tehtyä se kauan odotettu tankomuutos,
aika paljon sai jyrsiä tuota kolmiopalaa ennenkuin raiserit alko pysymään suorassa :blah:
no nyt ne sitten kuitenkin on kiinni ja tankoki siinä samalla pienten vaikeuksien jälkeen.

Kuva

Tultiin siihen tulokseen että mittaristo vaihtuu talven aikana johonkin PALJON sirompaan!

Kuva
Kuva

nyt alkaa pikku hiljaa näkymään tuo pyörän lopullinen olemus, vielä talven aikana katemuutoksia ja kaatumarautoja yms.


Tuli tuossa tehtyä kooste projektista josta löytyy kuvat, burnikset, ajoa ja ääninäytettä :paha:
Huimat 7min tuli lopullisen videon pituudeksi :nörtti:

http://www.youtube.com/watch?v=x5UZN7_maAQ

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:51

Kuva

nyt on sitten mäntä ja sylinteri irrotettu, mäntä kunnossa ja renkaat tallella... mittarit tilattu (kiekkamittaria ei enää tarvita)

ohjelmoitavaa cdi boxia haaveillessa, penkitys suunnitteilla ja sylinterin kannen kaavat ja mitat valmiita... helmikuussa-toukokuussa moottorin säätö ja sen jälkeen maaleja ja muuta krääsää.
yritystä on

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:54

Ennen joululomaa sain isäpuolen kautta mitat sylinterikanteen, päädyttiin käyttämään TSS500 sylinterikannen muotoja.

http://www.twostrokeshop.com/

Sivuilta on ilmeisesti jo poistettu sylinterikannen kuva, onneksi se päätyi jo koneen kiintolevylle talteen.
Tuo noiden 2-stroke shopin jätkien pyörä on jatkojalostettu oikein viimesen päälle, noista muutamista kuvista näkee ettei sitä kyllä halvalla ole tehty...

Tässä kuintenkin kuvia sylinterikannen muodosta, pitäis parinpäivän/viikonsisällä etsiä koneistamo jostain hyvinkään suunnalta...
Kuva
Kuva

Pyörässä tällähetkellä hitsattu uudet putket takahäkkiin ja takapenkki suunnitteilla, takakatetta laskettu, kilpi sivulle jne.
Mittarit tulevat ilmeisesti tankin viereen että saadaan lisätilaa valomaskin taakse johtonipuille.
Myös uudet varoitusvalot ja nopeusmittarin teline suunniteltu odottaa toteutumista.

Uuttavuotta odotellessa!

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 16:55

Kooste projektista, jonka jo aikasemminkin tuossa laitoin.

http://www.youtube.com/watch?v=x5UZN7_maAQ

Re: Yamaha Tzr125 Fighterproject viritystä/säätämistä/lasiku

8.1.2012 22:59

Mukavaa luettavaa ja jaksamista näiden hieman vanhempien pyörien kanssa. Tuo tavoite 33hp on aika kova takarenkaalta. Respectit täältä jos sen toteutat. Kerrankin projekti missä panostetaan myös paljon tekniikkaan.