Oli varhainen syksy ja koulut olivat alkaneet. Itseäni tämä vähän nyppi, mutta kylmien syyspäivien iloksi pihaan ilmestyi GeSsi valoittamaan mieltä.
Pyörä siis on 88-92 välillä valmistettu KTM GS 125.
-Pärrässä on valkoiset katteet keltaisilla tarroilla.
-Edessä on WP:een USD keula ja takana WP MX lisäsäiliöllinen kaasuiskari. Kummatkin on tietenkin säädettäviä.
-Koneessa tuntus olevan paukkua ihan mukavasti ja repii 110 kilosen rungon pystyyn kaasusta vielä 4 pykälällä vaikka kytkin luistaakin. (vaatii tosin pienen limbo-liikkeen ja välit on luokkaa enduro, eli mennä paljoa satasen yli huipuissa)
-Hauskahan tässä pöristimessä on se, että ketjut on oikealla ja poljin vasemalla puolella, tosin tähänkin tottuu aika äkkiä.
Käyntiinhän pärrä ei suostunut lähtemään ja siitä puuttui etulampun umpio, takajarrun työsylinteri+kytkin ei pidä ja takakumi oli puhki. Eikä ole vaikea uskoa pyörän ikää sitä silmäillessä.
Muutaman tunnin pajoittamisen jälkeen Kotariin tuli eloa. Kaasuttimen sisälmykset oli ruosteessa, jonka takia kohot oli jumineet ala-asentoon=järkyttävän lihava seos. Kone toimi esimerkillisesti, lähti käyntiin viimeistään toisella polkaisulla, kävi asiallisesti ja vastasi loistavasti kaasuun.
Testilenkin jälkeen huomasin, että kytkin ei pidä. Vaihdoin öljyt (joka piti muutenki tehä) ja pitihän se kytkin jonkin aikaa. Öljyt näyttää koko ajan muuttuvan kermaksi (kondenssivettä???).
Askissa näkyy olevan 2 kpl öljyproppuja joista kytkimen puoleinen on jollattu pilalle.
Elikkäs olisikos mahdollistan, että kytkimen pito-ongelma juontaa juurensa näistä edellä mainituista vaihde laatikon ongelmista. Koneeseen jää reilusti vanhaa öljyä+vettä=pilaa uudet öljyt, eikä kytkin enää pidä.
Noh, se kytkin piti ihan jees, kun ajeli hiekkateillä ja metikössä.
Sitten tapahtui jotain kovin ikävää, kone leikkasi.
Kun kone oli saatu levälleen pitkin autotallia, niin saatoin alkaa tutkailemaan miksi ja millaista vauriota koneen lahoaminen aiheutti.
Vika ilmeni ajaessa siten, että tehot vain laski ajossa ja koneen käynti heikkeni. Ei sivuäänia tai nikottelua. Sammutin koneen ja huomasin, että puristukset oli poissa.
Tallissa syy tähän käytökseen selvisi: Pakoaukon säätimen reunasta oli lohjennut palanen ja se oli mennyt kannen männän väliin painaen männän lakea niin, että m-rengas oli juminut uraansa, eikä enää ollut tiivis.
Jostain syystä pytyssä ei ollut moitteen sijaa ja alakerta tuntuisi olevan vielä suht timmi.
Nyt, kun pärrä on osissa sitä pitäisi vähän rakennella alkuperäistä luukkia kunnioittaen.
Seuraavat asiat ovat suunnitteilla.
-Uudet alkuperäis etukatteet+tarrat
-Maskin ja takakatteiden hiominen kittaaminen ja maalaminen valkoiseksi.
-Uusien alkuperäistä vastaavien tarrojen teettäminen.
-Käppäri
-Piilossa oleva keulirauta
-Jonkun vanhan enskan nopeusmittari
-töötti
-koneen lämpömittari
-akku
-Vaijeri ryyppy koska alkuperäinen sijainti todella v***umainen.
-tankin maalaus
-matkustajan jalkatapit (pimuja varten
)
-Jos nappulaa riittä ja sattuu tarjous kohille niin xenonit.
-Jotain vintage sponssi tarroja hyvän maun rajoissa.
-uus mäntä, kytkin ja jouset
-uus alkuperäis etulokari.
-kaikki sähköt kuntoon.
-korkeampi tanko, että seisaaltaan ajo olisi helpompaa.
Prätkää olisi siis tarkoitus saada näyttämään uudelta 20v sitten ja piilo modernisoida Wanhanaikaisuuden kärsimättä kovin paljoa. Budjetti on kuitenkin hyvin rajallinen ja tulen käyttämään mahdollisimman paljon omia käsiä, purkuosia ja bilteman tuotteita.
Pahoittelen kielioppia, yritys oli kuitenki kova.
Kuvia tulee sitten vkl, edistyminen on sitten hidasta, koska käyn lukiota ja asun viikot asuntolassa, mutta yritän edistyä ja lätisen tästä laitteesta silloin tällöin vaikken olisi edistynytkään, jos jotakuta kiinnostaakin tälläisen laitteen tarina ja mahdollinen tulevaisuus.
Jos mietit mistä minä uusia osia tuohon saisin niin tuoltahan ne hommataan------ ----------------->
http://www.enduroklassiker.at <------on muuten loistava sivusto.
Viimeksi muokannut banaani-racing. päivämäärä 12.11.2011 3:48, muokattu yhteensä 3 kertaa