Tänne kaikki keskustelu mini- ja välikoon crosseista
Lähetä vastaus

Re: Minicrossin tekniikka

6.6.2015 19:00

Onko kellään tietoa että mistä voisi ostaa kannen zongsheng 250cc moottoriin?

Re: Minicrossin tekniikka

10.6.2015 17:55

Minkähän kokoisia yleensä on 125cc monkey type koneiden kaasarit? Lihalaatikoihin puretun projektin hommasin ja kaasari puuttuu.. Jos joltakin löytyy "johtosarjaa" tai kaasaria ni voipi tarjoilla ettei uusia Tarviis ostaa :roll:

Re: Minicrossin tekniikka

10.6.2015 19:06

Paljonkohan mahtaa mennä bse 125cc koneeseen öljyä, ja missä kohtaa öljyn pitää olla kun tästä tikusta katsoo?
Kuva

Ja toinen kysymys kuuluu, että mikäköhän mahtaa olla ongelmana kun korkeilla kierroksilla pätkii ja ei meinaa millään lähteä käyntiin? Voiko johtua nokka-akselin ajoituksesta?
Viimeksi muokannut Jonut päivämäärä 10.6.2015 21:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Minicrossin tekniikka

10.6.2015 19:24

pätkiminen johtuu rajoittimesta.

Re: Minicrossin tekniikka

10.6.2015 20:59

joonasfin kirjoitti:pätkiminen johtuu rajoittimesta.

Eihän näissä edes ole rajotinta? :D

Re: Minicrossin tekniikka

11.6.2015 0:54

imafinland kirjoitti:Minkähän kokoisia yleensä on 125cc monkey type koneiden kaasarit? Lihalaatikoihin puretun projektin hommasin ja kaasari puuttuu.. Jos joltakin löytyy "johtosarjaa" tai kaasaria ni voipi tarjoilla ettei uusia Tarviis ostaa :roll:
Vakio kaasuttimet on yleensä ovaalikurkkuisia, kooltaan vastaa ~20mm pyöreäkurkkuista, 24mm isompaa ei juuri kannattane laittaa.

Jonut kirjoitti:Paljonkohan mahtaa mennä bse 125cc koneeseen öljyä, ja missä kohtaa öljyn pitää olla kun tästä tikusta katsoo?

Ja toinen kysymys kuuluu, että mikäköhän mahtaa olla ongelmana kun korkeilla kierroksilla pätkii ja ei meinaa millään lähteä käyntiin? Voiko johtua nokka-akselin ajoituksesta?
Tikun litteä (ristikkokuvioitu) pää on öljynpinnan asteikko (min-max).

Huono tulppa voi vaikuttaa molempiin em. ongelmiin, vaihda uusi.
Onko sytytysennakkoa tai nokan ajoitusta säädelty? Useimmissa koneissahan ei ole säädettävää nokkaratasta, tietty ajoituksen voi laittaa kasatessa hampaalla pieleen.

Re: Minicrossin tekniikka

2.7.2015 22:24

Mites näissä säädetään ajoitus kohilleen, tuppaa menee jo hermot ku ei meinaa löytyä oikeaa ajoitusta :\

Re: Minicrossin tekniikka

3.7.2015 12:28

Nokan ajoitus = merkit kohdalleen. Sytytyksen säätö ajoituslampulla merkeistä, jos lamppu löytyy.
Jos kaasarin säädöt on ok, niin sytytyksen säätää tyhjäkäynnillä korvakuulollakin hyvin alueelle (puhdas käynti, kierrokset korkeimmillaan ja siitä "pari astetta" aikasemmalle). Sen jälkeen tarvittaessa säätää ajoitusta pienin muutoksin, jos esim. ylärekisteristä ei löydy vetoja.

Re: Minicrossin tekniikka

5.7.2015 1:44

mistä tuo tärinä johtuu kun ajan asfaltilla tolla minicrossilla. onko se että takavanne inan käyrä vai kloppirenkaat. aattelin ostaa uuden vanteen ja smotot. onko se muuten totta että smotoilla kulkee inan kovempaa.

Re: Minicrossin tekniikka

6.7.2015 18:00

Rengaslukko aiheuttaa sen tärinän. Jos sitä ei löydy niin voivathan nuo renkaat olla jo epätasapainossa muutenkin kun ei niitä tasapainoiteta edes tehtaalta lähtiessä.

Kyllähän se smotoilla kulkee sekä kiihtyy lujempaa kun vierintävastus vähenee ja vanteet todennäkösesti ovat vieläpä kevyemmät.

Re: Minicrossin tekniikka

7.7.2015 22:49

Lexi kirjoitti:Rengaslukko aiheuttaa sen tärinän. Jos sitä ei löydy niin voivathan nuo renkaat olla jo epätasapainossa muutenkin kun ei niitä tasapainoiteta edes tehtaalta lähtiessä.

Kyllähän se smotoilla kulkee sekä kiihtyy lujempaa kun vierintävastus vähenee ja vanteet todennäkösesti ovat vieläpä kevyemmät.

ok. mulla meni nyt kaasuvaijeri poikki tosta ja mulla on pikakaasu ni syökö pikakaasu vaijeria enemmän mitä normi kaasukahva systeemi. tietenkin se on myös kuskista kiinni mutta yleisesti kumpi on parempi ja ystävällisempi vaijerille. nopeasti vastaus plzz

Re: Minicrossin tekniikka

8.7.2015 0:47

Pikakaasu vetää lyhyemmällä kaasunväännölllä vaijeria enemmän, joten väärin säädettynä se voi kyllä vetää kaasuvaijerin poikki normaalia helpommin. Yleensä normaalin- tai pikakaasukahvan valinnan kriteerinä on ihan ajajan mieltymys. Teoriassa normaali kaasukahva pitkällä liikeradalla vetäisi vaijerin helpommin poikki, käytännössä (eli ajotilanteissa) pikakaasukahva voi olla syy tähän.

Jos vaijeri katkesi nipasta niin suosittelen vaihtamaan laadukkaampaan kaasuvaijeriin, mikäli itse vaijerista niin hieman voitelua sekä kumisuojusten kunnon ylläpitoa. Toki voi olla huonoa tuuriakin sen vaijerin suhteen, itse suosin normaalia kaasukahvaa kun ei urut ole pienestä virheestä heti auki :lol:

Re: Minicrossin tekniikka

8.7.2015 10:57

Lexi kirjoitti:Pikakaasu vetää lyhyemmällä kaasunväännölllä vaijeria enemmän, joten väärin säädettynä se voi kyllä vetää kaasuvaijerin poikki normaalia helpommin. Yleensä normaalin- tai pikakaasukahvan valinnan kriteerinä on ihan ajajan mieltymys. Teoriassa normaali kaasukahva pitkällä liikeradalla vetäisi vaijerin helpommin poikki, käytännössä (eli ajotilanteissa) pikakaasukahva voi olla syy tähän.

Jos vaijeri katkesi nipasta niin suosittelen vaihtamaan laadukkaampaan kaasuvaijeriin, mikäli itse vaijerista niin hieman voitelua sekä kumisuojusten kunnon ylläpitoa. Toki voi olla huonoa tuuriakin sen vaijerin suhteen, itse suosin normaalia kaasukahvaa kun ei urut ole pienestä virheestä heti auki :lol:

se katkesi jostain 3 cm päästä nipasta. olin keulimassa ja laskin niin tuntui että vaijeri venyi sentin ja sitten kaasutin pari kertaa ja poikki. voiko olla myös että laitettiin se alunperin niin tiukalle ettei sitä voinut säätää ja kun inan kaasu vääns ni otti jo kierroksia. ite kyllä pidän pikakaasusta kun vanhalla peruskaasulla se vaijeri jäi kiraukseen siinä motissä elikkä kaasu hirtii 2 päivän sisällä 3 kertaa joten ei kiitos enään mitään halpaa paskaa peruskaasua. jos löytyisi laadukkaampi ni sitten voisin ottaa sellasen käyttöön

Re: Minicrossin tekniikka

13.7.2015 0:25

Mites onnistuu lifan 125cc sylinterin pinnapultin vaihto? onnistuin katkasee yhe :roll:

Re: Minicrossin tekniikka

22.7.2015 16:52

Xelo11 kirjoitti:Mites onnistuu lifan 125cc sylinterin pinnapultin vaihto? onnistuin katkasee yhe :roll:

Otat putkitongeilla tms mutteriviritelmillä vanhan pois ja uutta tilalle. Toki ei kannata niillä piheillä kierteistä ottaa kiinni. Jos katkesi sisään ettei piheillä saa niin vastakierre tapilla
Lähetä vastaus