Tänne kaikki keskustelu mini- ja välikoon crosseista
Lähetä vastaus

Minicrossin tekniikka

9.9.2009 10:20

Tänne kaikki tekniikkaan liittyvät jutut/kysymykset sylintereistä, putkista, kaasareista, jne. Mitä tuossa kattelin niin ei löytynyt muilta topikeilta pelkkään tekniikkaan liittyvää keskustelua. Mutta kertokaas onko tuo yx 140cc pätevä kone? Itse oon kuullu että tuo 160cc on aika kova setti, mutta tuppaa hajoomaan aika herkästi jos kunnolla hetken ajaa, mitäs mieltä te ootte?
Viimeksi muokannut _JuISSI_ päivämäärä 10.9.2009 9:16, muokattu yhteensä 1 kerran

9.9.2009 16:33

Kaverin pyörässä on tuo yx140:n, ihan hyvä ja tehokas tuo tuntuu olevan...
Itsellä yx160:n ja on kyllä kova kone, ehjä tuo vielä on vaikka on kesän ajan saanut kenkää, eli kunnolla on ajettu ja useampi hetki, olen siis sitä mieltä että ei se ainakaan mulla ole levinnyt.

edit: kattelin kuvagalleriaa niin sullahan on kuva moposta jossa on yx140:n...eikös sun pitäs tietää onko se pätevä kone.. :D

9.9.2009 17:04

TheArska kirjoitti:Kaverin pyörässä on tuo yx140:n, ihan hyvä ja tehokas tuo tuntuu olevan...
Itsellä yx160:n ja on kyllä kova kone, ehjä tuo vielä on vaikka on kesän ajan saanut kenkää, eli kunnolla on ajettu ja useampi hetki, olen siis sitä mieltä että ei se ainakaan mulla ole levinnyt.

edit: kattelin kuvagalleriaa niin sullahan on kuva moposta jossa on yx140:n...eikös sun pitäs tietää onko se pätevä kone.. :D


Joo tänään vasta ajoin ekakertaa tuolla koneella ja sisään ajoa ku uus kone, sillä kysyin että onko tuo kone pätevä ku en vielä näistä hirveenä tiiä :D sen nyt tiiän että ei se mikään huono oo, mutta vähän tarkemmin aattelin kysyä, että minkainen on miten vääntää ja paljo tehoa on jne..
Edit: meneekö tuohon 140cc big bore sylinteri? Ainaki 160cc menee mutta mites tuohon 140cc jääkö lohkot liiat pieneksi niin isolle sylkälle joku 184cc tai joku semmonen se oli mitä kattelin

9.9.2009 19:04

184cc setti on Kawasaki-mallisille YX-koneille. Ei siis sovi. TB:n 160cc setti varmaan menisi.

9.9.2009 21:30

joo taitaa mulla olla hondan mallinen ellen iha väärässä oo.. Mitäs eroja on hondan mallisen ja kavan mallisen välillä? Taitaapi olla nuo koneet jotain kopioita niistä vai?

9.9.2009 21:39

Joo, 140 on ainoa "Honda"-tyylinen YX.
"Kawassa" on eri jako pinnapulteissa eli saa isompia sylinteritä kiinni. Koko yläkerta on erilainen.
Molemmat taitaa olla enempi tai vähempi jäljitelmiä Japseista.

10.9.2009 9:25

kertokaas mikä on paras sylinteri minicrossiin? Ja mikä putki ois paras ja kaasari? Kattelin netistä niin tuo mun putki oli vissiin tarkotettu big bore sylinterille tai niin ainakin ymmärsin, sanokaapa oonko ihan hukassa putkihan on BBR D-section, miten näissä 4T vehkeissä ku putkissa ei oo paisaria ja mitään muitakaan diffuusoreita niin voidaan suunnitella putki esim big bore sylkille? Vaikuttaako putken pituus tai alkukäyrän kaari, tai että minkalaiset kaaret niissä on taittumiskohissa?

10.9.2009 12:21

"Mikä on paras, mikä on paras?!?!"
Samaa jauhantaa koko foorumi täynnä.

Putken pituus, halkaisija, kartiot, (mutkat) vaikuttaa putken käytökseen. Mahdollisimman loivilla mutkilla pyritään tekeen, alkukäyrän halkaisija sama tai millin pari isompi kuin pakokanava, loppupätkä laskemalla optimaaliseksi. Perusvarma ratkasu tehdä kokomatkan samankokoisesta.

10.9.2009 13:14

Mikko* kirjoitti:"Mikä on paras, mikä on paras?!?!"
Samaa jauhantaa koko foorumi täynnä.

Putken pituus, halkaisija, kartiot, (mutkat) vaikuttaa putken käytökseen. Mahdollisimman loivilla mutkilla pyritään tekeen, alkukäyrän halkaisija sama tai millin pari isompi kuin pakokanava, loppupätkä laskemalla optimaaliseksi. Perusvarma ratkasu tehdä kokomatkan samankokoisesta.


Satutko tietämään että miten nuo kyseiset asiat, putken mitta, mutkat vaikuttavat putken ominaisuuksiin? Ja miten ne pitää mitottaa esim jollekkin tietylle koneelle vaikka just jollekkin big bore hommelille? Itsellä tuli mieleen että oisko siinä silleen että putken mutkat tehdään pakokaasun virtausnopeutta apuna käyttäen?

10.9.2009 15:50

eiku joo, jos joku haluaa tehdä omalle koneelle tehokkaamman putken mitä nuo perus suorat on niin mittaa ensin seuraavat jutut: pakoventtiilin aukioloaika asteina vauhtipyörältä ja pakokanavan pituus pakoventtiililtä pakoputken kiinnityskohtaan. Tämän jälkeen pitää tehdä megafoni putkeen, ei tietenkään niin isoa ku 2T on. Megafoni on siis laajeneva kartio mikä oikein tehtynä imee pakokaasuja ulos tietyllä kierrosalueella. Lyhyemmällä alkukäyrällä megafoni vaikuttaa kovemmilla kierroksilla, pidemmällä pienemmillä kierroksilla, lyhyellä megafoniosalla tehoa tulee enemmän mutta kapealla kierrosalueella, ja pitkä megafoni jakaa tietysti tehon laajemmalle kierrosalueelle. Tähän on olemassa kaavaki

10.9.2009 16:02

Mikä ois hyvä kone melkein joka päiväseen ajoon, ainakin kesällä. Talves vois säästää vanhan koneen, ettei suotta tarviis pyöritellä kovilla pakkasilla ns. parempaa konetta. Ja etinnässä ois yli 125cc kone. Lifan 140 oon katellu ja ois kuitenkin outer rotor kit, isovena kansi (kai?), ja kytkin vaihteiston päässä. hintaa ois 340€ suomesta. mitä muita vaihtoehtoa keksisitte? öljyn suodatin tietenkin ois kova sana, mutta tohon 110 koneeseenkin oon vaihelu viikoin välein öljyt, jotka tosin on ollu vain diesel koneeseen tarkotettua 15w 40. mitä muita koneita sais suht halpaan hintaa?

15.9.2009 12:36

_JuISSI_ kirjoitti:eiku joo, jos joku haluaa tehdä omalle koneelle tehokkaamman putken mitä nuo perus suorat on niin mittaa ensin seuraavat jutut: pakoventtiilin aukioloaika asteina vauhtipyörältä ja pakokanavan pituus pakoventtiililtä pakoputken kiinnityskohtaan.Tämä ei siis ole mikään virallinen, vaan hyvin pitkälle oman mietinnön tulosta, muttei mitään huuhaata. Tällä saa laskettua alkukäyrän ja megafonin pituuden melko tarkasti. Megafonin laajenemisen voimakkuus taas päätetään itse sen mukaan minkälainen vaikutus halutaan. Tämän jälkeen pitää tehdä megafoni putkeen, ei tietenkään niin isoa ku 2T on. Megafoni on siis laajeneva kartio mikä oikein tehtynä imee pakokaasuja ulos tietyllä kierrosalueella. Lyhyemmällä alkukäyrällä megafoni vaikuttaa kovemmilla kierroksilla, pidemmällä pienemmillä kierroksilla, lyhyellä megafoniosalla tehoa tulee enemmän mutta kapealla kierrosalueella, ja pitkä megafoni jakaa tietysti tehon laajemmalle kierrosalueelle. Jyrkempi megafoni antaa enemmän tehoa kuin loiva, mutta liian jyrkkä sekottaa vain moottorin toimintaa, joten parempi olla ahnettimatta. Mieluiten kannattaa tehdä pitkä ja loiva kartio, toimii paremmin. Putki on parasta tehdä niin että alkukäyrän taivutaa sopivan kokoisesta putkesta, ja megafoni tehdään 0,75-1mm vahvuisesta teräslevystä tms.

Tähän on olemassa kaavaki



Asteet saa mitattua käyttämällä ns. astekiekkoa, siis ympyrää johon on asteet merkittynä. Tämä kiinnitetään vauhtipyörään päälle, pyöritetään moottoria siihen kohtaan että pakoventtiili on aukeamispisteessä, pistetään pieni merkki siihen mihin astekiekon 0 osoittaa. Pyöritetään moottoria siihen asti kunnes pakoventtiili on sulkeutumispisteessä ja katsotaan merkin kohdalta montako astetta vauhtipyörä on pyörähtänyt. Kaava on siis kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava:

((dgr/720)x(60/rpm)xVsp)/2

Jossa dgr on tuo pakoventtiilin aukioloaika asteina, 720 meinaa asteita moottorin yhden työkierron aikana, 60 tarkoittaa tietysti sekuntteja eli 1 minuuttia, rpm on moottorin kierrosluku, Vsp on äänen nopeus pakokaasussa eli pakoputkeen purkautuvan paineaallon keskimääräinen nopeus (n. 470m/s)

Ensin lasketaan tuolla kaavalla alkukäyrän pituus. Se riippuu maksimikierrosluvusta jonka yläpuolella megafoni ei enää vaikuta. rpm kohtaan kaavassa merkitään siis kierrosluku, jonka kohdalla megafonin pieninkin vaikutus loppuu. Vastaukseksi tulee pakokanavan+alkukäyrän pituus eli rakennettavan alkukäyrän pituus on oikea kun tuloksesta vähennetään mitattu pakokanavan pituus.

Sitten lasketaan megafonin pituus samalla kaavalla. rpm kohtaan merkitään se kierrosluku, jolla megafonin vaikutus on suurin. Tässä kohtaa käy usein kuitenkin niin, että lasku antaa megafonin pituudeksi melko lyhyen arvon, suosittelen käyttämään rpm kohdassa vähän pienempää arvoa, esim. 9000 tilalle 7000, niin putken vaikutus jakautuu suuremmalle kierrosalueelle kun megafonista tulee pidempi.

Megafonin jälkeen ei ole pakko laittaa mitään, mutta silloin putkesta tulee melko lyhyt ja näinollen melko tyhmän näköinen. Megafonin jälkeen voi laittaa samanvahvuista putkea, ja sen päälle tehdä äänenvaimentimen. Äänenvaimennuksen kannalta tämä putki ei kannata olla järjettömän suurta, se heikentää vaimennuskykyä. Koska loppuputki taas ei saa olla pienempää kuin megafonin loppu, ei megafonin laajennuksessa kannata senkään vuoksi ahnehtia. Jos alkukäyrä on halkaisialtaan 2cm, kannattaa putken lopun olla max 4cm niin äänet pysyvät vielä jotenkin hallinnassa. Jos alat tosissaan tekemään tällaista tehoputkea niin mittaa ensin nuo omasta mopostasi. Kierrosluvut esimerkissä: 11 000rpm kohdalla megafonin pieninkin vaikutus loppuu. Käytännössä se on jo todella pieni 10 000 kohdalla.
Eniten tehoa haluaisin megafonin antavan kierrosluvulla 8000, kaavassa käytän arvoa 6500.

1. Alkukäyrän pituus:

((200/720)x(60/11000)x470)/2
=36cm

tästä vähennetään oletettu pakokanavan pituus:

36-5=31 cm

2. Megafonin pituus:

((200/720)x(60/6500)x470)/2
=60cm

tästä vähennetään alkukäyrän+pakokanavan pituus:

60-36=24cm

Tällä mitotuksella putken pitäisi lisätätä tehoa välillä 5000-10000 rpm, suurin tehonlisäys välillä 6500-8500. Jos alkukäyrän halkaisija olisi noin 18mm, voisi megafonin lopun halkaisija olla vaikkapa 35mm. Sen jälkeen vaan tasapaksuista putkia sopivan mittaisesti, siihen vapaavirtausvaimennin ja vot.

EDIT: tällainen putki tietysti on kaikilla kierrosalueilla vakiota tehokkaampi johtuen alkuperäisvaimentimen ahtaudesta.

1.10.2009 17:35

Puhistin äsken ensimmäistä kertaa tosta 125cc jialingistä öljysihdin ja se oli aika likainen. Eli onko kyseisessä moottorissa erillistä öljynsuodatintakin? Ja mistä mahtaisi saada räjäytyskuvia koneeseen?

1.10.2009 18:11

Keskipakoputsarin lisäksi on koneen etuosassa alhaalla öljysihti johon tarttuu isoimmat köntsät. Muita putsareita ei ole.

18.10.2009 11:51

moi :)onko tietoa onko daytonan koneet laadukkaita/kestäviä? ja miten usein pitää tehdä jtn isompia huoltoja?esim. männän vaihtoa? ja mistä saa osia tuohon daytonan koneeseen? entä viriosia?
kiitos ;)
Lähetä vastaus