Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

14.11.2007 10:54

Eikös tuo katettu pikku-Suiza ole kuin tehty huippunopeuskisaan varten - luulisi ilmanvastuksen olevan oleellisesti pienempi kuin missään muussa mopossa? Siis jos kuski vaan mahtuu edes suurimmaksi osaksi katteiden taakse piiloon.

14.11.2007 10:58

Nalle Puch kirjoitti:Eikös tuo katettu pikku-Suiza ole kuin tehty huippunopeuskisaan varten - luulisi ilmanvastuksen olevan oleellisesti pienempi kuin missään muussa mopossa? Siis jos kuski vaan mahtuu edes suurimmaksi osaksi katteiden taakse piiloon.


Mahtuuhan se, kun ottaa vaan sen klassisimman ajoasennon; Tarrana tankilla, selkä seitsemällä laineella :D.

Kyllä se katteiden osalta varmaan kirii aika paljon, ja tuolla tosiaan pikku paranteluilla varmaan aika kovat huiput ottaa. Mutta, varallisuuden sanelemana pitää vähän tinkiä, kun ei ole vara ostaa toista sylinteriä, ja tuolla nykyisellä olisi tarkoitus käydä ihan kisoissakin, joissa määrää ihan eri asiat kuin huippunopeus.

Toisaalta 80cc houkuttaisi kovasti :P.

14.11.2007 11:28

Onhan tuokin hyvä tavote, ja luultavasti saavutettavissa kohtuullisella vaivalla. Vaatii vaan sopivan männän joka kestää mukavasti kierroksia. Muutenhan tuollainen Tunan kaltainen "pitkäiskuinen" vääntää kuin rekka.. ;)
Semmonen satkun ottava pytty mullakin on, naarmuilla tosin nykyään, mutta kyllähän siinäkin on vielä parannettavaa, joten eiköhän se 110 sieltä irtoa.
Nalle Puch kirjoitti:Mulla taas on tavoitteena päästä Super Sportin vakiopyttyä aihiona käyttäen 110 km/h. Saapa nähdä montako pyttyä pitää viilata pilalle ennen kuin ollaan siellä päinkään...

14.11.2007 17:38

Mulla on kans tavoitteena tuosta omasta projektista ottaa se satku rikki, ainakin näin aluksi. ;) Projektina on vakiopytty-puch itserakennetulla läppiksellä. Am6:n mäntä kestää kohtuullisesti kierroksia, joten siitä ei ole kiinni.

14.11.2007 20:23

Omat tavoitteeni eivät aivan yllä samalle tasolle teidän kanssa sillä itselleni pitäisin saavutuksena päästä 80 km/h paremmalle puolelle tuon tarvikepytyn avulla ja 55 cc rajojen sisäpuolella. Sen verran kuitenkin yritän saada tehoa lisättyä, että etupyörä ei pysyisi maassa täyskiihdytyksessä :) Nämä seikat siksi, että en luota tuon Tunturin runkoon enää kovinkaan paljon kovemmassa vauhdissa. Jarrutkaanhan eivät tiedettävästi ole tehoikkaimmat vastaan tulleet.

Mitä nyt olen lukenut näitä viestejä niin noita luokkia voitaisiin rajata mielestäni seuraavasti:

- 55 cc

- 80 cc

- Vapaasti muokatut, suuruusluokka vapaa, alkuperäinen vaihteisto eli ns. Pro-luokka. Vaihteiston lohkot saisivat olla alkuperäiset, muutoin vapaasti valittavana muokkaako kytkintä, vaihdevälityksiä yms. (Suikkasta silmälläpitäen ;))

Niin ja lisättäköön vielä, että uusendurot eivät ole mukana kisassa, AX, Aqua yms. kuitenkin sen verran matalaviritteisiä jo viriosiltaankin, että pääskööt mukaan.

15.11.2007 0:57

Kuinka paksut männänrenkaat noissa Am6 männissä on, ja kuka niitä myy? Entäs kriittiset mitä, männäntapista männänlakeen, ja helman pituus?

Betaversio kirjoitti:Am6:n mäntä kestää kohtuullisesti kierroksia, joten siitä ei ole kiinni.

15.11.2007 19:49

vezcu kirjoitti:...Aqua yms. kuitenkin sen verran matalaviritteisiä jo viriosiltaankin, että pääskööt mukaan.

Vähän ehkä makuasia mutta Aquan vakiopytty ei mun mielestä kovinkaan matalaviritteinen: törkeän iso läppäventtiili ja 5 huuhtelua jne.

15.11.2007 20:34

Am6:n männissä on milliset renkaat. Mäntiä löytyy joka ikisestä derbikaupasta hyllytavarana. Männäntapilta lakeen 5mm enemmän kuin puchin männissä, mitähän nyt lieneekään. Helman pituus 50mm. Kuitenkin pidempi helma kuin puchissa.
Sarvi-Perkele kirjoitti:Kuinka paksut männänrenkaat noissa Am6 männissä on, ja kuka niitä myy? Entäs kriittiset mitä, männäntapista männänlakeen, ja helman pituus?

15.11.2007 20:44

Betaversio kirjoitti:Am6:n männissä on milliset renkaat.


tarvike männissä ainakin on muistaakseni 1,25 mm renkaat :roll: mutta hyvin niilläkin tulee toimeen, kun männän hinta on jotain 17 ¤/kpl...

joitakin "kisamäntiä" saa sitten visiin 0.8 mm renkailla, mutta se hinta taas...

15.11.2007 23:52

Onko ne mopon renkaat vapaavalintaiset. Esim. karkea ja leveä nappularengas hidastaa vauhtia selkeästi. Renkaan koolla tuskin on väliä kun välityksiäkään ei ole rajattu. Ja tuohon aerodynamiikkaaiheeseen palatakseni, onko eri muotoinen bensatankki sallittu tai TT peräkuuppa?

16.11.2007 0:40

Kai ne gummit saa olla semmoset kun huvittaa, kunhan nyt ei sitten vanteiksi asenna jotakin kilpapyörän sentin leveitä rinkuloita.
Ja saahan ne nappulat pois, vaikkapa Munro-tyyliin rälläkällä slicksit alle!
Mun mielestä tankin ja kuupan voi vaihtaa, onhan Tunturi DX:ssäkin kuuppa jo vakiona.. ;)

Suikkanen kirjoitti:Onko ne mopon renkaat vapaavalintaiset. Esim. karkea ja leveä nappularengas hidastaa vauhtia selkeästi. Renkaan koolla tuskin on väliä kun välityksiäkään ei ole rajattu. Ja tuohon aerodynamiikkaaiheeseen palatakseni, onko eri muotoinen bensatankki sallittu tai TT peräkuuppa?

16.11.2007 1:25

mun puolesta sallittaneen vaikka pienet katteet (olisko se sellainen ns. puolikate vielä hyväksyttävä :roll:), kunhan ei mitään "luotikoreja" aleta rakentamaan...sovittais vain katteen max. koko neliöissä... esim. 0.25 m2 (eli katteen tulisi sopia 0.5 m x 0.5 m "raamien" sisään.

16.11.2007 15:30

Mun mielestä vielä tankin ja takakuupan voi rakentaa / vaihtaa / lisätä / poistaa. Mutta mitään etukatteita en sallisi, paitsi jos sellainen on ko. laitteessa vakiona.

Ja kun ei loppuunajettuja (mallia Hamilton) kumejakaan oikein voi kieltää niin sama kai se sallia myös "kaupan slicksit". Mutta olis ehkä hyvä rajata minimileveys renkaille sen mukaan mitä ne kapeimmillaan on vakiona - 2,25 tuumaa vai onko kapeampia?

Ja pitäiskö laittaa säännöksi että rungon pitää olla alkuperäinen tai jollain tavalla rajoittaa sen muutoksia? Ettei menisi liikaa aerodynamiikkakikkailuksi (supermatala päällä maattava runko). Etu- ja takahaarukan suhteen ei tarvinne rajoituksia, mutta entä rengaskoko - voiko laittaa PeeVeen kottikärrynpyörät Tiigeriin vai pitääkö käyttää ko. rungossa alunperin ollutta rengaskokoa parin tuuman toleranssilla?

Mulla oli nimittäin tarkoitus vaihtaa kisarassiin alkuperäiset 19" vanteet pienempiin eli 17"...

16.11.2007 16:02

Jos osallistun tuolla Hariztech RR:rälläni niin enkö periaatteessa saa tehdä sellaiset katteet kuin haluan koska kaikki alkuperäiset katteethan on sallittu? Ja tämä pyörähän on itsetehty alusta loppuun lähes kokonaan eli nuo katteethan olisivat alkuperäiset "tehtaan" valmistamat? ;)

16.11.2007 16:18

Musta yritätte tunkea liian paljon eri laitteita samojen luokkien alle. Ei tule onnistumaan tai sitten sääntöjä pitää laatia pitkä litania, joka loppupeleissä kääntyykin itseään vastaan. Eli rajoittaa tekijän mahdollisuuksia ja mahdollisten ideoidensa soveltamista.

Katteista sen verran, että jos nyt niille tulisi asettaa jokin kattorajoitus, niin sitten esim tyyliin "max 50% pyörästä saa olla katteiden peitossa." Näin eri merkkisten mopojen koko ei vaikuta niin paljon, mitä se tekisi jos katteille aletaan antamaan max arvoja muuttumattomina pinta-ala mittoina. Toivoisinkin, että katteita ei missään nimessä suljettaisi pois. Sekin kertoo tekijän kädentaidoista, jos osaa tehdä katteet, joista loppupeleissä on ihan oikeaa hyötyä eikä ilmanvastus lisäänny. ;)

Ja loppuyhteenvetona tällä kinataan nykyisellään enemmän säännöistä ja alkuperäinen ajatus uhkaa hautautua topicin syövereihin.
Ehdotankin nimeksi Nopeus-ja kiihtyvyyskilpailun sääntökinastelu :)

Edit: En muuten katsoisi lainkaan pahalla, jos joku päättäisi toteuttaa "Burt Munro Replican" :) Siis mopon tekniikka mutta lasikuitu-katettu ulkomuodoiltaan Munron ajokkia vastaavaksi. Ainakin sellaisesta kuvasta päivä piristyisi kummasti. :D