Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

12.11.2007 15:49

Niin...

Minusta kaikista yksinkertaisin olisi vain raaka jako mallia Vanhat mopo vs Minarelli AM6 & Rabasa & Morinin uudet koneet (gas gas).

12.11.2007 16:15

Tume34 kirjoitti:Niin...

Minusta kaikista yksinkertaisin olisi vain raaka jako mallia Vanhat mopo vs Minarelli AM6 & Rabasa & Morinin uudet koneet (gas gas).

jep jep jotain tuota linjaa..tai sitten vesimiehet tehkööt omat sääntönsä .

itse en jaksa ottaa tätä kamalan vakavasti..ennemminkin kiinnostaa millä speksillä mikäkin teho/huippunopeus/kiihtyvyys on saatu.

jos jotain jakoa pitäisi olla niin:vesimiehille omat luokat. nuo rabasta ja minarellit voi kyllä helposti määritella omaan luokkaan.

12.11.2007 19:25

Zam64 kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Niin...

Minusta kaikista yksinkertaisin olisi vain raaka jako mallia Vanhat mopo vs Minarelli AM6 & Rabasa & Morinin uudet koneet (gas gas).

jep jep jotain tuota linjaa..tai sitten vesimiehet tehkööt omat sääntönsä .

itse en jaksa ottaa tätä kamalan vakavasti..ennemminkin kiinnostaa millä speksillä mikäkin teho/huippunopeus/kiihtyvyys on saatu.

jos jotain jakoa pitäisi olla niin:vesimiehille omat luokat. nuo rabasta ja minarellit voi kyllä helposti määritella omaan luokkaan.

Samoilla linjoilla (luulisin) Tumen ja Zamin kanssa eli esim. rajaa vesikoneet erikseen ja sillä selvä. Tai sitten ikäraja - 20 v sitten (1987) taisi vielä olla kaikki mopot ilmajäähyjä.

Ilmajäähyluokat vois ehkä (?) olla sitten nämä:

-Vakiopytty-classic 50cc (raja kuitenkin 55cc)
-Classic 50cc (raja kuitenkin 55cc)
-Classic 80cc
-Classic open (yli 80cc)

Vakiolohkot ja max 4 pykälää pitää tietysti olla noissa kaikissa eli ei mitään rossin koneita...

Tietysti jos halutaan niin tosirakentelijat voisi palkita uutteruudesta ja sallia ilmajäähystä itse tehdyt vesikoneet classic-luokkiin iskutilavuuksien mukaan (vanhat koneet tietenkin pääsee automaattisesti mukaan jos käytetään luokittelussa ikärajaa eikä jäähdytystapaa). Putkituskin vois kai olla sallittu toimenpide ainakin muissa kuin vakiopyttyluokassa. Ja miksei melkeinpä mitkä tahansa muutkin muutokset. Kunhan niistä sitten kertoo. Eli jos koneessa on vaikka pakoaukonsäädin ja turbo niin se olisi suotavaa myös ilmoittaa...

Ja projektin asiallinen dokumentointi on mun mielestä sitä, että siitä selviää koneeseen tehdyt muutokset. Ja selventäviä kuvia mukaan. kaikkia yksityiskohtia ei tietenkään tarvitse kertoa. Kuitenkaan kuvaus "viilattu tappiin + tehari + sahan kaasari ja välit" ei ihan riitä. Sarven 75cc Power+ -proju on tässä mallikelpoinen esimerkki (myös kulkupuolen osalta). Jos vaikka tällä tavalla saataisiin vähitellen selville, että kuinka koviin huippunopeuksiin ja kiihtyvyyksiin tietynlaisilla muutoksilla voi päästä.

Riittävän luotettava tapa mitata nopeus on, kuten Tume edellä totesi, GPS - tai poliisin tutka. ;) Mutta voitaisiinko hyväksyä esim. GPS:n avulla ASIALLISESTI kalibroitu Sigma?

12.11.2007 23:06

No en mä nyt tähän jäätävään kyytiin ihan suoralta kädeltä yhdy. Eihän se P+ tehtaalta tullessa hääppönen ole, mutta esim huuhtelualaa siinä on paljon (erityisesti 50 cc pyttyyn), ja imu- ja pakoalaa siihen saa viilalla. Huuhtelujen suuntaus on pyllystä, mutta nekin saa massalla ja viilalla tehtyä kuntoon.
No sitten otetaan se Terpi, johon kyllä kalliilla rahalla saa hienot pytyt sun muut, mutta se värkki painaa niin helvetisti, ja kuten yllä kävi ilmi, se ero pytyissä ei enää suuren suuri ole. Lisäksi, mä voin suunnitella putket, välitykset, sun muut semmosiksi kun haluan / tarvin, mihin se rahalla kaupasta osansa ostava virittäjä ei pysty. Se joutuu tyytymään siihen mitä insinööri on suunnitellu.

Eli summa summarum, jos mulle annetaan osaava kuski joka painaa 50 kg, ni voin kyllä heittää suhteellisen luottavaisena tuon oman Ruoskan viivalle ison rahan Terpiiliäkin vastaan.
Ainoa todellinen miinus on 4 vaihdetta vs. 6 vaihdetta.


Nalle Puch kirjoitti:Voisi olla aika jäätävää kyytiä jollekin erittäin taidokkaastikin rakennetulle 50cc PowerPlusulle, jos se laitetaan samalle viivalle isolla rahalla kasatun 50cc Terpin tai vastaavan kanssa. Siinä ei Suzuki-äijän kädentaidot välttämättä riitä vastaamaan tehdaspalikoiden ja 6-vaihteisen askin potentiaalille.

12.11.2007 23:19

Jos puhutaan pelkistä nopeus- tai kiihdytyskokeista, ei tuolla jäähdytystavalla SINÄNSÄ ole mitään merkitystä. Eri asia sitten jos ajettaisiin jotakin pidempikestoista kisaa.
Se nyt että nuo nestepytyt on ehkä keskimäärin parempia kuin ilmajäähyt, mutta kuten tuossa edellä kirjoitin, voi näitäkin eroja aika paljon tasoittaa jos vaan osaa ja tietää jotakin, joten mun mielestä tuota jäähdytystapaa ei ole tarpeen nostaa esille sääntöjen tasolla.

Ja muutenkin, kuten Zam totesi, eipä tästä ole syytä kehittää mitään kovin ryppyotsaista kisaa, pikemminkin olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisia saavutuksia eri kokoonpanoilla syntyy.

Jotenka mun ehdotus luokista on edelleen tämä:
-Vakiokannu 50 cc (alle 55 cc)
-Pro Mod 50 cc (alle 55 cc)
-Pro Mod 80 cc
-Open (yli 80 cc)

Joka tosin ei eroa tuosta Nallen ehdottamasta muuta kuin nimiltä, ja sillä että monet vehket voidaan sumputtaa jotakuinkin samaan luokkaan. Selkeyden vuoksi voisi olla viisainta kieltää putkittaminen tuossa vakiokannuluokassa, muissa se olisi täysin vapaata. Saaneeko vakiokannussa muuten lisätä esim läpät, tai vaikka sen pakoaukonsäätimen?

Nopeuden mittaamisesta, suhtaudun kyllä melko skeptisesti kaikkiin muihin kuin gps:ään. Vaikka sigman kalibroi, voi se sitten "unohtua" kalibroida uudestaan jos rengaskoko muuttuu, rengas kuluu tms. Sitä en tiedä ryömiikö tuo sigman lukema ajan mittaan luontojaan johonkin suuntaan.
Toisaalta, voihan nuo gps-lukematkin olla mitä sattuu, jos vaikka "sattumalta" suorittaa koeajot helvetin jyrkkään alamäkeen, ja odottaa vieläpä oikein vuosisadan puhurin myötätuuleksi. Jotenka sikäli gps:nkin käyttö vaatii itsekuria.

12.11.2007 23:23

voisihan tähän vetää vielä sellaisen säännön, että nopeus/aika pitää mitata kahteen eri suuntaan... sillä kompensoitaisiin ne tuuli ja alamäkitulokset aika tehokkaasti pois ;)

12.11.2007 23:30

No näinhän ne oikeet nopeusennätykset ajetaan, ja siinä on vielä tietty aika, jonka sisällä ne vedot erisuuntaan on ajettava. Eli ei pääse odottelemaan sitä tuulen kääntymistä tai tyyntymistä rajun myötätuulituloksen jälkeen.

Höylä kirjoitti:voisihan tähän vetää vielä sellaisen säännön, että nopeus/aika pitää mitata kahteen eri suuntaan... sillä kompensoitaisiin ne tuuli ja alamäkitulokset aika tehokkaasti pois ;)

13.11.2007 15:02

Juu ei - ryppyotsaisuus ei ole hyvästä tässäkään lajissa. Vaikka varsinaisia luokkia ei olisi lainkaan, niin erilaisten aihioiden ja rakennelmien variaatioita on joka tapauksessa niin paljon, että periaatteessa tässä saadaan lähes jokaiselle oma "luokka" tyyliin: "nopein alle 80cc mäntäohjattu PV" tai "paras 150 mm kiihdytysaika läppäohjatulla vakiopytty-Soliferilla"... ja kaikille hyvä mieli. ;)

Ja eikös vakiokiukaaseen voi laittaa vaikka pakoaukonsäätimen ja läpät, kunhan sitten kertoo mitä siihen on tehty. Siinä voi sitten vertailla että miten joku tietty rakkine / pytty liitää mäntäohjattuna ja läppäohjattuna tai vaikka luistiohjattuna. Mutta sen putkituksen vois ehkä tosiaan rajata pois vakiokiuluilta.

Esim. sigman käytön salliminen voi toki aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä ihan siitä syystä, että vaikka olisi tarkoitus ilmoittaa totuudelliset lukemat niin aina se kalibrointi ei välttämättä mene ihan nappiin ja silloin tuloslistaan vaikuttaa enemmän mittarivirhe kuin koneenrakentajan taidot. Höylän ehdotus nopeuden mittaamisesta kahteen suuntaan on hyvä. Niistä sitten keskiarvo olisi se vertailukelpoinen tulos. Saataisiin (tahattomatkin) alamäki- ja tuulitulokset ruotuun.

Mulle mopoja on vain nuo vanhat, täysin vailla ajo-ominaisuuksia olevat 50 kg painoiset laitteet varustettuna tehottomilla herätyskellon kokoisilla rumpujarruilla... en edes osaa ajatella noita enduroita mopoina - mulle ne on ennemminkin kuristettuja kevareita. Paremmin asiasta tietävät voi korjata jos menee aivan pieleen, mutta huhujen mukaan jollain pro-palikoilla esim. 50cc Derbistä saisi reuhdottua luokkaa 17 heppaa. Jos tuo pitää lähellekään paikkansa niin luulisi jo laitteen kimpoavan viivalta ja keräävän huippuja ihan kohtuullisesti. Niin ja tuon huhun alkuunpanija oli viime vuoden Helsinki-GP:n (mopokisa) selostaja.

Itsekuria ja omaatuntoa olisi suotavaa olla itse kullakin mittaustavasta riippumatta koska kisaa käydään herrasmiespohjalta ilman että virallinen valvoja on vieressä vahtimassa. Paitsi silloin kun tulos repäistään poliisin tutkaan. Ja jos joku tuollaisen tutkatuloksen tekee, niin yrittäkää suostutella poliisi antamaan tehdä veto vielä toiseenkin suuntaan keskiarvon saamiseksi. Syyksi voi sanoa, että tulosta ei muuten hyväksytä motot.netissä käytävään mopojen huippunopeuskisaan... ;)

So not, tuloksista riippumatta hatunnoston ansaitsee jokainen, joka saa ylipäänsä jotain rakennettua, dokumentoitua, mitattua ja vielä raportoitua tänne saakka.

13.11.2007 18:19

Juu samaa mieltä noista uusenskoista, ei ne jotenki sovi mun mopo kategoriaan.

Ja tosiaan, varmaan malossi mhr teamin kun laittaa 50cc:nä derbiin niin varmaan jotain tuota luokkaa tehot. 50cc polinillekin ilmotetaan 14 tai 14.5hp, ja sehän ei ole kirein 50cc derbiin.

13.11.2007 18:27

Joo, onhan nuo endurot ihan eri luokkaa. Vielä kun heittäisi esim. Rabasan motin s1:sen tms runkoon niin voi sitä teho/painosuhdetta.

Ja ei se selostaja väärässä juurikaan ollut tehoista puhuttaessa, melkoisen kireitä ovat nuo kireimmät 50cc pytyt. 116km/h sai aikoinaan kaveri poliisin tutkaan 50cc polinilla+hiluilla :roll:

13.11.2007 22:59

No niin, täähän kuulostaa aivan kivalta pikku haasteelta. Tuolla jossain aikasemmin asetin P+ 50 cc tavoitteeksi 110 kmh, mutta jos joku Polinikin kerta vetää 116, niin kyllä mä asetan sitten omaksi tavoitteeksi 120 kmh. Täytyy vissiin sitten paneutua hiukan huolellisemmin sen pytyn sielunelämään, ja erityisesti niihin huuhteluihin.. ;)

Listaanpa tähän ihan omaksi huvikseni ja muistutukseksi nuo tavoitteet härveleille mitä keväällä olisi tarkoitus ajeluttaa:
Tunturi SS, JPC 65 cc -> 120 kmh.
Suzuki P+ 50 cc -> 120 kmh.
Suzuki P+ 75 cc -> 130 kmh.

Tuo Tunturin tavoite voi olla aika helppo, koska mulla on nyt aika hyvin tehty JPC hyllyssä, ja lisäksi Tunan päälle pääsee hyvin "makaamaan" ilmanvastusta piiloon.

Tuo huippunopeuksista "kisaaminen" on kyllä sikäli äärimmäisen tyhmää, että jos mennään aerodynamiikan puolelle ja aletaan lisäämään muoviheebeliä niin sieltä alkaa löytyä noita lisäkilsoja verrattain helpolla. Että pitäskö säännöissä tähän ottaa jotain kantaa? Kannattaa ehkä mennä Enzo Ferrarin hengessä, eli "aerodynamiikka on niitä varten, jotka eivät osaa rakentaa koneita".

Jukke- kirjoitti:Ja ei se selostaja väärässä juurikaan ollut tehoista puhuttaessa, melkoisen kireitä ovat nuo kireimmät 50cc pytyt. 116km/h sai aikoinaan kaveri poliisin tutkaan 50cc polinilla+hiluilla :roll:

13.11.2007 23:25

Sarvi-Perkele kirjoitti:Kannattaa ehkä mennä Enzo Ferrarin hengessä, eli "aerodynamiikka on niitä varten, jotka eivät osaa rakentaa koneita".

Ehdottomasti Enzon malliin - kaikki katteet (joita ei vakiona rakkineessa ole) on kielletty... ylimääräistä rojua (kuten lokasuojat, tarakan ja jarrut) saa toki poistaa. Ja ihan kohtuullisen miehekkäät nopeustavoitteet sulla Sarvi!

13.11.2007 23:33

Joo no ne on asetettu sillai että niissä on jotakin haastetta. Kato kun ei vanha jaksa muuten innostua jos ei joudu hiukan tuumailemaan..
Mutta kyllä mä noita silti varsin realistisina pidän.

Nalle Puch kirjoitti:Ja ihan kohtuullisen miehekkäät nopeustavoitteet sulla Sarvi!

14.11.2007 9:24

Mulla taas on tavoitteena päästä Super Sportin vakiopyttyä aihiona käyttäen 110 km/h. Saapa nähdä montako pyttyä pitää viilata pilalle ennen kuin ollaan siellä päinkään...

14.11.2007 10:13

Suzukilla olis tarkoituksena tuolla 50cc:llä hätyytellä aluksi satasta, kun ei tuota kuitenkaan nopeusennätyksiin ole tehty, niin pakko vähän tinkiä äärimmäisestä huipputehosta.