Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

9.11.2007 0:34

Tume34 kirjoitti:Mää taian tehä sen tempun, ihan kaikkien parhaaksi, että jokainen tännekuulumaton viesti poistetaan surutta. Jos et tiedä varmasti, onko postauksesi varmasti asiallinen, jätä se postaamatta.



Lisää tämä vielä jotenkin topicin otsikkoon niin bueno. Mäkin voin tätä putsailla aina kun tänne eksyn. Pidettäköön siis tämä täällä niin "provirittäjäkyvyt" pääsevät täällä esiin ja sitten ehkä lunastavat paikkansa pro-virittäjien ihailtuun joukkoon.

9.11.2007 0:39

no joo, ehkä se 400 m on tosiaan mopolle jo hieman liian pitkä matka :roll: maksimaalinen kiihtyvyys on tosiaan ohitettu varmasti jo siinä 200 m kohdalla :D

vissiin taas hieman liikaa keskittynyt autoihin viimeaikoina ;)

siinä 400 m matkalla ehkä erottuu/saavat etua taas liikaa ne joilla on tosiaan kova huippunopeus...
Viimeksi muokannut Höylä päivämäärä 9.11.2007 0:41, muokattu yhteensä 1 kerran

9.11.2007 0:40

mitäs vittua am6 ja nää vehkeet kielletään?? kaikki saatanan vanhat romut vaa sallitaan kisaan? onkos sitten kyykkymopot sallittu?

9.11.2007 1:01

No eikai niitä kukaan kieltämässä oo, toisaalta en näe paljon järkee verrata jotain uusenskaa esim Tunturiin, koska siitä enskasta saa puhallettua 30 hp, kun Tunassa taas 15 vaatii jo pientä askartelua.

Toisaalta, kyllä mä uskaltasin omalla S:llä lähtee aika montaa uusenskaa vastaan työntelemään.

kiljubuu. kirjoitti:mitäs vittua am6 ja nää vehkeet kielletään?? kaikki saatanan vanhat romut vaa sallitaan kisaan? onkos sitten kyykkymopot sallittu?

9.11.2007 8:37

Itse olisin ainakin kiinnostunut Am6 ja Rabasan mottien kiihtyvyydestä (Ja samalla huippunopeudesta), mutta kun yleisesti mittaustulos on luokkaa "100 suuttimella, 120 teharilla".

Miksei voisi olla luokka "Newpower 50cc/6vaihdetta"?

Jatkakaa modet vain samaa linjaa, Itse en ainakaan tahdo kuulla yhdestäkään mittarilukemasta tai ns. "arviosta".

9.11.2007 8:46

Aivan. Paskaahan siitä vaan seuraa, mutta voisihan ne kokeilla ottaa mukaan, kun kerran kannatustakin on.

9.11.2007 9:38

Itsekin tullut testailtua tuota kiihtyvyyttä juurikin tuolla 200 metrin matkalta. Jos tuon ruoskan joskus saisikin kunnolla vetämään ja mittalaitteisto mukana, niin informoin tuloksista. Mutta toistaiseksi ei ole mitään kovan luokan lukemia tullut (eikä varmaan ole tullakseen :)).

9.11.2007 10:08

Mulla ei oo mitään resursseja liittyä mukaan, mutta kävi mielessä että jos otetaan uudet nestejäähyt mukaan, niin esimerkiksi pytty saisi olla vakio 50cc.

Tällöin nähtäisiin todennäköisesti sitä oikeaa viritystä, ja kustannukset pysyis kasassa. Vakiopytylle on Pertti Perusvirittäjän taidoilla turha ostaa esim. uutta kampuraa / vaihteistoa.

9.11.2007 11:25

Atech kirjoitti:Mulla ei oo mitään resursseja liittyä mukaan, mutta kävi mielessä että jos otetaan uudet nestejäähyt mukaan, niin esimerkiksi pytty saisi olla vakio 50cc.

Tällöin nähtäisiin todennäköisesti sitä oikeaa viritystä, ja kustannukset pysyis kasassa. Vakiopytylle on Pertti Perusvirittäjän taidoilla turha ostaa esim. uutta kampuraa / vaihteistoa.


Mutta muokkaamattomallakin vakiopytyllä päästään yli 100km/h näissä uusenduroissa. Ei kauhean reilua... Ja kustannuksetkin olisivat tyyliin isompi kassu, valmis tehari ja välit. Ei siinä ole samaa fiilistä, jos korkeintaan imukaulan joutuu itse tekemään. Eli jos ei sotkettaisi näitä uusenskoja tänne, vaikka sellaisen itsekkin omistan.

9.11.2007 13:20

KonZa^^ kirjoitti:
Atech kirjoitti:Mulla ei oo mitään resursseja liittyä mukaan, mutta kävi mielessä että jos otetaan uudet nestejäähyt mukaan, niin esimerkiksi pytty saisi olla vakio 50cc.

Tällöin nähtäisiin todennäköisesti sitä oikeaa viritystä, ja kustannukset pysyis kasassa. Vakiopytylle on Pertti Perusvirittäjän taidoilla turha ostaa esim. uutta kampuraa / vaihteistoa.


Mutta muokkaamattomallakin vakiopytyllä päästään yli 100km/h näissä uusenduroissa. Ei kauhean reilua... Ja kustannuksetkin olisivat tyyliin isompi kassu, valmis tehari ja välit. Ei siinä ole samaa fiilistä, jos korkeintaan imukaulan joutuu itse tekemään. Eli jos ei sotkettaisi näitä uusenskoja tänne, vaikka sellaisen itsekkin omistan.
Ei varmaan pääse vakiopytyllä uusenduroissa yi 100km/h. Maksimissaan 95km/h jos sitäkään.

9.11.2007 13:38

rieju-man kirjoitti:
KonZa^^ kirjoitti:
Atech kirjoitti:Mulla ei oo mitään resursseja liittyä mukaan, mutta kävi mielessä että jos otetaan uudet nestejäähyt mukaan, niin esimerkiksi pytty saisi olla vakio 50cc.

Tällöin nähtäisiin todennäköisesti sitä oikeaa viritystä, ja kustannukset pysyis kasassa. Vakiopytylle on Pertti Perusvirittäjän taidoilla turha ostaa esim. uutta kampuraa / vaihteistoa.


Mutta muokkaamattomallakin vakiopytyllä päästään yli 100km/h näissä uusenduroissa. Ei kauhean reilua... Ja kustannuksetkin olisivat tyyliin isompi kassu, valmis tehari ja välit. Ei siinä ole samaa fiilistä, jos korkeintaan imukaulan joutuu itse tekemään. Eli jos ei sotkettaisi näitä uusenskoja tänne, vaikka sellaisen itsekkin omistan.
Ei varmaan pääse vakiopytyllä uusenduroissa yi 100km/h. Maksimissaan 95km/h jos sitäkään.


Kuhan heitin vain esimerkkinä, siis vakiopytty vakiokuosissa on hyvin eritehoinen uudessa barbissa ja jossain tunassa

9.11.2007 13:42

Mun mielest uusenduroille vois olla jokin yli 50cc luokka. Sieltä voisi löytyä enemmän kunnon virittäjiä kun vakiopyttyjen luokasta.

9.11.2007 14:02

Sarvi-Perkele kirjoitti:
-saako konetta ahtaa (mekaanisesti tai kemiallisesti)
-saako käyttää paukkubensaa vai pelkkää pumppubensaa
-saako lisäillä mekaanisia säätimiä (esim pakoaukon säädin)
-missä määrin sylinterin pitää olla alkuperäinen (putkittaminen, aukkojen ja kanavien totaalinen uudelleen muokkaus, yms, pahimmillaanhan pytystä voi säilyttää vain jäähdytysrivat ja sanoa että "tää on orkkispytty")
-saako lohkoja muokata ja missä määrin (case reed, huuhtelujen avarrukset / levitykset)
-saako elektroniikkaa käyttää (digitaalisytty, ruiskutus, muu moottorinohjaus)
-saako kampiakselia / kiertokankea muutella /vahvistaa, entä laakereita


Mopokisoista puheen ollen, miks missään ei oo pyritty jotenkin yhtenäistämään noita sääntöjä? Mitä olen mm. Zamilta ja jutuista täältä ymmärtänyt, niin joka niemennotkossa ajetaan likipitäen omilla säännöillä.
Oisko mitään järkee esim jollain porukalla tällä foorumilla pohtia semmosta yleistä "suositusta mopokisasäännöistä"?! Zam ja muut jotka kisoissa ajatte, ottakaa kantaa!
Itellä ei tuo kisahomma niin suuri kiinnostuksen aihe ole, koska ei tahdo aika riittää paljon mihinkään muuhunkaan, mutta jos olis yhtenäiset säännöt, niin vois edes harkita työntää rassia viivalle, joskus, jossakin.

Sitten kisahommista, mopokiihdytys olis hyvin kiinnostava laji, matkana esim 1/8 maili (~203 m). Ajetaanko sellaista tiettävästi missään?



- saa ahtaa
- kizapennsaa saa käyttää
- mekaaniset sätimet on sallittuja
- sylkän ei tarvi olla alkuperäinen, sylkän saa vaikka valaa jos osaa
- lohkoja saa muokata niin paljon kuin haluaa
- syttykäyrän ja ohjauksen saa tehdä itse jos osaa ja saa myös ostaa boxin&istuttaa ja säätää sen jos osaa
- ilman muuta kampuraan ja kiertariin sa akoskea, kuten myös mäntään

en jaksa perustella noita kovin syvällisesti. Muutama yhteinen peruste noille on se että jos on pelimies niin se pystyy loihtimaan vakio PV sylkästä varmaan RM50 tason sylkön tai vaikka enemmänkin kunhan vaan on työstökoneet (sama pätee valajavelhoon). Nuo ylläolevat kysymykset vaatii sekä tietoa/taitoa/rahaa ja jos jollain on mahdollisuus kaikkeen noihin niin siitä vaan. Jotta kisa olisi korrektia muita kohtaan niin ehkä voisi mainita perus spexin. En tarkoita että kertoo detalje tasolla miten esim syttykäyrä on määritetty yms yms..vaan perussetin. riittää esim että pytty on itse valetu ja suunniteltu (kopioitu yms). Perussetti muutoksista olisi ihan jees.

Kisojen säännöt näyttää olevan nallen ehdotusten sisällä , pienillä variaatioilla.

joo tuo 200 m kiihdytys tai 1/8 mile on jees... pitää oottaa että vanhempi poika oppii ajaan mopolla..siinä olis sopivan kevyt kiihdytyskuski (15 kg)

9.11.2007 14:12

Sarvi-Perkele kirjoitti:Mä nyt crosspostaan tän putkitopicissa olleen viestin tänne:

Jotenkin musta tuntuu että tästä on turha tehdä liian "virallista", koska se johtaa sitten aikamoiseen sääntöviidakkoon. Pitäisi ottaa kantaa mm. seuraaviin seikkoihin:
-saako konetta ahtaa (mekaanisesti tai kemiallisesti)
-saako käyttää paukkubensaa vai pelkkää pumppubensaa
-saako lisäillä mekaanisia säätimiä (esim pakoaukon säädin)
-missä määrin sylinterin pitää olla alkuperäinen (putkittaminen, aukkojen ja kanavien totaalinen uudelleen muokkaus, yms, pahimmillaanhan pytystä voi säilyttää vain jäähdytysrivat ja sanoa että "tää on orkkispytty")
-saako lohkoja muokata ja missä määrin (case reed, huuhtelujen avarrukset / levitykset)
-saako elektroniikkaa käyttää (digitaalisytty, ruiskutus, muu moottorinohjaus)
-saako kampiakselia / kiertokankea muutella /vahvistaa, entä laakereita

Mun mielipide, jotta homma pysyisi pentti perusviilaajan ulottuvilla:
-vain pumppubensaa (vaikka max. 98 okt)
-vahvistetut kiertarit+kanget OK
-lohkoja saa muokata ja kanavia isontaa tai tehdä lisää, mutta putkittaa ehkä ei, ainakaan vakiopyttyluokassa?
-ei ahtamista
-mekaaniset säätimet... ehkä ei?
-sytty vapaa

Tämmöstä näin ensi alkuun. Älkääkä jampat alkako kinata että kuinka kovaa enturon pytyllä pääsee viilaamatta. Ainakaan ennen kuin on näyttää GPS-tuloksia.

9.11.2007 14:28

Eikö Pro-modified-luokassa olisi ihan viisasta sallia lähes kaikki, tosin bensan pitäisin minäkin siellä maks.V-powerina (99okt). Kunhan vain lähtökohtana olisi mopon alkuperäinen mylly, niin muuten sille saisi tehdä melkein mitä vaan?

Pro-viritystä kuitenkin on sroukkaukset yms putkitukset.