Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

Yleinen Pro-virittäminen

28.1.2007 16:43

Sami jo ilmoituksessaan alueen tarkoituksen kertoikin, joten sen pidemmittä puheitta:

Tume34 kirjoitti:Jeps, kun kerran valitetaan ot:stä muissa mielenkiintoisissa topikeissa, niin tehdääs nyt tämmönen, eli pyytäisin ja haluaisin keskustelua koskien todellista virittämisessä jossa tehdään paljon muutakin kuin viilataan pyttyä jotenkuten sinnepäin, ei. Lisäksi olisi mukava kuulla mietteitä koskien moottorin toimintaa, kokemusta kuinka paljon omilla taidoillaan ollaan kenties tehoja saatu irti? Ja toinen olisi myös keskustelu kaikista itse tekemistä värkeistä ja patenteista joilla jotenkin parannetaan moottorin toimintaa ja kaikki muu sellainen keskustelu on tervetullutta.

Ja bolt-on viritys ei tänne kuulu, enkä todellakaan halua mopopoikia tänne pätemään jotain, eli jos teillä ei ole fiksua sanottavaa, niin topikkia voi vaihtaa johonkin muuhun. Kuten tänne ei myöskään kuulu kysymykset "miten saan mun pv:stä 30hp irti!?!?!?!?11!". Myös sellaset kysymykset voi pitää omana tietonaan. Uskon että tänne saadaan asiallistakin keskustelua aikaan.

edit:

Kaikkea hyödyllistä sälää virityksen ja moottoreiden kannalta, osa on -Zone-:n kokoamaa, Soukka sponssaa tilan!

Lisää kaikkea hyödyllistä sälää virityksen ja moottoreiden kannalta

Sarvi-Perkele kirjoitti:MÄÄRITELMÄ: MIKÄ ON PRO-VIRITTÄMISTÄ?

PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla. Näitä vakioituja kokeita voivat olla gps-mittaukset, kiihdytyskokeet tai penkitykset. "Musta tuntuu" ei kelpaa alkuunkaan. Edellä mainituista joka pojan tehonmittausmenetelmistä olen kirjoittanut aikaisemmin (ilmeisesti tähän samaan topicciin).

Rajaa voidaan vetää myös siihen, kuinka kontrolloidusti virittäjä muutoksia tekee, ja millä tavoin vaikutuksia seuraa. Eli siis jos joku tekee nipun putkia (vaikka ei olisi lukenut sitten kirjan kirjaa, eikä pätkääkään tätä keskustelua), ja penkittää ne kaikki, ja sitten valitsee parhaan, on se mielestäni pro-virittämistä.
Toisaalta taas, jos joku suunnittelee simulaattorissa putkia, mutta ei koskaan rakenna yhtäkään niistä eikä testaa pitävätkö simuloinnin tulokset lainkaan paikkaansa, ei se ole lainkaan pro-virittämistä.
Ja edelleen, vaikka joku rakentaisi koko moottorin bolt-on osista, mutta pitää huolellisesti kirjaa muutoksista ja vaikutuksista, on myös tämä mielestäni pro-virittämistä.

Sen sijaan pro-virittämistä ei ole se, että roiskaistaan viilalla kanavia miten sattuu, laitetaan kiinni mikä sattuu "yleismallin tehoputki", jota ei ole suunniteltu mihinkään vehkeeseen, ja jossa on hemmetin paha ääni. Sitten asennetaan VÄHINTÄÄN 32 millin kaasari (porukalla tuntuu olevan hirveä hinku asennella noita valtavia kaasareita), mitä sitäkään ei tietysti osata edes säätää sinne päin. Lopuksi sitten "testataan" kulkua persdynolla, ja kas kummaa, TUNTUUHAN se kulkevan rajusti kun äänet on niin pirun pahat.
Pro-virittämistä ei ole myöskään mitkään epämääräiset "viritykset", malliesimerkkinä mainittakoon hiustenkuivaimesta tai tietokoneen puhaltimesta kyhätty "turbo". Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa että näiden tuottama ilmamäärä, eikä myöskään näiden laitteiden sähkömoottorin teho, riitä mitenkään moottorin ahtamiseen.
Myöskään täydellistä tietämättömyyttä kuvastavat kommentit siitä, kuinka 2-t konetta ei voi ahtaa, eivät ole pro-virittämistä. Maailma on täynnään ahdettuja 2-t koneita (moottoripyöriä, kelkkoja, yms).

Edelleen epämääräiset kemiallisen ahtamisen keinot eivät ole pro-virittämistä: puhdas happi, puhdas nitro, deodorantti, hiuslakka, yms. Ilokaasu ja erilaiset hapettavat polttoaineet ovat sen sijaan toimivia ratkaisuita, ja niistä asiallinen keskustelu on tervetullutta.

Huomatkaa myös, kaikkinainen keskustelu UUSISTA, JÄRKEVISTÄ ideoista on aina tervetullutta, samoin kuin vanhoista, mutta haastavemmista projekteista.



Pro-tason virittäminen jatkuu myös irc'issä quakenetissä kanavalla #viritetty.com. Päästäksesi mukaan, sinun on hankittava ensin irk-klientti, esim. mIRC, jonka voit ladata osoitteesta www.mirc.com.

30.1.2007 0:43

Täytyy kyllä sanoa, että mahtavan idean keksitte! On monta kertaa käynyt mielessä, että joku päivä, kun autosta saa tarpeeksi tehoja irti + tuunattu ja rahaa vähän ylimääräistä, niin pitää ostaa taas PV ja toteuttaa kaikki mahdolliset ideat, joita ei ehtinyt/pystynyt ennen toteuttamaan :D.

Tällainen osasto ja "Sinut on valittu Pro-Virittäjäksi" kyllä antaa motivaatiota. Pitäkää tämä puhtaana ja aitona Pro- osastona! Tsemppiä!

Mutta nyt täytyy pitemmittä puheitta mennä nukkumaan, jotta huomenna jaksaa taas töissä tienailla rahaa ahtimeen ja muihin auton osiin :D

Tavataan mopojen virittämisen merkeissä tulevaisuudessa kuitenkin :D

9.2.2007 12:23

Niille kysymys, jotka ovat putkittaneet sylinterin. Eli miten se vaikuttaa sylinterin jäähdytykseen, ja miten sylinteriputki tulee muotoilla, ettei putki ala liikkumaan sylinterissä. Ja jos joku, jolla ei ole mahdollisuutta tänne kirjoittaa, joka on onnistuneesti putkittanut sylinterin, niin lähettää sitten YV:tä. Elikkä on Eräs jpc remontin alla, joka saa näillä näkymin vesijäähdytyksen ja läppäventtiilin.

9.2.2007 13:05

Tasanen pinta putkeen+sylkkään että lämpö siirtyy sylkkään, eikös paras oo vaan oikeenlainen sovitus+lämppäri ja semmonen suulake sinne pytyn yläpäähän ettei putki pääse tulemaan alaspäin.

9.2.2007 17:18

Siihen on myös hyvä kiinnittää huomiota että putki tuolee suoraan sylinteriin, jossain kuvastossa näin kuvan syl. putkeen jyrsitystä ns. kiila urasta, ja sama homma oli tietysty sylinterissä ja näin olle uraan sovitetaan tietynlainen kiila joka holkkaa osat suoraan ja tukevasti..

Ura sylinterissä n.1cm pitkä siinä ylä laidassa, ura ei ollut tosiaan koko matkalla.

Ura suoraan pakoaukon ylä puolella keskellä niin sylinterissä kuin putkessa, pitäisi ainakin tulla suoraan ;)

9.2.2007 20:23

Kun tuo lämpö siirtyy parhaiten johtumalla, joten vaikka pinnat olisivat koko pinta-alaltaan kosketuksissa, ei lämpö siirry yhtä hyvin kuin yhtenäisessä kappaleessa. Siis kyllä tuon putkituksen periaatteen tiedän, mutta olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia kyseisetä operaatiosta.

9.2.2007 22:19

Kaarlo kirjoitti:Kun tuo lämpö siirtyy parhaiten johtumalla, joten vaikka pinnat olisivat koko pinta-alaltaan kosketuksissa, ei lämpö siirry yhtä hyvin kuin yhtenäisessä kappaleessa. Siis kyllä tuon putkituksen periaatteen tiedän, mutta olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia kyseisetä operaatiosta.


No suosittelen että painat putken prässillä sylinteriin etkä yritä sitä lyömällä sinne. Noin varmaan ajattelitkin mutta... :)

10.2.2007 0:27

Ja putki kylmänä, sylinteri kuumana. Ja putki tulee keskipakoisvaletusta suomigrafiittivaluraudasta.

Sen tiedän, että eräät ovat tuon operaation suorittaneet, ja eräät suunnittelevat, niin olisi kova saada jotakin vinkkejä. Ja mikään idiootti en ole, joten mitään itsestäänselvyyksiä ei tarvi kertoa.

10.2.2007 23:33

mites tää portmap pitäs ottaa ennen vai jälkeen sylinterin sorvaamista? vissiinkin jälkeen jos meinaa ulkopuolelta tehdä reijjät siihen putkeen..

12.2.2007 15:27

Ajattelin ajankulukseni taas kirjoittaa.
Mietin tossa minkälaisia tapoja muilla on ottaa sylinterin kanavistosta mittoja, sillä tästä en keskustelua oikein edes löytänyt. Astelevy on varmaankin kaikille tuttu asteita mitattaessa, mutta mites muut mittaavat sylinteristä huuhtelusuuntauksia ?

Esitän tässä yhden vanhan menetelmäni kanavien pystysuuntaisen kulman mittaukseen, jota olen käyttänyt. Alkujaan tästä jutusta piti tehdä valokuviin perustuva, mutta tarkkojen ja selventävien kuvien ottaminen osoittautui mahdottomaksi, joten käytän 3D kuvia halkileikkausta sylinteristä. Kuvat ja tekstit olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman selkeiksi, jotta kaikki varmasti ymmärtää. (huomioiden lukijat, jotka eivät voi kirjoittaa.)

Kanavatulkin valmistaminen:
Tähän tarvitaan sopiva metallinpala. Suorakulman taikka metalliviivaimen pätkä käy hyvin, samoin mikä tahansa suora pellinsuiru, kunhan vain tarvittava sivu on suora. Lisäksi tarvitaan toinen kappale, jolle totesin hyväksi muodoksi kohta esittämässäni kuvassa.
Kappaleet liitetään toisiinsa poraamalla niiden läpi reikä ja kiinnittämällä ne toisiinsa reikään tiukahkolla pultilla ja lukkomutterilla.
Mutteri kiristetään sellaiseen momenttiin, että tulkkikappaletta voidaan vielä liikuttaa, ollessaan kuitenkin niin tiukka, että tulkin kulma ei muutu kanavatulkkia sylinteristä pois ottaessa.
Kanavatulkin kuva.

Sylinteristä mittaaminen kanavatulkilla:
Tulkki laitetaan sylinteriin siten, että tulkkikappaleen pituus-suunta on sama, kuin kanavan suuntauksen. Tulkkiosa kanavan kattoon kiinni ja tulkin vapaata päätä liikuttamalla haetaan asento, jossa tulkki on tarkalleen kanavan katon suuntainen.
Sylinteriasetuksen kuva.

Asteen mittaus tulkista:
Seuraavaksi kanavatulkki otetaan pois sylinteristä varoen kulman muuttumista ja asetetaan paperin päälle.
Kuvan A-kohtiin piirretään paperille viivat kannavatulkin reunojen mukaan.
Kun tämä on tehty, tulkkia ei enää tarvita ja kaivetaan kulmaviivotin esille. Ellei sitä satu olemaan, voidaan se tulostaakkin vaikkapa tästä.
Viivottimen keskipiste laitetaan B-kohtaan ja katsotaan suuntauskulma. Toiset käyttävät ilmoitettuna kulmana C-kohtaa, mutta itse suosin kulmamittaa sylinterin vaakatasoon nähden. (kohta D)
Kuva asteen mittaamisesta.

Tämä menetelmä varmaan tuntuu huvittavalta, mutta silloin joskus kauan sitten, kun huuhtelusuuntauksista jotain aloin ymmärtämään, kehitin tämän systeemin käyttööni. Nykyään käytössä on eränlaisesta kulmamittarista modattu versio, jossa kulma on suoraan luettavissa asteikosta sen ollessa sylinterin sisällä, eikä paperille piirtämistä enää tarvita.

Mutta palatakseni alussa heittämääni kysymykseen, millä tavoin muut mittailevat kanavien kulmia ?.

12.2.2007 21:27

Kerran löysin erään viivottimen päästä 2 asteen tarkkuudella näyttävän asteikon -> katkaisin sen siitä rautasahalla, porasin siihen keskelle reiän ja laitoin siihen suoran metallinpalan kiinni popniitillä.
Sattui olemaan vielä tarpeeksi pieni se astemittari, että mahtuu 50cc pyttyistäkin mittaileen.
Eli aika samanlainen kuin -Zone- tekemä, mutta tästä näkee asteet ilman piirtämistä.

13.2.2007 16:57

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/11945

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/11945

Armotonta säätämistä.

22.2.2007 18:47

Pitkästä aikaa eilen illalla jatkui mun pv:n putkitus proju.

Kamulla sorvasin putken loppuun ja hitsasin takahuuhteluille menevät kanavat umpeen, kalleriassa kuvia.

Takahuuhtelut umpeen sen takia että tuohon suunnittelin jotkin pienemmät läpät kuin piikkisen ktm :D Eli takahuuhtelut suoraan läppäkanavasta pyttyyn ja näin ollen saadaanki 6 huuhtelua pyttyyn, molemmille puolille 2 omaa päähuuhtelua omine lähtöineen :P

26.2.2007 22:06

Ounaanpas tän aiheen itelleni ^^
http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/162143/cat/5024

Ihmetelkää ja antakaa parannus ehotuksii.

27.2.2007 2:43

Enpä asiaa sen kummemmin tutkinut, mutta pari asiaa sekunnin vilkaisulla hyppäsi silmille.

Pakoaukon yläreunaan ehdottomasti pyöristystä hiukan. Parantaa männänrenkaan hyvinvointia, ja helpottaa putken suunnittelua, kyseessä kun ei kuitenkaan ole mikään äärimmäinen dragtykki.

Muidenkin aukkojen reunat kannattaa olla pyörtävämpiä, vaikka tuo lienee vain piirustustekninen juttu.

Huuhtelujen ajoitukset näyttää äkkiseltään pitkän sorttisilta. Onko ulospuhallusala riittävä tässä konfiguraatiossa? Paljonko nuo tekee asteina?