28.1.2007 16:43
Tume34 kirjoitti:Jeps, kun kerran valitetaan ot:stä muissa mielenkiintoisissa topikeissa, niin tehdääs nyt tämmönen, eli pyytäisin ja haluaisin keskustelua koskien todellista virittämisessä jossa tehdään paljon muutakin kuin viilataan pyttyä jotenkuten sinnepäin, ei. Lisäksi olisi mukava kuulla mietteitä koskien moottorin toimintaa, kokemusta kuinka paljon omilla taidoillaan ollaan kenties tehoja saatu irti? Ja toinen olisi myös keskustelu kaikista itse tekemistä värkeistä ja patenteista joilla jotenkin parannetaan moottorin toimintaa ja kaikki muu sellainen keskustelu on tervetullutta.
Ja bolt-on viritys ei tänne kuulu, enkä todellakaan halua mopopoikia tänne pätemään jotain, eli jos teillä ei ole fiksua sanottavaa, niin topikkia voi vaihtaa johonkin muuhun. Kuten tänne ei myöskään kuulu kysymykset "miten saan mun pv:stä 30hp irti!?!?!?!?11!". Myös sellaset kysymykset voi pitää omana tietonaan. Uskon että tänne saadaan asiallistakin keskustelua aikaan.
edit:
Kaikkea hyödyllistä sälää virityksen ja moottoreiden kannalta, osa on -Zone-:n kokoamaa, Soukka sponssaa tilan!
Lisää kaikkea hyödyllistä sälää virityksen ja moottoreiden kannaltaSarvi-Perkele kirjoitti:MÄÄRITELMÄ: MIKÄ ON PRO-VIRITTÄMISTÄ?
PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla. Näitä vakioituja kokeita voivat olla gps-mittaukset, kiihdytyskokeet tai penkitykset. "Musta tuntuu" ei kelpaa alkuunkaan. Edellä mainituista joka pojan tehonmittausmenetelmistä olen kirjoittanut aikaisemmin (ilmeisesti tähän samaan topicciin).
Rajaa voidaan vetää myös siihen, kuinka kontrolloidusti virittäjä muutoksia tekee, ja millä tavoin vaikutuksia seuraa. Eli siis jos joku tekee nipun putkia (vaikka ei olisi lukenut sitten kirjan kirjaa, eikä pätkääkään tätä keskustelua), ja penkittää ne kaikki, ja sitten valitsee parhaan, on se mielestäni pro-virittämistä.
Toisaalta taas, jos joku suunnittelee simulaattorissa putkia, mutta ei koskaan rakenna yhtäkään niistä eikä testaa pitävätkö simuloinnin tulokset lainkaan paikkaansa, ei se ole lainkaan pro-virittämistä.
Ja edelleen, vaikka joku rakentaisi koko moottorin bolt-on osista, mutta pitää huolellisesti kirjaa muutoksista ja vaikutuksista, on myös tämä mielestäni pro-virittämistä.
Sen sijaan pro-virittämistä ei ole se, että roiskaistaan viilalla kanavia miten sattuu, laitetaan kiinni mikä sattuu "yleismallin tehoputki", jota ei ole suunniteltu mihinkään vehkeeseen, ja jossa on hemmetin paha ääni. Sitten asennetaan VÄHINTÄÄN 32 millin kaasari (porukalla tuntuu olevan hirveä hinku asennella noita valtavia kaasareita), mitä sitäkään ei tietysti osata edes säätää sinne päin. Lopuksi sitten "testataan" kulkua persdynolla, ja kas kummaa, TUNTUUHAN se kulkevan rajusti kun äänet on niin pirun pahat.
Pro-virittämistä ei ole myöskään mitkään epämääräiset "viritykset", malliesimerkkinä mainittakoon hiustenkuivaimesta tai tietokoneen puhaltimesta kyhätty "turbo". Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa että näiden tuottama ilmamäärä, eikä myöskään näiden laitteiden sähkömoottorin teho, riitä mitenkään moottorin ahtamiseen.
Myöskään täydellistä tietämättömyyttä kuvastavat kommentit siitä, kuinka 2-t konetta ei voi ahtaa, eivät ole pro-virittämistä. Maailma on täynnään ahdettuja 2-t koneita (moottoripyöriä, kelkkoja, yms).
Edelleen epämääräiset kemiallisen ahtamisen keinot eivät ole pro-virittämistä: puhdas happi, puhdas nitro, deodorantti, hiuslakka, yms. Ilokaasu ja erilaiset hapettavat polttoaineet ovat sen sijaan toimivia ratkaisuita, ja niistä asiallinen keskustelu on tervetullutta.
Huomatkaa myös, kaikkinainen keskustelu UUSISTA, JÄRKEVISTÄ ideoista on aina tervetullutta, samoin kuin vanhoista, mutta haastavemmista projekteista.
Pro-tason virittäminen jatkuu myös irc'issä quakenetissä kanavalla #viritetty.com. Päästäksesi mukaan, sinun on hankittava ensin irk-klientti, esim. mIRC, jonka voit ladata osoitteesta www.mirc.com.
30.1.2007 0:43
9.2.2007 12:23
9.2.2007 13:05
9.2.2007 17:18
9.2.2007 20:23
9.2.2007 22:19
Kaarlo kirjoitti:Kun tuo lämpö siirtyy parhaiten johtumalla, joten vaikka pinnat olisivat koko pinta-alaltaan kosketuksissa, ei lämpö siirry yhtä hyvin kuin yhtenäisessä kappaleessa. Siis kyllä tuon putkituksen periaatteen tiedän, mutta olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia kyseisetä operaatiosta.
10.2.2007 0:27
10.2.2007 23:33
12.2.2007 15:27
12.2.2007 21:27
13.2.2007 16:57
22.2.2007 18:47
26.2.2007 22:06
27.2.2007 2:43