Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

27.2.2006 22:46

Noniin!
Palataanko asiaan? Tarkoitus oli tehdä PV:n koneeseen sylinteri. Jos mä RM:n vaihteiston hankkisin niin miksen sitten saman tien koko RM:n moottoria? Se ei ollut tän projektin tarkoitus.

Lohkojen työstäminen huuhtelukanavien kohdalta on vielä harkinnan alla. Se vois olla "plussaa" kun suunnittelis sellaisen sylinterin joka sopii heittämällä PV:n alakertaan. Toisaalta virtaukset paranis pienellä lohkon työstöllä. Viilataan eli ei, pääasia että mopo kulkee ;) . Paineilmavingulla sieltä äkkiä lähtee tavaraa.

ja nuo on tehjollisia puristussuhteita eli laskettu siitä hetkestä kun mäntä peittää pako-aukon.

Jees. Mulla meni aikaisemmassa kommentissani vähän puurot ja vellit sekaisin. Mä ajattelin mielessäni sen tehollisen puristussuhteen sellaiseksi pakoputken painepulssin ym. huomioivaksi puristukseksi (jolle puristusPAINE on tietysti kuvaavin suure). Uhosin laittavani 12:1 "tehotonta" puristusta eli se vastaa aika lähellä tota 7:1 tehollista. Kokeillaan sillä ensin ja jollei ala kone 95:lla nakuttaa niin parannetaan pakoputkea ;) .
Viimeksi muokannut peksy päivämäärä 28.2.2006 0:29, muokattu yhteensä 1 kerran

27.2.2006 23:46

uskoisin/luulisin kyllä tehollista puristussuhdetta kestävän jopa 8-8.5:1 :roll: eikös tästä pytystä ollut tarkoitus tulla myös vesijäähy.

80 cc poweris käytin kokeeksi yli 11:1 tehollista, mutta sillä nakutti aika pahoin 3 ja 4 vaihteella kiihdytykses, laskin puristuksia n. 9.5:1 ja nakutusta ei enää esiintynyt (bensana 98E ilman mitään oktaani buustereita) pakoputkena oli arrow ja kaasarina 18 mm mikuni (pytty oli tehty myös läpättömäksi)

tuos vesijäähy aksus mulla on nyt käytössä n.10:1 tehollinen puristussuhde, mutta pakoputki ei vielä kovin piikikäs, ei ole esiintynyt nakutusta missään vaiheessa.

tuo 7:1 tehollinen puristussuhde on lähinnä niille moottoreille maksimi, joissa ei ole käytössä paljealueellista kantta ;)

Re: pakoaukon säädin PV:n sylinteriin

27.2.2006 23:55

Pvracing kirjoitti:
OG-289 kirjoitti:miks kaikki tarjoo sitä rm 80cc laatikkoo??? ku vaohtoehton ois ds 80cc 5 vaihteinen mikä menee ihan suoraan. ds ja pv on periaattees sama kone, paitsi ds on kurostamaton ja siin on 5 vaihteinen loota ja kannessa on jäähdytys rilat hiukan erillaiset.
joo se ds on ihan sama kone kun pvn 5 vaihteinen... ja siinä on 80 rm pitempi-iskuisella kampiakselilla.. seinäjoen kesmotorssis oli sellanen ds myynnis ja siinä oli ainakin 5-vaihteinen 80 rm:än kone kiinni.. ja se oli kuulemma alkuperäinen kone siihen

no mulla ois koko pyörä koneen kaa myynnis. tuore öljyvoitelulla jopa.

28.2.2006 0:27

Höylä: Kiitos asiallisesta ohjeistuksesta. Suunnittelen kannen niin, että sen saa helposti sorviin, ja sitä pystyy siten muotoilemaan ja hienosäätämään.
Ja OG-289: Ei millään pahalla mutta koitettaisko pysyä asiassa, kiitos. http://www.huuto.net, kokeile myydä kamojasi tuolla.

28.2.2006 8:41

Höylä kirjoitti:tuo 7:1 tehollinen puristussuhde on lähinnä niille moottoreille maksimi, joissa ei ole käytössä paljealueellista kantta ;)


tietty riippuu mitä haetaan...

isoilta pojilta oon kuullut..ehkä jopa laskenutkin... että suht tiukkaan tehdyssä 125 cc jääratapelissä tehollinen puristussuhde olis luokkaa 7.-7.5 ja pakoaukon säädin kiinni puristukset on luokkaa 9:1..säädin aukeaa jossain 7000-8000 rpm kieppeillä.

Silloinhan haetaan tietty maksimi tehoa yläpäässä ja polttoaineena on kisakuskien koktailit ja on paljealuekansi ja mopotinhan menee aivan deton rajalla....tai oikeastaan detoaa pitkissä torvi auki kiihdytyksissä ja kun heitetään suurempaa pesään.

mutta tässä tapauksessa tietty kaikki riippuu siitä mitä haetaan..enemmän puristusta tietty tarkoittaa alavääntöä lisää huipputehon kustannuksella..

28.3.2006 23:48

jotain konetekniikan mestariteostako te pojjaat suunnittelette? Eikö olis vaan helpompi heittää PV:ssen esim. 125cc RM:n kone? Tai vaikka RS:n jos rahaa löytyy? Tai no... miks helvetissä laittaa pientä mopoa kun on isompiakin laitteita tarjolla?

28.3.2006 23:50

vaikka kieltämättä ihan kiinnostavaa olis rakennella ihan oma moottori :)

28.3.2006 23:53

Mitä hauskaa siinä ois? Ja mitä siinä oppis. Ei niin mitään. Käsittää lähinnä rungon hitsaamista. Ero on, että pv:seen laitetaan piikin kone siks että sillä ois kiva ajaa (:D), tässä taas viritetään siksi, että virittäminen on kivaa.

28.3.2006 23:58

Tarkotinkin juuri tota että ois kieltämättä hienoo rakentaa ihan ite moottori johonkin vehkeeseen :)

Ps. tunnen tyypin joka on rakentanu ite "Wankel"-tyyppisen moottorin... joka jopa toimi :)

29.3.2006 5:24

hillboy#1 kirjoitti:jotain konetekniikan mestariteostako te pojjaat suunnittelette? Eikö olis vaan helpompi heittää PV:ssen esim. 125cc RM:n kone? Tai vaikka RS:n jos rahaa löytyy? Tai no... miks helvetissä laittaa pientä mopoa kun on isompiakin laitteita tarjolla?


Miksi sä kyselet tälläisiä tyhmiä, kun voisit yhtähyvin olla hiljaa tai vaikka lukea edes koko keskustelun läpi.

Väliaikatietoja

1.4.2006 12:50

Tervehdys.

Tätäkään projektia ei ole vielä haudattu, vaikkei aikoihin uutta ole kuulunutkaan. On vaan ollut niin pahuksenmoinen kiire muiden asioiden kanssa.

Seuraavia alustavia ratkaisuita on tehty:
-Lohkoa viilataan hiukan, että saadaan paremmat muodot huuhtiksille.
-Läppäventtiili tulee noin 45 asteen kulmassa alaviistoon, eli seos imetään kampikammioon kutakuinkin alkuperäisen läppäventtiilin paikan kohdalta. Kuvagalleriassani olevan kuvan läppärunko on muutaman millin liian leveä -> joudun valamaan uuden läppäventtiilinkin itse.
-Koko sylinterin valamiseen valuraudasta olisi suuri houkutus. Saattaa kuitenkin olla, että pakoaukon säätimeen liittyvät koneistukset on helpompi toteuttaa, jos sylinterissä on erillinen valurautaputki, jota koneistetaan sopivilta osin jo ennen alumiinisen jäähdytysvaipan suoraan putken päälle tapahtuvaa liitosvalua.
-Pakoaukosta tehdään sellainen, että säätimen ollessa "auki"-asennossa, aukon yläreuna on suora, ja kun säädin on "kiinni" (matalat kierrokset), on pakoaukon yläreuna kaareva. Jos hyvä tuuri käy niin moottorista tulee yläkierroksilla mukavan "piikikäs", mutta se vetää silti jouhevasti myös keskialueella.

Ja sitten kommentointia:
jotain konetekniikan mestariteostako te pojjaat suunnittelette?

Ehei, ei alkuunkaan mestariteosta, suurta teini-iän haavetta vaan toteuttelen.. silloin kun tuli ilta jos toinenkin vietettyä miettien että "hitto kun pystyis jonain päivänä valamaan koko sylinterin niin ei tarttis tyytyä sellaisiin rajallisiin huuhtiksiin jotka paineilmavingulla pystyy tekemään"..

Eikö olis vaan helpompi heittää PV:ssen esim. 125cc RM:n kone? Tai vaikka RS:n jos rahaa löytyy? Tai no... miks helvetissä laittaa pientä mopoa kun on isompiakin laitteita tarjolla?

Olishan se helpompaa! Mutta mitäs mieltä siinä sitten olisi? Mä säästän RM:ni koneen alkuperäisessä rungossaan (jossa niistä +30hv tehoista pystyy vielä nauttimaan) ja yritän tehdä jotain sellaista mitä kovin moni muu ei oo vielä päässyt tekemään ;) .

Palaillaan aiheeseen.

-P

3.6.2006 15:21

- meitäkin kiinnosti - / H

3.6.2006 18:41

neekeri^, olen pahoillani jos isäs nauro kun naapurin poika naulas puuautos lattiaan. Mutta voisit olla avautumatta täällä ja ottaa yhteyttä esim. sosiaaliviranomaiselle tai koulukuraattorille. Ne kyllä neuvoo. Ja samalla voisit painua vittuun täältä foorumilta, jos ei muuta sanottavaa ole.

Mutta asiaan: erittäin mielenkiintoinen projekti, itsellä hiukan samanlaista mietintää ollut käynnissä... Pakoaukonsäädin Tunturi Tigeriin. Toisessa projektissa taas pytyn kanavia tullaan muokkaamaan reilusti ja ilmajäähdytteisestä skootterista tullaan tekemään vesijäähdytteinen. Muokkauksen kohteeksi tulee esim. pakoaukko, josta tulee 2- tai 3-osainen. myös huuhtelukanavien lisääminen on ollut mielessä. Samaiseen skootteriin on muuten tulossa myös muuta mielenkiintoista, esimerkiksi itsetehty tehari, josta löytyy vaijerikäyttöinen kuristusläppä, sekä variaattoriin on tulossa myös "kytkettävä" kuristus, näistä ei sen enempää ;) . Seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua, myös skootterien tekniikka-puolella saattaa välillä näkyä pientä juttua skootteriprojektistani..!

6.7.2006 20:39

Onko projekti haudattu kun ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan? Jos on, niin sääli. Oli kiinostavin aihe pitkään aikaan.

6.7.2006 22:28

Terve terve.

Ei oo haudattu. Kevättalvi vaan kului liian nopeasti, eikä tällaisia ehdi kesällä miettiä, kun illat pitää veneillä ja sukeltaa ja kalastaa, ja päivät raataa valimolla oppimmassa uusia tämänkin projektin toteuttamista helpottavia asioita. Tää homma jatkaa etenemistään vauhdilla jälleen syyskuussa.

-P