Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

18.9.2007 9:30

Tuo kisa sitten lienee endurancetyyppinen kun on 3-miehiset joukkueet ja kaasarirajoitus noin pieni?

Minkälaisia huippuja / tehoja nuo vehkeet mahtaa ottaa? Onko noista kisoista mitään kuvia tai sivustoja olemassa, vai meneekö ihan viidakkorummun kautta?

Zam64 kirjoitti:12 mm kassu
50 CC kone
ilmajäähdytteinen
runko ja kone pari ja tieliikenteeseen hyväksytty (eli esim SS:n runkoon ei saa pistää PV:n konetta)
3-miehiset joukkueet (kahdellakin voi ajaa)
ei Desibeli rajoitusta

18.9.2007 11:23

Sarvi-Perkele kirjoitti:Tuo kisa sitten lienee endurancetyyppinen kun on 3-miehiset joukkueet ja kaasarirajoitus noin pieni?

Minkälaisia huippuja / tehoja nuo vehkeet mahtaa ottaa? Onko noista kisoista mitään kuvia tai sivustoja olemassa, vai meneekö ihan viidakkorummun kautta?

Zam64 kirjoitti:12 mm kassu
50 CC kone
ilmajäähdytteinen
runko ja kone pari ja tieliikenteeseen hyväksytty (eli esim SS:n runkoon ei saa pistää PV:n konetta)
3-miehiset joukkueet (kahdellakin voi ajaa)
ei Desibeli rajoitusta


ei kun tää on sprinttikilpailu, 2 kierrota/kuski.

no mun mopo oli viime vuonna viides. viime kesän kisavälityksillä (liian pitkä tälle adalle) kulki 75 km/h. Veikkaan että tuo on noin about kärjen taso, tai aavistuksen kovempaa. tälle vuodelle on vällärit pienennetty ja tehty pari pientä muutosta ja vaihdettu tiimi nopeampaan, pitäisi mennä kuivalla alle 1:03. maksimi nopeus/koneen kiertävyys ei liene ole kasvanut, ainakaan merkittävästi.

voittaja mopot heitti lentävän kierroksen tuolla luokkaa 1.01-1.02. me ajettiiin viime vuonna 1:03-1:07 kierroksia. Oleellinen osa kisamenestystä on vaihdot jossa saattaa saada 5-10 sekunnin kaulan (tai hävitä).

kuvia kymin ja haminan mopokisoista löytyy täältä:

http://www.motot.net/galleria/g4187

Edit:radan pituus on 920 m , eli keskinopeudet on tuolla 50 -55 km/h.

edittiä (off topic): tänään viiminen testiajo. sateella/märällä (ei kostea vaan märkä) radalla. lupaavia lentäviä kierrosaikoja ja kierrosaika vaihdolla (vaito+täysi kierros) alkoi sujumaan ihan mallikkaasti...max 4 s hitaampia kuin lentävä kierros. Noila mennään lauantain. Kuivalla tavoite minuuttiin. kone käy sateella himpun liian rikkaalla joten kierrokset ei nouse kuin 10 000-10500. 1500-2000 rpm on edelleen kadoksissa ja taitaa jäädäkin kadoksiin, pitää sitten kisojen jälkeen katsoa mmiten saa lisää kiertoa alaväännön kärsimättä.

8.12.2007 14:36

Tervehdys kaikille.

Hommaa ei ole haudattu, mutta etenemisestä en ole paljoa ilmoitellut. Niin pirusti ollut (muka) kiireitä..

Joskus aikanaan (sivu 5:n lopulla) juteltiin huuhtisten suuntauksesta. Simujen perusteella Nalle Puchin pelottelut toteutui, ja päähuuhtisten virtaus tosiaan näytti kääntyvän pakoaukkoon enemmän kuin kakkoshuuhtisten virtaus takaseinää ylös. Pää- ja kakkoshuuhtisten välistä seinämää on nyt muutettu. Toinen juttu mikä pisti silmään, oli boost-porttien koon vaikutus. Pienet buustit toimii milteipä paremmin kuin isot. Tulosten luotettavuus on aivan olematon, koska en ymmärrä virtaussimuloinneista yhtään mitään.

Sivulla 6 joku kommentoi, ettei sylinteriä voi valaa näin.

...siis peksyhän joutuu tekemään sen varsinaisen valumallin koivuvanerista. Ei pieniä malleja kannata tehdä muusta ja kun peksy joutuu tekemään kerta tuon valumallin, niin minkä takia täytyis tehdä toinen malli.

Koivuvaneri on hyvä materiaali, mutta esim. Sika:n valmistama hienoisesti vaahdotettu uretaanilevy on parempaa. Kestää esim. vettä. Tätä sylinteriä ei tehdä hiekkavaluna eli kestomallia ei tarvita.

Jos kirjotat sinne niin viittitkö kysyä peksyltä: Minkä takia se suunnittelee nyt jo huuhteluita yms kun se menee turhan vaikeaksi tehdä tommosia sinne mallin sisälle (ne kannattais varmaan jättää koneistettavaksi) ellei raaka sylinteri ole jo odottamassa koneistusta

Huuhtelukanavat on niin vaikean muotoiset, että ne kannattaa ehdottomasti valaa valmiiksi, eikä yrittääkään koneistaa.

..ja sitä paitsi ei voi valaa tollasta mallia, kun ei siihen saa hellityksiä/keernoja järkevästi vai miten se meinaa ne toteuttaa.

Tuohon malliini olisi hyvin helppo lisätä hellitykset (jakopinta kulkisi imuaukon keskilinjaa pitkin ja kaartuisi hieman pakoaukon puolivälissä - vertaa pv:n vakiopytyn jakopinta). Keernat pitäisi ilman muuta tehdä useammasta osasta koostuvana pakettina. Esim. lieriömäinen sylinteriputkikeerna, pakokanavakeerna, imukanavakeerna, neljä erillistä huuhtelukanavakeernaa. Osa keernalaatikoista pitäisi tehdä useampiosaisena (kaksi puolikasta ei välttämättä riitä). Hellityksiä ja keernapaketteja ei nyt tarvita, koska tämä tehdään vahamallilla ja keraamisella täysmuotilla.

Kuinka paljon peksy tekee itse olisi kanssa kiva tietää vai suunnitteleeko vain? Eli mitä näistä peksy tekee muuta kuin suunnittelee

Suunnittelen konstruktion ja valumenetelmät (kanavistot, syötöt, jne) huomioiden valumetallin erityispiirteet, koneistukset jne. jne., teen sulatuksen panoslaskelmat ja kerään tarvittavat metalliromut. Ja valmistan muotin. Koulun henkilökunta tekee turvallisuuden vuoksi sulatuksen ja valamisen.

Jaajaa sittenhän tää sijoittuu ihan hi-tech luokkaan.
Noita tulostimia ei sitten ihan joka pajalta löydy, mutta silti ei se voi tehdä sellasta mallia, joka vastaisi täysin valmista lopputulosta, koska itse valumalliin täytyy lisätä 1% kutistumat (siis jos valurauta kyseessä)

Jees. 3D-tulostimia on ainakin yksi TKK:lla, useita taideteollisella korkeakoululla, sekä erinäisiä eri firmoilla suomessa. Täysmuottimallia ei tarvitse tehdä 3D-tulostimella, sen voi leikellä itsekin vaikka finnfoam-eristyslevystä. Finnfoam-mallin voi sitten upottaa kipsiin niin saa muotin.
..ja kaiken lisäksi hellitykset eli kanavista ei tule vielä kunnollisia. Voihan ne suunnitella jo valmiiksi, että koneistus sujuu kivuttomammin.

Täysmuotit eivät tarvitse hellityksiä, eivätkä kanavat sitäkään vähää. Kanavia ei koneisteta.

Tossa on muuten sitten ihan helvetimmoinen homma tehdä koko sylinteri itse, että en ihmettele jos projektissa kestää.

TOSI ON!

Pytty on ollut valmis vahatulostukseen jo kolme pirun kuukautta, mutta tämä vaihe on minusta riippumattomista syistä "vähän" tökkinyt..

Mopokisajätkät, jos tämä onnistuu niin tehdään sitten viiskymppisiä pyttyjä RS:n kanavilla!

-p

8.12.2007 15:42

peksy kirjoitti:Toinen juttu mikä pisti silmään, oli boost-porttien koon vaikutus. Pienet buustit toimii milteipä paremmin kuin isot. Tulosten luotettavuus on aivan olematon, koska en ymmärrä virtaussimuloinneista yhtään mitään.

Peksy, mukava kuulla että projekti on vielä elossa. Kommenttina tuohon lainaamani osaan viestissäsi: mm. Tiittanenhan toteaa, että (liian) isosta takahuuhtelusta tulee niin paljon rokkaa, että se työntää soosipatsaan liikaa kohti pakoaukkoa. So not, less is more!

8.12.2007 18:58

peksy kirjoitti:Mopokisajätkät, jos tämä onnistuu niin tehdään sitten viiskymppisiä pyttyjä RS:n kanavilla!

-p


paljompa lupaat mutta...jos näin kävisi niin minä koitan kaivella kaiken mahdollisen tiedon mitä vain saan...

16.6.2009 22:47

Vieläkö tämäkin homma on vireillänsä? Jo todella kauan oon seuraillut ja duunailu on tuntunut nytkähtävän paikalleen. Kansa vaatii tuloksia!

Re:

23.7.2012 9:54

DraGma kirjoitti:Vieläkö tämäkin homma on vireillänsä? Jo todella kauan oon seuraillut ja duunailu on tuntunut nytkähtävän paikalleen. Kansa vaatii tuloksia!


Sama :) Tuloksia mielenkiinnolla odotellen!

Re: DIY-valupytty PV-suzukiin

21.6.2015 2:33

Täällä Mototin puolella on aika hiljaista... Kuitenki tommonen tuli tehtyä. Proto se on, mutta epäonnistunut yritys kuitenkin. PV:lle siis vesijäähypytty.

Kuva

Kuva

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... zhlr2g.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... djl2ny.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... vzr7ep.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... wajdft.jpg

Tarkemmat höpinät luettavissa PV-Foorumilta, viripuolelta.