Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

DIY-valupytty PV-suzukiin

8.2.2006 21:10

Terve.

Ensinnäkin: tää ei ole vitsi/trolli.

Eli:
Mulla olis kaikki edellytykset valaa itse mopon sylinteri alusta loppuun, ja vanhojen hyvien aikojen kunniaksi meinasinkin sulatella PV:en sylinterin kutakuinkin seuraavilla spesifikaatioilla:
-Vesijäähdytys, vapaa kierto tyyliin helkama AX
-Täysin läppäohjattu imupuoli, ei sellaista ahdasta suzukin läppäventtiiliä vaan kunnollinen, jostain kevarista kaapattu läppärunko
-24mm kaasari
-malossin mäntä, koska niitä saa halvalla ja ylikokoja on riittävän paljon. Tietysti pieniä muutoksia tarvitaan.
-valurautaputki/alumiininen jäähdytysvaippa
-EHKÄ pakoaukon säädin

Eli nyt asioista OIKEASTI jotain tietävät tyypit, esittäkää näkemyksiänne. Maksaako vaivaa väsätä (paljon lisätyötä teettävä) mekanismi, jolla pakoajoitukseen voi vaikuttaa? Nelivaihteinen laatikkohan edellyttää aika laajaa vääntöaluetta. Mutta toisaalta 75cc sylinteristä irtoaa muutenkin (kai?) riittävä teho pv:n liikuttamiseen, vaikka huipputehosta väännön nimissä sitten tingittäisiinkin. Millaisia toteutustapoja kevareissa on noiden säätimien suhteen. Ainakin yamahan YPVS on tuttu systeemi, mutta mitä muita on tarjolla? Käyttövoima syntyy tarvittaessa sähköisesti ohjatulla servolla.

Entäpä osaako joku opastaa mua pako- ja huuhtelukanavien teoreettisessa mitoitusessa (lähinnä hienosäädössä) siinä tapauksessa että pakoaukkoon ei tule säädintä, siis niistä lähtökohdista, että huipputehon pitäis olla mahdollisimman suuri, MUTTA sylinterin vääntökäyrän TÄYTYY olla silti ehdottomasti niin laakea, että kone lähtee empimättä vetämään vielä kun vaihdan kolmoselta neloselle. Toisiovälityksistähän tämä ei oikeastaan riipu, koska vaihteiston välitykset määrää sen, paljonko kierrokset putoaa vaihdetta vaihdettaessa.

PS. En kaipaa joutavaa kommentointia vaan perusteltuja mielipiteitä, kiitos :) .

-p
Viimeksi muokannut peksy päivämäärä 31.1.2007 16:20, muokattu yhteensä 1 kerran

8.2.2006 21:45

kannattais lähtee toteuttamaan vaikka jousipalautteista laippaa joka yksinkertaisesti nousisi kaasukahvan asennon mukaan.Vaikka niin että laippa lähtisi nousemaan 1/2 kaasun avaamisen jälkeen ja olisi täysin auki kun kaasukin on auki.Vaijerin suhteen tuskin tulee ongelmaa kuhan hommaat uudenmallin pv:n kaasuvaijerin koska se jakautuu kaasukahvan jälkeen 2 osaan.

Laippa lienee olisi järkevintä tehdä jyrsimellä vaikka työkaluteräksestä.Ongelmaksi kaiketi muodostuu tiiviys eli tulee suunnitella siten että pakokaasut ei pääsisi pihalle mistään laippojen välistä.

Jos itsellä olisi meneillään vastaavan lainen projekti niin mielummin lähtisin tekemään vastaavanlaista systeemiä mäntäohjatun sylinterin imupuolelle koska pv:n kampikammiossa olisi KO. mekanismeille tilaa ja toiminta olisi samankaltaista kun pakoaukon säätimessäkin.Mutta imupuolelle olisi helpompi toteuttaa pienien lämpötilan vaihteluiden ja
tiiviydenkin saa pienemmällä vaivalla toteutettua kuin pakopuolelle.

Helpoin tapa lienee olisi hommata alakertaan 5 vaihde tai jos laitteet löytyy niin samantien sovittaa pv:n lohkoihin vaihdeakseli RM 80cc koneesta.Ei tainnut niissä olla toisiinsa nähden edes niin paljon eroa ettei KO. homma olisi mahdollinen.Sekä 6 vaihteisessa lootassa ei myöskään olisi samoja kapean tehoalueen tuomia ongelmia kuin 4 vaihteisessa .:P

8.2.2006 21:59

AkiZZa kirjoitti:Helpoin tapa lienee olisi hommata alakertaan 5 vaihde tai jos laitteet löytyy niin samantien sovittaa pv:n lohkoihin vaihdeakseli RM 80cc koneesta.Ei tainnut niissä olla toisiinsa nähden edes niin paljon eroa ettei KO. homma olisi mahdollinen.Sekä 6 vaihteisessa lootassa ei myöskään olisi samoja kapean tehoalueen tuomia ongelmia kuin 4 vaihteisessa .:P


Tuosta sen verran että Tume34:n kalleriassa on kuva pv:n ja rm80:n vaihdeakseleista ja siiän kuvassa ne on vierekkäin joten siitä kattelemaan mistä pitäs otella palaa pois.

8.2.2006 22:21

AkiZZa:

Ihan ok ajatus muuten mutta:
-säätimen pitäisi ehdottomasti olla automaattinen.. kireetä PV:tä ajellessa tiellä pysymisessä on täysi työ, eikä siinä sivussa ehdi miettiä että onko koneessa jo sen verran kierroksia että voin avata kaasun täysille (ja samalla siis säätää ajoitukset isoille kierroksille sopivaksi)
-imupuolelle sellaista on nähdäkseni aika turhaa rakentaa kun siellä on kuitenkin jo erinomaisen sopeutuvainen läppäventtiili, joka antaa koneelle soppaa periaatteessa aina kun männän liike / pakoputken imupulssi / imukurkusta ja kaasarista tuleva ylipainepulssi haluaa kaasua koneelle antaa.

Lisävaihteet olis tietysti aika OK juttu.. mietinpä tuota lisää.. Vaihteistojen akselit on yleensä pintakarkaistuja -> niitä ei passaa mennä sorvailemaan (sovittelemaan "vääriin" laatikoihin), väsymislujuus laskee ja ne saattaa katketa!

Mutta asiallisia vastauksia, minä kiitän.

-P

8.2.2006 22:50

ei mitään kaasuvaijerin ohjaamia pakoaukon säätimiä, vaan solenoidin avaama, jota ohjaa moottorin kierrosluku (esim. yli 7000 rpm pakoa aukee täyteen korkeuteen, ei ole edes vaikea toteuttaa sellaista ohjain systeemiä, jos jotain tajuaa elektroniikasta ;))

Re: Pakoaukon säädin PV:n sylinteriin

9.2.2006 14:09

peksy kirjoitti:Terve.


Entäpä osaako joku opastaa mua pako- ja huuhtelukanavien teoreettisessa mitoitusessa (lähinnä hienosäädössä) siinä tapauksessa että pakoaukkoon ei tule säädintä, siis niistä lähtökohdista, että huipputehon pitäis olla mahdollisimman suuri, MUTTA sylinterin vääntökäyrän TÄYTYY olla silti ehdottomasti niin laakea, että kone lähtee empimättä vetämään vielä kun vaihdan kolmoselta neloselle. Toisiovälityksistähän tämä ei oikeastaan riipu, koska vaihteiston välitykset määrää sen, paljonko kierrokset putoaa vaihdetta vaihdettaessa.

PS. En kaipaa joutavaa kommentointia vaan perusteltuja mielipiteitä, kiitos :) .

-p



helpoimmalla pääset kun otat mallia esim 80 cc crossin kisapytyn (esim, RM50 RM80) tai skootterin viripytystä ja miten aukot on tehty (aukioloajat asteina ja leveydet prosentteina) ja teet about vastaavanlaisen. Aukkojen suuntauksiin tarvitset sitten jo hieman apua kokeneilta.

kadehdittavaa jos sinulla on mahdollisuus valaa oma sylinteri!!!!

9.2.2006 15:31

peksy sähä voit sit rueta tehtailleen niitä pakoaukon säätimellä varustettuja pyttyjä.

9.2.2006 16:14

suikkelikuukkeli kirjoitti:peksy sähä voit sit rueta tehtailleen niitä pakoaukon säätimellä varustettuja pyttyjä.

tai ainakin nestejäähypyttyi peeveeseen

9.2.2006 16:51

Höylä kirjoitti:ei mitään kaasuvaijerin ohjaamia pakoaukon säätimiä, vaan solenoidin avaama, jota ohjaa moottorin kierrosluku (esim. yli 7000 rpm pakoa aukee täyteen korkeuteen, ei ole edes vaikea toteuttaa sellaista ohjain systeemiä, jos jotain tajuaa elektroniikasta ;))
Toisinsanoen mm. aprilian piikeissä majaileva RAVE voisi olla vaihtoehto.
Rave2 olisi samanlaisella laipalla varustettu pneumaattinen ratkaisu, jota ehkä itse ensimmäisenä harkitsisin jos tommoseen ois ryhdyttävä.
Noista lisää täällä.

9.2.2006 16:57

Itelläkin on toi pakoaukonsäädin joskus käyny mielessä, pitääkö se ollaa ihan siinä sylinteri putkesssa se säätyvä laippa? Vai saako olla vähän kauempanakin sylinteriputkesta?

jj

9.2.2006 17:04

Tarkoitin imuaukon säädintä täysin mäntä ohjattuun pyttyyn kuten malossiin.Ja ei kunnon kierrospeleissä välttämättä mitään läppiä tarvitse käytössä olla.
Vai olitko jotain Case-reed läppä systeemiä toteuttamassa vai ?? Mallia imupuolelle tulevaan säätimeen voisit ottaa Kawasaki AR 125 cc koneesta kun siinä on käsittääkseni tälläinen systeemi käytössä. :P

Ja ei siinä RM 80 vaihdeakselien sovittamisessa pv:n lohkoihi ilmeisesti ole tarvetta alkaa akseleita sorvaamaan vaan uskoisin että hommasta selviäisi syventämällä pv:n lohkojen vaihdeakselien koloja n. 3 mm per lohko. mutta varmistaa asian voit Tume34 kysymällä.

Re: Pakoaukon säädin PV:n sylinteriin

10.2.2006 19:10

peksy kirjoitti:-Vesijäähdytys, vapaa kierto tyyliin helkama AX


Tarkoitat varmaan Tigeriä ;)

10.2.2006 19:59

Morjens.
Tarkoitat varmaan Tigeriä

Juu, tigrussahan se tais olla.
Vai olitko jotain Case-reed läppä systeemiä toteuttamassa vai ??

Tuota tuota.. käsitteeseen "case-reed" en olekaan ennen törmännyt. Mutta tarkoituksena oli väsätä sellainen yksinomaan läppäventtiilien kautta kulkeva imupuoli, eli sellainen mitä nykyään on vissiin melkein joka skootterissa ja crossipyörässä. Läppäventtiili ja kaasutin on jo itseasiassa hankittuna, lisään kuvia kun ehdin.
Ja ei kunnon kierrospeleissä välttämättä mitään läppiä tarvitse käytössä olla.

Jeps. Mutta mä haluan koneeseeni laajan käyttökelpoisen vääntöalueen, enkä eläimellisen suurta kapealla kierroslukualueella esiintyvää huipputehoa. Katsokaas, vääntökäyrästä saadaan tehokäyrä, kun se kerrotaan kierrosluvulla. Ja mopon kiihtyvyys syntyy mahdollisimman suuresta tehokäyrän pinta-alasta kun huomioidaan vaihteenvaihdot - pelkkä 30hv huipputeho ei paljoa lohduta jos moottori tippuu jokaisen vaihteenvaihdon jälkeen pois "tehopiikiltä". Tässä jutussa ne lisävaihteet tietysti auttais rutosti!
peksy sähä voit sit rueta tehtailleen niitä pakoaukon säätimellä varustettuja pyttyjä.

No.. katotaan nyt ensin saanko ikipäivänä edes protoa tehtyä :) .
ei mitään kaasuvaijerin ohjaamia pakoaukon säätimiä, vaan solenoidin avaama, jota ohjaa moottorin kierrosluku

Erinomaista! Nyt kasvoi usko tähän projektiin! Solenoidin ohjaus (sähköpuoli) on niin yksinkertainen homma että mä saattaisin jopa osata itse suunnitella sen.
Ja vielä lopuksi:
helpoimmalla pääset kun otat mallia esim 80 cc crossin kisapytyn (esim, RM50 RM80) tai skootterin viripytystä ja miten aukot on tehty (aukioloajat asteina ja leveydet prosentteina) ja teet about vastaavanlaisen. Aukkojen suuntauksiin tarvitset sitten jo hieman apua kokeneilta.

Tää idea ei toimi! Skoottereista en tiedä mutta ainakin crossien ajoitukset on harvavälityksiselle nelivaihteiselle koneelle liian suuret, ja sitä kautta käyttökelpoinen tehoalue liian kapea. Kanavien suuntauksen mä osaan arpoa itsekin mutta lähinnä mietin että millaisille kierroksille mun pitää ne ajoitukset optimoida, että saisin mahdollisimman hyvän kompromissin sekä ylä- että keskikierroksille. Eli onko jolla-kulla kokemusta miten huuhtelu- ja pakoajoitukset vaikuttaa tehokäyrän laakeuteen, ei siis pelkkään huipputehon kierroslukuun? Tietty tuo läppäohjattu imupuoli antaa paljon anteeksi, ja pakoaukon säädin helpottais pakopuolella. Mutta entäs huuhtelut.. noin 124-126 astetta ajoitusta ja mahdollisimman virtaavat/leveät aukot? Lyhyet ajoitukset pieniä kierroksia ajatellen mutta paljon virtauspinta-alaa isoja jengoja varten.. Ja pakopuolelle 170/188 astetta säädin kiinni/auki-asennoissa.. Ehkäpä.

Mutta joo.. tähän mennessä eri-hyviä vastauksia! Jatketaan harjoituksia.

10.2.2006 22:31

Joo ja tehoalueeseen voi kans vaikuttaa hyvin suunnitellulla putkella.

10.2.2006 23:07

eikös krosseissa oo aika laajaa tehoaluetta vrt esim rr pyöriä, ota sitten mallia mikroauton pytystä ampuu tyhjäkäynnistä 20000rpm asti :D