Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

30.9.2009 10:38

JariVV kirjoitti:...1/5 kokoluokan bensakäyttöinen kauko-ohjattava auto, johon on tullut tehtyä kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta, mukaanlukien porttaukset, kevennykset ja putki Sarvi-Perkeleen Excelin pohjalta. Moottori on 30,5cc. Putki onnistui erittäin hyvin, mutta huomasin sen luonnollisesti olevan tehokkaimmillaan suorana mutta käännökset ottivat terävyyttä ja vääntöä pois. Ymmärrän kyllä että näinhän se menee mutta luulin eroa pienemmäksi.
Hieno laite! Näin maallikon silmään auto näyttäisi lähtevän aika raivoisasti myös tuolla mutkaputkella. Itse en ole suoria putkia tehnyt, joten omakohtaista kokemusta samoilla mitoilla tehtyjen suoran ja kippuran putken eroista ei ole. Tuollaisen auton tapauksessa putki on varsin lyhyt, silloin voisi ehkä käyttää suoraakin putkea tai sitten sellaista jossa on vain yksi loiva mutka joko sivulle tai ylös?

Ja sullahan oli se ihan mukavasti kulkeva Raisukin. Senhän joutaisi listata tuonne huippunopeuskisan tulostaulukkoon kun nopeuskin oli muistaakseni GPS:llä mitattu?

30.9.2009 11:47

Hieno kapistus! Laitahan galleriaan jotain kuvia putkesta ilma käärettäkin...

Tuossa terävyyden häviämisessä täytyy tietysti ensin miettiä että kävikö niin oikeasti, vai tuntuuko vaan siltä? Tuommosessa pikkulaitteessa on semmonen etu että tuota olis mahdollista penkittää vielä jollain melko pienelläkin vauhtipyörällä, ja saada sitä kautta ihan todellista mittausdataa ja nähdä mikä muuttuu.

Kuitenkin jos paukkua on taivuttamisen myötä todellisuudessakin hävinnyt, tulee mieleen ainakin pari mahdollista syytä:
1) Putken eristäminen ei automaattisesti lisää tehoa, vaan voi sitä yhtä hyvin myös heikentää. Eristäminen pitää tehdä tapauskohtaisesti ja eroja mittaamalla. Putken eri kohtien eristäminen tuottaa erilaisia vaikutuksia.
2) Putken taivuttaminen huolimattomasti saattaa lyhentää putkea, mikä voi myös heikentää putken suorituskykyä.
3) Pienikokoisella putkella sisäpinnan viimeistely lienee suuremmassa merkityksessä kuin isommalla. Esim alkukäyrän sisäpinnan tulisi olla todella jouhevaa ja sileää, sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa. Jos käyrä on tehty paloista, se ei silti saisi olla kulmikas.

Mille kierrosluvulle putki on mitoitettu?

JariVV kirjoitti:Putki onnistui erittäin hyvin, mutta huomasin sen luonnollisesti olevan tehokkaimmillaan suorana mutta käännökset ottivat terävyyttä ja vääntöä pois. Ymmärrän kyllä että näinhän se menee mutta luulin eroa pienemmäksi.

30.9.2009 13:43

No tässä on video ilman käärettä:
http://www.youtube.com/watch?v=miaK5uwM9Ak
Näette videossa putken sinistymisen joka jatkui tuosta vielä hieman pidemmälle kun ajelin kaasu pohjassa jonkin aikaa. Sinistys ulottui suunnilleen viimeisimmän diffuusorikartion alun paikkeille.

Nalle Puch, mulla ei ole Raisua ollut enää aikoihin, myin sen hyvä tovi takaperin eräälle eläkkeellä olevalle polisille joka kunnosti sen alustan ja laittoi isommat jarrut ja alkoi ajamaan jääratakisoja sillä. Oli kuulemma voittanutkin pari kisaa sillä mutta tuohan nyt on suhteellinen käsite kumminkin jonka määrittelee kanssakilpailijoiden taso. Mutta GPS:llä mitattu tulos kyllä kun sen mittasin.

S-P: Mitoitin putken Excelilläsi 13.000 rpm jossa tehopiikki esiintyy. Tosin siitä se jatkaa tehokkaasti eteenpäin ja seuraava piikki tulee noin 18,000 ja jatkaa siitä 21.000 saakka. Normaalisti tällainen moottori pyörii maksimissaan noin 17-18.000. Tästä siis voi todeta että jokin meni onnistuneesti pieleen mitoituksissani, eli vahingossa syntyi.

Olet täysin oikeassa putken sisäpinnan suhteen sekä myös siinä, että sen tilavuus muuttui käännösten johdosta. Teen seuraavan putken oikeaoppisemmin, koska tämä putki oli selkeästi todella hurja sekä ylä- ja alapäästään ja keskialueeltaan suorana, mutta mutkalle laitettuna menetti lähinnä jonkin verran (ei hirveän paljon) alapäätä koska tilavuus pieneni. Excelisi on todella toimiva kapistus.

Eristämisen suhteen en huomannut itse eroa suorituskyvyssä. Piti muuten kysymäni järkevällä rahallisella panostuksella olevaa putkien hydroforming-tekniikkaa: Vedellähän homma siis tapahtuu, mutta minkälaisilla laitteilla teette pullistuksia? Miten kehitätte painetta sinne? Tämä leikkaa-liimaa metodi ei ole hirveän järkevää...

Ja dynamometrille on tarkoitus mennä useamman putken kanssa ja ratasliksein varustettuna. Siis pyörädyno, ei moottoridyno. Semmoinen löytyy tuttavalta, joka ajaa tämän skaalan autoilla ratapuolella kilpaa.

Myöskin tässä on tullut enemmänkin luettua Power Valveista (lähinnä ATAC ja V-TACS Hondalta) joita pystyisi soveltamaan järkevästi putken alkupäähän. Kuten myöskin Boost Bottleista. Näihin kikkarisiin saa kyllä casereed lohkoa mutta hinta melkoisen suolainen. Erillistä imukava-reediä saa tosin myös. Vaihtoehtoja on paljon.

2.10.2009 18:39

Jaa-a,
olin väärässä Thermotec-nauhan suhteen. Otin sen pois ja alavääntöä tuli lisää ylätehon kärsimättä.

Tein toisen samanlaisen putken ja täytyy katsoa josko siihen saisi aikaiseksi tehtyä jonkinsortin power valven ja samalla kokeilla muitakin juttuja.

3.10.2009 10:21

Ei se mikään power valve kyllä taida olla, pikemminkin voisi luonnehtia exhaustchamberiksi.
Melko turha kapistus, se mitä tilavuuden vaihtelulla voitetaan, menee jo turbulenssissa hukkaan.

4.10.2009 20:05

JariVV kirjoitti:...S-P: Mitoitin putken Excelilläsi 13.000 rpm jossa tehopiikki esiintyy. Tosin siitä se jatkaa tehokkaasti eteenpäin ja seuraava piikki tulee noin 18,000 ja jatkaa siitä 21.000 saakka...
Paljonko tuollaisesta koneesta revitään tehoa ja onko aukotus pytyssä nykyaikaista reikäjuustotyyliä? Entä mikähän lienee järkevä yläraja koneen kierrättämisessä... kuinka kovaa mäntä mahtaa vilistää 21 krpm jengoilla?

JariVV kirjoitti:...järkevällä rahallisella panostuksella olevaa putkien hydroforming-tekniikkaa: Vedellähän homma siis tapahtuu, mutta minkälaisilla laitteilla teette pullistuksia? Miten kehitätte painetta sinne?
Varteenotettava vaihtoehto voisi olla painepesuri. http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60 . Itse olen puuhaillut noita pullotunkista väsätyllä pumpulla (tosin toistaiseksi tavoitetta heikommin tuloksin).

JariVV kirjoitti:...Myöskin tässä on tullut enemmänkin luettua Power Valveista (lähinnä ATAC ja V-TACS Hondalta) joita pystyisi soveltamaan järkevästi putken alkupäähän. Kuten myöskin Boost Bottleista. Näihin kikkarisiin saa kyllä casereed lohkoa mutta hinta melkoisen suolainen. Erillistä imukava-reediä saa tosin myös...
Sulla kun selvästikin on peukalo oikessa kohdassa käpälää, niin voit tietty väsätä läppäkotelon itse ja liittää sen joko pyttyyn tai lohkoon. Mitä tulee noihin power valve- juttuihin niin komppaan MänTää: ei taida maksaa vaivaa yrittää saada noita pelaamaan. Pakoajoitusta säätelevä luistiviritys on sitten toinen juttu.

JariVV kirjoitti:...Nalle Puch, mulla ei ole Raisua ollut enää aikoihin... Mutta GPS:llä mitattu tulos kyllä kun sen mittasin...
Kyllähän tuon sitten voisi lisätä tulosluetteloon, sarjaan <55cc ilmajäähdytteiset. Eikun olikos tulos vielä Raisun vakiopytyllä? Sittenhän se menisi listalle ilmajäähdytteiset vakiopytyt <55cc. Olisi tietysti hyvä jos laitteesta saisi kuvan tai kuvia spekseineen sun mototin galleriaan. Kelpaisi sitten kaikkien niitä pällistellä ja ihmetellä. :)

5.10.2009 9:00

No näistä otetaan ihan bolt-on osilla keskimääräisesti 4-5,5 hevosvoimaa. Omassani on keskimääräistä enemmän voimaa mutta ennenkuin olen saanut dynottua laitteen niin turha puhua enempiä mistään lukuarvoista. Parhaimmillaan tai pahimmillaan tällaset koneet pyörii yleensä 17-18k tässä isoimmassa koossa mikä mulla on eli 30,5cc, omani sen yli 21k. Viilatut 23cc koneet pyörii noin 28k. En ole männän nopeutta laskenut vielä. Tulee kuitenkin porttailtua vielä lisää sekä mäntä joutuu laihdutuskuurille. Ei näissä ole reikäjuustopyttyä. Melkoisen vastaava konfiguraatio kuin mikä tahansa vanha mopon mäntäohjattu motti. Kanavat on isohkot kyllä mäntään nähden.

Tuo painepesurivideo olikin mielenkiintoinen. Kiitokset.

Pakoläppiä tähän moottorityyppin alkaa olla melkoisen vaikeaa sovittaa.

Raisu meni juu vakiopytyn avittamana viimeisessä ylikoossa (54,jotain cc ei muista enää) vakioiskulla sen 98 kmh . Sen jälkeen tulikin sitten 56cc Zetapytty, lisää pakoputkea ja Dellun 21 Racing mutten noilla vermeillä sitä sitten enää kerennytkään mitata kun se ostettiin pois.

Muuten ihan mielenkiinnosta millaisia tavanomaisuudesta poikkeavia pakoputkiratkaisuja olette tulleet vuosien varrella miettineeksi? Vaikkakin naurettavia ajatuksia, kuten alla:

-pieniä suihkuturbiini-tyylisiä siivekkeitä paisarin sisälle saadakseni aikaan pyörrettä
-diffuusoriin lisäheijastuskammioita
-mutkien ulkoreunoihin jotain pientä
-jäähdytysrivoja ulkopinnalle
-2 putkea yhdelle koneelle ja vaihtoventtiili kierrosten mukaan
-internal stinger (toimii ja äänet vaimenee selkeästi)

Oletteko kokeilleet jotain juttuja joista olette huomanneet olevan hyötyä tai jotka on menneet pahasti metsään? Kiinnostaisi kovasti tietää näistä.

5.10.2009 13:44

JariVV kirjoitti:...Muuten ihan mielenkiinnosta millaisia tavanomaisuudesta poikkeavia pakoputkiratkaisuja olette tulleet vuosien varrella miettineeksi?...

Pistetään nyt tämä vielä kerran. Idea -nimike ei siis tarkoita perusajatusta, vaan toteutusta.
http://www.youtube.com/watch?v=DRy1V9Les4A
Servomoottori siis pyörittää kierrettä ja vastakartio liikkuu pituussuuntaan. Poistopilli ja äänenvaimennin liikkuvat vastakartion mukana. Järkeilin että noin toteutettuna ei näyttäisi ihan hämärältä rakenteelta esteettisesti. Toimintaa ei ole tullut testattua, eikä kyllä tulekaan. Kunhan tuli vaan mietittyä.

5.10.2009 17:25

Onhan nuo pikkumyllyt vielä viritysasteeltaan tosi laiskoja koneita, joten ilmaisia irtohevosia siinäkin koneessa laiduntaa aika paljon. Litratehona tuo on jotain luokkaa 180 heppaa / litra, joka olis esim vertailun vuoksi piikin koneesta 22.5 heppaa.
Edelleen vertailun vuoksi mikroautossa satakuutioisista otetaan joku 30+ ponia, ja nehän kiertää jotain 18-20 000 rpm. Ne on kans aukotukseltaan ihan semmosta peruskamaa. Ja sikäli läheistä sukua varmaan tuolle pikkukoneelle, kuten ulkonäkökin antaa ymmärtää.
Eli eli.. kaiken tämän jaarittelun pohjalla lienee se ajatus, että tuollaisesta koneesta voisi pienellä tai vähän isommalla vaivalla ottaa aika paljon enemmän poneja irti muutenkin kuin rpm:ää nostamalla.

JariVV kirjoitti:No näistä otetaan ihan bolt-on osilla keskimääräisesti 4-5,5 hevosvoimaa. Omassani on keskimääräistä enemmän voimaa mutta ennenkuin olen saanut dynottua laitteen niin turha puhua enempiä mistään lukuarvoista. Parhaimmillaan tai pahimmillaan tällaset koneet pyörii yleensä 17-18k tässä isoimmassa koossa mikä mulla on eli 30,5cc, omani sen yli 21k. Viilatut 23cc koneet pyörii noin 28k. En ole männän nopeutta laskenut vielä. Tulee kuitenkin porttailtua vielä lisää sekä mäntä joutuu laihdutuskuurille. Ei näissä ole reikäjuustopyttyä. Melkoisen vastaava konfiguraatio kuin mikä tahansa vanha mopon mäntäohjattu motti. Kanavat on isohkot kyllä mäntään nähden.

5.10.2009 17:35

Noista lisävempaimista pakariin tuli muutamia ajatuksia

Vallitseva suuntaus on pyrkiä kaikesta turbulenttisuudesta eroon. Ne häiritsee putken ääniaaltoja (virtaa minnesuuntaan sattuun --> vaikuttaa aaltoihin) ja siten myös putken toimintaa. Suoralta kädeltä sanottuna ei hyvä. Ja jos putkea tarvitsee laimentaa niin se onnistuu muillakin tavoin.
Lisäheijastuskammioista en tiedä, mitä tarkoitat, mutta voihan sitä arvailla. Vaikutus kuten edellä, aalto hajoaaa --> ei hyvä. Mutkien ulkokurvit kannattaa olla kutakuinkin tasainen, siellä temppuilemalla saanee lähinnä vastusta lisättyä. Tosin aerodynamiikka on aina aerodynamiikkaa (mikroturbulensseilla voi saada tehtyä vaikka mitä. Esimerkkejä lennokkipuolelta), joten paha sanoa. Olen kyllä miettinyt huuhteluiden karhentamista sopivalla tavalla. Taitaa olla sekin melko turhaa.
-Putken jäädytykseen sopii paremmin vesisuihkutus; sen saa kytkettyä pois päältä sitten kun tarvitaan "lyhyempää putkea". Rivoitus toimii käytännössä negatiivisesti eristykseen nähden.
-Sen sijaan 2 viimeistä on ihan toimivia ja jossain määrin käytettyjäkin ideoita. Kannattaa testailla :)

15.10.2009 13:26

http://www.oddified.com/services.php

Ostin tollasen tähän vempaimeeni ja testasin. Ero kiinteään ennakkoon on selkeästi nähtävissä. Toimisi varmaankin mopon koneessakin mutta kierroslukualue on tosin suunniteltu korkeakierroksisin 2-t koneisiin.

Olen yrittänyt funtsia käytännön toteutusta tuohon Zonen ajatukseen eikä se nyt mahdoton olisi ollenkaan tehdä. Tuo olisi mielenkiintoista saada toimivaksi värkiksi.

15.10.2009 20:55

JariVV kirjoitti:http://www.oddified.com/services.php
Ostin tollasen tähän vempaimeeni ja testasin. Ero kiinteään ennakkoon on selkeästi nähtävissä. Toimisi varmaankin mopon koneessakin mutta kierroslukualue on tosin suunniteltu korkeakierroksisin 2-t koneisiin.
Kappas, siinähän on valittavana 10 erilaista syttyennakkokarttaa. Siinä onkin säätämistä kun parhaan löytämiseksi kokeilee noita kaikkia ja vekslaa vielä perusennakkoa sinne tänne. Mutta kun sopiva löytyy niin kyllä lähtee!

JariVV kirjoitti:Olen yrittänyt funtsia käytännön toteutusta tuohon Zonen ajatukseen eikä se nyt mahdoton olisi ollenkaan tehdä. Tuo olisi mielenkiintoista saada toimivaksi värkiksi.
En yleensä välitä mainostaa suunnitelmistani etukäteen, mutta nyt kun tuli puheeksi niin
tulen ehdottomasti rakentamaan tuollaisen muuttuvapituuksisen putken. Pitussäätö tulee kuitenkin mekaanisesti eikä servomoottorilla, koska en ymmärrä sähkövimpainten päälle vähääkään. Lisäksi mun mielestä on hauskempaa toteuttaa kaikki mahdollinen vivustoilla ja vaijereilla, mitä ei varmaan ole vaikea uskoa jos on nähnyt mun raaserin vaihde- ja jarruvipuhelvetin. :)

Zone on miettinyt homman hyvin: tuumailin ensin hiukan toisenlaista tapaa sijoittaa nuo sylinterit ja kartiot sisäkkäin, mutta nähtyäni tuon Zonen toteutustavan totesin sen paremmaksi kuin omani. Näillä näkymin vain pari yksityiskohtaa tulee eri tavalla kuin tuossa Zonen suunnitelmassa. Mutta tuon putken aika on vasta sitten kun saan rassin ensin kulkemaan kunnolla ihan perussetillä.

16.10.2009 8:35

No en mäkään aio tollasta toteuttaa servolla. Itse ajattelin laittaa tollasen ohjauksen suoraan tän himmelin kaasuvivustoon pienellä viiveellä eli se lähtisi hieman myöhässä mukaan kun kierrokset on jo kerenneet nousta. Toki tilanne on eri vaihteellisessa mopossa missä moottorille on suhteessa paljon enemmän kuljetettavaa massaa.

Joutaakos Nalle Puch kysyä että mitkä ne eroavaisuudet Zonen malliin ovat mistä kirjoitit? Jätit ne tosin tarkoituksella selkeästi edellisestä viestistäsi pois mutta kysympähän nyt kuitenkin.

16.10.2009 10:43

JariVV kirjoitti:Joutaakos Nalle Puch kysyä että mitkä ne eroavaisuudet Zonen malliin ovat mistä kirjoitit? Jätit ne tosin tarkoituksella selkeästi edellisestä viestistäsi pois mutta kysympähän nyt kuitenkin.
No ei sen kummempaa kuin että jos häkkyrään tulisi vaimennin niin se ei liikkuisi loppupillin mukana, vaan loppupilli sukeltaisi ennen vaimentinta olevaa putkeen ja vaimennin pysyisi paikallaan. Ja pituuden säätö joko kaasuvaijerilta välitettynä (heh, 20-24 mm muutos putken pituudessa ei ihan taida riittää...) tai oikealla jalalla käytettävällä polkimella.

16.10.2009 15:07

Ei muutaku laittaa vasemman käden "kaasukahvan" ja siihen tuo putken säätö!!

Tai sitten vois harkita jotain "helppoa" keskipakosäädintä, jonka saaminen kunnolla toimivaksi voi olla jonkinmoinen savotta... Siis noin sen säädön onnistuneisuuden kannalta.