Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

9.11.2007 21:45

Sora00 kirjoitti:Omasta mielestäni ois järkevä luokitella nämä "uusenskat" vain omaan luokkaan, joissa ois 50cc (tai 55cc), 80cc ja pro mod.

Eihän tämän kisan tarkoituksena ole katsoa kenellä on paras ja kovakulkuisin mopo, vaan vertailla tuloksia keskenään?


Ei.

Tämän "kisan" tarkoitus on saada jotain tavoitetta viritykselle, oppia lisää ja ennenkaikkea: Pitää rutkasti hauskaa ;).

9.11.2007 22:47

Miten on nelitahtisten laita? Taitaa olla, että jäävät selvään vähemmistöön mutta kilpailevatko omassa sarjassaan vaiko kaksitahtisten kanssa?

9.11.2007 23:58

vezcu kirjoitti:Miten on nelitahtisten laita? Taitaa olla, että jäävät selvään vähemmistöön mutta kilpailevatko omassa sarjassaan vaiko kaksitahtisten kanssa?


Hmm, minusta ne kyllä kuuluu samaan sarjaan 2-tahtisten kanssa, ei niitä niin paljoa ole että kannattaisi erikseen jakaa niitä omaan luokkaansa.

10.11.2007 0:13

Kopioin tehoputkitopikista aiemmat tätä aihetta koskevat viestin tähän (osin lyhennettynä tosin). Näistä vähän selviää taustaa "mistä kaikki alkoi" ja ketkä jo siellä puolella ilmoitti olevansa kiinnostuneita osallistumaan.

Sarvi-Perkele kirjoitti:En mä 50 cc powerilla oo yli satasta menny. Se oli semmonen lonkalta kasaan heitetty paketti, mitä oli hyvin miedosti viilattu, 16 mm Mikuni, ja putkikin oli itseasiassa 75 cc pytylle suunniteltu, mutta pikaisesti laskin että putki passaa aika "lähelle" myös viiskymppisen aukoille. Imuttamalla tuo paketti meni 95 kmh.

Että tolta pohjalta en pitäs kyllä minkäänlaisena ongelmana sitä satasen ylitystä. 20 mm kaasari, hiukan tiukennettu kansi, kanavien avarrus (tuskin tarvii tässäkään edes huuhteluihin kajota), ja jos vielä oikein mitoittas putken ko. pytylle. Tuossa kevätpuolella voin vaikka ihan demonstraatioksi moisen paketin kasata, ja julistetaan nyt tässä julkisesti ja heti alkuunsa tavoitteeksi vaikka se 110 kmh, että hommassa säilyy edes jonkinmoinen mielenkiinto.

75 cc powerihan sitten kulkee niinkun tuolla galleriassa on kerrottu, eli viimeiset huiput on 121 kmh. Välityksissä olisi ehkä vielä hitunen varaa harventaa, mutta kun en joutanut takarissojen kans alkaa pelaamaan, eikä mulla niitä olis kyllä ollukaan. Eturissaa vaihtamalla tulee vähän isoja harppauksia noin prosentuaalisesti. Eli rissoista pitäs saada muutama pykälä kulkua lisää. Ja pytyn nostan tässä kohtapuoliin irti ja laittelen ne huuhtelut ja ehkä avarran muitakin kanavia hiukan, koska, kuten sanottua, alavääntöä on vielä jäljellä ihan käyttömopoluokassa. Nehän voi uhrata sitten maksimitehon nimiin. Joten pientä viilailua ja muutama uusi putki vastaamaan uusia speksejä. Että eiköhän se 130 kmh:n "äänivalli" tule vielä keväällä murrettua. Tosin sitä en tiedä miten tuo mäntä pysyy kasassa... ;)

Kaikki nuo hommat vaan valuu automaattisesti kevätpuolelle kun tässä on kaikenlaista kiirettä, ja se aika mitä moottoreiden kanssa ehtii pelata, menee kelkkojen laitteluun talvella.

Nopeuskeskusteluista yleensä, mä en ainakaan jaksa korvaani lotkauttaa noille "kaverin pv kulkee 140" jutuille, ellei sitä oo gps:llä mitattu. Ne kun kulkee AINA vähemmän ku mitä on väitetty.


Nalle Puch kirjoitti:
Sarvi-Perkele kirjoitti:...en pitäs kyllä minkäänlaisena ongelmana sitä satasen ylitystä. 20 mm kaasari, hiukan tiukennettu kansi, kanavien avarrus (tuskin tarvii tässäkään edes huuhteluihin kajota), ja jos vielä oikein mitoittas putken ko. pytylle. Tuossa kevätpuolella voin vaikka ihan demonstraatioksi moisen paketin kasata, ja julistetaan nyt tässä julkisesti ja heti alkuunsa tavoitteeksi vaikka se 110 kmh, että hommassa säilyy edes jonkinmoinen mielenkiinto.


Hyvä, saadaan kunnon vertailupohjaa. Muutenkin olisi asiallista jos mahdollisimman moni voisi laittaa raporttia ajokkinsa suorituskyvystä (huippunopeus, kiihtyvyys ja parhaimmillaan jopa dynotulos) ja tietysti se, millä patenteilla ja vireillä homma on toteutettu. Ja siis asiallisesti mitattuna ja dokumentoituna kuten esim. Sarven 75cc Power+ -projekti. Yritän itsekin kantaa korteni kekoon jossain vaiheessa.

Itse aion "osallistua" ainakin seuraavassa "luokassa":

Vakiopytty-Classic 50cc
- alle 50cc
- ilmajäähy
- enintään 4 vaihdetta
- mopediksi rekisteröidyn moottorin lohkot
- saman mopediksi rekisteröidyn moottorin alkuperäinen sylinteri

Ja jos joku kysyy että mistä tuo "luokka" tulee, niin hatusta...


Zam64 kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti: Ja jos joku kysyy että mistä tuo "luokka" tulee, niin hatusta...


Ihan hyvät hatusta repästyt säännöt. Melkein kävis vaikka mopokisojen ilmajäähdytteisiä moottoreita koskeviin sääntöihin. katsotaan mitä saan aikaseksi..vois jopa saada jotain dokmentoitua...toki jotain tietty kisapelistä jätän aina kertomatta...


Höylä kirjoitti:laita tuo kuutioraja siihen samaan, kuin virallisissakn säännöissä, eli alle 55 cc, niin mullakin olis pari pyttyä (yks vakio läpällinen aihio löytyy jo hyllystä...) samaan luokkaan ;)


Tume34 kirjoitti:Tuo alkuperäinen sylinteri ei nyt oikein millään muotoa minulle käy, so not että hommasta häviää mielenkiinto niin silti minä käytän ärrässä p+50cc :).

Mutta satasta hätyytellään, joskaan nyt ei "pyritä".


Sarvi-Perkele kirjoitti:Mä taidan myös osallistua tähän Nallen "luokkaan" Super Sportilla. Vähintään satanen rikki siinäkin. Se vois kyllä olla hyvä idea tuo kuutiotilavuus max 55 cc, kestäs porata jos pytty on väljä!


Nalle Puch kirjoitti:Joo, mikseipä iskutilavuuden raja voisi olla sen 55cc niin on enempi porautusvaraa. Vakiosylinteristä tehdylle olisi mun mielestä hyvä olla olla oma "luokka", koska vakiokiuas on vanhoissa ilmajäähyrohjoissa kuitenkin vähän tai usein tuntuvastikin haastavampi aihio kuin monet tarvike- tai viripytyt. Jos taas sylinteri on muu kuin kyseisen koneen alkuperäinen (esim. Suzukin tapauksessa vaikka Power+) niin "luokka" voisi olla silloin Classic 50cc.

50cc koneiden 2 eri luokkaa ei tietenkään estä vertailemasta Classic 50cc ja
Vakiopytty-Classic 50cc -luokkien tuloksia keskenään. Paremmat eväät 50cc "yleisen sarjan voittoon" lienee kuitenkin Classic 50cc -luokan mukaisella rassilla.

Sarven 75cc Power+ -proju taas menisi tällä logiikalla "luokkaan" Classic 80cc. Itse tehdyt vesijäähyt ym. hienoudet lienee sitten "luokassa" Pro Modified... ;)

Olen tässä tarkoituksella laittanut sitaatteihin tiettyjä sanoja, kuten "luokka" ja "voitto", koska pääasian tässä pitäisi kai olla hauskanpito eikä byrokratia. Ja pitäiskö näille tehdä oma aihe tai mikä olisi järkevin tapa kerätä näihin liittyvät tulokset, keskustelut ja kuvat yhteen paikkaan?


Betaversio kirjoitti:Pro-viripuolelle tuo topikki?
Voisin kans tulla mukaan Vakiopytty-Classic 50cc luokkaan. Vaikka olenkin hieman altavastaajana tiedollisesti ja taidollisesti, mutta pitäähän sitä haastetta olla ;)

10.11.2007 0:34

Jaahas, pitääköhän sitä sitten porauttaa ärrän vakiosylkkä ja ryhtyä aukkoja työstämään. Tosin täysin altavastaavana koska en pääse mitenkään tekemään putkea ja ne käyrät mitä nyt löytyy on niin toivottomia yleismalleja sun muita räpellyksiä.. Pitikin myydä se yks aihio santalle. Siinä olisi ollut hyvä lähtökohta korkeakierroksiselle koneelle.

Noh, mutta yritetään. =)

10.11.2007 12:19

äsken tupakilla käydessäni tuli mieleen, että kun täällä on ollut jotain höpinää gps tai sigman antamista tuloksista, niin mulla oli kyllä sellainen käsitys, että tulos ilmoitetan sekuntteina, ei kilometreinä tunnissa...

toki saa mun puolesta ilmoittaa sen loppunopeudenkin, jos sen saa tarkasti... mutta tuota sekuntti tulosta varten ei tarvitse, kuin normaali kellon, jossa on ajanotto toiminto ja tyypin joka sen ajan ottaa..

eihän missään kiihdytyskilpailussa kilpailla loppunopeudella, vaan ajalla ;) samalla loppunopeudella aika voi olla aivan eri... kun taas saman ajan ajaneet ovat yhtä aikaa "maalissa"...

10.11.2007 14:05

Jos kerran 4-t otetaan kilpaan mukaan nii voi olla että itekkin tuolla kisasella 72cc pikkumankilla voisin jotain aikoja ottaa ja sigman jos laittaisi , pitää katsella .

Ja onhan mulla siihen tuo hieman kesken eräinen putkitettu n. 85cc sylkkä+mäntä että vois senkin laittaa kiinni ja kokeilla..

10.11.2007 14:59

Höylä: Kiihdytyskilpailussa toki aika ratkaisee, ei loppunopeus. Mutta alunperinhän tämä topiki taisi syntyä juurikin "Voiko 50cc powerillä päästä yli satasta"-aiheesta, jolloin muutamat vastasivat haasteeseen ja soppa on valmis :).

10.11.2007 15:26

Niin meinasitko tolla Tigerillä missä on RM 125 kone kiinni?!

Tässä kai oli tarkoitus kuitenkin pyrkiä jotenkin mittaamaan VIRITYSTAITOJA, ja sitä mitä jostakin sinänsä huonosta aihiosta saa rakennettua, eikä sitä, kuka saa suurimman koneen kiinni mopon runkoon tms jotain yhtä älytöntä.

Olis mullakin pajalla joutilas Rotax 583, ~100 hp, kai sen vois pistää vanhaan jousittamattomaan Monkeyn runkoon.. ;)

Ja onhan jossain PV:ssä nähty 1100 gsx-r:n kone noissa Bomberkisoissa. Kiinnostavaa sinänsä, mutta se on vaan sitten ihan eri juttu.

kales kirjoitti:niin missäs tällänen kilpailu pidetään? Olis ihan kiva tulla tigerilla koittaa tota kuninkuusluokkaa...

10.11.2007 15:44

Totta. Kaikissa luokissa on edellytyksenä tosiaan että moottorin lähtökohtana sen mopon oma moottori, tai joku tieliikennemopomotti kuitenkin.

10.11.2007 21:22

[poistakaa vaan seuraava viesti, jos aiheettomaksi katsotte...]

Vielä noista vesijäähypytyistä: Onhan tossa Morinin myllyssäkinn vesijäähdytteinen. Tunturihan se, eikä mitenkään kovinkaan uus...Ainakaan vanhimmat niistä.

Mutta taitaa täten meikäläiseltä jäädä sitten osanotto tähän kisaan. Harmi sinänsä.

Mutta erittäin hyvä idea, ja ehdotuksena semmoinen, että jos topiikin infoon(?) yksinkertaistettu tuloslista, jossa ei olis mitään välikommentteja.

10.11.2007 21:33

Eikai tigereitä ja AX:iä ole poissuljettu tietääkseni. Ovat teknisesti "hieman" jäljessä vrt.uusendurot, eikä niitä mopoja saada rahallakaan kulkemaan.

10.11.2007 21:37

Totta.

Mikä luokka?

¤: voisko harkita niiden sopimista tonne classic50?
Viimeksi muokannut eki1 päivämäärä 10.11.2007 21:46, muokattu yhteensä 1 kerran

10.11.2007 21:37

Tume34 kirjoitti:Eikai tigereitä ja AX:iä ole poissuljettu tietääkseni. Ovat teknisesti "hieman" jäljessä vrt.uusendurot, eikä niitä mopoja saada rahallakaan kulkemaan.


niin, ainakin ne sopii tuonne pro- modified luokkaan... vaikka antavakin tasoitusta kuutioissa...

vai pääsiskö ne säälistä edes tuohon 50cc-classic luokkaan :roll: (oma aksu kylläkin on nykyään sen 53,5 cc, mutta jos se raja saatais siihen 55 cc ;))

pv:n vakioläppiskin on jo yli 50 cc, eikä huvittais ostaa kaikkia pyttyjä ainoastaan tälläistä kisaa varten.

sitten on vielä joku pv:n vakio läpätön, mutta sen koosta en ole varma ja se on kyllä aika kauheasti raiskattu, eli siitä tuskin on edes aihioksi...

zeta sentään on vakio koossa (50.00 mm), mutta se nyt menis muutenkin siihen alle 80 cc luokkaan...

sitten vielä yksi kysymys, onko moottorin oltava sama mikä vakiona on rungossa? eli voinko käyttää aksun rungossa pv:n konetta...

edit: tume olikin jo antanut siunauksensa asialle...

10.11.2007 22:03

Sarvi-Perkele kirjoitti:Niin meinasitko tolla Tigerillä missä on RM 125 kone kiinni?!

Tässä kai oli tarkoitus kuitenkin pyrkiä jotenkin mittaamaan VIRITYSTAITOJA, ja sitä mitä jostakin sinänsä huonosta aihiosta saa rakennettua, eikä sitä, kuka saa suurimman koneen kiinni mopon runkoon tms jotain yhtä älytöntä.

Olis mullakin pajalla joutilas Rotax 583, ~100 hp, kai sen vois pistää vanhaan jousittamattomaan Monkeyn runkoon.. ;)

Ja onhan jossain PV:ssä nähty 1100 gsx-r:n kone noissa Bomberkisoissa. Kiinnostavaa sinänsä, mutta se on vaan sitten ihan eri juttu.

kales kirjoitti:niin missäs tällänen kilpailu pidetään? Olis ihan kiva tulla tigerilla koittaa tota kuninkuusluokkaa...


Luin tämän yhteenvedon ja sain heti sellasen käsityksen että toi tigeri olis kuulunut kyseiseen luokkaan. -> Itsetehdyt nestejäähdytteiset ja vastaavat hienoudet, kuutiotilavuus vapaa. Kovimmista kovimmat värkit siis

Sarvi_Perkele:elle sen verran infoa että Tigerin ajo-ominaisuuksia on paranneltu huomattavasti jos vertaa normi-tikruun. Tarkotus oli kuitenkin pitää mopo mopon näköisenä eli kuitenkin mahdollisimman paljon alkuperästä palikkaa pienillä vahvistuksilla.

Tuosta monkey-projektistasi en kyllä tiedä mitä sillä ajoit takaa.