Kiitoksia
Kokeilin mä kolmosella ja nelosellaki pyörittää, mutta en juuri kovempaa. Vieressä hääräilijöitä pelotti liikaa. Isojen kiekkojen (tässähän on mahdollisuus muuttaa inertiaa) ympärille pitänee joo jotain teräslevyä vääntää. Ja tuo runkopukki pitäs kiinnittää johonkin esim. tuohon kärryyn. Nyt se pysyi maassa omalla painollaan. Mopedin kiinnityskin pitää kehitellä järkeväksi.
Laskeskelinpa muuten, että jos levypinkan ulkokehällä on 20g epätasapainoa niin rullalla voi ajaa 500km/h ennen kuin akseliin kohdistuu yhtä suuri voima mitä keskiverto piikkisessä koneessa tulee männäntapille... Turvallista?
Elektroniikka: "Ääni" menee koneelle mikki liitännästä. Rightista tais olla rumpu ja leftistä moottori. Virtalähteenä 12V akku.
Rmmun kierrosluku on helpompi (välitykset tietäen tällä pääsee jo (jotain) mittaamaan). Eli induktiivinen anturi (12V) josta lähtee kolme johtoa. Kaksi käyttöjännitteelle (+ ja -). Kolmas on ulostuleva jännite, myös kaksitoista volttia. Googlaamalla anturin speksejä löytänee ehkä mikä on mikäkin. Ulostuleva/kolmas johto jännite liitetään GSF dynon sivuilla olevan Line in kaavion + napaan. Kaavion - napa kytketään samaan paikkaan induktiivisen anturin käyttöjännitteen - johdon kanssa eli 12V jännitelähteen - napaan. Kaavion line in navoista toinen 3,5mm plugin maapiuhaan ja toinen rightiin tai leftiin. Ja siinä se!
Moottorin kierrosluku on vaikeampi, enkä sitä jaksa yhtä juurta jaksaen tänne foorumille kirjoittaa. Mutta eteenpäin pääsee kun tekee jonkun tämän sivun kytkennöistä:
http://www.sportdevices.com/rpm_readings/index.htm.
Mulla on periaatteessa aikalailla toi uppgreidattu versio ja liittimistä vaihtamalla saa valita induktiivisen tai kapasitiivisen anturin. Kapasitiivisen anturin tein pyykkipojasta ja induktiivinen on ajotuslampusta.
Nyt kannattaa huomata, että ton sivun piirit syö viittä volttia, jonka saat laittamalla regulaattorin (7805). Googlaamalla löytyy regun kytkiksiä. Tarviit ehkä pari konkkaa. Sen jälkeen toi sport devicen piirin out laitetaan taas tommoseen GSF dynon sivuilla olevaan line in kaavion mukaseen piiriin. Vastuksien koko pitää vain vaihtaa koska nyt tiputetaan 5->0,5 eikä 12->0,5. Vastuksien koossa pitää vielä huomioida, että ne555 piirin läpi menis sopivasti virtaa. En nyt muista ulkoa mun vastuksia, mutta voin ne tarkistaa jos homma siihen kaatuu.
Siitä sen pitäs lähtee jo selkenemään kun jaksaa hieman googlailla ja pohdiskella asiaa. Voin ehkä sitten osata paremmin vastata johonkin pikku kysymyksiin jotka tulevat eteen. Näin äkkiseltään mahdotonta selittää koko piiriä alusta loppuun. Olis ehkä pitäny schemat piirtää...
Ja seuraavaan penkitykseen sitten jotain vähän kisasempaa vehjestä mukaan, eiks jeh.
Oli siihen jo tonninen ninja tyrkyllä...