Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

28.6.2007 23:43

Lyhyempi iskuisesta koneestahan viodaan tehdä runsaasti kiertävämpi mutta sehän vaikuttaa myös ajttavuuteen. Mitä lyhyempi isku, sitä kulmikkaampi ajettava. Ja iskun pituudellahan on oma merkityksensä myös siihen kuinka tasaisesti vääntävä moottori on.

Pitkäiskuinenhan on pehmeämpi luonteeltaan, tasiaisemmin vääntävä, ja matala kierroksisempi. Lyhyt iskuinen taas paremmin kiertävä, mutta "piikikkäämpi".

Iskusuhdehhan on hyvä miettiä moottorin käyttötarkoituksen mukaan.

29.6.2007 9:30

iskusuhde korkea jos konetta pyöritetään kovilla kierroksilla esim (moottorisahat)... (paljo muuten lie sahois ??). Ja mitä ala/keskikierros vääntöisiin koneisiin mennään niin iskusuhde tippuu.

pv:stähän tämän lyhyen iskun takia ei voi kans hakea oikein sitä kuuluisaa vääntöä, pienen kuutiotilavuuden lisäksi.

29.6.2007 15:28

suzuki_king kirjoitti:Lyhyempi iskuisesta koneestahan viodaan tehdä runsaasti kiertävämpi mutta sehän vaikuttaa myös ajttavuuteen. Mitä lyhyempi isku, sitä kulmikkaampi ajettava. Ja iskun pituudellahan on oma merkityksensä myös siihen kuinka tasaisesti vääntävä moottori on.

Pitkäiskuinenhan on pehmeämpi luonteeltaan, tasiaisemmin vääntävä, ja matala kierroksisempi. Lyhyt iskuinen taas paremmin kiertävä, mutta "piikikkäämpi".

Iskusuhdehhan on hyvä miettiä moottorin käyttötarkoituksen mukaan.
No nuo faktat on kyllä tiedossa. Sitä lähinnä mietin että miten tuo iskunpituuden lyhentäminen vaikuttaisi eri kanaviin ja niiden aika-aloihin ym. Ja mistä tarttis ottaa tavaraa pois ja kuinka paljon, joka taas riippuu siitä että mitä haluaa.

No joo hieman vailla järkeä kyllä nyt mennään mutta spekulointi on hauskaa :) Rupesin tuossa miettimään että kyllähän tuon 50cc voi laittaa kiertämään sen 16000rpm minkä muinoiset 50cc rr:t kiersi mutta montas vaihdetta niissä oli...

noen kirjoitti:iskusuhde korkea jos konetta pyöritetään kovilla kierroksilla
ömm, eikös se mene niin että mitä pienempi iskusuhde niin sen kovempia kiekkoja on odotettavissa, isku/poraus

29.6.2007 15:52

Itelläkin käynyt mielessä tuo miten se vaikuttaa
aukkojen ajoitukseen.

Jos ajatellaan että 40mm iskulla olevalla aukolla on asteita 180, niin kuinka paljon 45mm iskulla oleva 180-asteinen aukko eroaisi? Tajuatte varmaan, isku muuttuu-> männännopeus vaihtelee.

29.6.2007 18:55

oho kirjotin väärinpäin tuon iskusuhteen toho ^:D

29.6.2007 20:26

Sora00 kirjoitti:Itelläkin käynyt mielessä tuo miten se vaikuttaa
aukkojen ajoitukseen.

Jos ajatellaan että 40mm iskulla olevalla aukolla on asteita 180, niin kuinka paljon 45mm iskulla oleva 180-asteinen aukko eroaisi?


Tämänhän voisi nopeasti karkeasti demostroida ajoitukset-laskurilla. Muuttaa vaan laskuriin iskunpituuden...

Tiedä sitten että ymmärsinkö oikein että mitä tuolla kysymyksellä tarkoitit...

29.6.2007 21:05

suzuki_king kirjoitti:
Sora00 kirjoitti:Itelläkin käynyt mielessä tuo miten se vaikuttaa
aukkojen ajoitukseen.

Jos ajatellaan että 40mm iskulla olevalla aukolla on asteita 180, niin kuinka paljon 45mm iskulla oleva 180-asteinen aukko eroaisi?


Tämänhän voisi nopeasti karkeasti demostroida ajoitukset-laskurilla. Muuttaa vaan laskuriin iskunpituuden...

Tiedä sitten että ymmärsinkö oikein että mitä tuolla kysymyksellä tarkoitit...


Et ymmärtänyt selvästi. Tarkoitin että 40mm ja 45mm molemmilla olisi 180-asteinen aukko, mutta ajatelkaa miten aukiolo aika muuttuu, eihän kumpikaan voi olla yhtä kauaa auki, vaikka asteet olisi samat? (tarkoitin nyt ajallista aikaa, en asteellista aikaa.)

1.7.2007 15:21

No lyhytiskuisessa koneessa asteita pitää olla enemmän kuin pitkäiskuisessa, jotta saadaan sama aika-ala. Sekin vaikuttaa myös tuohon piikikkyyteen. Eikös se laskemalla selviäisi, eli kun aika-ala on vakio ja aukkoa joutuu korottamaan samaa tahtia iskun lyhentyessä, että milloin aukoista tulee "törkeän korkeat".

18.9.2007 17:20

Jatkan tästä iskunpituudesta.

Eli ajatuksen tasolla olen miettinyt iskunpituuden lisäämistä dt:hen. Nyt kun Tiittasen motocross mekaanikon käsikirjaa olen lukenut, niin aloin kannattavuutta miettimään uudelleen.

Eri toten alkoi häiritsemään männän keskinopeus. Ainoa on se, että onko suositeltava keskinopeus muuttunut tässä parissa vuosikymmenessä? Laskeskelin että tuolla alkuperäisellä iskulla(50,6mm) männän keskinopeus on jo 12trpm:n kierroksilla 20,24 m/s. Tiittanen kirjassaan taas näkyi suosittelevan nestejäähdytteiselle alle 19 m/s. Jos laskut ei täysin vikaan menneet, niin kovin on rajoittunut kierrosten lisäämisen mahdollisuus. Kuitenkin ajatellen alkuperäistäkin kokonaisuutta dt:ssä, joka vielä on tehty kestämään, olisin taipuvainen uskomaan, että käytettävät keskinopeudet on reippaasti suurempia nykyjään(tai olen laskenut pahasti vikaan). Onko näin? Toinen, että miten iskun ja porauksen suhde tuohon soppaan sekoitetaan?

Tästä päästäänkin iskunpituuden lisäämiseen. Ensinnäkin, mikä on realistinen määrä, minkä iskua voi ajatella lisäävänsä? Toinen, että miten hyödyllistä tuo on pelkkää huipputehoa tuijottaessa. Tokihan sitä potkua tulee sieltä kuutiotilavuuden lisäytymisen myötä, mutta toisaalta taas kierrokset sitä rajoittavat. Se tietenkin on aika selvää, että ainakin huomattavasti mukavempi ajettava tiellä tuosta iskua lisäämällä tulisi.

Jos tuon operaation käytännössä suoritan, niin sylinterinä en tule käyttämään alkuperäistä, vaan athenan tarvikepyttyä, josta alkuperäisellä iskulla tulisi 170cc tai sitten 200cc:sen dt:n sylinteriä. Eli iskusuhde tulisi pysymään kohtuullisen lähellä alkuperäistä.

Jos tässä jotain räikeitä puutteita on tiedoissa, tai ajatusvirheitä, niin koittakaa kestää. Ei kukaan ole seppä syntyessään! ;)

18.9.2007 17:31

iskupituutta lisättäessä tulee ottaa huomioon juuri tuo männän keskinopeus. Olet varmaan laskenut väärin, tai sitten männät vain ovat parantuneet oheiskilkkeineen. Iskupituutta lisättäessä moottorin palotapahtuman hyötysuhde paranee jos kierroksia lasketaan samalla. Seos kerkeää siis palamaan pitempään. Tietenkin myös enemmän soppaa mahtuu palotilaan.
Enempää en ala ajatuksia sekoittamaan, kun en käytännössä ole mitään ikinä stroukannut tai tule stroukkaamaan.

18.9.2007 17:42

Katukäyttöön tarkoitetussa koneessa miettisin kaksi kertaa, lähtisinkö edes yrittämään kierroksien vetoa yli 12 000rpm.

Sroukkaamalla saat iskutilavuutta enemmän, jolloin voit luonnollisesti käyttää matalampia kierroksia saman huipputehon saamiseksi, minkä muuten joutuisit kierroksilla ottamaan. Lisäksi myös iskusuhteen muuttuessa vääntömomentti tietenkin muuttuu, oletettavasti parempaan (?) suuntaan.

Varmaan riippuu detukan kampiakselin limpuista hyvin pitkälle, mitenkä paljon sitä iskua voi kasvattaa. Tuskin hyvin montaa milliä ilman limppujenvaihtoa. Mutta sehän ei selviä kuin tutkimalla.

18.9.2007 17:42

Voi tosiaan olla, että jotain lipsahti, kun laskin. Laitan tähän varmuuden vuoksi, miten sen laskin; 50,7mm*(12000rpm/60s)/500 = 20,24 m/s. Meneekö se sinnepäinkään?

Tuo iskusuhde mietityttää kovasti, että miten se tuohon vaikuttaa(vai vaikuttaako yleensäkään)? Ja miten se laskiessa huomioidaan. Tuntuisi vaan, että täytyisi vaikuttaa. Vai onko esim. 250cc koneessa, mopon kokoinen mäntä vispaamassa... :roll:

E: Poistin ylimääräisen, ajatuskatkoksen ja tyhmyyden yhdistelmän avulla kirjoitetun, pätkän.
Viimeksi muokannut JaJuMi päivämäärä 18.9.2007 18:06, muokattu yhteensä 2 kertaa

18.9.2007 18:00

Tume34 kirjoitti: Tuskin hyvin montaa milliä ilman limppujenvaihtoa.
Miten yleensä on eri mopottimien välinen kampiakselien samanlaisuus?

Itse olen ajatellut, että olisin siirtynyt yz:tan kampiakseliin. Tämä kestävyyden vuoksi, mm. kierroksia ajatellen, mutta yleensäkin tehoja. Kuitenkin tuota iskunpituutta lisättäessä ja sylinterin, sekä putken toimintaa paranneltaessa, alkaa se 25hp koneelta olemaan pelkkä muisto. Toivon mukaan myös kaukainen sellainen. Ainoa että tuolla mallilla ei ole kohta muuta, kuin dt:n lohkot jäljellä. :D

18.9.2007 18:05

JaJuMi kirjoitti:
Tume34 kirjoitti: Tuskin hyvin montaa milliä ilman limppujenvaihtoa.
Miten yleensä on eri mopottimien välinen kampiakselien samanlaisuus?

Itse olen ajatellut, että olisin siirtynyt yz:tan kampiakseliin. Tämä kestävyyden vuoksi, mm. kierroksia ajatellen, mutta yleensäkin tehoja. Kuitenkin tuota iskunpituutta lisättäessä ja sylinterin, sekä putken toimintaa paranneltaessa, alkaa se 25hp koneelta olemaan pelkkä muisto. Toivon mukaan myös kaukainen semmoinen. Ainoa että tuolla mallilla ei ole kohta muuta, kuin dt:n lohkot jäljellä. :D


Fifty-sixtyhän se samanlaisuus yleensä on, joko sopii tai sitten ei :). Tosin modaamallahan nyt saa kaiken sovitettua kaikkeen, mikä alkaakin olemaan sitä oikeaa virittämistä.

19.9.2007 11:39

Eilen illalla laskeskelin tuon operaation hintapolitiikkaa ja totesin, että se pysyisi hyvinkin inhimillisenä, jos ei kovin yllättäviä takaiskuja tulisi.

Käytetyillä osilla kuitenkin lähtisin tuon toteuttamaan, joten purkaamot on kavereita. Purkuosat.net:istä katselin esim. yz:n kampiakselin maksavan ainoastaan 100e ja mukana siis on myös kiertokanki. Tarkemmin en ajatellutkaan, että mistä mopottimesta limpun ottaisi, mutta hintaa arvioidessa otin tuon esimerkiksi. Sylinterihän tuo oman "pienehkön" lisä kustannuksen, mutta sitä en tämän stroukkauksen piikkiin laske, koska vaihdan sen anyway.

Eli kustannukset itse iskunpituuden lisäämisestä jäisi hyvinkin alas, koska ainakaan teoriassa kuluja ei kuitenkaan hirveästi tule. Kun tuo 100 epin limppu lasketaan ja lisätään siihen uudet laakerit, tiivistesarjat ja muut, jää hinta kuitenkin parin sadan kiepukoille. Joka ei mielestäni kovinkaan paha ole.

Sitten tulee osittain tähän topikkiin kuulumaton kysymys. Eli jos iskunpituutta pystyisi lisäämään uudella limpulla erittäin paljon(esim. 10mm), niin mitenkäs sylinterin toiminnan käy? Luonnollisesti sylinterin jokaista rööriä joutuu venyttämään, -jos oikein ajattelin, alaspäin- niin miten paljon haittaa "ylimääräinen" toisessa äärisuunnassa, joka on alunperin ollut olemassa? Meneekö toiminta ihan häneksi, vai pystyisikö vaikka kemiallisella metallilla häivyttämään sen toisen äärisuunnan? Siis tämä tietenkin, jos päästään kovin suuriin pituuden lisäyksiin.

Hirveän paljoa pienemmissä lisäyksissa, ei paljon muuta kuin värkkäämisen iloa saa. 10mm olisi kuitenkin jo niin paljon, että tilavuus lisääntyisi merkittävästi. Esim. 170cc athenan setillä, tilavuus olisi jo rapiat 200cc, joka kyllä kuulostaisi jo varsin mukavalta. ;) Aika-alat kaavalla, kun laskin tehollista keskipainetta, tuolla iskulla ja 12,5 trpm:n max kierroksilla, 45 hepoa tulisi vajaalla 8 barilla, joka käsittääkseni alkaa olemaan se yläraja kotikutoisesti(?). Eli näin teoriassa se 40 konia olisi koneelta jo realistinen odotus. Tuolloin vieläpä olisi hyvinkin rauhallinen ja vääntävä kone, joka tiellä olisikin mukava.

Mutta jos tässä ihan pilvissä leijun, niin pudottakaa toki takaisin maan kamaralle. Sellainen kutina on kuitenkin takamuksessa, että helposti yli-innostuneisuuden ja tietämättömyyden mukana tulee noita utopistisia arvoja kuviteltua.


Edit: Lisään tähän sen huomion, että detukka ei siis varsinainen kulkuneuvo ole, vaan harrastekampe. Ensi kesäksi on jo viissatku kawa odottelemassa tallissa, joten sillä ne varsinaiset moottoripyöräilyt ajellaan. Tämän vekottimen ajattelinkin pitää siis ainoastaan harrastusmielessä. Pointti siis se, että mikään mahtava matkapyörä tuon ei ole tarkoitus olla.