Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

24.8.2008 23:07

Kun mulla ei ole mitään tuloksia vielä, niin tuossa edes kisarassin aihio: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 7/cat/1605
Saa kommentoida, sillä onhan se kaunis kuin karamelli. Älkää kuitenkaan revetkö kateudesta. ;)

25.8.2008 0:15

Se on hieno! Mutta en tiedä jos sut diskataan, on tuommonen edistyksellinen palkkirunko ja kaikkee... Ei tuuli humise pyörteitä ja vastusta runkoputkissa..

Tuossa on taas mun Yön Kiitäjä:
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/23193

Muistakaahan Wanhan Liiton miehet käydä äänestään tota installaatiota tuolla Hienoin Mopo- kisan puolella... :D 8)

25.8.2008 12:59

itseäni on poltellut hirveesti isopyöräinen "pappa" mopo seuraavaksi rojektiksi suzukin mylly tietysti tulee olemaan tai sitten pukki :) tai sitten yritän viilailla tuota mankia kulkemaan 50cc kattilalla kun ei ole mtn järkeä mittailla edes tuolla 140cc moottorilla kun sehän on "bolt-on" laite ja kulkee kovasti.. :D

Surkean pajaviikonlopun raporttia.

2.9.2008 17:44

Laitetaanpas tähän hiukan surkean pajaviikonlopun raporttia.

Kuten ehkä muistatte, kävi tuolle viilatulle "ennätyspytylle" niin, että kierrokset romahti viilauksen seurauksena, vaikka aukkojen ajoituksia ei muutettu. Ihan selvää syytä en tuohon tiedä loppujen lopulta itsekään, ja muutama pikakoe selvitti mistä EI ole kyse. Hyviä epäilyjä oli mm. liian pieni peräpilli ja liian tiukka squishvälys. Ensimmäistä testasin vetäisemällä poralla 8 millin reiän keskilieriöön: ei vaikutusta. Toista kohtaa testasin lisäämällä vakiotiivisteen, joka on kai jotain 0.6 milliä paksu: ei vaikutusta.

No, sitten mäntäohjattu pytty pöydälle, ja casereed tilalle. Ankarat laskelmat oli osoittaneet että läpissä EI VOI olla vikaa, joten testi-into oli kova. Ja voila: hommahan pelitti. Eli se minkä piti olla läppien kellumista, olikin paska sytytystulppa. Sattuu sitä vanhallekin kun kiireellä tuhraa... No mutta, eipä ottanut casereedi sen enempää kierroksia kuin mäntäohjattukaan. Toisaalta, ihmekö tuo, kanavat oli molemmissa viilattu enemmän tai vähemmän samaan speksiin.
Niinpä sitten perkasin huuhtelusuuntia, ja haa(!), kuten kuvista näkyy (linkki alla), niissä oli toivomisen varaa. Ihan selkeää short circuittia, eli puhallusta suoraan pakoaukosta pihalle. Vaikka luulin tehneeni huuhtelut jo sinne päin (ja tässä luulossa eräs tietty muistihäiriö oli hyvänä apuna), männän laki kertoi toista. No, ei muutakuin pytty pöydälle päivähoitoon, kanaviin filleriä ja suuntaukset ankarasti viilaamalla "moderniin" 80-luvun tapaan. Nyt oli luottamus taas kova, kyllä kierrokset VARMAAN tulee takaisin. Mutta testipä osoitti toista, voimaa oli kovasti(?), mutta kierrokset ei vain piisanneet. Repäisin järkyttävän huonon 117 kmh myötätuuleen ja ylämäkeen aavikkovälityksillä (eli nyt oli 17 piikkinen eturissa, vanha ennätys 121 kmh tuli ajettua 16:lla eturissalla, kertonee jotakin puuttuvista kierroksista). Eli nykypaketti antaa melkein samat tehot mutta paljon pienemmillä kierroksilla. Tehollisissa keskipaineissa mennään siis samoissa kantturoissa, joten ei tuo viritys ihan perseestä ole, vaikka ei paljon muutenkaan...
Noh, sitten täytyi keksiä jotain uutta, eli ajattelin kokeilla lyhyemmällä putkella. Eli peltihommiin, muttaa putkenteko olikin kovin tikkuista. Migissä oli jotain rosterilankaa, joka ei vaan halunnut tehdä nättiä saumaa, ja koko putkesta tuli oikein räpellysten räpellys. Älkää viittikö kovin paljon moittia...
Ja mikä pahinta, kulkupuolikaan ei muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Kierroksia otti ykkösellä kovasti, ja jopa lupaavasti, mutta isommilla vaihteilla alkoi ilmetä taas jotain käyntihäiriöitä kun tarjosi kiekkaa yli kymppitonnin. Vaihtoehtoisia selityksiä: tulppa alkaa pimenemään, tai läpät alkaa tärräämään kun on vaimentamaton billet läppäkotelo. Tai sitten jotain muuta.

Mutta mihin ne kierrokset sitten alunperin katosi? Epäilen edelleen noiden mäntien tutkimisen jälkeen huuhtelusuuntia, joita pitäisi petrata. Päähuuhtelut menee nyt liikaa poikki männän, ja kakkoshuuhteluita voisi nostaa hiukan ylöspäin. Ja takahuuhteluita ehkä vielä enemmän pystyyn.

Mikäs on sitten tarinan opetus? Se, että kun alkaa modaamaan vanhasta jotain aivan erilaista (kokonaan erilainen läppäratkaisu, huuhtelusuuntaukset uusiksi, jne), on siinä aivan helvetinmoinen homma, ehkä jopa pahempi kuin se että suunnittelis uuden pytyn nollista. Valmiissa pytyssä on aina kaikkia pirullisia kompromisseja tehtävänä, ja alkuperäisen suunnittelijan päähänpistot vastuksina.

Ja sitten vielä "simulaattoriuskovaisille" varoituksen sana: simulaattori ei osaa toisintaa alkuunkaan tuloksia mitä nyt on saatu, sen mukaan kierroksia pitäisi olla niinkuin ennen vanhaan, ja samalla tehojen pitäisi lisääntyä roimasti. Aina teoria ja käytäntö ei ihan kohtaa, ja silloin vaaditaan tätä tosielämän päänraapimista ja ankaraa testaamista.

Ja se linkki kuviin:
http://www.motot.net/galleria/g38273_ca ... 3%A4%C3%A4

Edit: yllä oli takahuuhtelut ja päähuuhtelut menneet sekaisin, nyt ovat oikeassa järjestyksessä.
Viimeksi muokannut Sarvi-Perkele päivämäärä 2.9.2008 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran

2.9.2008 18:53

Mikä on sulle surkea pajaviikonloppu, voisi monelle muulle olla unelmien täyttymys. 117 kmh Gepsiin ja huuhtelut on tuossa kuosissa (vaikka sitten pientä short circuttia esiintyisikin...) :D Niin ja tuo "huonoin ikinä" -putkikin on noin 23 x parempi kuin useammat tuhertajat (ml. allekirjoittanut) saa ikinä aikaan. Näitä sun raportteja on erittäin inspiroivaa lukea, kunnon rakentamista eikä mitään näpertelyä... Jotenkin tuntuu, että kun saat tuolle setille sopivan putken niin aika kovaa mennään. Ja mikäs ihme on billet-läppäkotelo? Sellainen jossa ei ole läppärajoittimia vai mikä?

2.9.2008 19:30

Sarvi-Perkele kirjoitti: Ja mikä pahinta, kulkupuolikaan ei muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Kierroksia otti ykkösellä kovasti, ja jopa lupaavasti, mutta isommilla vaihteilla alkoi ilmetä taas jotain käyntihäiriöitä...
Täytyy myöntää, että olen vielä suhteellisen tietämätön 2-tahdin ihmeellisestä maailmasta, mutta olisiko mahdollista, että männänrenkaat eivät enää pysy mukana vaan lepattavat?

2.9.2008 20:13

varmaankin männänrenGAS. Niin ja varmaan käytössä jo markkinoiden kovin tuning tulppa?

2.9.2008 20:14

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Eli nykypaketti antaa melkein samat tehot mutta paljon pienemmillä kierroksilla...

Ei kannata loppupeleissä masentua, vaikka huippunopeus olisi huonommaksi jäänytkin.. Tuohan on silti yksistäänkin edistystä ;).

2.9.2008 20:28

Aikaisemmin moottori on toiminut ongelmitta, joten männänrenkaiden lepattamisen voinee jättää pois laskuista.

117km/h koneen kiertäessä huonosti kuulostaa tottapuhuen melko lupaavalta. Oma veikkaus on että jos vika löytyy niin kyllä tämä setti melko kovat vauhdit nappaa. Takahuuhtelu nyt ainakin vaikuttaa melko isolta, olisikohan se osasyy short circuittiin?

__________________________________________________________________________

Tähän voisi kertoilla vielä omasta värkistä. Elikkäs pajaviikonloppu oli minullakin, tosin vähäisemmin tuloksin.

JPC75 projun Sähköt totesin toimimattomiksi, CDI sytkä modataan kiinni jossainvälissä. Ei edistystä tämän enempää. Jospa ei enää tarvitsisi tuhlata aikaa sähköjen kanssa tappeluun tämän jälkeen.

Vakiopyttyläppisprojektin otin uudestaan pöydälle ja läppäkotelon kiinnitystä modasin virtaavammaksi. Saa nähdä kestääkö kemiski. Onhan se jäähdyttävän imuvirtauksen juuressa mutta riittääkö se? Onko lämpötilaerot liian suuret, murtaako ne kemiskin? Aika näyttää. Muita muutoksia tulee mm. huuhteluihin (modaus avohuuhtiksiksi) ja imukaulaan. Kaasutin säilyy samana 22 millisenä.

Edittiä tähän: Tarkennusta tuohon läppäkotelohommaan; Eli läppäkotelon varsinainen kiinnitys tulee samalla tavalla kuin ennen (kts. tämä), joten kemiski ei joudu kestämään suurta mekaanista rasitusta kuten vääntöä yms. Se on ainoastaan läppäkotelon ja sylinterin liitoksen juohevuuden parantamiseksi tuossa.

Putkeakin PITI tehdä. Se jäi sitten tekemättä muiden hommien painaessa päälle.

2.9.2008 21:17

Nalle Puch kirjoitti:Ja mikäs ihme on billet-läppäkotelo? Sellainen jossa ei ole läppärajoittimia vai mikä?


Äkkiseltään mieleen tulee että se on läppäkotelo joka on tehty esim. jyrsimällä ns. billet-alumiinista, elikkäs siis ihan isosta alumiinimöykystä työstetty.

2.9.2008 21:23

Sarvi-Perkele kirjoitti:Ja sitten vielä "simulaattoriuskovaisille" varoituksen sana: simulaattori ei osaa toisintaa alkuunkaan tuloksia mitä nyt on saatu, sen mukaan kierroksia pitäisi olla niinkuin ennen vanhaan, ja samalla tehojen pitäisi lisääntyä roimasti. Aina teoria ja käytäntö ei ihan kohtaa, ja silloin vaaditaan tätä tosielämän päänraapimista ja ankaraa testaamista.

Ja se linkki kuviin:
http://www.motot.net/galleria/g38273_ca ... 3%A4%C3%A4


hyvä hyvä, tai siis ei hyvä ettei viritys mennyt niin kuin suunnittelit vaan että pistit raporttia.

no nyt kun/jos saisit pistettyä koneen penkkiin ja oikean tehon ulos kampuralta (tai vaikkapa noin about) ja onnistuisit virittämään paloon vaikuttavat parametrit kohdilleen (wieben funtion parametrit sekä huuteluparametrit) voisi ehkä, hyvällä tuurilla päästä noista keksimään selityksen mitä muuttui. no ehkä paremmin se onnistuu kuitenkin tuosta männän pään kuviosta, tai oikeammin kuvion muuttumisesta.

2.9.2008 22:49

Kiitoksia kannustavista sanoista! ;)

Joo, billet on siis alumiiniköntistä jyrsitty / koneistetty mötikkä.

Männänrenkaat (tai siis nimenomaan rengas) siellä voi lepatella, mutta sitä ne on kaiken järjen mukaan tehneet ennenkin, ilman mainittavaa haittaa. Ja mäntä näyttää kaikenkaikkiaan hyvävointiselta, joten tuskin tuossa kauheeta ohipuhallusta on.

Tulppana ei ole markkinoiden kovin tuningtulppa, vaan tiukkaa halpahallilaatua olevan ngk br 8 es, siinä teille hitecciä! :D
Mulla ei oo vielä ihan niin kova kone joka tartteis jotain 9 tai 10 iridium -special nelikärkitulppia, kuten jollakin kaverilla taannoin.. Vai liekö se sitten juuri siitä kiinni..?!

Takahuuhtelu ei ole mitenkään liian iso, vaan ihan hyvin kuosissa. Suuntaus saisi kenties olla vielä hitusen enemmän ylös. Mutta verratkaa P+:n originaaliin, joka ampuu suoraan vaakaan ja kohti pakoaukkoa. Mutta onneksi niistä ei mitään virtaakaan.

Ja penkkiinhän nuo kaikki joutuu talven mittaan, kunhan nyt saa penkin kasaan. On hiukan ollut toimitusvaikeuksia tiettyjen osien suhteen, mutta eiköhän se tästä. Silti en usko että MOTA apua tarjoilee. Huuhtelut pitäs mallintaa 3D:nä jos aikois jotakin saada irti, ja palotapahtuma MOTA:ssa on aikamoista huttua, vaikka sitten säätäiskin nuo Wieben funktion parametrit kohdilleen. Se kun on melkoisen yksinkertaistava malli koko palotapahtumasta, joka ei mitenkään huomioi geometriaa tms.

Mutta jos tässä nyt joutaa vielä noiden huuhteluiden kanssa pelaamaan, niin eiköhän tuolta poneja ala irrota. Olishan tuo jo nyt aika kiukkuinen ja crossimainen paketti jos laittas jotkut lyhyet välitykset millä kulut jäis johonkin 90-100, nythän tuon pitäs vetää se 130+ kmh jos nappais kierroksia sen suunnitellun 12500.

2.9.2008 23:15

Sarvi-Perkele kirjoitti:Kiitoksia kannustavista sanoista! ;)

Ja penkkiinhän nuo kaikki joutuu talven mittaan, kunhan nyt saa penkin kasaan. On hiukan ollut toimitusvaikeuksia tiettyjen osien suhteen, mutta eiköhän se tästä. Silti en usko että MOTA apua tarjoilee. Huuhtelut pitäs mallintaa 3D:nä jos aikois jotakin saada irti, ja palotapahtuma MOTA:ssa on aikamoista huttua, vaikka sitten säätäiskin nuo Wieben funktion parametrit kohdilleen. Se kun on melkoisen yksinkertaistava malli koko palotapahtumasta, joka ei mitenkään huomioi geometriaa tms.



Jep penkkiin se on oleellisin, kaikki muu sitten jotain muuta.

mulla oli ajatus/arvaus/feelis/toive, ei tietoa, voisko huuhtis ja paloparametreilla (motan tapauksessa vain paloaika asteina ja huuhteluparametrit) saada jotain lisäymmärrystä irti. Ehkä , ehkä ei. Joskus vaan hyvinkin yksinkertaisilla käsilaskuilla/korrelaatioilla pystytään kuvaamaan kohtuullisella tarkkuudella hyvinkin monimutkaisia virtausilmiöitä tai siis keskimääräistä virtausilmiötä. en tiedä käviskö moottorin osalta noin. Toisaalta monifaasivirtauksessa mikromaailman ilmiöt saattaa joissain tilanteissa vaikuttaa makromaailman tuloksiin, tästä aikkapa lahtumisilmiöt, höyrystyminen määrätyissä tilanteissa, virtausmuodon muuttuminen yms ymsyms.

taisin joskus jotain moottoriraamattua lukea , siellä oli kovasti tyyppiesimerkkejä eri kuormitustilanteista jolla joba wiebella päästiin insinööritarpeisiin kohtuulliseen tarkkuteen. No nämä on näitä , ei ehkä kovinkaan paljoa liityntää 2t koneisiin.

3.9.2008 0:15

Joo, onhan tuokin totta mitä Zam kirjoittelee, mutta tietyt asiat on sen simulaattorin mallin "resoluution" tuolla puolen. Eli jotain muutoksia se ei osaa eikä edes voi havaita mitenkään. Esim huuhteluistahan annetaan vain nuo suuntakulmat, eli radial ja axial angle, ja niitäkään se ei mun muistaakseni käytä mihinkään muuhun kun virtauspinta-alan laskemiseen. Eli vaikka kaikki aukot osoittas suoraan pakoaukkoon, niin simun mukaan kone tuottaa yhtä paljon tehoa kuin vastaavankokoisilla aukoilla varustettu mylly jossa suuntaukset on oikein. Eli suuntauksien tutkimiseen mallin herkkyys/tarkkuus/todenmukaisuus tms ei riitä.
Noissa huuhteluiden mallintamisessahan on muutama eri taso, perustuen esim siihen minkälaisia vyöhykkeitä sylinterissä katsotaan olevan (esim. puhdas, sekoittunut ja palanut seos). Yksityiskohtiin on varmaan suhteellisen turha tässä mennä. Tällaisten mallien toiminta on riittävän tarkkaa, jos puhutaan samantyyppisistä koneista, joille malli voidaan kalibroida. Jos taas halutaan tutkia uutta, tai kehittää jotain mitä ei oo olemassa, ainoa keino on kokonaisvaltainen 3D virtausmalli, johon pitäs sitten sekoittaa kemiaa yms mukaan. Ja se ei ole enää mikään pikkujuttu, ja mun tietääkseni yhdessäkään simulaattorissa ei ole moista toteutettu.
Oon leikitelly ajatuksella laskea huuhtelut oikeella virtausmallilla, ja pelleillä noilla trapping efficiencyillä sun muilla, mutta kun en oikein oo varmaa että tuottasko se laskenta mitään todellista hyötyä, eli olisko laskennallisesti hyvä tulos hyvä myös tosimaailmassa, joten toistaiseksi en ole asiasta valtavasti innostunut. Varsinkin kun se vaatis taas kerran melkoisen roimasti aikaa.

Ja palotapahtuma, puuhhh.. Siitä aiheesta mulla on varmaan muutamia tuhansia sivuja kirjallisuutta (jota en toki ole likikään kaikkea lukenu), mutta sanonpa vain että onpahan siinäkin kyinen sarka kynnettäväksi, jos sen meinaa kaikenkattavasti haltuun ottaa. No, on mulla palotiloista jotakin ihan mielenkiintoisia ajatuksia, täytyy niitä testailla kunhan on penkkikalustoa käytössä että saa jotakin tarkkaa faktaa.

3.9.2008 10:23

Sarvi-Perkele kirjoitti:Joo, billet on siis alumiiniköntistä jyrsitty / koneistetty mötikkä.

Iikka arveli ihan oikein... tuollainen alumiinista jyrsitty möykky toimii mullakin läppäkotelona, en vaan tiennyt nimitystä.