Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.

Alueen säännöt

Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.

15.5.2008 16:18

Hmm... Täytyypäs ottaakin vähäsen selvää... Onko palamistuotteen laadulla (tiheys &ominaislämpökap.) kovin paljon esim. pakoputken toimintaan merkitystä?

Nimenomaan seosta joo. (nitromethan+methanol saksaksi...) Just samaa, kun mitä rc-autoihin laittavatten. Siitähän saisi vaikka pikku artikkelinkin kenties tehtyä.... Hmm...

Taustana, ja syynä tähän ideaan on se(kin) että eräs käsityöopettajani kertoi tehneensä soliferin 50cc pytyllistä konetta "vähäsen" aikanaan ja tutkattiin 120km/h. Eikä kiihtyvyys mitään huonoa ollut. Polttoaineena oli metanoli. Tekisi mieli kokeilla, kuinka vaikeaa kyseinen raja on, vähän eri koneella kuitenkaan.

Ja eipähän tarvii osata niin paljoo normivirittämistä, kun vippaskonsteja käyttää ;) ... No vitsi, vitsi.

17.5.2008 20:52

Onkos moni ehtinyt jo kaavailla suzukin pyttyyn suoraa ja hieman alaviistoon suuntautuvaa pakokanavaa? Luulisi siitä oikein tehtynä olevan hyötyäkin.

Tekisi kyseisen muutoksen ensin, jos hyötyä saavutetaan siirtyisi tekemään täysläppistä.. vaiko toisinpäin?

Olisikohan sylinteriä noilla muutoksilla päivitelty riittävästi, pitäisikö samaan sotkuun alkaa kehitellä pakoaukosäädintä.. Liekkö siitä tämän luokan koneissa iloa?

Kuten sanottu, kaikenlaista pitää kokeilla. Olisihan tässä kuitenkin vielä paljon saavutettavaa, ilman että muuttelen pyttyä sen kummemmin kuin kanavien osalta. Kokeilumieltä kuitenki on :)

18.5.2008 12:38

Itekin meinasin tota pakoaukon säätöä kokeilla... Sähköservulla (rclentokoneesta pari jäänyt) säätäis sitten.

Hullua, mutta emmekös me kaikki ole?

18.5.2008 13:11

Tuosta pakokanavasta....

Varmasti on jonkinlaista hyötyä jos sen tekee oikein. Kaikkihan varmasti tietää, mihin se hyöty perustuu..?
Eli siihen että sylinteri tyhjenee tasaisesti molemmilta puolilta jolloin huuhtelupatsas pysyy paremmin suorassa. Tätä ongelmaahan voi yrittää kompensoida toispuoleisella paolla, levittää pakoa enemmän mutkan ulkoreunan puolelle, jolloin sylkkä tyhjenee tasaisemmin (vaikka mutka onkin vielä olemassa) joten mutkasta ei enää olisikaan niin paljon haittaa. Ja säästyisi melko railakkaalta modaamiselta. Vaikka sekin on sinänsä jo melko lystiä touhua :D

Oikaistuja pakokanavia ovat tehneet ainakin sellyoursoul ja smokie. Sellyn versiossa oli vielä 3-osainen pako, smokien versiosta ei muuta havaintoa, kuin että se oli stroukattu 100cc. Ja tehoa siinä lienee ollut melko reippaasti.

Kyllähän sillä pakokanavalla saa varmasti pienen tehonlisäyksen verrattuna hyvintehtyyn mutkapakoon. Mielestäni tosin suoristetun paon hyötyjä menetetään jos huuhtelusuuntaukset on pyllystä, että niihin kannattaa perehtyä jos meinaa ruveta modaamaan enämpi.
Sama pätee pakoputkeen.

Täysläppiksiä on tehty aika monta, joten siitä en ala puhumaan, mutta kannattaa muistaa, että hyvä mäntäohjaus on parempi kuin huono läppäohjaus. Ja mäntäohjauksella parempi huipputeho, läppäohjauksella tosin saadaan kompensoitua vaihteiden pientä määrää kun tehoalue saadaan tehtyä laajemmaksi. Tosin, putki on hyvin määräävässä asemassa tässäkin.

Pakoaukon säädön tekeminen on aika hervoton urakka. Käytännössä se vaatii vähintään sytkän jostain crossipyörästä, jotta saa säätimelle sopivat sähköt jostain. Itse tosin lähtisin hakemaan laajempaa tehoaluetta sopivilla putkilla ja ohjelmoitavalla sytytyksellä. Ne on helpompia toteuttaa, säästyy monelta vaivalta. Ja olettekos miettinyt miten niitä putkia sitten aletaan väsäämään niihin pakoaukonsäätimellisiin koneisiin? se tuo vielä muutaman lisän lisää.

18.5.2008 14:32

Betaversio kirjoitti:...Oikaistuja pakokanavia ovat tehneet ainakin sellyoursoul ja smokie...

Lisätäänpä listaan tuo Ananiaksen casereedikin.

18.5.2008 16:23

pakoaukonsäätimen ohjauksen pystyy tekemään jenkamittarilla. Eli laittaa vanhan kunnon rajakytkimen :)

6.6.2008 14:22

onkos teillä tullut vastaan puristus suhteen kanssa ongelmia? itse tällä hetkellä epäilen vahvasti puristus suhdetta liian napakaksi.. ei kierrä ajossa yli 10,6k.. varmuuden varalta tukin läppäkanavankin samalla jos peltiset räpättimet ei tykkää mukana pysyä.. viimeiseksi vaihto ehdoksi jaa alkukäyrä mikä ei ole koolla pilattu..

6.6.2008 16:36

liian korkea puristussuhde ei kierroslukua rajoita. Koita ensimmäisenä heittää läpät menee. Jos se ei auta niin vika taitaa olla muualla :P

7.6.2008 13:44

pistin vakio kannen ja tuikkasin hukkakanavan tukkoon niin johan rupes vinkumaan.. ei vaan kerenny kone edes kunnolla lämmetä kun bensa loppui.. meni pitää avartaa sopivaan kokoon tuo laskettu kansi ja squissi tekasta ja kokeilla uudestaan :) alkukäyräkin pitäis vaihtaa paksumpaan kun on ohkasempaa kuin vakio putken..

racechrono suorituskyvyn mittauksiin

5.8.2008 19:27

Niille joilla rahaa jää måpån virittämisestä yli voi investoida rahansa vaikka gps-puhelimiin. Puhelimeen löytyy esim tämä race chrono http://www.racechrono.com/?lang=fi jolla pystyy mittaamaan ja vertaamaan (ja masentumaan) viritysten onnistumista...

Itsellä ei vielä ole kokemusta. ohjelma on ladattu puhelimeen ja muutama testi a*tolla tehty. mopon kanssa testataan kunhan saa ensin jotain uutta palikkaa tehtyä.

23.10.2008 21:15

Pistetääs nyt tännekkin tämä ihmeellinen vika, jonka syy ei ole monen kuukauden etsimisen jälkeen löytynyt. Eli siis, mopo ikään kuin sammuu ajossa tehoalueelle mentäessä, kun kierrokset laskevat, niin taas kone herää ja alkaa taas kiihtymään kunnes sama toistuu. Tuo on muodostunut pahemmaksi ongelmaksi, koska se pahenee mitä enemmän kierroksia saa revittyä koneesta. Ennen sen huomasi lievänä nykimisesä, joka ei ajoa juuri haitannut, mutta nyt se on todellinen este ajamiselle. Tähän mennessä olen kokeillut läppien vaihtoa, sähköjen vaihtoa, kaasarin säätämistä, eri putkia, ennakkon muuttamista, kärkivälin säätämistä, tulppia laidasta laitaan, kaikkien tiivisteiden korjausta eli lähes kaikkea mitä mieleen on tullut, tuloksetta. Tänään huomasin vasta, että kaasari räkii läpistä huolimatta. Mahdollinen syy tuohon vikaan?

En keksi enää mitään syytä tuohon vikaan, jos kenelläkään teistä olisi mitään hajua, niin kerro toki! Olisi hyvä saada itsekin jo jotain tulosta tuonne Nopeus- ja kiihtyvyysvertailuun, mutta tämä laskee tuloksia reippaasti.

23.10.2008 21:57

Liian ahdas neulaventtiili tai sitten bensatankin huohotus ei toimi, bensa loppuu kesken.

23.10.2008 22:32

No itellä tulis ekana mieleen liian matala bensapinta. Ootko sitä koittanu säätää?

23.10.2008 22:51

Sarvi-Perkele kirjoitti:No itellä tulis ekana mieleen liian matala bensapinta. Ootko sitä koittanu säätää?
Tämä on käynyt mielessä, mutta tainnut jäädä kokeilematta. Neulaventtiiliä en uskoisi syypääksi, koska se tietääkseni virtaa enemmän kuin pääsuutin. Tuohon en millään uskoisi...

23.10.2008 23:12

No ei tähän nyt enää mitään uskontoa tarvitse sotkeakaan.