Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.
Alueen säännöt
Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.
3.12.2007 21:38
Eiköhän sen pitäisi olla 7:1.
3.12.2007 22:01
Nyt on superi läjässä 70cc läppä-JPC:llä. Tehoa on talvikeliin ehkä liikaakin kiihtyvyyttä ajatellen. Kaupankarkeat nastarenkaat ja suttaa vielä 70-80km/h vauhdissa kolmosella niin jäällä kuin lumella, joten kiihtyvyys ei ole mitään päätähuimaavaa. Eikä ole oikein uskaltanut huippuja kokeilla tuon hervottoman sutimisen takia.
Kokoonpano
Sylinteri 70cc läppäohjattu jpc. Viilattu vähän joka välistä. Dinaminin rajusti muokattu mäntä kestänyt ainakin tähän saakka (painoa 70g). Kansi on mallia pallon segmentti ja puristussuhde n. 7,6:1.
Kaasuttimen toimii hyväksi havaittu 20mm phbg.
Putki on itse suunniteltua mallia, huipputehot sihdattu muistaakseni 11000rpm:ään. Potkaisee sopivasti, eikä tehoalue tunnu loppuvan ensinkään.
Sitten siinä kaasuttimen ja läppien välissä on sellainen puteli, jota powerboxiksikin on kutsuttu. Hävitti tuon aiemmin vaivanneen tehokuopan, joka ilmeni juuri ennnen tehopiikkiä.
Edelliset huiput olivat 106km/h, jonka jälkeen pyttyä on paranneltu, kantta muokattu ja laitettu tuo boostbottle.
6.12.2007 23:30
gps:äänkö kaarlo on mittaillu?
itsellä ois tarkotus tässä vkon päästä ruveta pulttailemaan omaa täysläppis rojektia kiinni ja kokeilla huippuja josse mihinkään menee
9.12.2007 21:52
Tuo nopoeus ei ole gps:llä mitattu, vaan tarkasti kalibroidulla digimittarilla. Mutta ei se ole muutenkaan pätevä, koska viritystä tosiaan tehty lisää. Kunhan vielä saisi pitemmät välitykset ostettua niin pääsisi todelliset huiput kokeilemaan gps:llä. Tai sitten voisi kokeilla laskemalla, eli tarkkaan mittaa 500 metrin suoran, ottaa täyden vauhdin ja mittaa kauanko tuolla matkalla menee aikaa.
13.12.2007 8:39
Höylä kirjoitti:mulla tuli kytkin "ongelmaksi" siinä läpättömässä 75cc powerissa, jonka tein paritalvea sitten... oli uudet levyt ja jäykät jouset, silti luisti niin, että sen huomas jo ajossakin... ongelma olis varmaan poistunut, kun olis saanut yhden levyn lisää
itsellä oli keltatankkisessa kanssa tuo luistamis ongelma, eka oli jäykät jouset ja uudet levyt uudet levyt kumminkin rupes luistelemaan vko jälkeen ei kestäny autisa parkaa
hioin välilevyt karheaksi ja samalla "Uudet" levytkin karhentelin 2mm holkit vielä jousten alle ja castrolssin mtx laatikkoon niin piti sit sen puoltoista vuotta kun lisäili vaan loota öljyjä, ja oli nimittäin jokapäiväisessä ajossa.
18.12.2007 19:03
No niin, nyt on säännöistä keskusteltu puolin ja toisin ja useimmat taitaa olla sitä mieltä, ettei sääntöjen tarvitse olla liian rajoittavat. Tässä keskustelujen pohjalta muotoiltu uusi ehdotus säännöistä. Kommentoikaa, erityisesti jos olette eri mieltä jostain kohdasta:
Perussääntö olisi sama kuin useimmissa ns. mopoendurance-kisoissa eli mopon rungon ja moottorin lohkojen pitää olla peräisin Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksytystä mopomallista (koneen ja rungon ei kuitenkaan tarvitse olla peräisin samasta merkistä/mallista).
Luokat olisi seuraavat:
-Vakiosylinteri alle 55cc
-Alle 55cc
-Alle 80cc
-80cc ja yli
Näihin samoihin luokkiin menisi vanhat ilmajäähyt, uusenskat sekä muut vesikoneet ja 4-tahtiset. Pikkuluokat on 50cc sijasta 55cc porautusvaran takia.
Vakiosylinteriluokassa käytetään kyseiseen konemalliin kuuluvaa alkuperäistä eli vakiosylinteriä. Sitä ei saa putkittaa, muut muutokset on sallittu.
Muissa luokissa voi käyttää iskutilavuuksien rajoissa mitä tahansa sylinteriä. Kaikki mahdolliset viritystoimenpiteet on sallittu, kunhan ilmoitetaan mitä muutoksia mopoon on tehty. Esim. jos polttoaine ei ole pumppubensaa, mäntäohjatusta on tehty läppäohjattu, sytytyslaitteet on vaihdettu, on tehty pakoaukonsäädin tai lisätty ahdin tai vaikka sylinteri, kytkin tai vaihteiston osat on tehty itse jne... samoin ilmoitetaan muiden kuin kyseisessä rungossa alkuperäisenä olleiden katteiden lisääminen. Näin voidaan verrata erilaisilla muutoksilla saatuja tuloksia. Ja myös kuskin paino voisi olla vertailun vuoksi järkevää ilmoittaa tai sitten mopon ja kuskin yhteispaino?
Kilpailulajit olisi seuraavat:
- huippunopeus (GPS-tulos)
- kiihdytysaika 150 metrillä
- kiihdytysaika 200 metrillä
Huippunopeus pitää mitata tuuli- ja alamäkitulosten kurissa pitämiseksi samalla pätkällä molempiin suuntiin esim. 15 minuutin sisällä ja keskiarvo on se oikea tulos? Onko kiihdytysajoissa sama juttu?
Hmm... mitähän vielä unohtui?
18.12.2007 19:18
Mikäs toi kohta: "uusenska" olikaan...."
Ehdotuksia:
1)Kiihdytyksistäkin voisi olla kahteen suuntaan, jos mahdollista, ja niistä sitten keskiarvo.(epätarkka, muta tarkempi tapa, kuin vaan yhteen suuntaan...)
(Kaikki "suorat" ei oo tasasia...)
2)Jos saisi jossakin vaiheessa (vink...) johonkin jonkun taulukon, jossa olisi: luokka, "omistaja", vehje, huiput ja kiihdytykset ja sitten vielä toi paino perään.
Voisikohan kaikkien muokkailtavana sen tekemään vaikkapa tonne wikiin?
18.12.2007 19:51
Nalle Puch kirjoitti:Näihin samoihin luokkiin menisi vanhat ilmajäähyt, uusenskat sekä muut vesikoneet ja 4-tahtiset. Pikkuluokat on 50cc sijasta 55cc porautusvaran takia.
Jaaha. Siis puchien kanssa tappelee viilattu am6 samassa sarjassa? Ei hyvä mutta olkoon nyt kuitenkin. Parempi olis 4 vaihteen rajoitus (muokkaamattomana, tai vaikka yleensäkin). Se karsisi uusenskat pois. 4 vaihteinen kun vaatii sitä tehoaluettakin aikalailla, ja voin aika takuuvarmasti väittää että saan am6-koneisen mopon kiitämään nopeampaa kuin puchin.
18.12.2007 19:53
Ainakin helpommalla...
18.12.2007 19:56
Lyhyempi isku + 6 vaihdetta.
18.12.2007 20:03
niin siis, kilpaillaanko tässä nyt jostain palkinnoista, vai vertaillaanko kulkineiden kulkua? kyseessä lienee kuitenkin tarkoitus saada jotain raameja rakentelulle, eikä mestaruuskilpailua.
18.12.2007 20:05
Hyvin sopii nämä säännöt ainakin minulle, tässä kisassahan lienevät pääasiassa vain Pro-virittäjät mukana, joten tuskin kovinkaan montaa uusenduroa tulee mukaan. Jos joku ulkopuolinen on kisassa mukana uusendurollaan, ei minulla ole sitä vastaan mitään. Sanon vaan, että annan enemmän arvoa itse tehdyille virityksille kuin kaupasta ostetuilla hiluille. Jokainen rahaa omistavahan saa laitettua mopoonsa tehoa vaikka kuinka, kunhan vain lompakko antaa periksi
18.12.2007 20:29
Noh ihan sama sinänsä...
18.12.2007 21:15
MänTä kirjoitti:niin siis, kilpaillaanko tässä nyt jostain palkinnoista, vai vertaillaanko kulkineiden kulkua? kyseessä lienee kuitenkin tarkoitus saada jotain raameja rakentelulle, eikä mestaruuskilpailua.
Eiköhän tässä nyt ihan vain kilpailla "maineesta"
. Siis mitään materiaalisia palkintoja ei ole luvassa, enempi vain ehken tarkoitus saada motivaatiota viritykseen, tiedä vaikka viimeisimmätkin unikeot heräävät ja saadaan vähän kannustinta.
18.12.2007 21:21
Betaversio kirjoitti:Nalle Puch kirjoitti:Näihin samoihin luokkiin menisi vanhat ilmajäähyt, uusenskat sekä muut vesikoneet ja 4-tahtiset. Pikkuluokat on 50cc sijasta 55cc porautusvaran takia.
Jaaha. Siis puchien kanssa tappelee viilattu am6 samassa sarjassa? Ei hyvä mutta olkoon nyt kuitenkin. Parempi olis 4 vaihteen rajoitus (muokkaamattomana, tai vaikka yleensäkin). Se karsisi uusenskat pois. 4 vaihteinen kun vaatii sitä tehoaluettakin aikalailla, ja voin aika takuuvarmasti väittää että saan am6-koneisen mopon kiitämään nopeampaa kuin puchin.
No ei kai tässä mitään tapella... uusenskat samassa sarjassa jakaa mielipiteet mutta saavat mun puolesta olla mukana kun kiinnostusta niiden mukaan saamiseen tuntui joillakin olevan. Toki enskan saa helpolmmalla kulkemaan kuin jonkun vanhan ilmajäähyruoskan, mutta sehän on yleisesti tiedossa oleva asia. Kun ei tässä mistään rahapalkinnoista kuitenkaan ajeta vaan tarkoitus on vaan vertailla tuloksia.