Alueella pääsee keskustelemaan vain jos on hyväksyttynä pro-virittäjien käyttäjäryhmään.
Alueen säännöt
Täällä kuka tahansa voi lukea viestejä, mutta kirjoittaa voivat ainoastaan ne rekisteröityneet käyttäjät, jotka on otettu mukaan pro virittäjien käyttäjäryhmään. Käyttäjät tälle alueelle valitsee Tume34.
7.2.2008 22:54
Juu, säätöjen muuttuminen on aivan normaalia. Mutta mielenkiinto heräsi, tuliko lisää tehoa?
7.2.2008 23:21
Itse asiassa kyllä persdynolla mitatessa. ''Vanhoilla'' kanavilla ei takarengas lähtenyt helpolla luisuun enää kolmosella, nyt menee perä luisussa yrittämättäkin nelosen loppuun saakka. Tuon kaasarin suhteen oli ihmettelemistä; olisin uskonut, että säädöt olisivat menneet laihalla, toisin kävi, ne menivätkin reilusti rikkaalle. Hauskaa kuitenkin riitti, saa nähdä taas kuinka pitkään
Luultavasti pahin pullonkaula tällä hetkellä on putki, sen toteutus kun sattuu olemaan huonoimmasta päästä. Uutta pitäisi lähteä tekemään, kunhan saisin uutta peltiä ja keksisin hyvän tavan koettaa pullistamista. Mun saumat kun eivät ole parasta laatua.
29.4.2008 19:05
Pikkasen tietoa männän valmistuksesta, liittyen aiempaan keskusteluun hitsauksesta ja muodonmuutoksista Alakerta osiossa
Koneistaja kaverien kanssa porukalla tutkittiin pv:n eri mäntiä ja selvisi että mäntä sorvataan noin 0.2-0.5mm tarkkuudella lopulliseen mittaansa kylmänä jonka jälkeen helmaan tehdään kohdistuskoneistus otetaan uusi ote männäntapin reikään laitetusta akselista, vedetään mäntä tukevasti sorvin pakkaan siten että kohdistuskoneistuksen ja männänhelman avulla mäntä asettuu justiin eikä melkeen suoraan siihen sorviin, porataan renkaiden tappien reijät, mäntä lämmitetään oletettuun käyntilämpötilaan, otetaan ns mittalastu ja samalla tuikataan rengasurat, tökätään renkaiden tapit paikoilleen, pieni jäähdytys ja valmis!
Lämmitys on tärkeä, mäntä on rengasurien alueelta pyöreä koska lämpö laajentaa kappaletta eritavalla sen ollessa epäsymmetrinen sen eri korkeuksilta ja itseasiassa nuo männät olivat myös kartioita.
Tällä opilla mäntien täytehitsaus onnistuu, mikäli materiaali on jollakin tavalla hitsattavaa, mietittiin myös mahdollisuutta tehdä pieni muotti johon mäntä asetetaan, lämmitetään laki sulaksi ja "valetaan" uusi laki, tuo tosin vaatii että laki ei ole ihan sula ja valumassa on reilusti kuumempaa, sekä välittömän jäähdytyksen alapuolelta ettei valu lurahda läpi.
Vaatisi varmaan liian paljon kokeilua.
4.5.2008 14:40
onkos kellään tullut ikinä mieleen tehdä kantta kahdella tulpalla? luulisi jonkin näköisen väännön nousun olevan luvassa?
4.5.2008 22:01
Tuota "twin sparkia" mietittiin pikkasen, mutta jotenkin tultiin siihen päätelmään että kun palotila on noin naurettavan pieni että oliskohan tuolla niin merkitystä, mielellään kuulisi kokemuksia.
Toinen mikä puoltaa yhtä tulppaa on crossi piikit mistä tehtaat ottavat varmasti isolla rahalla kaiken irti, noissakaan ei taida ko. ratkaisua olla missään.
4.5.2008 22:01
Niin meinaat varmaan sitä, että liekkirintama käy palotilan läpi nopeammin ja siten sytkää voi myöhäistää? Ei mikään huono idea sinänsä, mutta on varmaan hyvä syy käyttää yhtä tulppaa, kun juuri missään ei ole twinsparkkia. Tuo tuplatulppa systeemi toimii ilmeisesti paremmin isoissa palotiloissa, kuten isojen twini-4t moottoreiden kansissa.
5.5.2008 22:17
Kannattaa myös huomata, että jos seos sytytetään esim eri reunoilta, voi käydä niin että kahdessa rintamassa tapahtuva palaminen lämmittää vielä palamatonta seosta enemmän kuin yhden tulpan tapauksessa.
Ja mitä sitten? No tietenkin detonaation riski kasvaa.
5.5.2008 22:44
Aikanaan jossain vanhassa 125cc Suzukissa oli 2 tulppaa, mutta mielestäni vain 1 tulpanhattu. Eli molemmat tulpat ei olleet yhtä aikaa käytössä, toinen oli varalla.
14.5.2008 17:56
Hmm. Yleinen aihe, kun on, niin kysympäs nopsakasti tällaisen.
Polttoaineen jos "vaihtaisi" nitrometanoliksi (nitromethan+metanoli) niin onko siittä kirjaviisautta? (rc-autoissa polttoaine) Käsittääkseni palamislämpötila kasvaa sun muuta. Kaasarin säädöt erilaisiksi, ja tottakai seoksen hitausenergia kait muuttuisi. Mutta. Mitä muutoksia se sitten vaatisi? Vahvistuksia joo, mutta onko kellään tietoa niinku mustaa valkosella?
Ja onko kukaan hullu vastaavaa temppua kokeillu, ja onko siittä apua ollut?
14.5.2008 18:20
On tota tullut bensan sekaan kaadettua ja seos meni ainakin laihalle. Jos tota meinaat pelkästään käyttää, niin se on pirun kallista, 10e litra.
14.5.2008 19:27
Tuo polttoaine pitää koneen viileänä jolloin voi käyttää mahdollisesti tiukempia välyksiä. Ilmeisesti oktaaniluku on ihan eri planeetalta kuin E95 pumppubensalla.
15.5.2008 10:01
eki1 kirjoitti:Hmm. Yleinen aihe, kun on, niin kysympäs nopsakasti tällaisen.
Polttoaineen jos "vaihtaisi" nitrometanoliksi (nitromethan+metanoli) niin onko siittä kirjaviisautta? (rc-autoissa polttoaine) Käsittääkseni palamislämpötila kasvaa sun muuta. Kaasarin säädöt erilaisiksi, ja tottakai seoksen hitausenergia kait muuttuisi. Mutta. Mitä muutoksia se sitten vaatisi? Vahvistuksia joo, mutta onko kellään tietoa niinku mustaa valkosella?
Ja onko kukaan hullu vastaavaa temppua kokeillu, ja onko siittä apua ollut?
kaveri työnti joskus skootteriinsa rc-polttis bensaa, lie samaa ainetta? käynti oli melko erinlaista ja työnti sinistä liekkiä (kokoajan) putkesta..
sit sammutti niiin ei lähteny enää käyntiin.. piti vaihtaa bensat ja sen jälkeen lähti.. btw vois pevetin viritelmästä olla vaikka tälläviikolla videon pätkä netissä, hyvin sattuu tällähetkellä rykimään
15.5.2008 10:58
On joo, mutta kun tarkoitukseni (huom. PROvirialue) ei ollut vaan tunkea sitä sattumanvaraisesti tankkiin, vaan rakentaa kone tota käyttäen. Ja ei se raha ole se tärkein, ei sillä koneella muutenkaan matkaa ajeta. 1km/vuosi, niin ei se "bensa" kulu oo niin huimaava.
Ja koska oktaaniluku oletettavasti on aika korkea (huom: oletus) niin voisi aikas kivoja puristussuhteita käyttää. Ja laimeempaahan toi munkin käsityksen mukaan on laihempaa. Niinkuin Atech huomautti, niin Bellistä löytyy maininta, joka kehottaa käyttämään vain seoksena bensan kanssa. Onkohan sellaista lähdettä, joka kertoisi käyttöä tarkemmin?
15.5.2008 13:36
Niin, puhtaalla nitrollahan ei taida rc- tai kiihdytyspuolellakaan kukaan ajaa, vaan käytetään nitrometaanin ja metanolin seosta.
Paukkua nitrosta saa siksi niin pirusti, koska se sisältää itsessään jo huomattavan määrän happea, joten kyseessä voidaan katsoa olevan eräs kemiallisen ahtamisen muoto. Edellisestä johtuen nitrovehkeellä ajetaan paljon paljon rikkaammilla seoksilla.
Tietoa aiheesta löytyy netistä ja kirjoista pilvin pimein.