20.2.2006 18:21
20.2.2006 20:25
peksy kirjoitti:Jos tässä oikeen innostuu niin sitten opetellaan vielä käyttämään Flow3D:tä tai vastaavaa virtausratkaisijaa, ja hoidetaan sellaisella huuhtelukuvio kuntoon .
-p
22.2.2006 20:54
22.2.2006 21:05
22.2.2006 22:36
22.2.2006 23:02
peksy kirjoitti:No tuota tuota.. tietotaito Navier Stokes-yhtälöistä rajoittuu mun osalta suurin piirtein siihen, että ne on nesteen/kaasun liikemäärien tasapainoyhtälöitä, ja käytännössä usein pirun raskaita ratkaista numeerisesti (kun eivät edes "tarkasti" ratkea).
Kieltämättä, koska mä en rehellisesti tiedä, mitä sudenkuoppia laskennassa piilee (niitä elementtilaskennassa kuitenkin aina on..), tässä voi käydä (tai pikemminki KÄY) niin, että tulokset on parhaimmillaankin vain "jotain sinne päin". Flow3D jyllää muuan metallien virtauksen laskentaan käytettävän valusimulaatio-ohjelman (tai pikemminkin käyttöliittymän) taustalla.
26.2.2006 5:00
annas kun arvaan... teet tuon pytyn valun esim diplomityönä?
26.2.2006 9:14
peksy kirjoitti:annas kun arvaan... teet tuon pytyn valun esim diplomityönä?
Negative.. TKK:ssa kyllä opiskelen mutta ei tällainen "pikkujuttu" akateemiseksi opinnäytteeksi (eli dippatyöksi) riitä.. parin kurssin harjoitustyöt tästä sentään pitäis irrota (hiukan valua ja vähän valmistustekniikkaa päälle). Joskus teininä vaan haaveilin että mulla olis joskus tarvittava tietotaito tällaiseenkin hommaan, ja nyt kun kyseinen Nirvana on saavutettu, ei passaa jättää tilaisuutta hyödyntämättä . Mutta oikeesti pakko myöntää.. sylinterin valmistuksen suunnittelu (pienimuotoiseen sarjatuotantoon kelpaavana) ei todellakaan ole helppo homma.
Mutta motivaatio on korkella! Tää hoidetaan kunniamaininnoin! Pakoajoituksiksi tulee 190/175 astetta pakoaukon säädin auki/kiinni, ja huuhtiksiin 127 astetta..
27.2.2006 15:50
Mitä suuruusluokkaa olet ajatellut tehollisiksi puristussuhteiksi?
minusta tuollainen 2t koneen sylinterin suunnittelu ja teko riittäisi laajuudeltaan kevyesti vaikka diplomityön aiheeksi...tai vaikka enemmänkin...
tee samalla myös kansi?
jos/kun teet kannen, tee siihen paikka lämpötila ja paineantureille...
27.2.2006 16:13
peksy kirjoitti:Mitä suuruusluokkaa olet ajatellut tehollisiksi puristussuhteiksi?
Jaa-a. Ehkä suuruusluokkaa 12:1. Tai sen verran kuin kone nakuttamatta sietää. Riippuu tietysti paljon mm. paljealueiden onnistumisesta. Mutta kyllä niitten pitäis onnistua kun käytän malossiin tarkoitettua mäntää. Siinähän on sellainen "suora" kartiopinta palotilan reunoilla (vrt. esim. autisan männän pallopintaan), eli kanteen on helppo sorvata sopiva paljealue. Se, paljonko voin sitten laittaa geometrista puristussuhdetta että tuo 12:1:een todellista puristusta toteutuu, onkin aivan hakusessa. Sylinterin täytös kun vaikuttaa aika ratkaisevasti eikä mulla ole mitään näppituntumaa paljonko on sopivasti..minusta tuollainen 2t koneen sylinterin suunnittelu ja teko riittäisi laajuudeltaan kevyesti vaikka diplomityön aiheeksi...tai vaikka enemmänkin...
Juu.. ehkä se olisi jos homman hoitaisi "akateemisen tieteellisesti", ja jokin järkevä ja selkeä tavoite mielessä (esim. polttoaineen kulutuksen tiputtaminen tasolle 100g/KWh ). Mutta tää on vaan silkkaa huvia.tee samalla myös kansi?
jos/kun teet kannen, tee siihen paikka lämpötila ja paineantureille...
Juu, teen kyllä. Ja minkälaisia antureita tarkoitit? Palotilan olosuhteiden mittaamiseen sopivia? Periaatteessa kannen valuun vois ainakin tehdä valmiiksi paikat johon sellaiset sais myöhemmin tarvittaessa asennettua. Luonnollisesti vedenlämpömittarin anturille tulee paikka vesitilaan.
Ja sitten:
Lisäsin kuvagalleriaan kaksi vaihtoehtoista, erimuotoista pakoaukkoa.. käykää kansalaiset katsomassa ja kertokaa kumpi on parempi. Kiitos.
27.2.2006 16:29
27.2.2006 17:11
OG-289 kirjoitti:miks kaikki tarjoo sitä rm 80cc laatikkoo??? ku vaohtoehton ois ds 80cc 5 vaihteinen mikä menee ihan suoraan. ds ja pv on periaattees sama kone, paitsi ds on kurostamaton ja siin on 5 vaihteinen loota ja kannessa on jäähdytys rilat hiukan erillaiset.
27.2.2006 19:25
OG-289 kirjoitti:miks kaikki tarjoo sitä rm 80cc laatikkoo??? ku vaohtoehton ois ds 80cc 5 vaihteinen mikä menee ihan suoraan. ds ja pv on periaattees sama kone, paitsi ds on kurostamaton ja siin on 5 vaihteinen loota ja kannessa on jäähdytys rilat hiukan erillaiset.
27.2.2006 19:29
27.2.2006 22:32
joo se ds on ihan sama kone kun pvn 5 vaihteinen... ja siinä on 80 rm pitempi-iskuisella kampiakselilla.. seinäjoen kesmotorssis oli sellanen ds myynnis ja siinä oli ainakin 5-vaihteinen 80 rm:än kone kiinni.. ja se oli kuulemma alkuperäinen kone siihenOG-289 kirjoitti:miks kaikki tarjoo sitä rm 80cc laatikkoo??? ku vaohtoehton ois ds 80cc 5 vaihteinen mikä menee ihan suoraan. ds ja pv on periaattees sama kone, paitsi ds on kurostamaton ja siin on 5 vaihteinen loota ja kannessa on jäähdytys rilat hiukan erillaiset.