3.10.2013 21:21
Käsittääkseni juuri näin sen pitäisi teorian mukaan mennä ja tuolla on varmaan ollut pakko kompensoida pa-säätimen puuttumista, jotta moottori ei olisi liian kulmikas tai "peaky", kuten Ameriikan Bell sanoo.rossipoika kirjoitti:kx 65:n putkessa ... torvivakio on suurempi. Kyseisessä pelissä ei ole pakoaukonsäädintä toisin kuin isommissa vehkeissä. Suuremmalla torvivakiolla on kait saatu parempi vääntö ennen huipputehoa, eli levitettyä tehokaistaa alaspäin.
Luulisin asian olevan juurikin noin ja tässä maltti on paikallaan. Jos tavoiteltu huipputeho on liian kunnianhimoinen ja putkesta tekee liian paksun, on lopputulos todella huono eli moottori täysin voimaton.rossipoika kirjoitti:-suurempaa torvivakiota käytettäessä olisi syytä lisätä myös putken maksimi halkaisijaa jos tavoitellaan samaa huipputehoa (jossain suhteessa ja johonkin rajaan saakka)
4.10.2013 16:27
Tähän voisin lisätä sen, että keskilieriötä tulisi myös pidentää, mikä on kuitenkin suht kyseenalaista toimintaa jos torvivakiota lisättiin nimenomaan väännön levittmäiseksi. Tietääkö joku miksi näin voitas kuitenkin toimia?-suurempaa torvivakiota käytettäessä olisi syytä lisätä myös putken maksimi halkaisijaa jos tavoitellaan samaa huipputehoa
6.10.2013 19:26
Tarkentava kysymys: Pysyisikö tässä zgenaariossa nyt viritetty pituus samana eli keskilieriötä pidentämällä vastakartio jyrkkenisi?rossipoika kirjoitti:Tähän voisin lisätä sen, että keskilieriötä tulisi myös pidentää, mikä on kuitenkin suht kyseenalaista toimintaa jos torvivakiota lisättiin nimenomaan väännön levittmäiseksi. Tietääkö joku miksi näin voitas kuitenkin toimia?-suurempaa torvivakiota käytettäessä olisi syytä lisätä myös putken maksimi halkaisijaa jos tavoitellaan samaa huipputehoa
7.10.2013 20:26
9.10.2013 15:10
Miksi? Siis muutoin kuin viritetyn pituuden säädön takia.rossipoika kirjoitti:Jees, mutta vastakartion lyhentäminen/jyrkentäminenhän aiheuttaa myös lisätarvetta lieriön pidentämiselle.
9.10.2013 16:52
10.10.2013 9:40
10.10.2013 17:25
rossipoika kirjoitti:Keskilieriön tarve johtunee pääasiassa siitä, että harvennusaalto ja tiivistysaalto kulkee putkessa eri nopeudella. Äänen nopeus nääs riippuu paineesta.
Jos vastis olis heti diffin jälkeen, niin osa tiivistysaallosta tulis pyttyyn ennen viimosia harvennusaaltoja. Summa-aaltona tulee nollaa ja paljon pulssin energiaa menee hukkaan.
Joten suurempi torvivakio->jyrkempi diffin loppu->alhaisemman paineen omaava harvennusaalto (imuvaiheen lopussa)->liikkuu hitaammin->tarvii enemmän etumatkaa tiivistysaaltoon nähden=pidempi lieriö.
Jyrkemmästä vastasesta lähtee voimakkaampi ja myös nopeampi tiivistysaalto.
10.10.2013 17:49
Niin tähänhän pitäisi vielä sotkea lämpötilanvaihtelut putken eri osissa, aaltojen heikkeneminen niiden edetessä (ja sitä kautta nopeutuminen/hidastuminen), kerrannaisaallot ja varmasti paljon muuta.Nalle Puch kirjoitti: taskulaskimella ei ehkä oikeisiin mittoihin ole ihan helppo päätyä
Niitä kaavoja löytyy blairin kirjoista. Uudemmassa lehtisessä toi aallon etenemisnopeus käydään lävitte sivuilla 57-58. Tänne en niitä viitsi kirjottaa auki, koska tuskinpa ne kovin monelle sanoo yhtään mitään.Nalle Puch kirjoitti:Tietysti tätä keskustelua piristäisi, jos joku johtaisi ja näpyttelisi näytille kaavan, joka todistaa yllä mainitsemasi teorian oikeaksi.
10.10.2013 18:05
Mutta nimen omaan ääniaallot/pulssit ovat paikkallisia, liikkuvia paine-eroja. Ja niinhän se menee, että sen väliaineen paine korottuu/laskee kun pulssi siitä ohi viilettääTuna-71 kirjoitti:Mulla kun on taas sellanen kutina että nuo pulssit ei sinällään muuttaisi väliaineen ominaisuuksia,
Tässä nyt pitäs erotella paineaallon etenemisnopeus akustisen äänen nopeudesta. Mutta taitaapa Nallen mopon sävel kuulua ensin, tai ainakin jos erotellaan siitä ensimmäinen aalto. Ero on vaan jokseenkin minimaalinen, johtuen siitä, että toi akustisen äänen(kuultavan äänen) paine ero ilmanpaineeseen verrattuna on hyvin pieni. Ehkä jotain promillen osasia enemmän/vähemmän kuin ilmanpaine.Kumman mopon ääni kantautuu ensimmäisenä kellotusporukan korviin?
10.10.2013 21:31
rossipoika kirjoitti:Mutta nimen omaan ääniaallot/pulssit ovat paikkallisia, liikkuvia paine-eroja. Ja niinhän se menee, että sen väliaineen paine korottuu/laskee kun pulssi siitä ohi viilettää
Tässä nyt pitäs erotella paineaallon etenemisnopeus akustisen äänen nopeudesta. Mutta taitaapa Nallen mopon sävel kuulua ensin, tai ainakin jos erotellaan siitä ensimmäinen aalto. Ero on vaan jokseenkin minimaalinen, johtuen siitä, että toi akustisen äänen(kuultavan äänen) paine ero ilmanpaineeseen verrattuna on hyvin pieni. Ehkä jotain promillen osasia enemmän/vähemmän kuin ilmanpaine.
11.10.2013 13:14
Olen tokiTuna-71 kirjoitti:Ootko muuten pohtinu...
Pitkästä putkesta tulee aallon kärkeen pakkautunut paluupulssi, jossa on sitten pitkä häntä jolla ei oikeen oo käyttöä. Kuperan vastakartion ideahan perustuu siihen, että pulssi "korjaantuu" matkalla oikean malliseksi. Sillä saadaan esimerkiksi kartion lopusta lähtevät aallon osaset samaan aikaan pytylle kartion etu osasta lähteneiden kanssa. Summa-aalto on maximaalinen.Tai kun verrataan lyhyttä ja pitkää putkea, joissa saman pituiset vastakartiot.
21.10.2013 0:37
21.10.2013 17:50
Koverasta kartiostahan lähtee nimenomaan etuosaan painottuva pulssi. Joo sillä saa tehokaistaa ylemmäs, mutta näkisin viisaampana lyhentää putkea kuin käyttää koveraa vastasta.Saakos sitten koveralla vastakartiolla tehokaistaa venytettyä ylöspäin? Jos nyt ei ihan metsään mene, niin paluupulssin saa muodostettua takaosaa kohden voimistuvaksi ja tällöin teho ei laskisi niin jyrkästi huipputehon jälkeen, verraten voimakkaasti aallon etuosaan painottuvaan paluupulssiin.
Ei ne edelle pääse. Sillonku pääsevät kohalle, niin siitä eteenpäin ne etummaiset aallot kulkee samaa vauhtia. Ja yleensä kuperasta kartiosta halutaan lähtevän sellainen "tasapohjainen aalto" mistä jo aiemmin mainitsin diffin osalta.Loppuosasta lähtevät aallot ehtivät jo alkuosan aaltojen edelle
21.10.2013 21:33
rossipoika kirjoitti:Koverasta kartiostahan lähtee nimenomaan etuosaan painottuva pulssi. Joo sillä saa tehokaistaa ylemmäs, mutta näkisin viisaampana lyhentää putkea kuin käyttää koveraa vastasta.
rossipoika kirjoitti:Ei ne edelle pääse. Sillonku pääsevät kohalle, niin siitä eteenpäin ne etummaiset aallot kulkee samaa vauhtia.
rossipoika kirjoitti:Ja yleensä kuperasta kartiosta halutaan lähtevän sellainen "tasapohjainen aalto" mistä jo aiemmin mainitsin diffin osalta.