Eikä sen tarvitse välttämättä avohuuhtelu olla. Jos kanavan sylinteripuolella ei ole tarpeeksi materiaalia "kahvikupin korvan" muotoiluun, käy helpolla samoin, mitä sarvikin sanoi. Kanava tahtoo puolenvälin paikkeilta poikkipinta-alaltaan kasvamaan tarpeettoman suureksi. Usein lohkossakaan ei ole riittävästi materiaalia tilanteen korjaamiseksi parempaan suuntaan.
Itse olen sitä mieltä, että avohuuhteluakin parempi olis, mikäli edes jonkinlainen sylinteriputki olisi erottamassa kanava männästä. Vaikka sitten ihan ohutkin. Avohuuhtelussa siäpinnan muodostaa mäntä ja männäntapin reikä sattuu tulemaan tähän kohtaan. Ilmeisesti sillä ei kuitenkaan ole kovin suuri vaikutus moottoreissa, mutta siitä huolimatta. "Monttu" avohuuhteluilla siihen sisäpintaan jokatapauksessa tulee, eikä sellaiset pintamuutokset ole toivottuja.
vezcu: Kuinka ylös kanavassa se muokkaus muutes ylettyy ?
Ilman aukon koon muuttamista, mutta aukkoon saakka tehty avarrus tuo suuntauksen supistuspistettä lähemmäksi sylinterin keskilinjaa. (
Supistuspisteeksi sitä itse nimitän)
En kyllä oikein usko, että ne kanavat olisi vielä niin voimakkaasti ylöspäin supistuvat, että supistuspiste aiheuttaa pahoja ongelmia.
Pistetään tähän vielä kuva, joka selventää tota supistuspistettä, kun tulin siitä maininneeksi.
http://img258.imageshack.us/img258/6674/supistusyt2.jpg
Vasemmanpuoleisessa ei ole lainkaan supistuspistettä (
katkoviivat) Siniset viivat kuvaavat suurpiirteistä huuhtelusuihkua. Jos supistuspistettä ei ole lainkaan, alkaa seos laajenemaan nopeasti aukon jälkeen. Se täyttää sylinteriä kyllä laajalla alueella, mutta itse suihku ei ole järin voimakas. Sellainen "lehmänhenkäys".
Oikeanpuoleisessa taas on kärjistettynä aivan järjettömän suuri supistus. Suihku on voimakas, mutta katvealueiden osuus on suuri. Lisäksi noin voimakas supistus törmää suudella nopeudella sylinterin toiselta puolen tulevaan suihkuun ja tällä voi olla suurikin vakutus. Varsinkin jos oikean ja vasemmanpuolen huuhtelusuihkut törmäävät toisiinsa jyrkässä kulmassa.
Ne mitä 3D virtausohjelmilla olen osannut asiaa tutkia, antaa välillä hyvinkin kummallisia huuhtelutapahtumia, kun supistuspistettä kokeilumielessä muuttelee mielivaltaisesti.
Oikeanpuoleista kuvaa voisi hiukan parantaa lisäämällä huuhtelukanavia, jolloin katvealueet pienevät, mutta jokatapauksessa tuollainen supistuspiste on huonosti valittu. Parempaan tulokseen pääsisi aukkoa leventämällä, jolloin supistuspiste siirtyy kauemmaksi ja kanavan ja aukon suhde toisiinsa pysyy paremmin kurissa.
Mutta älkää ottako näitä juttuja absoluuttisena totena, vaan pikemminkin yhden hörhön teorioina ja päätelminä. Noiden 3D virtaussimulaatioiden käyttö on kuitenkin vielä sen verran opetteluasteella, että ohjelmissa voi olla jäänyt oleellisia tekijöitä määrittelemäti. Varsinkin, kun joudun käyttämään useampaa ohjelmaa ja konvertoimaan siirrokset ohjelmien välillä. Tähänastiset opiskelut ovat antaneet tämänsuuntaista käsitystä tapahtumista. Pahasti on tuokin homma ollut taas katkolla ja pitäisi taas koittaa saada aikaiseksi motivaatiota 3D ohjelmiin sukeltamiseen.
Hyvä huuhtelu on jokatapauksessa mutkikas juttu toteuttaa, otettiin mainittu supistuspiste nyt sitten huomioon taikka ei. Tuokin esimerkkisupistuspiste on vasta X ja Y akseleilla määritelty. Kun soppaan lisätään vielä Z akseli, eli korkeussuntainen, niin..
Sorry. Tuli taas vaihteeksi Off topic.