Ei se itseasiassa tasaisempi vääntö ole, mutta pito oli parempi vaikka syklit tulikin ulos harvemmin. Sen vuoksi niitä rakennettiinkin. Normi 4 pyttyinen 2T kone sytytti 90 asteen välein ja tehoa niissä alkoi olla sen verran että pidon kanssa alkoi olla jo ongelmia. Joku sitten keksi että jos kaikki pytyt sytyttäisi peräjälkeen takarenkaalle jäisi enemmän aikaa saada uudelleen pitoa radasta.
Palotapahtuman kestosta johtuen sytytys hoidettiin 60 asteen sisään jolloin yksittäiset pyttyjen antamat potkut ei juurikaan erottuneet toisistaan. Jos ajatellaan normi 4 pyttyistä 2t konetta 90 sytytysvälillä vaikkapa äänenkäsittelyohjelman tapaan kuvaajana niin samansuuruiset syklit toistuu aikajanalla peräjälkeen. Big bang koneessa taas on harvakseltaan yksi piiiitkä pulssi jonka amplitudi on suuruudeltaan sama kuin edellisenkin, se on vain moottoriksi luonnottoman pitkä.
Noin ajatellen on ymmärrettävää että pito oli parempi kun välissä oli pitkät huilitauot ja taas pitkä eteenpäin vievä pulssi ja taas huilitauko. Saattaa tuntua merkityksettömän pieniltä ja lyhytkestoisilta tapahtumilta ja vaikka koneet kiersikin sellasen +14krpm täyshuudatuksessa niin täytyy muistaa että pito ei täysiä ajettaessa ollutkaan se varsinainen ongelma vaan kun hitaista mutkista lähdettiin taas suoralle ja kaikki urut avattiin. Villisti sutiva laite ei loppupeleissä hirveästi kiihdy eikä tilanne ole aina 100% kuskin hallinnassakaan.
En enää muista kuinka pitkään big bang koneilla ajettiin. Järin mukavina niitä ei pidetty ajaa ja on asia tietty ymmärrettävääkin. Pistäkääpä tehden 4 pyttyinen niin että kaikissa pytyissä on ykk 60 asteen sisällä ja koittakaa tasapainottaa se. Eteenkin kun se välillä kiljuu lähes 15krpm..
E: Huuhtelumännällä alkaa olla jo kokoa
http://2.bp.blogspot.com/-1wY3ctnqGqA/U ... Engine.jpg